X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מיליציות שיעיות ניסו להתנקש בראש ממשלת עירק תוך שימוש ברחפנים חובבניים, והן מפגינות יותר ויותר עצמאות הגורמת דאגה – מדווח וושינגטון פוסט
▪  ▪  ▪
המל"ט האירני "עזה" [צילום: AP]

כלי הנשק של המתנקשים היה רחפן של חובבים, שניתן לרוכשו ברשת בכמה אלפי דולרים. היו לו ארבעה מדחפים דמויי מסוק, סוללה גדולה ופצצה קטנה -כזו המסוגלת לחסל ראש מדינה. מטרתו של הרחפן, ב-7.11.21, הייתה מעונו של ראש ממשלת עירק, מוצטפא אל-כאזימי. החוקרים גילו עד מהרה שהוא שוגר בידי מיליציה שבתמיכת אירן; גם עיצוב הפצצה היה אירני. הם גם הופתעו לגלות, שאירן התנגדה בתוקף להתקפה, ומכאן שהיא הייתה מעשה ידיה של קבוצה המצוידת כעת ברחפנים וסבורה שביכולתה לבצע פעולות בעלות תוצאות הרסניות.
התקפה זו הפנתה את תשומת הלב למה שאנשי מודיעין ופרשנים מתארים כסיכון גובר ליציבות במזרח התיכון ומעבר לו: רחפני תקיפה, במיוחד בידי קבוצות המקורבות לאירן – כותב וושינגטון פוסט. בשנתיים האחרונות, ובמיוחד מאז תחילת הקיץ הקודם, מיליציות שיעיות רכשו ציים של כלי טיס בלתי מאוישים (כטב"מים) המסוגלים לבצע התקפות קטנות אך מדויקות נגד מגוון של מטרות.
אנשי מודיעין מערביים מעריכים, כי מיליציות בעירק ובסוריה רכשו עשרות כטב"מים, החל מדגמים מתוחכמים לטווח ארוך מתוצרת אירן, וכלה בדגמים זולים ונפוצים המופעלים בשלט רחוק וניתנים להסבה למשימות התקפיות. אירן החלה לספק לפחות שני דגמים למיליציות שלה בעירק, זמן קצר לאחר שארה"ב חיסלה את גנרל קאסם סולימאני במתקפת כטב"מים בתחילת 2020. קודם לכן סיפקה טהרן כטב"מים קטלניים לחיזבאללה בלבנון ולמורדים החות'ים בתימן. כוחות קודס של משמרות המהפכה מציידים את המיליציות גם במערכות הפעלה ממוחשבות ומאמנים את אנשיהן בהפיכת כטב"מים מסחריים לצבאיים.
טהרן מאבדת את השליטה
חלק מן המקורות אומרים, כי לאחר האספקה – טהרן מאבדת את שליטתה בהפעלת הכטב"מים. מאז מותו של סולימאני התפוררה המשמעת ברשת המיליציות השיעיות בעירק. העלייה במספר הכטב"מים שבידיהן באה במקביל לירידה בפופולריות שלהן, אשר הובילה לעימותים גלויים עם ממשלת עירק ולהתקוממות שלהן נגד המגבלות שמטילה עליהן טהרן.
בעירק מוצבים 3,000 חיילים אמריקנים, והם והדיפלומטים האמריקנים נמצאים בין היעד של מתקפות הכטב"מים בחודשים האחרונים. הדבר מעלה את החשש שמא מתקפה קטלנית שכזו תגרום עימות צבאי עם אירן, גם בלי הוכחה ברורה לכך שטהרן עמדה מאחוריה. ההשלכות של התקפה קטלנית על בכירי ממשל עירקיים עלולות להיות חמורות באותה מידה, עד כדי גלישה להתנגשויות מזוינות בין הקבוצות האתניות והדתיות השונות.
בשני התרחישים, אירן עלולה למצוא את עצמה מואשמת במשבר בו לא השתתפה באופן פעיל. טהרן סבורה שאספקת כטב"מים לקיצונים מגבירה את כוחה להפעיל קבוצות המשמשות כידה הארוכה, בלא לשאת באחריות ישירה למעשיהן. אבל ככל שקבוצות אלו מצטיידות בנשק חדיש ונוטלות יותר סיכונים, הסכנות גוברות בצורה משמעותית, שכן חלקן שוב אינן רואות את עצמן ככפופות לאירן ועלולות לצאת מכלל שליטה.
גם האמריקנים הם יעד
בחזרה לנסיון ההתנקשות באל-כאזימי. מעונו מצוי באזור מאובטח היטב של בגדד ולפחות שישה משומריו נפצעו; הוא עצמו לא נפגע. כוחות הביטחון העירקיים מצאו תוך ימים אחדים קשרים לשלוש מיליציות שיעיות ידועות: אנסאיב אהל אל-חאק, כתאאיב חיזבאללה וכתאאיב סייד א-שוהאדה. לכולן יש קשרים עם אירן, ובין מנהיגיהן מצויים מתנגדים בולטים לאל-כאזימי; שלושתן הכחישו כל קשר להתקפה. אירן שיגרה בשקט לבגדד קצין בכיר במשמרות המהפכה כדי להרגיע את שלטונות עירק, ובפומבי גינתה את ההתקפה. ממשלת עירק נמנעה מלנקוב בשמות החשודים, מחשש להתנגשויות עם תומכיהן של המיליציות.
כאמור, גם האמריקנים השוהים בעירק הם יעד למתקפות כטב"מים – לפחות שש כאלו מאז ינואר השנה. הפוסט מזכיר, כי בחודש אפריל תקף כטב"ם חמוש את מפקדת כוחות הקואליציה בעיר אירביל שבצפון עירק. בחודש יולי הפילו האמריקנים רחפן, כמעט זהה לדגם העתיד להיות מופעל בהתקפה אל-קדחימי, ליד שגרירות ארה"ב בבגדד. שלושה שבועות מאוחר יותר התגלה רחפן כזה מול השגירות, מעבר לנהר החידקל. בכמה מקרים הפצצות שהיו מחוברות לכטב"מים אלו, היו זהות לאלו שהתגלו במתקפה על מעון ראש הממשלה.
כמות חומרי הנפץ הייתה בדרך כלל קטנה מכדי לגרום נזק כבד, אבל אפילו רחפן אזרחי תמים עלול להרוג או לפצוע אם הוא משודרג ומחומש – מזהיר המומחה הבריטי דגאלס בארי. הדגם בו נעשה שימוש ב-7 בנובמבר הוא אופייני לאלו המשמשים במתקפות "קמיקזה". לדבריו, הנזק מן הפיצוץ עצמו הוא מתון, אבל הם יעילים למדי כנשק חיסול.

