X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אירן משחקת משחק כפול ומנסה להסתיר את אחריותה לניסיון ההתנקשות בראש ממשלת עירק מוסטפא כאט'מי. אירן פועלת להבטיח את המשך השפעתה בעירק באמצעות המליציות החמושות למרות שנחלו הפסד בבחירות לפרלמנט וחוששת שהנשיא ביידן יעכב את הנסיגה מעירק
▪  ▪  ▪
[צילום: ואחיד סלמי/AP]

לקראת חידוש שיחות הגרעין בוינה בסוף החודש, ממשל ביידן מפגין יחס סלחני לאירן ומתעלם מהניסיון של כוח "קודס" של "משמרות מהפכה" להתנקש, באמצעות מל"טים של אחת המליציות השיעיות, בחייו של ראש ממשלת עירק מוסטפא כאט'מי, הנשיא ביידן אינו רוצה לספק לאירן תירוצים שלא להגיע לשולחן הדיונים.
גורמים רשמיים בארה"ב השמיעו הצהרות כי ייתכן שאירן איבדה את השליטה המלאה שהייתה לה על המליציות החמושות בעירק, אירן מנסה לטשטש את הכישלון שלה היא חוששת שניסיון הנפל לפגוע במוסטפא כאט'מי דווקא עלול לחזק את מעמדו בעירק, כאט'מי שואף לקדנציה נוספת כראש ממשלה ורוצה לעמוד בראש הממשלה החדשה שצפויה לקום בעירק.
לכן, כמה שעות אחרי כישלון ניסיון ההתנקשות בכאט'מי, שיגרה אירן לעירק את הגנרל אסמעיל קאא'ני, מפקד כוח "קודס", הוא נפגש עם מוסטפא כאט'מי וטען כי ידה של אירן לא הייתה במעל, למרות שמדובר במל"טים שאירן סיפקה למליציות "אלחשד א-שעבי". הוא גם נועד עם מפקדי המליציות החמושות הנאמנות לאירן ודרש מהן להרגיע את המצב ולהשלים עם תוצאות הבחירות לפרלמנט.
הפלגים השיעים התאגדו לאחר הבחירות במסגרת חדשה הנקראת "מסגרת התיאום" של הכוחות הפוליטיים השיעיים, הם טוענים שהבחירות לפרלמנט זויפו והגישו מאות ערעורים על תוצאות הבחירות וספירה ידנית של הקולות, אולם עד כה לא נמצאה שום הוכחה משפטית כי אכן הבחירות זויפו. ביטול הבחירות יגרור את עירק לכאוס גדול יותר בהרבה מהמצב שבו היא נמצאת עכשיו.
במקביל, דובר משרד החוץ האירני, סעיד חטיבזאדה, גינה את ניסיון ההתנקשות בחיי ראש הממשלה כאט'מי ואמר כי "אירן תומכת בביטחון וביציבות בעירק". ניסיון ההתנקשות בחייו של ראש ממשלת עירק כאט'מי הסלים את המתיחות בין הממשלה לבין המליציות החמושות של "אלחשד א-שעבי" שהפסידו שני שלישים מכוחן בבחירות לפרלמנט, ראש הממשלה כאט'מי נשבע ללכוד את אלה שניסו להתנקש בחייו.
אין מקום לאופטימיות, המליציות השיעיות החמושות מנסות להישאר במשחק הפוליטי, לרוקן מתוכן את תוצאות הבחירות ולהשפיע על הרכב הממשלה החדשה בעוד הזרם של האימאם השיעי מוקתדא צדר, שזכה במספר הרב של המושבים בפרלמנט, מתעקש להרכיב את הממשלה הבאה.
גורמים עירקים פרו אירנים טוענים כי ביקורו של הנגרל אסמעיל קאא'ני בבגדד מייד לאחר ניסיון ההתנקשות במוסטפא כאט'מי היה מוצלח מכמה בחינות.
  • הוא הרגיע את כל הצדדים והפחית את המתיחות בין ראש הממשלה כאט'מי למליציות החמושות.
  • הוא הצליח לשכנע כי אירן איננה עומדת מאחורי ניסיון ההתנקשות בכאט'מי.
  • הוא ייעץ לכל הצדדים שהפסידו בבחירות לפרלמנט לקבל את תוצאות הבחירות בדרכי שלום ולהקים ממשלה חדשה בהסכמה.
אירן בטוחה שהשפעתה בעירק תישמר, יהיו תוצאות הבחירות אשר יהיו, וזאת בזכות המליציות החמושות שנאמנות לה. כל מי שיקבל בעירק את המנדט להקים ממשלה ייתקל בקשיים גדולים, הוא ייצטרך לקבל את התנאים של כל המפלגות שמעורבות בתהליך הפוליטי, במקרה הטוב תקום "ממשלת הסכמה" חלשה שמנסה לרצות את כל הצדדים.
