X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
משחתת אילת 1956 [צילום: משה פרידן/לע"מ]
טיבוע משחתת אילת [1967]
לפני 54 שנים ב-21 באוקטובר 1967, כארבעה חודשים לאחר מלחמת ששת הימים, טובעה משחתת חיל-הים הישראלית אח"י אילת מול פורט סעיד, מירי של טילי ים-ים שנורו לעברה מספינת טילים מצרית 47 מתוך 199 אנשי צוות שהיו על סיפונה נהרגו, עשרות רבות נפצעו

רקע לטיבועה של אח"י אילת
משחתת אילת נבנתה באנגליה בסוף מלחמת העולם השנייה. היא נכנסה לשירות ב-1944 בשם HMS Zealous ושירתה את הצי המלכותי הבריטי בסוף מלחמת העולם השנייה בליווי שיירות אספקה למורמאנסק שברוסיה ולאחר המלחמה בתפקידים נוספים. חיל-הים הישראלי רכש את אניית אילת ב-15 ביולי 1955 יחד עם אחותה אח"י יפו.
משלחת אנשי מקצוע של חיל-הים בראשות מפקד החייל שמואל טנקוס יצאה לאנגליה ולאחר שבדקו את האניות המליצו לרכשן. ב-20 ביוני 1956 לאחר שעברו שיפוצים במספנה באנגליה הגיעו האניות אח"י אילת ואח"י יפו לארץ, נכנסו לנמל חיפה והתקבלו בטקס צבאי בהשתתפות ראש הממשלה ושר הביטחון דוד בן-גוריון, סגן הרמטכ"ל האלוף חיים לסקוב ושמעון פרס מנהל משרד הביטחון.
אניית אילת הייתה מספינות הדגל של חיל-הים באותה תקופה, אורכה היה כ-110 מטרים רוחבה כ-11 מטרים. היא סומנה בסימול ק-40. שירתו בה כ-150 עד 200 ימאים. במהלך מבצע סיני, זמן קצר לאחר שנכנסה לשירות בחיל-הים, השתתפה "אח"י אילת" יחד עם אח"י יפו בלכידתה של המשחתת המצרית "איברהים אל אוול" שנשלחה להפגיז יעדים בחיפה והתקרבה לחופי ישראל.
אימונים משותפים עם צבאות עולם
בנובמבר 1957 ערכו אנשי צוות משחתת אח"י "אילת" אימונים משותפים בים התיכון עם הצי הצרפתי. צוות המשחתת בפיקודו של מפקד האונייה סא"ל מנחם כהן ערכו ביקור נימוסין בבסיס הצבאי של הצי הצרפתי בטולון והתקבלו שם בכבוד רב ובטקסים מרשימים שכללו מטחי כבוד. ככל הידוע זו הייתה הפעם הראשונה בתולדות חיל-הים הישראלי שאניותיו ערכו אימונים משותפים עם חיל-הים של מעצמה זרה.
בשלהי פברואר 1964 יצאה אח"י אילת להפלגת אימונים במי הים התיכון. היא ביקרה בנמל אוגוסטה בסיציליה כאורחת הצי האיטלקי. אנשי צוות האונייה ניצלו שהותם בן השלושה ימים בהרי סיציליה לביקורים בעתיקותיה.

יצחק שושן [צילום: יוטיוב]

ביולי 1966 מונה סא"ל יצחק שושן למפקדה של "אח"י אילת". שושן, יליד בלגיה, עלה לארץ בשנת 1946 בעליה בלתי לגאלית באניית מעפילים. בגיל 17 הצטרף לפלמ"ח. לאחר קום המדינה הצטרף לחיל-הים הישראלי ומילא בשורותיו שורה של תפקידי פיקוד.
ערב מלחמת ששת הימים הייתה האונייה במספנת חיל-הים בנמל חיפה לצורך עבודות שיפוץ כללי משמעותי ובמהלך העבודות הוגדלה יכולת מהירותה המרבית ל-32 קשר שזו מהירות גבוהה יחסית למשחתת מסוגה. אנשי ציותה ואנשי מספנות חיל-הים ביצעו את עבודות השיפוץ במהירות מרבית והצליחו להחזירה לשירות מילואים פעיל ערב המלחמה. בתקופת מלחמת ששת הימים פיטרלה האונייה לאורך חופי ישראל מראש הנקרא בואכה בת ים ואף דרומה ממנה.