תאריך:  15/12/21   |   עודכן:  15/12/21
+הנסיך מוחמד לא רוצה כותרות
18:06 15/12/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

סעודיה תגביר בשנה הבאה את התחרות עם שכנותיה המצליחות, תרחיב את הדו-שיח עם אירן, תתרחק מארה"ב ותהדק את הקשרים הכלכליים והצבאיים עם סין

מוניטין של אכזריות ונמהרות [צילום: AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
ירון שניידר
הבחירות בעירק באוקטובר שעבר הובילו לתבוסה קשה של תומכי אירן, המנסה בכל זאת לבחוש בהרכבת הממשלה הבאה    ממליך המלכים המצטייר הוא המנהיג השיעי מוקתדא סאדר, המתנגד להשפעה האירנית
ירון פרידמן
פגישה שנערכה בשבוע שעבר בריאד בירת סעודיה הינה בעלת חשיבות רבה לחזית המתגבשת נגד אירן. מה משמעות הפגישה וכיצד היא קשורה לביטחון ישראל?
ירון פרידמן
החוק הבריטי אמור להחשיב בשבוע הבא את הזרוע המדינית של חמאס כארגון טרור, מה שיחסום את מקורותיה הכלכליים בבריטניה, כך יש לקוות. חשיפה בתקשורת הערבית מגלה את מקורותיה הכלכליים של חמאס בבריטניה בפרט ובאירופה בכלל. כיצד תשפיע סגירת הברזים הכלכליים של חמאס בלונדון על הארגון?
אורנה מזרחי, יואל גוז'נסקי
ביקורת של שר ההסברה הלבנוני על מעשיה בתימן, הובילו את סעודיה להחזיר את שגרירה מביירות ולשגר את השגריר הלבנוני, ואף להפסיק את הסחר עם לבנון    המטרה האמיתית היא להחליש את חיזבאללה
איתמר לוין
השיטה היא לקבוע יעדים שאפתניים מדי ואז להתעלם מחוסר היכולת להשיג אותם    ענף התיירות מהווה דוגמה מובהקת, וזאת לצד הבעיות המבניות הקשות בתעסוקה ובהשקעות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il