X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
בוב וודוורד ורוברט קוסטה חשפו מזכר שכתב אחד מעורכי דינו של טראמפ, ובו תוכנית ברורה להפיכה שתותיר את טראמפ בבית הלבן. מדוע הוא לא עורר סערה?
▪  ▪  ▪
איסטמן בעצרת ב-6 בינואר [צילום: יוטיוב / ABC7]

בעולם נורמלי, "מזכר איסטמן" היה ידוע כעת לשמצה – אבל רוב האמריקנים מעולם לא שמעו עליו. זה אומר משהו מטריד על האדישות בה התקשורת הממסדית מתייחסת כעת לגבי נסיון ההפיכה לאחר בחירות 2020 – ובאיזו קלות הניסיון להצליח בפעם הבאה, טוענת מרגרט סליבאן, פרשנית התקשורת של וושינגטון פוסט.
המזכר נחשף בידי בוב וודוורד ורוברט קוסטה בספרם Peril. הוא נכתב בידי ג'ון איסטמן, אחד מיועציו המשפטיים של דונלד טראמפ – טיפוס ממסדי רציני ופרופסור למשפטים. יש בו הצעה מפורטת לסגן הנשיא דאז, מייק פנס, כיצד להכריז על בטלות תוצאות הבחירות ולהעניק את הנשיאות לטראמפ. במילים אחרות: כיצד לבצע הפיכה בשישה צעדים קלים.
אבל התקשורת התעלמה. שלוש הרשתות הגדולות – ABC, NBC ו-CBS – לא הקדישו לו אפילו מילה אחת. כך גם מהדורות החדשות בהן צופים למעלה מ-20 מיליון איש. כך גם תוכניות האירוח בבוקר שלמחרת. ביום ראשון שלאחר מכן, "פגוש את העיתונות" של NBC הייתה היחידה שעסקה בו (לצד כמה מתוכניות האירוח הליליות שהקדישו לו כמה צחוקים). וושינגטון פוסט, בו עובדים וודוורד וקוסטה, סיקר את הגילוי וכך גם CNN – אבל זה הכל, פחות או יותר; הבעת הזעם נותרה מנת חלקם של כמה בעלי טורים.
בגדול, המזכר חמק מעיני הציבור – עוד פיסה מחורבות החברה האמריקנית. מדוע? הנה הסבר אחד: טראמפ וחבורתו הציפו את השטח בכל כך הרבה התקפות על הדמוקרטיה, עד שהתקשורת מתקשה להתמקד במקרה ספציפי. אבל אנשי תקשורת בכירים איתם דיברה סליבאן מציעים מבט אחר, ורובם מסכימים עם ההחלטה להתעלם מן המזכר.
מפיק הטלוויזיה הוותיק טום בטאג אומר כי המסמך "מזעזע אך אינו מפתיע". לדבריו, מדובר בעורך דין שאינו מוכר לציבור, הטוען שהוא חלק מצוותו של טראמפ ואשר טען בעבר שקאמלה האריס איננה אזרחית ארה"ב; הוא כתב מזכר משוגע. בסופו של יום, זה לא התרחש ואין אינדיקציה לכך ש-פנס לקח אותו ברצינות. אחרים טענו שיש נושאים רבים אחרים בראש החדשות בימים אלו: סכנת שיתוק הממשל, הנסיגה מאפגניסטן והרצח של גבי פטיטו.
למרות זאת, טוענת סליבאן, היה מקום להעניק למזכר לפחות כמה שניות של זמן אוויר. כותרתו היא "תרחיש 6 בינואר" והוא מתאר כיצד פנס, המופקד בידי החוקה על ספירת קולות האלקטורים בסנאט באותו יום, יכול היה להתעלם מן התוצאות בשבע מדינות שהעניקו את הנשיאות לג'ו ביידן. בפועל, פנס היה משליך מיליוני קולות מאריזונה, פנסילבניה וכמה מדינות אחרות בהן הועלו טענות חסרות יסוד על תרמית. "הדבר העיקרי הוא ש-פנס צריך לעשות את זה בלי לבקש רשות מהקונגרס ומבית המשפט", כתב איסטמן.