קרב רומני [צילום: יוטיוב]

תקרית "חוף רומני"
בליל ה-11 ביולי 1967, כחודש לאחר מלחמת ששת הימים, השתתפה אח"י אילת יחד עם שתי ספינות טורפדו שליוו אותה בתקיפת שתי ספינות טורפדו מצריות באזור "חוף רומני" מול אל עריש שהיה בשליטה ישראלית. שתי הספינות המצריות טובעו על צוותן. לימים קיבל אירוע זה את השם "קרב רומני".
לאחר מלחמת ששת הימים עסקה אח"י אילת בסיורי בט"ש (ביטחון שוטף) לאורך חופי צפון סיני, מסלול שהחל בנמל אשדוד ואף צפונה ממנו והסתיים סמוך לפורט סעיד. סיורי משחתת "אילת" ושל כלי שייט נוספים של חיל-הים לאורך חופי צפון סיני באותה תקופה נועדו בין השאר להפגנת נוכחות וריבונות ישראלית לאורך חופים אלה שעברו משליטה מצרית לשליטת ישראל בעקבות הניצחון במלחמת ששת הימים.
טילים מצריים לעבר המשחתת הישראלית
ביום שישי 20 באוקטובר 1967, כארבעה חודשים לאחר מלחמת ששת הימים, הפליגה משחתת אילת" בפיקוד סא"ל יצחק שושן מנמל חיפה, לסיור ביטחון שוטף לאורך חופי צפון סיני כשעל סיפונה 199 אנשי צוות וכן צוערי קורס צבאי של חיל-הים שהתלוו להפלגה.
למחרת ביום שבת 21 באוקטובר 1967 בסביבות השעה 17:30 לפנות ערב, בעת שהמשחתת הייתה במרחק של כעשרים ק"מ מפורט סעיד, היא הותקפה פתע ממארב על-ידי שתי ספינות טילים מצריות מדגם קומאר שהתמקמו באזור פתח נמל פורט סעיד ומשם ירו שני טילי "סטיקס" לעבר המשחתת הישראלית. הטילים פגעו במרכז האונייה ושיתקו לחלוטין את מערכות ההנעה הקשר והמכ"ם שלה.
איש צוות "אילת" מספר על השתלשלות האירועים
ניסים אטיאס, בקר אש שהיה על ספינת אח"י אילת בעת שהותקפה בטילים, מספר לי על שהתרחש על האונייה בעת שהותקפה: "ביום שבת 21 באוקטובר 1967 הייתי באניית אח"י אילת במשמרת כ"צופה ימי". בערך בשעה 5:30 בערב אני רואה איזה רקטה ירוקה שיוצאת מכיוון פורט סעיד. לא ידעתי שזה טיל ואמרתי למפקד שהיה על הגשר שאני רואה רקטה המתקרבת לכיוון האונייה. המפקד הבין מיד שמדובר בטיל וביקש להודיע למפקדת חיל-הים שיירו על הספינה טיל והורה מיד לחילי האונייה לתפוס עמדות קרב.
הטיל פגע בדופן ימין באזור הארובה. רצתי לחדר בקרת אש. כעבור כשתי דקות נורה טיל נוסף לעבר האונייה ופגע בדופן השמאלי של האונייה. נשמע פיצוץ אדיר. כל טיל כזה מכיל חצי טון חומר נפץ וההרס היה גדול". מספר אטיאס: "למעשה לאחר שני הטילים האונייה הייתה מפורקת. בין החרטום לירכתיים נפער תהום גדול באורך כ-80 מטרים.
כל מערכות האונייה הפסיקו לפעול, חשמל קשר, מכ"ם שום דבר לא עבד. היו הרבה פצועים והרבה הרוגים. אנשי הצוות שלא נפגעו, החלו לנסות לחלץ ולרכז את הפצועים חלק בחרטום וחלק בירכתיים. חובש באונייה טיפל בפצועים. זמן קצר לאחר פגיעת הטילים החלו לחדור מים לאונייה והיא החלה להזדקר ולנטות לצידה ולשקוע במים".

