X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הכניסה לרחוב גיטל דינוביץ [צילום: אלי אלון]
גיטל דינוביץ בת העיר העתיקה
רק אחוז קטן ביותר מכלל רחובות ירושלים נקראים על שם נשים אחת מהנשים שזכתה שיקרא רחוב על שמה בעיר היא גיטל דינוביץ הרחוב על שמה ממוקם מול שוק מחנה יהודה, ועל אף מיקומו המרכזי אינו מוכר לרוב הציבור מי הייתה גיטל דינוביץ ובמה זכתה שרחוב בבירה יקרא על שמה
רחוב גיטל דינוביץ [צילום: אלי אלון]

לפני מספר שבועות בהולכי בשבת בבוקר, ברחוב יפו בירושלים הבחנתי ברחוב בשם גיטל דינוביץ, רחוב שלא הכרתי קודם לכן ולמיטב זכרוני מעולם לא שמעתי את שמו. הוא ממוקם בשכונת "אוהל שלמה", ויוצא מרחוב יפו מול שוק מחנה יהודה. נכנסתי לרחוב ועברתי לאורכו. זהו רחוב קטן יחסית באורך כ-400 מטרים, וצורתו האות ריש. על שלט הרחוב נכתב: 'רחוב גיטל דינוביץ אשת חיל ממגינייה של ירושלים תרל"ט-תרצ"ט'.
מצבם של שני שלטי הרחוב בכניסה אליו מרחוב יפו לא מלבב. אחד מהם, מוזנח ביותר על גבול הביזיון. אותיותיו קלופות וקשה לקרא מה כתוב בו (צילמתי את השלט). ייתכן שהדבר נגרם בשל שיני הזמן ויתכן שעבר השחתה - ונדליזם. מכל מקום ראוי שעירית ירושלים שמשקיעה בשנים האחרונות לא מעט בשילוט העיר ובבנייניה, תחליף השלט המוזנח והלא קריא בשלט קריא, מכובד המכבד את זכרה של גיטה דינוביץ. אנחנו נעקב ונדווח.
מי הייתה גיטל דינוביץ ומה היה פעלה
תמר הירדני, חוקרת ירושלים ומדריכת טיולים, חקרה וכתבה מאמר מקיף על גיטל דינוביץ בשם "מי את גיטל דינוביץ". המאמר מופיע במרשתת באתר בשם "מגזין להיסטוריה סגולה". תמר אישרה לי לפרסם להסתמך על נתוני המידע במחקרה. אני אסתפק בתמצית עיקרי הדברים. את מחקרה ומאמרה המקיף המלא ניתן לקרא במרשתת. במקביל, עיינתי בארכיונים ישנים משנות ה-30 אודות גיטה דינוביץ ועל סמך כל אלה לפניכם סיפור חייה של גיטל דינוביץ.
גיטל ברכה דינובץ נולדה ב-1879 בעיירה טופצ'יב שברוסיה, בתם של טוייבה-איטה ויוסף נחום שלזינגר. אביה היה סוחר יהודי דתי אמיד. בילדותה עברה עם משפחתה לאודסה. התחנכה בחינוך דתי מסורתי. באודסה הכירה גיטל שלזינגר את יצחק יעקב דינוביץ, בוגר ישיבות יוצא העיר פינסק שניהל חנות מזון גדולה במרכז אודסה. ב-1899 בהיותה בת 20 נישאה גיטל ליצחק יעקב דינוביץ.

שלט רחוב גיטל דינוביץ במצב מוזנח [צילום: אלי אלון]

עליית יצחק וגיטל דינוביץ לארץ ישראל
בעקבות הפוגרום באודסה ב-1905 ובו נהרגו כמה מאות יהודים, נפצעו רבים ומאות בתי יהודים, דירות וחנויות בעיר ניזוקו, החליט הזוג לעלות לארץ ישראל. בעלה של גיטה יצחק יעקב דינוביץ עלה לפניה לירושלים, בחנוכה תרס"ז (1906). כאן בארץ כבר התגוררה אחותו של יצחק יעקב שרה רייכמן שניהלה חנות לניר וכלי כתיבה בעיר העתיקה.
גיטל נותרה עוד כמה חודשים באודסה וניהלה לבדה את הבית ואת בית המסחר, וכעבור מספר חודשים ב-1906 עלתה לארץ עם חמותה וילדיה והצטרפה אל בעלה. הזוג וילדיהם התיישב בעיר העתיקה ופתח ב"רחוב היהודים" ליד בית הכנסת "החורבה" בעיר העתיקה בירושלים חנות סיטונאית למזון ולכלי בית שכונתה בשם "בית מסחר דינוביץ". יצחק יעקב ניהל את הקשרים עם חברות מחוץ לארץ, וגיטל ניהלה את המכירות בחנות הירושלמית וכנראה הצטיינה ביכולת אירגונית וחוש עסקי מפותח.
