X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
ניו-יורק טיימס מנתח בליווי גרפיקה אינטראקטיבית

הלקחים בארה"ב אחרי חמישה גלים

שמירת המגבלות מאטה את התפשטות הנגיף; איזורים בעלי שיעור התחסנות נמוך סובלים משמעותית יותר מאשר איזורים בהם רוב האוכלוסייה מחוסנת; החורף הקרוב עשוי להיות קל יחסית
▪  ▪  ▪
חיסונים במדינת מיסיסיפי [צילום: רוגליו סוליס, AP]

מספר חולי הקורונה בארה"ב נמצא בירידה לאחר השיא שנקבע בחודש שעבר בשל זן הדלתא. מומחים אומרים שקשה לדעת מה יקרה בהמשך, אך בחינת שלבי המגיפה עשויה לספק רמזים – מנתח ניו-יורק טיימס בכתבה עמוסת גרפים אינטראקטיביים.
ארה"ב עברה חמישה גלים של הקורונה. בגל הראשון הצליחו סגרים הדוקים ושינויים מהותיים בהרגלי החיים לעכב את הווירוס. בסתיו שעבר, כאשר המגבלות הוקלו, נרשם זינוק בתחלואה במערב התיכון והוא התפשט לחופים במזרח ובמערב. כאשר הדלתא צבר תאוצה בקיץ הנוכחי, החיסון כבר היה נפוץ והוא שוב שינה את המגמה.
אביב 2020: ההתפרצות הראשונה
הגל הראשון פגע בצורה קשה במיוחד בכמה איזורים, כגון העיר ניו-יורק וניו-אורלינס. בגל זה התקשתה ארה"ב להפעיל מערך בדיקות ומקרים רבים לא דווחו. נתוני התמותה מלמדים, כי ההתפרצות בצפון-מזרח ארה"ב הייתה מהקשות ביותר לכל אורך המגיפה: אחד מ-400 תושבי ניו-יורק מת תוך חודשיים. אבל סגרים מהירים ושינויי התנהגות דרמטיים שיטחו את העקומה ומנעו מהווירוס להתפשט בגלים ברחבי ארה"ב. נקודות חמות בודדות התפרצו בעיקר במקומות בהם לא ניתן היה לשמור על ריחוק חברתי, כמו בבתי אבות, בתי כלא ובתי חרושת לבשר.
קיץ 2020: נקודות חמות במערב התיכון
העקומה שבה ועלתה בקיץ 2020, כאשר המצב הגרוע ביותר היה במערב התיכון. מדינות רבות בהן נקבעו שיאי תחלואה ותמותה היו אלו שהסירו ראשונות את המגבלות, ובהן דרום קרוליינה, אלבמה, ג'ורג'יה ומיסיסיפי. ייתכן שגם החום במדינות אלו, שהביא רבים להישאר בבתיהם, סייע להתפרצות. הגל הקיצי פגע בערים רבות ובהן יוסטון, מיאמי ופניקס. בלא מגבלות של ממש, הנגיף התפשט לפרברים ומעבר להם; בסוף הקיץ רוב התחלואה הייתה באיזורים הכפריים.
חורף 2021: הגל השלישי
ההתפרצות הבאה החלה בספטמבר 2020 בצפונו של המערב התיכון. בצפון דקוטה ודרום דקוטה הופעלו מגבלות מעטות, ובשתיהן ההתפרצויות היו קשות במיוחד. בסתיו נדבק אחד מכל עשרה תושבים בצפון דקוטה, וההערכה היא שמקרים רבים נוספים לא דווחו. משם התפשטה המגיפה למערב התיכון והלאה דרומה. בינואר השנה מספר החולים והמתים היה הגבוה ביותר לכל אורך המגיפה.
ניתן היה ממש לראות את הנגיף עובר ממחוז למחוז. קהילות סמוכות פתחו במועדים דומים את בתי הספר וסבלו מאותן סופות קור, או שהיו בהן אותן צורות של התנהגות, וכל אלו הובילו להתפרצויות נקודתיות אך מקבילות של הנגיף. באוקטובר אשתקד הנגיף היה בכל מקום. ואז, ביישוב אחרי יישוב, התחלואה צנחה באותו קצב בו זינקה – תופעה מוכרת במגיפות. כאשר נגיף מתפשט במהירות, לבסוף אין לו את מי להדביק.
אביב 2021: תעלומה במישיגן
באביב 2021 מספר המקרים בארה"ב היה רחוק מן השיא של החורף. במקביל, זן מדבק יותר – האלפא – הגיע מבריטניה והפך לדומיננטי בארה"ב. במישיגן נרשם זינוק בתחלואה ובתמותה, מה שעורר דאגה מפני התפשטות האלפא, אך בחודש מאי הוא נבלם בגבולות מישיגן. אפידמיולוגים עדיין אינם יודעים מה גרם להתפרצות דווקא במישיגן ומה בלם אותה. ייתכן שהדבר קשור לתחילת ההתחסנות הנרחבת.
קיץ 2021: הדלתא
בחודש יוני מספר המקרים בארה"ב היה הנמוך ביותר מאז פרוץ הקורונה, וקרוב למחצית מהאמריקנים קיבלו לפחות מנה אחת של חיסון. המדינות הסירו כמעט את כל המגבלות והתושבים חגגו. בדיעבד, זה היה עיתוי הרסני, במיוחד באיזורים בעלי שיעור התחסנות נמוך. זן הדלתא השתלט, מספר המקרים במיזורי זינק ומשם התפשט הדלתא ברחבי ארה"ב – דרך ארקנסו ולואיזיאנה בעלות ההתחסנות הנמוכה. גם פלורידה הפכה למוקד.
בסוף אוגוסט נרשמו שיאי תחלואה ותמותה ברוב מדינות הדרום והנגיף התפשט צפונה, תוך עלייה במערב התיכון ובמערב ההררי. בעוד הדלתא מתפשט, כמה מקומות נותרו מוגנים יחסית – למשל בצפון-מזרח ארה"ב, שם שיעור ההתחסנות היה גבוה במיוחד; ניתן היה לראות מעין חומה החוסמת את הנגיף.
מה יהיה בחורף הקרוב
חלק מן המומחים אומרים, ששיעור ההתחסנות הגבוה והעובדה שרוב ארה"ב כבר סבלה מארבעה גלים של הקורונה, מאפשרים אופטימיות זהירה לקראת החורף. כמה קבוצות של חוקרים אף הגיעו למסקנה משותפת, לפיה בחורף הקרוב לא צפוי שיא נוסף של קורונה, אלא אולי עלייה קלה. במקביל, ברור שיישארו מקומות בהם הנגיף יתפשט בצורה נרחבת יותר, כפי שהראו הגלים הקודמים. ועדיין לא ברור מהו אורך ההגנה שמעניקים החיסונים והאם יספקו את אותה הגנה אם יופיע זן נוסף.