פצועים רבים [צילום: יוטיוב]

טביעת האונייה
כעבור כשעתיים בסביבות השעה 19:30 בערב נורו לעבר אח"י אילת" שני טילים נוספים מכיוון פורט סעיד האחד ככל הנראה נפל בים רחוק מהאונייה והשני פגע פגיעה בירכתי האונייה גרם להתלקחות שריפה ולהתפוצצות ארגזי תחמושת שהיו על הסיפון. ולפגיעה והרג של כמה מאנשי הצוות המחזות היו קשים. היה חשש להתלקחות מחסן התחמושת באונייה. בשלב זה נתן מפקד האונייה הוראה לנטישת האונייה. אחרוני אנשי הצוות זינקו במהירות אל המים והתרחקו ככל האפשר מן האונייה. דקות ספורות לאחר הוראת הנטישה בסביבות השעה 7:40 בערב(הערכה) שקעה האונייה למצולות ונעלמה מתחת לגלים.
ניסים אטיאס אומר לי כי רבים חושבים שהטיל הרביעי שנורה לעבר האונייה הוא שגרם לפגיעות ההדף הקשות של רבים מניצולי האונייה ושחו או שהו במים סביב האונייה. זו טעות. הטיל הרביעי בשל תקלה נפל רחוק מהאונייה ויש להניח כי הגורם לפגיעות הדף אלה הוא מהתפוצצות פצצת עומק של האונייה עצמה.
אטיאס נפצע במהלך התקפת הטילים על אח"י אילת אולם למרות פציעתו והתנאים הקשים "סייע בחילוץ נפגעים עודד רוחם תוך גילו תושייה ואומץ לב מיוחד" ועל כך קיבל עיטור מופת. חילים נוספים שהיו על אניית "אילת" קיבלו צל"שים ועיטורי מופת. סיפורם מופיע ב"אתר הגבורה".

דיין. החלטה מגלומנית [צילום: משה שי/פלאש 90]

חילוץ נפגעים וניצולים
זמן קצר לפני טביעתה הצליחה המשחתת הישראלית ליצור קשר באמצעות מכשיר קשר נייד עם יחידת צה"ל שהייתה ממוקמת בסיני וביקשה עזרה. היחידה העבירה את ההודעה למפקדת חיל-הים.
למקום טביעת אילת הגיעו מסוקי "סיקורסקי" ו"סופר פרלון" של חיל-האוויר שהחלו בחיפוש וסריקות אחר ניצולים ובחילוצם מהמים. הטייסים התקשו תחילה לאתר את אנשי הצוות על-רקע צבע המים השחור בשל טונות הדלק שנפלטו מהאונייה שהתפרקה. מטוסי "נורד" של חיל-האוויר הגיעו למקום הטביעה שהיה חשוך מאוד והשליכו פגזי תאורה.
מטוסים נוספים הצניחו סירות גומי ורפסודות הצלה. טייס אחד המסוקים סיפר לעיתונאים כי התמונה שנתגלה לעיניו כשהגיע למקום הייתה מזעזעת של המוני אנשים הנאחזים בכל דבר צף בשטח - סירות, גזרי עץ, כסאות. על פני המים התפשט-צף כתם ענקי של שמן-דלק מזוט שנפלט מהאונייה שהתפרקה. מהמשחתת לא נותר זכר היא נעלמה במצולות.
בנוסף למסוקים הגיעו למקום האסון ספינות טורפדו של חיל-הים והחלו למשות ניצולים. הניצולים והפצועים פונו לנקודת טיפול ראשונית ב"חוף רומני" ומשם הוטסו לבית חולים סורוקה בבאר שבע ולבתי חולים במרכז הארץ.
מבצע ההצלה וחילוץ הניצולים מהמים היה קשה והתנהל באיטיות בשל החשיכה הכבדה ששררה במקום, ובשל הצורך לשוט בזהירות כדי לא לפגוע באנשי צוות האונייה ששחו או צפו במים. גם המים השמנונים, תוצאה של טונות הדלק שנשפכו מהאונייה בשל הפגיעה, בה לא הקל על חילוץ ניצולים. מבצע ההצלה נמשך עד שעות לילה מאוחרות וחודש עם עלות השחר ביום שלמחרת.
מצבם של חלק מהחיילים הישראלים, שנפצעו ואושפזו בבתי חולים בישראל, הלך והדרדר על-אף שפציעותיהם טופלו. התברר כי חלק מהפציעות היו קריעות באיברים פנימיים שנבעו מהדף של הפיצוצים. פציעות אלה לא ניתן היה לאבחן במכשור הרפואי שהיה קיים אז בבית החולים.
בהפגזת האונייה ובטביעתה נהרגו 47 מאנשי הצוות, ועשרות נפצעו. בין ההרוגים: שני אחים, אברהם ויעקב כהן שהיו בצוות האונייה.
מכה קשה לחיל-הים
טיבוע אח"י אילת שהייתה כאמור מספינות הדגל של חיל-הים הייתה מכה קשה לחייל. הטיבוע היה תקרית החמורה ביותר בין ישראל למצרים באותה תקופה ומהווה הפרה של הסכם הפסקת האש בין הצדדים.
ב-24 באוקטובר 1967 שלושה ימים לאחר אסון טיבוע אניית אילת מינה הרמטכ"ל יצחק רבין את סגנו האלוף חיים בר לב כקצין חוקר לנסיבות שהביאו לטיבועה של משחתת אח"י אילת. בר לב נפגש עם אנשים שהייתה להם נגיעה לטיבוע אילת. הוא שוחח עם מפקדי חיל-הים, קצינים בחיל-האוויר שלקחו חלק בפעולה ההצלה וכמובן עם ניצולים מהמשחתת.
כעבור מספר שבועות בנובמבר 1967 הגיש חיים בר-לב לרמטכ"ל יצחק רבין את מסקנותיו והמלצותיו וזה האחרון, כך נמסר, אישר אותם. פרטי דוח בר לב בחלקם לא פורסמו ברבים וכללו מידע מסווג, אולם בשורה התחתונה. דוח בר לב קובע כי אין להעמיד מי מהמפקדים הבכירים בפרשת טיבוע אילת מאחר שלא נמצאו חריגה מסמכות, הפרת הוראות, התרשלות במילוי תפקיד או משהו מעין זה.