חוקרת ירושלים תמר הירדני מספרת, כי החנות שגשגה ונמכרו בה מוצרי מזון שלא נראו בירושלים עד כה ובהם, דגים מלוחים כבושים ומעושנים, גריסים ועוד, וכן כלי בית ומוצרים מודרניים שמשכו לחנות קונים רבים מכל מגזרי אוכלוסיית העיר ואף מחוצה לה. גם אריזות ועטיפות המוצרים היו מיוחדות וחדשניות. על האריזות היה הלוגו של החנות. לצד החנות הפעיל הזוג דינוביץ מחסן סיטונאי שסיפק מוצרים וסחורה לחנויות מכולת, בתי מלון, מוסדות ועוד. כידוע רבים מתושבי הרובע היהודי בעיר העתיקה חיו בעוני ובדלות. מספרים כי ביתם של הזוג יצחק וגיטל דינוביץ היה פתוח למבקשי עזרה וכי הם הרבו לעסוק בגמילות חסדים ובסיוע לנזקקים.
מנעו גרושם למצרים
במלחמת העולם הראשונה, נגזרה על יצחק וגיטל דינוביץ גזירת גירוש מן הארץ למצריים בשל נתינותם הרוסית. גיטל שיחדה אי-אלו פקידים עות'מאניים בכסף רב והצליחה ברגע האחרון למנוע את רוע הגזירה. השניים קיבלו אישור זכאות לאזרחות עות'מאנית.
תמר הירדני מספרת במחקרה-מאמרה כי בתקופת מלחמת העולם הראשונה נדרש יצחק יעקב דינוביץ בשל היותו נתין טורקי להתגייס לצבא. לא עזרו הניסיונות לשחררו מהשירות באמצעות כופר ובצר לו הוא נאלץ לברוח ולהסתתר עד סוף המלחמה בפתח תקוה כשהוא מותיר את אשתו וילדיו בירושלים. לאחר סיום המלחמה שב יצחק יעקב לביתו בירושלים.
בתקופת מלחמת העולם הראשונה צומצמה פעילות חנותם של יצחק יעקב וגיטל דינוביץ, ולמעשה כמעט נסגרה וזאת בשל המצב הכלכלי הקשה וסגירת שערי אירופה. תלאות המלחמה כנראה קירבו את קיצו של יצחק יעקב. הוא סבל ממחלות שונות וב-1919 נפטר בגיל צעיר (48) ונקבר בירושלים. רעייתו גיטל המשיכה לנהל את החנות תוך גילוי חוסן נפשי, התמדה ונחישות. החנות חזרה לשגשג ונקראה מעתה בפי כל חנות-בית מסחר גיטל דינוביץ.
סייעה ל"הגנה" בירושלים
במאורעות תרפ"א 1921 וגם במאורעות 1939-1936 שימשה החנות וביתה של גיטל דינוביץ ובני משפחתה בעיר העתיקה מקום התכנסות ומסתור עבור לוחמי ומגיני ההגנה והרובע. מספרים כי בין הסחורות הוסתר סליק של נשק ותחמושת. בחנות פעל מכשיר טלפון, אולי היחיד ברובע היהודי, והוא שימש את מפקדת ההגנה ברובע. מספרו אגב כפי שמופיע בעיתונות דאז: 238.
עם גבור המאורעות והתקפות ברובע היהודי, נפתח בשיתוף ילדיה של גיטל, שבגרו והפכו סוחרים בעצמם, סניף של "חנות גיטל דינוביץ" מחוץ לרובע מול נחלת שבעה, אולם גיטל התעקשה לא לסגור את החנות בעיר העתיקה והמשיכה לנהל אותה ולהתגורר בביתה בעיר העתיקה. עם פרוץ מאורעות "המרד הערבי" ב-1936 תושבי הרובע היהודי היו נתונים בסכנת נפשות יום יומית. גיטל, שהייתה כבר לא צעירה, נאלצה לעבור לעיר החדשה והצטרפה אל ילדיה הבוגרים בעלי משפחות שהתגוררו שם. במרס 1939 מתה פתע והיא בת קרוב ל-60 במותה. היא הובאה למנוחות בבית העלמין בהר הזיתים. על מצבת קברה נחקק "אשת חייל רבת פעלים".
