X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
למרות שהרוחות בארץ סוערות בעקבות עצירת הזוג אוקנין לישראל יש הרבה מה להפסיד במשבר דיפלומטי בין המדינות
▪  ▪  ▪
ארדואן. לא הסתדר [צילום: דומניקו סטינליס/AP]

לאחר מעצרם של הזוג אוקנין בטורקיה עושה רושם כי אנו בדרך למשבר מדיני מול האימפריה העותמאנית לשעבר ודווקא עכשיו כשזה נראה רחוק יש לחזק את היחסים עם הטורקים. האמת שלהגיד דבר כזה הוא לא ממש פופולרי בתקופה הזו. מאז פרשת המרמרה בשנת 2010 היחסים בין המדינות אינם תקינים למרות רצון מצד שני הצדדים לשפר אותם.
הנשיא הטורקי ארדואן לא ממש הצליח להסתדר עם ראש הממשלה הקודם בנימין נתניהו ואף במרבית הפעמים היה ניצי אליו. כעת, כאשר לישראל יש ממשלה חדשה הגיע הזמן לשחזר ימי קשר ולקדם את היחסים עם הטורקים.
למרות מעצר הזוג אוקנין, טורקיה אינה נחשבת למדינה עוינת לישראלים לפחות לא עד עכשיו. בין המדינות גם בשנות המשבר מתנהלים יחסים כלכליים של מאות מיליוני דולרים ואף מיובאים לארץ לא מעט מוצרים. מלבד קשרי המסחר המדינות אף עזרו אחת לשנייה בשעת צרה עת שלחו הטורקים מטוסי כיבוי באסון הכרמל ואף בעוד שריפות גדולות שפרצו ואילו ממשלת ישראל עזרה לטורקים בזמן רעידות אדמה שפקדו את המדינה.
מלבד היחסים הכלכליים וההומינטריים המדינות חולקות קווים ביטחוניים משותפים כאשר בשנים האחרונות נחשבת טורקיה למדינה שמתנהלת ביחס תקיף לאירן ואף חולקת עמה גבול משותף.
לא פעם בשנים האחרונות ניסו הטורקים להתחנף ואף לפתוח דף חדש ביחסים עם ישראל מבחינה כלכלית אבל גם ביטחונית. היחסים עם ארה"ב לא נחשבים מהמוצלחים של ארדואן וקשר לממשלת בנט יוכל לשפר נקודה זו.
הטורקים חוששים שישראל תתמוך בכורדים ואף תכיר בשואה הארמנית שהתחוללה לפני כמאה שנה. אך למרות שישראל כמדינה יודעת מה זה לעבור רצח עם כזה צריך גם לזכור שארמניה נחשבת לידידה של אירן ואף נלחמה נגד אזרבייגאן שנחשבת לידידות למדינת ישראל וגם לטורקיה במלחמת נגורנו קרבאח. בנוסף, בעולם כבר מזהים את ישראל ככוח חזק ולא החלש של המאה הקודמת והכרה כזאת גם תפתח דלת להכרה נגדית ומסוכנת בפלשתינים.
לטורקיה גם יש גבול משותף עם אירן וחיזוק היחסים יוכל לאפשר אולי בעתיד מרחב תמרון לתקיפה אפשרית באירן דרך שטח טורקיה. מבחינת הטורקים שיקום היחסים הינו קריטי. מבחינה מדינית מצבם לא מזהיר בלשון המעטה, הם נחשבים בארה"ב לכוח מוקצה, בעיקר הרודן ארדואן, והם חושבים שחיזוק הקשר עם ישראל יוכל ללחוץ על ממשל ביידן בסוגיה זו.
גם מבחינה כלכלית מצוייה המדינה במשבר כלכלי וזקוקים לעלייה בהיקף הסכמי המסחר עם ישראל בנוסף לרצון בשימוש צינור הגז של לוויתן שנמצא במים הטריטוריאליים של ישראל במזרח התיכון. הסכם הגז יכניס למדינה הרבה כסף אך יכול גם ליצור משברים מדיניים עם יוון וקפריסין המתנגדות לטורקים.
לסיכום: לישראל יש הרבה מה להרוויח משיקום היחסים עם הטורקים, התיירות הישראלית ממשיכה לפקוד את מיצרי הבוספרוס אך גם הצדדים המדיניים והביטחוניים נחשבים. בעבר היו המדינות ידידות קרובות וארדואן אפילו ניסה לשדך בין ישראל לסוריה. טורקיה נחשבה למדינה המוסלמית הכי קרובה לישראל. גם אם זה לא יהיה אותו דבר הגיע הזמן לשחזר ימי קדם, יש רק מה להרוויח.

תאריך:  21/11/2021   |   עודכן:  21/11/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משבר ישראל-טורקיה
עידן יוסף
לאחר כשבוע שבו היו כלואים בתואנת שווא של ריגול, שחררה אותם אנקרה מן הכלא והם נחתו בנתב"ג שם התקבלו בידי משפחתם    ראש הממשלה בנט ושר החוץ לפיד הודו לארדואן ולממשלתו
עידן יוסף
ראש המוסד שוחח עם עמיתו הטורקי    עורך הדין יוסלביץ' נפגש עם נטלי: "אני אישה פשוטה שלא מתעסקת בריגול"    קונסולים ישראלים פגשו את השניים לפרק זמן ארוך והעבירו להם בגדים וציוד    שר הפנים הטורקי: "ניתן לקרוא לזה ריגול פוליטי וצבאי"
מירב ארד
לפי הדיווח הסוכנים ממוצא ערבי פעלו בחמישה תאים שונים, במשך שנה    נטען כי סיפקו למוסד מידע על סטודנטים זרים מאוניברסיטאות בטורקיה
יעקב עמידרור
ישראל מעולם לא ציפתה שארה"ב תילחם בשבילה, ולכן הנסיגה האמריקנית מן המזרח התיכון אינה מהווה שינוי משמעותי; ניתן למנף אותה כדי לחזק את מעמדה של ישראל כתומכת היציבה היחידה של ארה"ב באזור    הנסיגה האמריקנית מחזקת את היומרות התוקפניות של אירן וטורקיה, מולן צריכות להתייצב מדינות ערב כאשר הן מלוכדות – ואפילו נעזרות בישראל
עידן יוסף
12 מהפיגועים שסוכלו בשנים האחרונות על-ידי המוסד ואמ"ן תוכננו להתבצע על אדמת טורקיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il