X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
הזכות להפלות ונשיאת נשק - שניים מן הנושאים הטעונים ביותר בפוליטיקה האמריקנית - יעמדו להכרעה בשנה הקרובה בביהמ"ש העליון, מדווח ניו-יורק טיימס
▪  ▪  ▪
רוב שמרני ברור [צילום: פרד שילינג, ביהמ"ש העליון של ארה"ב]

בית המשפט העליון האמריקני פותח (יום ב', 4.10.21) את שנת המשפט בה הוא ידון באפשרות של ביטול האפשרות החוקתית לבצע הפלות, הרחבת הזכות לשאת נשק והפחתת ההפרדה בין דת ומדינה. שישה מן השופטים, כולל הנשיא ג'ון רוברטס, מונו בידי נשיאים רפובליקניים ורק שלושה בידי נשיאים דמוקרטיים, מה שמגדיל את הסיכויים לפסיקה שמרנית.
את רוב תשומת הלב תופסת עתירה בעניינו של חוק במדינת מיסיסיפי, האוסר את רוב ההפלות לאחר השבוע ה-15 להריון. ניו-יורק טיימס מעריך, כי הרוב השמרני עשוי להשתמש בה כדי להפחית ואולי אף לבטל כליל את פסק הדין הנודע רואו נגד ווב, אשר הכיר בשנת 1973 בזכות החוקית להפיל. תיק זה יהווה מבחן למנהיגותו של רוברטס, אשר איבד את מעמדו כקול המכריע עם מינויה של איימי קוני-בארט בשלהי ממשל טראמפ. כעת יש חמישה שופטים מימינו, מה שמגביל את יכולתו להוביל את בית המשפט לעבר תמימות דעים אותה הוא מעדיף.
רוברטס, הרואה את עצמו כמגן העיקרי של הסמכות החוקתית של בית המשפט, מוביל כעת מוסד המקושר יותר ויותר עם מפלגתיות ואשר סקרים אחרונים מלמדים על צניחה האמון בו. סקר של גאלופ בחודש שעבר העלה, כי רק 40% מן האמריקנים מרוצים מתפקודו של בית המשפט, השיעור הנמוך ביותר מאז החל גאלופ לבחון זאת בשנת 2000. הסקר בא לאחר שורה של החלטות ליליות קצרצרות בחודשי הקיץ, בהן הרוב השמרני פסל את מדיניות הנשיא ג'ו ביידן בנושאי הגירה ופינוי בתים, ואפשר להכניס לתוקפו חוק בטקסס האוסר את רוב ההפלות לאחר שישה שבועות; בתיק זה הצטרף רוברטס לליברלים, אך הם נותרו במיעוט.
מתקפה נגד הטענות לפוליטיזציה
כמה מן השופטים טענו בהופעות פומביות בחודשים האחרונים, כי הכרעותיהם מנותקות משיקולים פוליטיים. כך עשו הן קוני-בארט, הן סמואל אליטו השמרן והן שני השופטים הוותיקים ביותר – קלרנס תומס השמרן וסטיבן ברייר הליברל. הרושם המצטבר של הדברים היה שבית המשפט יצא למתקפה, כדי להדוף את הטענות על פוליטיזציה שלו.
בית המשפט חוזר לשמוע טיעונים חיים לאחר 18 חודשים בהם לא עשה זאת, בשל הקורונה. הפעם האחרונה הייתה במארס 2020, בעתירה נגד חוק במדינת לואיזיאנה אשר הגביל את ההפלות. אז היה רוב של חמישה נגד ארבעה לקבלת העתירה; בין החמישה הייתה רות בדר-גינזבורג, שעלה לעולמה ביוני שעבר, חודש לאחר פרסום פסק הדין. רוברטס הצביע אז עם ארבעת הליברלים, וכאמור – הוא נותר בעמדתו גם לגבי החוק בטקסס, אך הפעם מצא את עצמו במיעוט משום שקוני-בארט החליפה את בדר-גינזבורג.
רוברטס עשוי להמשיך באותו קו בעתירה נגד החוק של מיסיסיפי; אם יהיה קול מכריע לכאן או לכאן, קרוב לוודאי שהוא יהיה של ברט קוואנו, אחד משלושת המינויים של טראמפ. נראה שהוא מייחס חשיבות למראית העין ואינו רוצה להתקדם מהר מדי; ייתכן שהוא יאמץ את הגישה של רוברטס ויעדיף את שימור מעמדו הממסדי של בית המשפט, מעריך הטיימס. קוואנו לא ישתתף אישית בדיונים הקרובים, משום שחלה בקורונה, אלא יטול חלק בהם מביתו. הדיונים ימשיכו להתקיים ללא קהל ובית המשפט יספק שידורים חיים קוליים של דיוניו.