מ"הטיפוס הישן של בנות ירושלים היקרות"
וכך כותב מדווח עיתון הצפה (5.3.1939) על מותה: "השבוע מתה בירושלים באופן פתאומי הגב' גיטל דינוביץ מהטיפוס הישן של בנות ירושלים היקרות. בעלה המנוח ר' יצחק יעקב דינוביץ ז"ל בא לירושלים מאודסה לפני שלושים וחמש שנים ויסד בית מסחר סיטוני למכולת ברחוב היהודים בעיר העתיקה. אחרי מותו בדמי ימיו המשיכה אשתו לנהל בעצמה את העסק. עד לפי שנים אחדות היה עוד קיים בעיר העתיקה ובזמן אחרון עבר אל מחוץ לעיר. המנוחה הייתה אשת חייל במלא המובן, טיפלה בעסק וגם גידלה את בניה לתורה ודרך ארץ ופיזרה מהונה גם לצדקה למוסדות ויחידים. חתניה הם הד"ר ישראל בן זאב ומר מיכאל ימיני. מותה המוקדם בגיל של חמישים ושמונה היא אבידה קשה למשפחתה הכבודה, לבית המסחר ולידידיה".
"מבטה, מבט נבון וחודר ועיניה עיני תכלת וחמות"
רחל ינאית בן צבי, לימים אשת נשיא המדינה השני, שהכירה את גיטל דינוביץ וביקרה בחנותה, כותבת על גיטל ב"דבר הפועלת" (30.1.1940) "זוכרת אני את מבטה, מבט נבון וחודר ועיניה עיני תכלת חמות... החנות הייתה צרה ונמוכה, בית מסחר סיטוני הראשון שבעיר העתיקה. שקים, חביות ותיבות למינהן (מונחים בה א.א) ועל כל המלאכה מנצחת אישה עודנה צעירה כבת שלושים והיא אם לשישה (עשרה ילדה).
מקרוב התאלמנה והיא גם האם וגם האב. עליה עול המסחר והקיום ועליה דאגת החינוך של הבנים והבנות. החנות תמיד מלאה אך לא רק קונים מלאה, לא רק מסחר, לא מקח וממכר בלבד. כאן גם ענייני ציבור נחתכים, ענייני הלוואות וגמילות חסדים, ערבויות וסידורי משפחות אף הכנסת כלות עניות..."
ממה שהבנתי מארכיונים ישנים לגיטל נולדו 10 ילדים, ארבעה מתו ונותרו שישה - שלוש בנות ושלושה בנים.

רחוב גיטל דינוביץ [צילום: אלי אלון]
המידע בכתבה נסמך על מחקרה של חוקרת ירושלים תמר הירדני ובאדיבותה. ועל ידע אישי.
תאריך:  07/12/2021   |   עודכן:  07/12/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - עיוות נפשי, אזור לחימה, בלתי-חדיר, שיבוץ, אבן ומינויים    "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    הרבה בריאות, נחת ואושר    חנוכה שמח וחודש טוב
חנה קטן
בעבודה הקלינית, באופן שגרתי, עוברים מדי יום בבדיקת העל-קול עוברים רבים תחת שבטו של רופא הנשים    לצערי, חלק מהעוברים אינם עוברים את מבחן המצוינות, ונידונים שלא להגיע לאוויר העולם בגלל דברים של מה בכך
צ'לו רוזנברג
ללא ארה"ב כשותפה לכל מהלך צבאי באירן, אין לישראל לבדה סיכוי לחסל את האיום הגרעיני האירני    את זאת אומר ברק, אומרים אנשי ביטחון אחרים, מכוני מחקר בתחום הביטחון וכד'
יוני בן-מנחם
על-רקע האיומים של ארגוני חמאס והג'יהאד האיסלאמי גובר החשש במערכת הביטחון להתגברות הטרור ותופעת המחבלים הבודדים. ההערכה היא שחמאס מנסה לרכוב על גל הפיגועים האחרון כדי לנסות ולהרחיבו ל"אינתיפאדת סכינים" חדשה כפי שהיה בשנת 2015
חובב לויטס
מדובר בנגן גיטרה פורץ דרך שלמרות האגו ידע לשלב כוחות עם סולנים מוכשרים בכדי להביא לנו כמה מהיצירות המוסיקאליות המדהימות של הרוק הכבד    כך מסביר אבי סינגולדה מגדולי הגיטריסטים הישראלים את הערצתו לגיטריסט האגדי של לקהת סגול כהה וריינבו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il