תאריך:  26/10/2021   |   עודכן:  26/10/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
טיבוע משחתת אילת [1967]
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אין אשמים ???
שמעון שרון  |  20/09/22 22:09
2
טיבוע אחי אילת
רוני אילון  |  22/09/22 20:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רועי אורן
לפי ההגדרות המדעיות, אור יום מהווה גירוי חזק ביותר לשעון הביולוגי שלנו, ובאופן טבעי האור קבע את שעות השינה והיקיצה של בני אדם מאז ומעולם
רחלי בן-צור
התחילה עם כאב ראש ומאז אנו מתקשים לנשום    תעתעת, מטעה, גורמת נזקים ונסוגה    מדמה עצמה לכתר, ולמעשה היא מחלה
יוני בן-מנחם
יו"ר הרש"פ מאבד את סבלנותו וקורא לממשל ביידן לפתוח מחדש את הקונסוליה האמריקנית בירושלים ואת משרדי אש"ף בוושינגטון. גורמים בפתח אומרים כי מחמוד עבאס כינה את ראשי ממשל ביידן במילה "שקרנים" והוא מאוכזב ומתוסכל מממשל ביידן ומממשלת בנט
איתן קלינסקי
האירועים שבמהלכם נעקרו כ-80% מהפלשתינים ממולדתם ומבתיהם, פירקו את החברה הפלשתינית, שנפוצה לכל עבר    ערים גדולות כמו: אשדוד, אשקלון ובאר שבע היו בעבר ערים פלשתיניות והיום אף לא משפחה ערבית אחת גרה שם
יוסי אחימאיר
מזה שלוש-ארבע שנים שלא החלפתי מילה אחת עם נתניהו, אין לו כל קשר אישי עמי, ואת עמדתי הפוליטית אני קובע - תתפלאו - עצמאית, לא לפי שיקולים של "קוסמות" והליכה בעיניים עצומות אחרי מנהיג. הייתי ונשארתי איש הליכוד, ויחד עם זה קוצף על תופעות חמורות בתוכה, מקווה לשינוי פני התנועה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il