גם עונש מוות וחינוך דתי
הדיונים בתיקים העיקריים יתקיימו בסתיו. ב-3 בנובמבר ישמע בית המשפט את הטיעונים בנוגע לחוק של מדינת ניו-יורק, המגביל נשיאת נשק ברשות הרבים. בית המשפט לא פסק מזה למעלה מעשור בתיק חשוב בנוגע לזכות לשאת נשק, וכמעט אין לו פסיקה כלשהי בנוגע לנשיאת נשק בפרהסיה. אפילו השמרנים חלוקים בשאלה זו: יש הטוענים שהזכות להגנה עצמית היא בעלת חשיבות יתרה בשטח ציבורי, ואחרים אומרים שמדינות הגבילו במשך שנים נשיאת נשק בהתקהלויות.
ב-1 בדצמבר יתקיים הדיון בעתירה נגד חוק ההפלות של מיסיסיפי. החוק אושר בשנת 2018 בידי בית המחוקקים המדינתי בו יש רוב לרפובליקנים, והוא אומר שבשבוע ה-15 להריון כבר יש להתייחס לעובר כאל אדם חי. החוק הועבר כהצגת אתגר מכוונת לפסק דין רואו, והוא כולל כמה החרגות בשל סיבות רפואיות. בתי משפט בערכאות נמוכות יותר קבעו שהחוק בלתי חוקתי בשל פסק דין רואו, האוסר על מדינת להגביל הפלות לפני השבוע ה-23/24. אבל הוא נותן לרוב השמרני המוצק בבית המשפט העליון את ההזדמנות לתקן או אף לבטל את פסק דין רואו.
החזקת הנשק וההפלות הם שניים מהנושאים הטעונים ביותר בפוליטיקה האמריקנית ודי בהם כדי להפוך את שנת המשפט החדשה לחשובה במיוחד. אבל זה לא הכל. כבר השבוע הוא יעסוק בשאלה האם אסיר לשעבר בגוונטאנמו ביי יוכל לקבל מידע משני ספקים של ה-CIA במסגרת תביעתו בטענה שעבר עינויים במחנה המעצר. בשבוע הבא ידון בית המשפט בעונש המוות שנגזר על ז'וקאר צרנמאב, שהורשע בסיוע לביצוע הפיגוע במרתון בוסטון ב-2013. ואילו ב-8 בדצמבר יישמעו הטיעונים בשאלה האם מדינת מיין יכולה להוציא מתוכנית ההזנה המדינתית בתי ספר דתיים המציעים חינוך כיתתי.

תאריך:  04/10/21   |   עודכן:  04/10/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
החוק הועבר ב-1887 ויש בו פרצות, אותו ניסה טראמפ לנצל לקראת 6 בינואר    העיתון מציע מספר שינויים בהליך הבחירות, ספירת הקולות ואישור התוצאות
איתמר לוין
55% מבין מי שנהרגו מירי שוטרים בשנים 2018-1980 נרשמו רשמית כמי שמותם נגרם מסיבות אחרות    ניו-יורק טיימס: הסיבה המרכזית היא הטיה גזעית בקרב הפתולוגים
איתמר לוין
המלך עבדאללה רכש נכסים יוקרתיים ב-106 מיליון דולר בפלורידה, וושינגטון ולונדון    ראש ממשלת האמירויות הוא הבעלים של שלוש חברות באיי הבתולה הבריטיים    נשיא אוקראינה מחזיק במניות בחברה באיי הבתולה, המחזיקה במניות בחברות להפקת סרטים והפצתם    הפרסום צפוי לתת רוח גבית למאמציה של ארה"ב להטיל מס גלובלי מינימלי גם על מקלטי המס
איתמר לוין
בוב וודוורד ורוברט קוסטה חשפו מזכר שכתב אחד מעורכי דינו של טראמפ, ובו תוכנית ברורה להפיכה שתותיר את טראמפ בבית הלבן. מדוע הוא לא עורר סערה?
איתמר לוין
אקונומיסט מתאר את התחרות המתרחבת בין שני ענקי הרכב בתחום המכוניות החשמליות: מי משקיע יותר, למי יש יתרון טכנולוגי, מי ימכור קודם, מי יציע טווח ארוך יותר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il