X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
חמאס. הפגנת כוח [צילום: עאדל חנה/AP]
המגזר הערבי רותח - דו-קיום בסכנה
משטרת ישראל החלה ביישום הלקחים שהפיקה מאירועי האלימות הקשים במגזר הערבי ובערים המעורבות במהלך מבצע "שומר החומות" הדו-קיום בין יהודים לערבים בישראל נמצא בסכנה, שני הצדדים יושבים על חבית חומר נפץ, הפיצוץ יפגע קשות בשני הצדדים והם חייבים למנוע אותו

בשבוע שעבר ערכה תנועת חמאס שורה של אירועים לציון יום השנה ה-34 להקמת הארגון. אחד מהם היה התרגיל הגדול של הזרוע הצבאית שלה שנקרא "מגן ירושלים". התרגיל כלל גם מתווה התקפי של חדירה לשטח ישראל וכיבוש ישובים ובסיסים של צה"ל.
תנועת חמאס לא מוותרת על היעד שלה של שחרור פלשתין "מהים עד הנהר" שבמרכזו שחרור ירושלים ומסגד אל-אקצה. המוטיב הזה היה המוטיב העיקרי גם בסבב הלחימה האחרון בחודש מאי שעבר ברצועת עזה תחת הכינוי שהעניקה חמאס למלחמה "חרב ירושלים".
אחרי המלחמה הזו נפל דבר בישראל. לאור האירועים האלימים שהיו במגזר הערבי ובערים המעורבות, ראשי מערכת הביטחון בישראל מתייחסים בחומרה רבה לאירועי האלימות האלה וחצי שנה מתום המלחמה, החלה מערכת הביטחון ליישם חלק מהלקחים שהופקו. הערכת המודיעין של גופי הביטחון (שב"כ, משטרה) היא שהפיצוץ הבא בקרב המגזר הערבי בישראל הוא רק עניין של זמן. הסיבות שגרמו לפיצוץ בחודש מאי האחרון לא השתנו:
א) נוסחת "עזה-ירושלים" - חמאס מציג את עצמו כ"מגן ירושלים ומסגד אל-אקצה". חמאס מנסה לשמר את הנוסחה שהוא קבע. כל אימת שמתגלעות בעיות במזרח ירושלים או בהר-הבית הוא מעביר אזהרות לישראל כי הוא לא יאפשר פגיעה באינטרסים הלאומיים של הפלשתינים בירושלים.
ב) מוקדי חיכוך - בירושלים נוצרו מוקדי חיכוך חדשים בין יהודים לערבים כמו רחבת שער שכם, הכפר סילוואן ובשכונת שיח' ג'ראח שמאיימים להתפוצץ ולהשפיע על הנעשה בתוך הקו הירוק.
ג) פרובוקציות - הדור הפלשתיני הצעיר במזרח ירושלים החל ליזום אירועים אלימים באופן עצמאי מבלי להישמע להנחיות הרש"פ או חמאס. העימותים של כוחות הביטחון עמו משפיעים על הנעשה במגזר הערבי בישראל.
ד) עליית יהודים להר-הבית - המגמה נמצאת בעלייה מתמדת ומהווה מוקד חיכוך ומתיחות קבוע בין יהודים לערבים שמשליך על ערביי ישראל.
ה) זעם גדול מהממסד הישראלי - בקרב הדור הצעיר של ערביי ישראל נמשכות תופעות של אפליה, קיפוח, שנאה וגזענות, ומחסור בתקציבים לפיתוח בתחום הכלכלי והחברתי. קיים עדיין זעם גדול מהמלחמה של הממסד הישראלי בתופעות הבנייה הבלתי חוקית והזנחת הטיפול בתופעות האלימות והפשיעה והמלחמה בנשק הבלתי חוקי.
ו) למי הנאמנות - נמשך הקונפליקט החד בחברה הערבית בין הזהות הלאומית הפלשתינית לבין הזהות הישראלית והנאמנות למדינת ישראל.

