X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
שיחות הגרעין התחדשו אתמול בווינה וראש הממשלה בנט משחק "ברוגז" עם הבית הלבן. ההתנהלות הזו היא מיותרת ומזיקה לישראל. ההערכה היא ששיחות ווינה יכשלו אך ישראל זקוקה לארה"ב בכל תרחיש מול הסכנה האירנית
▪  ▪  ▪
בנט. התנהגות ילדותית [צילום: מן הטלוויזיה]

שיחות הגרעין עם אירן שהתחדשו אמש בווינה נמצאות בבעיה ממשית לאחר ביקורו של ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית רפאל גרוסי בטהרן. גרוסי ביקר לפני כמה ימים בטהרן וחזר בידיים ריקות, הוא דיווח כי לא הצליח להגיע להבנות עם שלטונות אירן על תוכנית הפיקוח על אתרי הגרעין במדינה, אירן מתנהלת בתחכום רב מול המעצמות ומלחיצה את הנשיא ביידן ובמיוחד את ישראל. שיחות הגרעין בווינה של המעצמות עם אירן התחדשו לאחר הפסקה של חמישה חודשים שבמהלכם נבחר נשיא חדש לאירן, אברהים ראיסי שמו, מהזרם הרפורמיסטי ומקורבו של המנהיג העליון עלי ח'מינאי.
ראש הממשלה נפתלי בנט משדר לחץ ופאניקה המזכירים את התנהלותו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, הוא החליט על משחק של "ברוגז" עם הנשיא ביידן לקראת חידוש השיחות כדי להעביר מסר זועם על המדיניות האמריקנית בנושא הגרעין, ההערכה בירושלים היא כי ממשל ביידן שועט לעבר הסכם גרעין עם אירן בכל מחיר, גם אם זה יהיה הסכם גרוע יותר מאשר ההסכם ב-2015. אמש ביקש בנט לשוחח בטלפון עם הנשיא ביידן, נכון לשעת כתיבת המאמר, השיחה לא התקיימה ולא ברור אם היא תתקיים. לעומתו, שר החוץ יאיר לפיד משדר יותר רוגע וגישה פרגמטית, הוא יצא השבוע לסבב שיחות באירופה על סכנת הגרעין האירני לפגישות עם ראש ממשלת בריטניה ג'ונסון ועם נשיא צרפת מקרון.
במסגרת משחק ה"ברוגז" של נפתלי בנט, הוא החרים את ביקורו בארץ של רוב מאלי, השליח האמריקני לנושא אירן, מאלי נשלח כדי להפיג את חששות ישראל ולשמוע מקרוב את השגותיה אך בנט סירב להיפגש עמו והוא נועד עם שר החוץ יאיר לפיד ועם שר הביטחון בני גנץ.
נראה כי נפתלי בנט הולך בדרכיו של ראש הממשלה לשעבר בניימין נתניהו אשר התעמת בזמנו עם הנשיא אובמה על המדיניות שלו בנושא הגרעין האירני, השאלה מה ייצא לישראל מה"ברוגז" הזה של ראש הממשלה בנט?
מדובר בהתנהגות ילדותית וחסרת טעם, ישראל חייבת להיות מתואמת במאת האחוזים עם הממשל האמריקני בנושא הסכנה האירנית ואסור לה להרחיק ממנה את הבית הלבן, הנשיא ביידן הוא מנוסה מאוד בענייני המזרח התיכון וגם בנושא פרויקט הגרעין האירני והוא לא מתרשם מה"ברוגז" של נפתלי בנט.
ארה"ב מנסה לשכך את הזעם הישראלי, הגנרל קנת מקנזי, מפקד פיקוד המרכז של ארה"ב במזרח התיכון הודיע כי כוחותיו מוכנים לאפשרות צבאית אם השיחות בווינה יכשלו, השליח המיוחד רוב מאלי אמר כי ארה"ב "לא תעמוד מנגד" אם טהרן תתקרב יותר מדי להשגת פצצת אטום, אבל ההערכה בישראל היא כי אירן מוליכה שולל את המעצמות היא מושכת זמן בדיונים עקרים, מציבה דרישות ותנאים ובסופו של דבר השיחות יתקעו, אירן תאשים את המעצמות בהכשלת השיחות ותעבור להעשרת אורניום מרמה של 60 אחוזים לרמה של 90 אחוזים, דבר שיקרב אותה מהר מאוד לפצצת הגרעין הראשונה שלה.
גורמים אמריקנים מסרו כי ישראל העבירה מסר לממשל כי אירן נערכת להעשיר אורניום ברמה צבאית. האירנים מרוצים המחלוקת העמוקה בין ירושלים לוושינגטון, הם הצליחו במדיניות מתוחכמת לתקוע טריז בין בנט לביידן,ישראל חוששת מתרחיש של הסכם ביניים במסגרתו תסיר ארה"ב חלק מהסנקציות כדי לעצור את העשרת האורניום, זהו תרחיש גרוע מאוד עבור ישראל, את הכסף שיתפנה תעביר אירן לפיתוח פרויקט הטילים הבליסטיים ולמימון הפעילות של כוח "קודס" ברחבי המזרח התיכון.