תאריך:  25/10/21   |   עודכן:  25/10/21
+תזכיר חוק פוטר את לפיד וליברמן מקבינט הקורונה
23:59 25/10/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

משרד הבריאות הפיץ תזכיר חוק המבקש לתקן את התקנות להתמודדות עם נגיף הקורונה  ▪  בין סעיפי התיקונים - סעיף המבקש למחוק את רשימת השרים החברים בוועדת השרים לטיפול במשבר הקורונה וקביעה שמספר החברים בה לא יעלה על מחצית ממספר חברי הממשלה

לפיד וליברמן. היעדרות מישיבות קבינט הקורונה [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]
+מודרנה: חיסון הקורונה נמצא בטוח לבני 6 עד 11
20:13 25/10/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

חברת מודרנה הודיעה כי סיימה ניסוי שבו ניתן חיסון נגד קורונה ל-4,753 ילדים בני 6 עד 11  ▪  מנת החיסון מכילה חצי מכמות החומר הפעיל שבמנות החיסון נגד קורונה למבוגרים מתוצרת מודרנה

[צילום: אויגן הושיקו, AP]
+אחד מלוחמי משמר הכנסת נמצא חיובי לקורונה
12:54 25/10/21  |  מירב ארד

אחד מלוחמי משמר הכנסת עדכן היום את קצין הכנסת, ניצב יוסף גריף, כי בבדיקה שעשה נמצא חיובי לנגיף הקורונה. לוחם המשמר מחוסן בשלושה מנות חיסון ונכח בכנסת בפעם האחרונה בתאריך - 21.10.

+תחלואת הקורונה בארץ: 810 מאומתים אובחנו אמש
10:10 25/10/21  |  מירב ארד

משרד הבריאות מעדכן (יום ב') על תחלואת הקורונה בארץ: 810 מאומתים אובחנו אמש, 279 חולים קשים, 150 חולים מונשמים. מספר המתים עומד על 8,049.


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
איתמר לוין
כולם מדברים על ההתפרצות האינפלציונית במשקים הגדולים, אבל וורנר טוען שהסכנה האמיתית היא המודל היפני - אינפלציה נמוכה, צמיחה נמוכה וריבית נמוכה
מירב ארד
הוועדה אישרה הוספת תו ירוק לטסטים בנהיגה ולמרתונים    ח"כ קריב הודיע כי יקיים דיון מיוחד בהגבלות הכניסה והיציאה מישראל ומתווה התיירות    ד"ר אלרעי פרייס: "חוששים מווריאנט עוקף חיסון וכי "מעריכים שה-FDA יאשר את חיסון הילדים"
עידן יוסף
לפי נתונים של משרד הבריאות, הזן החדש אינו קטלני יותר והוא לא עמיד יותר לחיסונים    המשרד ממליץ לדחות את כניסתם של תיירים מרוסיה לתחילת חודש דצמבר    יממה שניה ברציפות: פחות מאלף חולים
איציק וולף
המרכז לבקרת מחלות אישר הפצת מנות חיסון דחף נגד קורונה מתוצרת החברות מודרנה וג'ונסון אנד ג'ונסון ואישר מתן מנת חיסון דחף מתוצרת חברה שונה מהחברה שייצרה את מנות החיסון הראשונות שקיבל המתחסן
איתמר לוין
כאשר לפני כ-50 שנה נתפס בנקאי דתי בגניבת ענק, שאל מישהו את סבתי המנוחה כיצד אדם שומר מצוות עושה זאת. תשובתה הייתה פשוטה: מי שעושה זאת - אינו שומר מצוות    הכלל הזה עודנו רלוונטי בתחומים רבים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il