שחרור ראיד סלאח התסיס מחדש את השטח

בשבוע שעבר שוחרר ממאסר של 17 חודשים השיח' ראיד צלאח, ראש הזרם הצפוני של התנועה האיסלאמית בישראל, שהוצא מחוץ לחוק. סגנו, השיח' כמאל אלח'טיב, עומד בימים אלה לדין באשמת הסתה אך הוא פעיל בשטח.
גורמי הביטחון מעריכים כי בעקבות השחרור של השיח' ראיד צלאח יתגברו המחלוקות בתוך המגזר הערבי בין הזרם הצפוני לזרם הדרומי של התנועה האיסלאמית ומעמדו של יו"ר רע"ם מנצור עבאס עלול להיפגע. כל זה אמור להשליך על האווירה הציבורית הכללית. השיח' ראיד צלאח נזהר מאוד בדבריו לאמצעי התקשורת, אך האידיאולוגיה הקיצונית שלו זורמת אל השטח באמצעות שליחיו במסגדים, במוסדות הצדקה וברשתות החברתיות, כשבראשן הנרטיב השקרי: "מסגד אל-אקצה בסכנה", נרטיב שמטרתו להצית את השטח.
חמאס רואה בהשתתפות ערביי ישראל במאבק על ירושלים ומסגד אל-אקצה התפתחות חשובה ביותר. בכיר בחמאס אומר: "הצלחנו לשבור במבצע "חרב ירושלים" את הדו-קיום בין יהודים לערבים בתחומי 48". חמאס פועל להתססת המגזר הערבי בישראל במטרה להביא למרי אזרחי אלים שיחליש את ישראל מבפנים.
לפי גורמים בחמאס, אחת המטרות של הארגון היא להעסיק את כוחות הביטחון של ישראל באינתיפאדה שבה יפתחו ערביי ישראל במקביל לאינתיפאדה בגדה וירי רקטות מרצועת עזה.
מבחינת חמאס, אפשר להשתמש במהומות של ערביי ישראל כמנוף לחץ מצויין על ממשלת ישראל בנושא ירושלים והר-הבית.

"האורות האדומים" נדלקו
התפרעויות בלוד [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90]

האירועים האלימים במגזר הערבי בישראל ובערים המעורבות הדליקו "אורות אדומים" בקרב ראש מערכת הביטחון. צה"ל, השב"כ והמשטרה נערכים לעימותים אלימים נוספים בתוך הישובים הערבים ובערים המעורבות: יפו, עכו, לוד ורמלה. הגחלים רוחשות מתחת לפני השטח והתושבים הערבים והיהודים יושבים על חבית חומר נפץ שעלולה להתפוצץ שוב בכל רגע נתון.
עכשיו מדברים במשטרה על תרחישים של חסימת צירים עיקריים במדינת ישראל ע"י אזרחים ערבים במקרה של עימות צבאי בחזית הדרום או הצפון, ועל שימוש באלפי כלי נשק בלתי חוקיים נגד אזרחים יהודים ונגד אנשי כוחות הביטחון.
על הרקע הזה סיכמו שר הביטחון בני גנץ והשר לביטחון פנים עמר בר-לב על הקמת חטיבת מילואים של משמר הגבול שתטפל בכל אירוע של אלימות במהלך כל הסלמה צבאית.
מפקד מג"ב ניצב אמיר כהן אמר ב-17 בדצמבר לעיתון ידיעות אחרונות כי יתווספו עוד 340 חיילי סדיר למג"ב, וכי לקח נוסף מאירועי "שומר החומות" הוא הגדלת מערך המילואים של מג"ב מ-2000 לוחמים ל-5000 איש. כמו-כן, מאה לוחמים של מג"ב הוכשרו ביחידה מיוחדת לפיזור הפגנות.
המפכ"ל יעקב שבתאי החליט כבר כי כל שוטרי תחנת לוד יעברו אימון בלחימה בטרור והתמודדות עם הפרות סדר. מה שהיה עד כה רק ללוחמי מג"ב ויס"מ, אחרי תחנת לוד. האימון יתרחב לשאר תחנות המשטרה בערים המעורבות שבהן מתגוררים יחדיו יהודים וערבים.
הציבור הערבי בישראל מזדהה יותר עם הזהות הפלשתינית שלו, למרות תהליך הישראליזציה בחברה הערבית. המשטרה מעריכה כי בפיצוץ הבא יהיו תרחישים קשים. לכן היא החלה להיערך מחדש בתחום המודיעיני כדי למנוע הפתעות וגם בתחום בניית הכוח בעת חירום.
עיקרון הדו-קיום בין יהודים לערבים במדינה נתון בסכנה ממשית. האחריות למנוע פיצוץ מוטלת על מנהיגי ופרנסי שני הצדדים. אבל, אסור שהציבור הערבי בישראל יגרר אחרי האידיאולוגיה הקיצונית של חמאס ואחרי ההסתה שלו. הממשלה מצדה חייבת לשמור על הסטטוס-קוו בהר-הבית, לצמצם את החיכוכים במזרח ירושלים, ולהמשיך ולסגור את הפער הכלכלי-חברתי בין יהודים לערבים בתוך מדינת ישראל. פיצוץ המצב יפגע קשה בשני הצדדים וברקמת היחסים העדינה ביניהם.