גורמים בכירים בירושלים אומרים כי הנשיא ביידן רוצה שקט, כדי שיוכל להתפנות ולטפל בבעיות הפנימיות של ארה"ב ובסכנה הסינית, הוא באמת רוצה להתמודד על קדנציה שנייה לנשיאות ב-2024, נושא הסכנה האירנית אינו בראש מעייניו, הוא פשוט לא מאמין באופציה הצבאית וישראל תצטרך להתמודד לבדה עם הסכנה הקיומית שיוצר פרויקט הגרעין האירני.
ארה"ב דנה כבר עם ישראל ובנות בריתה ב PLAN B למקרה שהשיחות בווינה יקרסו, התוכנית החלופית האמריקנית כוללת הטלת סנקציות קשות על אירן, ניסיון לשכנע את סין להפסיק את יבוא הנפט מאירן, ניסיון להגיע להסם ביניים עם אירן כדי "לקנות זמן", ביצוע פעולות חשאיות נגד מתקני הגרעין באירן ותמיכה בפעולה צבאית ישראלית נגד מתקני הגרעין האירניים.
ממשל ביידן מתנגד לפעולה צבאית ישראלית נגד אירן מחשש שהיא תגרור את ארה"ב למלחמה אזורית שתפרוץ במזרח התיכון, אם ישראל תחליט בכל זאת ליישם את האופציה הצבאית ברור שהיא תצטרך את הסיוע המדיני והצבאי של ארה"ב, אירן תגיב צבאית ישירות ובאמצעות שלוחותיה בלבנון, תימן ורצועת עזה במתקפה של שיגור עשרות אלפי טילים ורקטות לעבר ישראל, אם כך מדוע לקלקל את היחסים עם הנשיא ביידן? האם נפתל בנט החליט על קו לעומתי מול הנשיא האמריקני מסיבות פוליטיות פנימיות?
ארה"ב ביקשה מישראל להפסיק את מתקפות הסייבר על אירן ואת הפעילות החשאית של המוסד נגד פרויקט הגרעין האירני בטענה כי הפעולות באלה רק מרגיזות את אירן ומדרבנות אותה להאיץ את פרויקט הגרעין, מאידך-גיסא, הפתרון הדיפלומטי שארה"ב רוצה להגיע אליו נכשל, אירן פשוט עושה ככל העולה על רוחה, הנשיא ביידן מתגלה עד עכשיו כנשיא חלש שהאירנים מסובבים על אצבעם הקטנה, ראש הממשלה בנט מגלה עד עתה כחזק בדיבורים וחלש במעשים, כדאי שישנה את המדיניות ויהדק את היחסים עם הנשיא ביידן במקום לריב עמו, תיאום מדיני ישראלי עם נשיא חלש עדיף על עימות דיפלומטי שרק יחריף את היחסים, צריך להסתכל קדימה, ישראל זקוקה לארה"ב בכל עימות מול אירן.

תאריך:  30/11/2021   |   עודכן:  30/11/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
דן מרגלית
במצב זה - "והמשכיל בעת ההיא יידום כי עת רעה היא"    מפני שהזעקה הישראלית הפומבית לא תרתיע את ג'ו ביידן ורק תקלקל את היחסים עימו, ונצא קרחים מכאן ומכאן
מירב ארד
הדגיש: " "ההגבלות על גבולות המדינה הן לא צעד קל, אבל זה צעד זמני והכרחי. ישנם ענפים שנפגעים, כמו התיירות והתעופה, ואנחנו נותנים על כך את הדעת:    לגבי שיחות הגרעים עם אירן אמר: "ישראל מוטרדת מאוד מהנכונות להסיר את הסנקציות ולאפשר זרימה של מילארדים לאירן"
אלדד שביט, סימה שיין
לא ברור האם אירן תגיע בשבוע הבא לווינה בכוונה לנהל מו"מ אמיתי או שהיא כבר החליטה להכשיל את השיחות    יידרשו שישה חודשים להעריך לאן פני הדברים, ובינתיים על ישראל להבטיח שהיא תישאר רלוונטית למהלכים הבינלאומיים
דן מרגלית
מדוע גויסו כל תותחי הממשלה להתגרות בארצות הברית ברעש, בתופים ובמחולות? מהסיבה הפשוטה שהממשלה רוצה להראות לח"כ בנימין נתניהו כי גם היא יודעת לקלקל יחסים שלא לצורך
דן מרגלית
בנימין נתניהו, אמר עמוס ידלין, הפריט את הטיפול בגרעין האירני לעצמו עד כדי כך שבנט, אשר שימש תקופת מה כשר הביטחון, לא ידע עליה דבר    זו בניסוח זה או אחר ביקורתם של שרי הביטחון אהוד ברק, משה (בוגי) יעלון ובני גנץ על המחדל של ח"כ ביבי בהיותו ראש הממשלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il