X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
פרופ' מוחמד טבאר מסביר ב-Foreign Affairs כי אירן אינה מאמינה שתצמח לה תועלת ממשית מחזרה להסכם הגרעין, אלא צופה שהדבר רק יגביר את הלחצים עליה. לכן מדיניותו של ראיסי מתמקדת ביצירת מינוף כלכלי וצבאי נגד וושינגטון
▪  ▪  ▪
ראיסי. העקרונות של 1979 [צילום: וחיד סאלמי, AP]

בעוד ארה"ב ואירן מתכוננות לחידוש שיחות הגרעין, ההנהגה בטהרן מכשירה את הקרקע למדיניות חוץ אסרטיבית. אירן מאמינה שארה"ב התנהגה כלפיה בבוז ומתמקדת ביצירת מינוף כלכלי וצבאי נגד וושינגטון – כותב פרופ' מוחמד טבאר מאוניברסיטת טקסס ב-Foreign Affairs. למרות שממשלו החדש של הנשיא איברהים ראיסי מוכן לנהל מו"מ על הסכם הגרעין, אין מדובר באבן יסוד במדיניות החוץ שלו. מדיניות הגרעין של אירן מבוססת על שני עקרונות: יכולת תגובה מהירה אם ארה"ב תתקוף אותה, והתמקדות בכלכלת אסיה כתחליף למשקי המערב.
בעוד תוכנית הגרעין של אירן מתקרבת לנקודת האל-חזור, נשמעים בוושינגטון קולות הקוראים לעבור ל"תוכנית ב'" של עיצומים כלכליים ואיומים צבאיים, אם טהרן תסרב לציית להסכם מ-2015. ראיסי כבר ניצב בפני בעיות כלכליות קשות, עד כדי אפשרות של סכנה ממשית למשטר, ומטרתם של צעדים אלו תהיה לדחוף אותו בחזרה להסכם.
קרוב לוודאי שאירן לא תיכנע ללחצים כאלה, סבור טבאר. מנהיגיה השמרנים מעולם לא התרשמו מהיתרונות הכלכליים של ההסכם, וכעת פועלים לבנות משק חסין עיצומים באמצעות חיזוק התעשיה המקומית וחיפוש קשרים עם המעצמות העולות באסיה. ראיסי משוכנע שארה"ב רוצה לרסן את ארצו אפילו אם זו תחזור להסכם, ולכן הוא מתמקד בהגדלת המינוף הכלכלי והצבאי שלה במטרה להגן עליה ממה שנראה בעיניו כאיום חיצוני.
אירן חושבת שההסכם אינו מאוזן
אירן סבורה שהסכם הגרעין אינו מאוזן: יש בו מגבלות ברורות על תוכנית הגרעין שלה, אבל אין תמורות כלכליות ברורות; היא צפויה לעיצומים אם תפר את ההסכם, אבל אין ענישה דומה לאי-כיבודו בידי הצד השני (כפי שעשתה ארה"ב כאשר פרשה ממנו). כתוצאה מכך, אירן חוששת שהיא תאבד את המינוף הגרעיני שלה מבלי ליהנות מהתמורה המובטחת אם תציית להסכם במלואו.
בשנת 2015 היא מילאה את התחייבותה והוציאה לחו"ל 98% מהאורניום המועשר שלה, אבל חברות זרות המשיכו להימנע מלהשקיע בה. כעת היא ניצבת שוב בפני מצב דומה: טהרן חוששת שחזרתה להסכם רק תוביל ללחצים נוספים עליה. פקידים אמריקנים אומרים שהם מוכנים לדון בחששות אלו, אבל אינם יכולים להתחייב שארה"ב לא תפרוש שוב מן ההסכם אחרי כהונתו של ג'ו ביידן. בריטניה, צרפת וגרמניה ניסו לשכך את חששותיה של אירן כאשר שבו והתייצבו בסוף אוקטובר מאחורי ההסכם.
השליח האמריקני לאירן, רוברט מאלי, הביע נכונות להסיר במהירות את העיצומים "שאינם עולים בקנה אחד עם ההסכם" בתמורה לציות להסכם הגרעין. פקידים אירנים טוענים שאלה דיבורים ריקים ותוהים כיצד ממשל ביידן יחליט אלו עיצומים להסיר, שכן ממשל טראמפ הסביר רבים מהם כנובעים ממדיניות אירן בתחום זכויות האדם ומתמיכתה בפעולות טרור מחוץ לגבולותיה.
לפיכך, מסביר טבאר, העיקרון הראשון במדיניות החוץ של ראיסי הוא למנוע מארה"ב להפר שוב את ההסכם ולמנוע חזרה על הזעזוע הכלכלי שדרדר מיליוני אירנים לעוני. טהרן מאותתת על נכונותה לגמול על כל צעד כלפיה, וכך למשל היא הפחיתה את שיתוף הפעולה עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה גרעינית לאחר שהארגון סירב לגנות את חיסולו של מדען גרעין אירני ואת המתקפות על תשתיותיה המיוחסות לישראל.
אירן גם ממוקדת בחיזוק בני בריתה ולקוחותיה במזרח התיכון. שלושה חודשים לפני חיסולו התגאה מפקד כוחות קודס, קאסם סולימאני, ביצירת שישה צבאות במזרח התיכון. הכוונה לחיזבאללה בלבנון, החמאס והג'יהאד האיסלאמי בעזה, החות'ים בתימן, הכוחות הפרו-אירניים בסוריה והכוחות העממיים בעירק.