תאריך:  25/12/2021   |   עודכן:  25/12/2021
+לפתוח מחדש מול הפלשתינים תהליך שיציג אופק ברור
09:53 25/12/21  |  יוחנן צורף   |   לרשימה המלאה

האיום הקיומי על הרשות הפלשתינית, המצויה במצוקה חסרת תקדים מהווה סכנה מבחינת ישראל והאזור  ▪  לכן לישראל צריך להיות אינטרס בצעדים שישמרו על הלגיטימיות והרלוונטיות של הרשות – גם אחרי עידן אבו מאזן המתקרב לסיומו

אבו מאזן. 75% רוצים שיתפטר [צילום: מג'די מוחמד, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המגזר הערבי רותח - דו-קיום בסכנה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
הפתרון- ממשל צבאי
מאיר רבינוביץ  |  25/12/21 13:02
2
מהשתלבות לחבית חומר נפץ
באום  |  25/12/21 17:34
3
היהוד מבין רק אלימות
יאיר4  |  25/12/21 18:25
4
בניגוד להמלצת הכותב...
יהודי ישראלי  |  25/12/21 20:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
יוחנן צורף
האיום הקיומי על הרשות הפלשתינית, המצויה במצוקה חסרת תקדים מהווה סכנה מבחינת ישראל והאזור    לכן לישראל צריך להיות אינטרס בצעדים שישמרו על הלגיטימיות והרלוונטיות של הרשות – גם אחרי עידן אבו מאזן המתקרב לסיומו
יעקב קורי
על-פי הגיון פלשתיני מגיע להם ארבע מדינות שהם רוצים להפוך לפלשתין הגדולה שמעולם לא הייתה קיימת, אלא שמלך ירדן לא מסכים לוותר על השלטון, החמאס מעולם לא יתפשר עם אש"ף ואש"ף משתף פעולה עם ישראל נגד חמאס. כמובן שישראל מעולם לא תסכים לזכות השיבה וטוענת שאין זכות לאף פליט לחזור אליה
רבקה שפק-ליסק
לו הייתה המנהיגות הערבית מסכימה לתוכנית החלוקה לא הייתה נוצרת בעיית פליטים והערבים היו חיים חלקם במדינתם וחלקם במדינה היהודית    איש לא היה מעיז לגרשם. האחראים למצב - המנהיגות הערבית-פלשתינית
איתן קלינסקי
המבצעים "יואב" ו"חירם" הם תוצאה של החלטת ממשלת ישראל    במהלך המבצעים היו מספר התכנסויות של ישיבות ממשלה, שמשום מה בניגוד למקובל חלק הארי של הפרוטוקולים מאותן ישיבות ממשלה הושחרו ולא ניתן לפרסם על מה דנו באותן ישיבות
עידן יוסף
לפני כשבוע וחצי עצרה המשטרה חמישה נערים בדואים שיידוי אבנים במטרה לפגוע באוטובוסים ובכלי רכב פרטיים שנעו על כביש 25 בלילות    מעצרם הוארך עד מחר ויוגש נגדם כתב אישום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il