X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
סעודיה תגביר בשנה הבאה את התחרות עם שכנותיה המצליחות, תרחיב את הדו-שיח עם אירן, תתרחק מארה"ב ותהדק את הקשרים הכלכליים והצבאיים עם סין
▪  ▪  ▪
מוניטין של אכזריות ונמהרות [צילום: AP]

מבחינתו של מוחמד בן סלמאן, יורש העצר והאיש החזק בסעודיה, אם אין חדשות – זה סימן טוב. מאז 2015 הוא פיקח על שורה ארוכה של פעולות שהותירו אותו עם מוניטין של אכזריות ונמהרות: המלחמה ההרסנית בתימן, המצור על קטר, התפטרותו של סעד חרירי מראשות ממשלת לבנון, רצח ג'מאל חאשוקג'י. בסעודיה עצמה כלא מוחמד את מתנגדיו וסחט כספים מנסיכים ואנשי עסקים.
כל אלו לא ממש עזרו למשוך השקעות זרות, להן זקוק מוחמד כדי לשחרר את המשק הסעודי מתלותו בנפט – מציין The World Ahead 2022 של אקונומיסט. להפך: ההשקעות צנחו מ-8.1 מיליארד דולר ב-2015 ל-1.4 מיליארד דולר בלבד ב-2015. בשנת 2021 היו פחות כותרות שליליות, בין השאר משום שסעודיה נסוגה ממדיניות חוץ לוחמנית אך חסרת תוצאות: הסגר לא הכניע את קטר והתפטרותו של חרירי לא קירבה את ביירות לריאד. בשנה הבאה תמשיך סעודיה לנסות ולנהל דו-שיח עם אירן; השיחות לא יניבו קשרים חמים בין היריבים, אבל אולי יפחיתו את סכנת העימות הישיר ביניהם.
הסעודים ימשיכו להתרחק מארה"ב, שזמן רב העניקה ערבות לבטחונם, משום ששלושה נשיאים אמריקנים בזה אחר זה נראו כמי שאינם שמחים למלא תפקיד זה. בחודש אוגוסט חתם שר ההגנה הסעודי עם עמיתו הרוסי על הסכם לשיתוף פעולה צבאי. ניתן לצפות להרחבה של קשרים אלו, אם כי הם מורכבים ומטרתם המרכזית היא לעצבן את ארה"ב. הקשרים הכלכליים והצבאיים עם סין יהפכו לחשובים יותר.
מגיניו של מוחמד אומרים שבתוך הבית הוא הבהיר את הנקודה שלו. כאשר יעלה לכס המלוכה, יהיה זה שינוי בין-דורי במדינה הנשלטת מאז 1953 בידי בניו המזדקנים של המייסד המלך עבד אל-עזיז. במשפחה מלכותית ענקית, זה אומר שיש לו הרבה בני-דודים יריבים ותוקפנים. כמה מהם עודם רוטנים בחדרי-חדרים, אך מעמדו של יורש העצר נראה מובטח. הוא פופולרי בשל החלשת כוחם של חכמי הדת, אך כדי להישאר כזה – עליו ליצור משרות. האבטלה עומדת על 11.3%, חלקית בשל המגיפה; מוחמד עצמו אמר בחודש אפריל, כי למחצית הסעודים יש "עבודות גרועות" בשכר שאינו מספק.
גישתו של מוחמד לכלכלה עד כה הייתה: כמה שיותר פרויקטים גרנדיוזיים. מגמה זו תימשך ב-2022, אבל לצד מאמצים מוגברים להתחרות עם השכנות המצליחות. גישה ברורה אחת היא ניסיון למשוך עסקים מאיחוד האמירויות, הכלכלה המגוונת ביותר במפרץ הפרסי. מכס על הייבוא מהאמירויות הוריד אותו ב-33%. בחודש ספטמבר הורתה סעודיה לשני תחנות שידור שבבעלותה להעביר את הנהלותיהן מדובאי לריאד, וצפויים לחצים על תאגידים רב-לאומיים לעשות אותו הדבר. התחרות תגבר ב-2022, אבל לפחות היא לא תהיה עקובה מדם.

תאריך:  15/12/21   |   עודכן:  15/12/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
איתמר לוין
מיליציות שיעיות ניסו להתנקש בראש ממשלת עירק תוך שימוש ברחפנים חובבניים, והן מפגינות יותר ויותר עצמאות הגורמת דאגה – מדווח וושינגטון פוסט
ירון שניידר
הבחירות בעירק באוקטובר שעבר הובילו לתבוסה קשה של תומכי אירן, המנסה בכל זאת לבחוש בהרכבת הממשלה הבאה    ממליך המלכים המצטייר הוא המנהיג השיעי מוקתדא סאדר, המתנגד להשפעה האירנית
ירון פרידמן
פגישה שנערכה בשבוע שעבר בריאד בירת סעודיה הינה בעלת חשיבות רבה לחזית המתגבשת נגד אירן. מה משמעות הפגישה וכיצד היא קשורה לביטחון ישראל?
ירון פרידמן
החוק הבריטי אמור להחשיב בשבוע הבא את הזרוע המדינית של חמאס כארגון טרור, מה שיחסום את מקורותיה הכלכליים בבריטניה, כך יש לקוות. חשיפה בתקשורת הערבית מגלה את מקורותיה הכלכליים של חמאס בבריטניה בפרט ובאירופה בכלל. כיצד תשפיע סגירת הברזים הכלכליים של חמאס בלונדון על הארגון?
אורנה מזרחי, יואל גוז'נסקי
ביקורת של שר ההסברה הלבנוני על מעשיה בתימן, הובילו את סעודיה להחזיר את שגרירה מביירות ולשגר את השגריר הלבנוני, ואף להפסיק את הסחר עם לבנון    המטרה האמיתית היא להחליש את חיזבאללה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il