ממשלה כזו לא תוכל לשקם את עירק, לבנות מחדש את התשתיות שנהרסו, להפסיק את תופעות השחיתות ולהעמיד לדין את אלה שפתחו באש חיה לעבר המפגינים,ממשלת שיתוק חדשה בעירק משרתת את האינטרסים של אירן שתמשיך למשוך בחוטים באמצעות המליציות החמושות כפי שהיא עושה בלבנון באמצעות ארגון חיזבאללה. ממשלה כזו לא תוכל לפרוק את המליציות החמושות מנשקן ומסגרת הגג של "אלחשד א-שעבי" שבה מאוגדות המליציות תישמר עוד זמן רב, בדיוק על-פי התרחיש האירני.
האם ארה"ב תסיג את כוחותיה מעירק
בחודש יולי האחרון הודיע הנשיא ביידן כי ארה"ב תסיג את כוחותיה הקרביים מעירק עד סוף השנה וכי בעירק יישארו רק כוחות שיעסקו באימונים, חילופי מודיעין ובייעוץ לצבא עירק. עדיין לא ברור האם הנשיא ביידן יעמוד בהבטחתו נוכח חוסר היציבות הביטחונית בעירק בעקבות תוצאות הבחירות לפרלמנט והניסיון להתנקש בחייו של ראש ממשלת עירק מוסטפא כאט'מי.
ההתפתחויות האחרונות מצביעות על כך שבעירק יש כאוס ביטחוני ופוליטי וכי היא מתקשה בניהול ענייניה, הכל בגלל המליציות החמושות הנתמכות על-ידי אירן.
הניסיון לרצוח את מוסטפא כאט'מי מזכיר לרבים בעירק את ההתנקשות בחיי ראש ממשלת לבנון רפיק אלחרירי ב-2005, אילו היה נרצח כאט'מי הייתה עירק שוב נגררת למעגל דמים. האם וושינגטון הסיקה מסקנות מהנסיגה החפוזה שלה מאפגניסטן? לא ברור, נותר עוד כחודש ימים כדי לדעת אם הנשיא ביידן יעמוד בהבטחתו ויסיג את הכוחות הקרביים של ארה"ב מעירק. תומכי אירן מפיצים שמועות בעירק כי הנשיא ביידן עלול לעכב את הנסיגה המתוכננת בנימוק של חוסר יציבות ביטחונית בעירק כדי להגן על האינטרסים של ישראל שאיננה רוצה בנסיגת צבא ארה"ב מעירק.

תאריך:  18/11/2021   |   עודכן:  18/11/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
דן מרגלית
מערכת הביטחון, משרד החוץ, המל"ל ומוסדות המחקר למיניהם צריכים להתכנס ללילות וימים של דיונים על-מנת לגבש עמדה ישראלית, שאינה יכולה להיות נכונה וטובה בשלב כה מאוחר אלא בבחינת הרע במיעוטו
איציק וולף
ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ביקרו בתרגיל אוגדתי בצפון הארץ    ראש הממשלה הביע חשש מפני ההתנהלות הבינלאומית ביחס לאירנים    "אנו בהחלט מודאגים מהעובדה שאין מספיק קשיחות מול ההפרות האירניות, ישראל תגן על עצמה בכוחות עצמה"
זלמן שובל
תומס פרידמן, הפרשן המדיני של ה"ניו-יורק טיימס" סבור שנסיגת ארה"ב מאפגניסטן שינתה את סדר הכלים על לוח השחמט המזרח-תיכוני הקפוא, ושכתוצאה מכך הולכת ומתפתחת מציאות של יחסי קירבה בין סעודיה והמפרציות האחרות לטהרן
יוני בן-מנחם
שיחות הגרעין בוינה יתחדשו בסוף החודש לאחר הפסקה ארוכה שאותה ניצלה אירן להאיץ את העשרת האורניום. אירן מציבה תנאים חדשים לחזרה להסכם הגרעין, הנשיא ביידן מתנגד לפעולה צבאית נגדה ובישראל חוששים שהוא יתקפל ויחתום על הסכם גרוע לישראל
איתמר לוין
פרופ' מוחמד טבאר מסביר ב-Foreign Affairs כי אירן אינה מאמינה שתצמח לה תועלת ממשית מחזרה להסכם הגרעין, אלא צופה שהדבר רק יגביר את הלחצים עליה. לכן מדיניותו של ראיסי מתמקדת ביצירת מינוף כלכלי וצבאי נגד וושינגטון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il