פיליפ באמפ, גם הוא כתב הפוסט, סיכם את הקו של איסטמן: "הוא צפה 'יללות' מצד הדמוקרטים, ואז פנס יאמר: טוב, שבית הנבחרים יכריע, כמו במצב בו אין הכרעה של חבר האלקטורים. במקרה כזה, כל מדינה מקבלת קול אחד; הרפובליקנים ייצגו 26 מדינות וכך טראמפ ינצח שוב". ג'ון קינג מ-CNN הגדיר זאת במילה אחת: "מפחיד".
אכן, מעוררת חלחלה היא העובדה שעורך דין ומשפטן, שהיה בחוג הפנימי של טראמפ ונאם בעצרת שלו שקדמה להסתערות על הקפיטול, מסוגל היה לחשוב על כך. אבל הכיסוי החדשותי היה רחוק מן החוק כדי להפוך את "מזכר איסטמן" לשם ידוע ברחבי ארה"ב או לעורר חששות מוצדקים של אזרחיה, להדליק נורה אדומה.
זה אומר שהאמריקנים התרגלו לזלזולו של טראמפ ברצונו של הבוחר. כפי שכתב הפרשן רוברט קגן בשבוע שעבר, משבר חוקתי תוצרת טראמפ כבר ניצב בפני ארה"ב, למרות שייתכן שנורות האזהרה אינן נראות בשל הפוליטיקה השוטפת, הקורונה, המשק ומשברים עולמיים – כמו גם בשל הדחקה ותקוות שהוא לא יתממש. אחרים אומרים, כי אין להתייחס ברצינות למזכר איסטמן כי הוא לא התממש; אבל ההסתערות על הקפיטול אירעה, מזכירה סליבאן – באותו יום ממש ובשל אותו דחף אוטוקרטי. שתיקת התקשורת עלולה לגרום לכך שההפיכה של איסטמן תתממש גם היא, מסיימת סליבאן.

תאריך:  03/10/21   |   עודכן:  03/10/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב 2020
איתמר לוין
הרוב הרפובליקני בסנאט המדינתי הזמין את הבדיקה במחוז מריפוקה - אשר מצאה שיש להוסיף לביידן 99 קולות ולגרוע 261 מטראמפ    הרפובליקנים שבים ומעלים את הטענות חסרות ההוכחה בדבר אי-סדרים בהצבעה
איתמר לוין
הגנרל מארק מיליי התקשר בחשאי לעמיתו הסיני באוקטובר אשתקד ובינואר השנה, הצהיר שלארה"ב אין כוונה לתקוף והבטיח להודיע לו מראש אם יקבל פקודה לתקוף    מיליי ופלוסי הסכימו שטראמפ משוגע ומיליי פעל להבטיח שלא יפעיל את הנשק הגרעיני    בדיונים על אירן נראה טראמפ נלהב לנוכח האפשרות לתקוף אותה    ראש ה-CIA הזהירה את מיליי: "אנחנו בדרך להפיכה של הימין"; השניים היו מינויים של טראמפ
איתמר לוין
30 מבין 550 הפורעים שהועמדו לדין הודו בעבירות קלות במסגרת הסדרי טיעון - מדווח וושינגטון פוסט    בתי המשפט תמהו על כמה מן ההסדרים, אך אישרו אותם
איתמר לוין
עדויותיהם המצמררות של שוטרים שהותקפו בידי תומכי טראמפ לא גורמות למפלגה הרפובליקנית להתנער מהתעלמותה המתמשכת מן המציאות - קובע אקונומיסט
איתמר לוין
הסקרים בבחירות לנשיאות העניקו לביידן הרבה יותר תמיכה מכפי שהייתה לו בפועל    טעויות משמעותיות גם בסקרים לקראת הבחירות לסנאט ולמשרות המושל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il