ליצור יכולת עמידה כלכלית
עיקרון שני של ממשל ראיסי הוא שלא להיות תלוי ברווחים הכלכליים מהסכם הגרעין ולעקוף את תוצאות העיצומים, על-ידי הידוק הקשרים עם רוסיה, סין ושכנותיה של אירן. לדברי הממשלה החדשה, 40% מפעולותיה בתחום החוץ מופנות לדיפלומטיה כלכלית וסיוע חוץ. לדעת אירן, מי שאינם בעלי בריתה של ארה"ב הם שותפי סחר אמינים יותר מבחינתה. הממשל גם מגביר את יכולת הייצור של המפעלים המקומיים, כולל לאפשרות שחזרה להסכם תביא לזרימה של חברות זרות; הממשל מעדיף שהמפעלים האירניים יוכלו לספק בעצמם מוצרי צריכה ברמה גבוהה.
במקביל, מנסה אירן להרחיב את השפעתה הכלכלית במזרח התיכון. היא שלחה ללבנון מוצרי דלק לשם חלוקה באמצעות חיזבללה, בתגובה למשבר הכלכלי הקשה במדינה זו, והציעה להקים בה שתי תחנות כוח בתוך 18 חודשים. אירן גם מנסה להבטיח לעצמה נתח בעבודות השיקום של סוריה לאחר מלחמת האזרחים. לא ברור כמה אירן תוכל להרוויח מן הקשרים עם מדינות המצויות בבעיות כלכליות ופיננסיות משל עצמן, ומדינות אלו יהיו חשופות לעיצומים אמריקניים אם יעשו עסקים איתה. עם זאת, מטרתה ארוכת הטווח היא ליצור אזור כלכלי שיוכל להתנגד ללוחמה הכלכלית האמריקנית.
האסטרטגיה של ממשל ראיסי מבוססת על תפיסת העולם הקיימת מאז המהפכה ב-1979: הגודל, ההיסטוריה, המיצוב הגיאו-פוליטי והמשאבים הכלכליים הופכים את אירן בצורה טבעית להגמונית באזור ולאיום אפשר על בעלות בריתה של ארה"ב במזרח התיכון. לכן ארה"ב נחושה להותיר את אירן תחת לחץ כלכלי וצבאי, וגם אם יהיה הסכם גרעין – היא תמצא דרכים אחרות להחליש את אירן ולבודד אותה.
פקידים אירנים סבורים, שנכונותה של ארה"ב לחזור לשיחות הגרעין היא צעד טקטי, שמטרתו האמיתית איננה לפתור את הבעיות, אלא להוציא מאירן ויתורים ללא תמורה – כפי שלשיטתם כבר אירע מספר פעמים בעבר ביחסיה עם ארה"ב. כתוצאה מכך, ממשל ראיסי סבור שהסכם חדש יוביל לעלייה ניכרת בלחצים האמריקניים על אירן, כאמור – בלא שתהיה תקבל תמורה של ממש מהסרת העיצומים.
פקידים אירנים טוענים שהם מוכנים לדון עם ארה"ב גם בנושאים אחרים, אבל רק בזה אחר זה ולא בכולם יחדיו – אך לדעתם ארה"ב אינה מוכנה לשום הסכם שיחזק את אירן. האסטרטגיה של אירן היא להתנגד להשפעה האמריקנית בכל מקום, ולהגיב על הסלמה בהסלמה. גם אם אירן מוכנה לחדש את המו"מ, גישה זו מכשירה את הקרקע לכל האפשרויות – כולל עימות עם ארה"ב, מסיים טבאר.

תאריך:  07/11/21   |   עודכן:  07/11/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ראיסי רואה את העימות עם ארה"ב כתמידי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
איציק וולף
בהודעה שמסר דובר הארגון האירני לאנרגיה אטומית, בהרוז קלמנוונדי, הודגשה העובדה כי מדובר ברמת העשרת אורניום שלא נעשתה על-ידי אף מדינה -למעט על-ידי המדינות המחזיקות כיום בידיהן נשק גרעיני
יוני בן-מנחם
כוח ההרתעה של ישראל מול אירן נשחק משמעותית, האיומים השתלטו על השיח הפומבי במקום מעשים בשטח    מתקפת הסייבר המיוחסת לישראל על תחנות הדלק באירן הייתה מוצלחת ותרמה למורל הלאומי אך אין בה כדי לעצור את המרוץ לפצצת הגרעין
איציק וולף
אירן הודיעה כי המשא-ומתן לחידוש הסכם הגרעין יתחדש ב-29 בנובמבר    מחלקת המדינה האמריקנית ברכה על ההודעה וציינה כי המשא-ומתן צריך להתחדש מן המקום שבו הופסק לפני חמישה חודשים    "הצדדים יכולים עדיין להגיע במהירות להסכמה על חזרה משותפת לתנאי הסכם הגרעין מ-2015"
עידן יוסף
בפגישתם בגלזגו דנו נשיא צרפת וראש הממשלה בהתקדמותה של אירן בהעשרת אורניום    לפני כן נועד בנט עם ר"מ אוסטרליה מוריסון    על נושא האקלים אמר: "זה לא צריך להיות נושא פוליטי, זה העתיד שלנו"
עידן יוסף
הפצחנים האירנים פרסמו את מאגר המידע של אתר "אטרף"    באתרים שנפרצו: חברות תחבורה ציבורית, מכון מור והאגודה למלחמה בסרטן    מערך הסייבר הלאומי: הזהרנו את Cyberserve מתקיפה    ממליץ לשנות סיסמאות ולגלות ערנות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il