X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
תומכים וחברי כוחות הגיוס העממי בהפגנה לציום יום השנה לחיסול סולימאני בבגדד, עירק [צילום: חאליד מוחמד/AP]
ארה"ב אינה נסוגה מעירק
שנתיים חלפו מאז חיסולו של קאסם סולימאני ע"י צבא ארה"ב ואירן נכשלה עד כה במשימתה לגרש את ארה"ב מעירק. ארה"ב הסיגה רק חלק מכוחותיה מעירק והנשיא ביידן מאותת כי אין בכוונת ארה"ב לנטוש את המזרח התיכון ואת בנות בריתה

באירן ובקרב שלוחותיה במזרח התיכון מציינים היום את יום השנה למותו של הגנרל קאסם סולימאני, מפקד כוח "קודס" של "משמרות המהפכה" שחוסל על-ידי צבא ארה"ב ב-3 בינואר 2020 ביחד עם אבו מהדי אלמוהנדס, סגן ראש מליציות "אלחשד א-שעבי" הפרו אירניות בעירק.
בקהילות המודיעין במערב עוקבים בשבע עיניים אחרי הפעילות של כוח "קודס" כדי לאתר פעולות נקם מתוכננות ברחבי המזרח התיכון או נגד יעדים במערב, דגש מיוחד יש על הבסיסים האמריקנים בעירק ובסוריה ועל מתחם השגרירות האמריקנית ב"אזור הירוק" בבגדד.
העיתון "ראי אליום" חשף בסוף השבוע שעבר מסמך מודיעיני עירקי שעל פיו מתוכננת תקיפה קרובה היום של השגרירות האמריקנית בבגדד כנקמה על חיסולו של קאסם סולימאני. רצוי שגם ישראל תתייחס ברצינות לאיומים האירנים במיוחד לאור העובדה שראש אמ"ן לשעבר האלוף תמיר היימן חשף באחרונה כי ישראל סייעה בחיסולו של קאסם סולימאני.
ב-20 בחודש שעבר העניק האלוף הימן ראיון לכתב עת לענייני מודיעין וביטחון של המרכז למורשת המודיעין ואמר כי "למודיעין הישראלי היה חלק במבצע החיסול האמריקני של סולימאני וכי מדובר בהישג מכיוון שאירן היא האויב העיקרי שלנו". האירנים נשבעו לנקום את מותו של קאסם סולימאני, הם הגיבו מיד במתקפת טילים לעבר הבסיס האמריקני בעין אלאסד בעירק והבטיחו כי יסלקו את ארה"ב מעירק, זה אמור היה להיות העונש הגדול של אירן לאמריקנים: השפלה וסילוקם בבושת פנים מעירק.
מאז נתונים הבסיסים הצבאיים האמריקנים בעירק ומתחם השגרירות האמריקנית בבגדד למתקפות מדי פעם של המליציות הפרו אירניות. ממשל ביידן הגיע להבנות עם ראש ממשלת עירק מוסטפא כאט'מי כי הכוחות המבצעיים של צבא ארה"ב ייסוגו מעירק עד סוף שנת 2021 וכי בעירק תהיה נוכחות צבאית אמריקנית לצורכי הדרכה ואימונים של כוחות הביטחון של עירק נגד כוחות דאעש.
ב-30 בדצמבר 2021 הודיע ראש ממשלת עירק מוסטפא כאט'מי על סיום משימות הלחימה של כוחות הקואליציה הבינלאומית בראשות ארה"ב נגד כוחות דאעש בעירק. " משימות הלחימה של הקואליציה הבינלאומית הסתיימן ויציאת כל כוחותיה וציוד הלחימה שלה מחוץ לעירק הושלמה, תפקידה של הקואליציה הוגבל לייעוץ ותמיכה" הודיע רשמית כאט'מי.
הנסיגה האמריקנית מאפגניסטן והאופן החפוז שבו היא בוצעה נתפסת אצל האירנים ומדינות המפרץ כתבוסה גדולה ובריחה של ארה"ב שמחלישה מאוד את מעמדה במזרח התיכון, גם הנשיא ביידן החל להבין זאת ונראה כי כוחות צבא ארה"ב ימשיכו לשהות בשטח עירק, למרות האיומים האירניים והבטחות הנקם על חיסולו של קאסם סולימאני. ארה"ב השאירה בעירק כ-2500 חיילים בתירוץ שהם ייעצו לצבא עירק בנושא המלחמה בדאעש אך הפנטגון מתכוון להשתמש בהם ככוח שיסייע להבטיח שעירק לא תהפוך לאפגניסטן נוספת.
ארגון דאעש איבד מהכוח הרב שהיה לו בעירק אך הוא עדיין פעיל ומבצע פיגועים והתקפות בעירק, אחרי חיסול מנהיגו אבו בכר אלבגאדי בידי ממשל טראמפ, הארגון מנסה להתאושש ולבנות את עצמו מחדש ולכן האינטרס המשותף של ממשלת עירק וארה"ב הוא שתמשך המלחמה המשותפת שלהן נגד הטרור הדאעשי כדי שהוא לא יגדל ויתרחב מחדש ולא יהפוך שוב לאיום בינלאומי שבסיסו בעירק.
כוחות צבא ארה"ב נסוגו לחלוטין משמונה בסיסים צבאיים בעירק, הם מסרו 2000 כלי רכב צבאיים לצבא עירק אך ימשיכו לאמן כוחות צבא עירקים, לאסוף מודיעין על דאעש ולתת לצבא עירק סיוע אווירי מזדמן. גם בממשלת עירק מאשרים כי צבא עירק זקוק לסיוע האמריקני בתחום הצבאי והמודיעיני בכל הקשור למלחמה נגד דאעש, חיל-האוויר האמריקני מסייע גם בתקיפות אוויריות נגד מטרות דאעש ולמלחמה נגד המל"טים.
אירן לא תוותר
אירן איננה מתכוונת לוותר על היעד העיקרי שלה בעירק כרגע והוא סילוק כל הכוחות הזרים ממנה ובראשם ארה"ב. המנהיג העליון של אירן עלי ח'מינאי אמר אתמול כי "רוצחיו של קאסם סולימאני כמו טראמפ ודומיו יהיו בין האנשים הנשכחים בהיסטוריה ויאבדו בפח האשפה של ההיסטוריה". הוא אמר כי תודות לדם היקר של ההתנגדות ארה"ב ברחה מאפגניסטן והיא נאלצת גם לעזוב את עירק, "זרם ההתנגדות והאנטי-יהירות באזור מתקדם ומשגשג יותר מאשר היה לפני שנתיים" הוא הדגיש.
אירן ממשיכה, באמצעות המליציות הנאמנות לה בעירק, בהתקפות רקטות ומל"טים על כל הנוכחות האמריקנית שנותרה בעירק ולא תפסיק עד אשר יסולק ממנה האמריקני האחרון. זהו החזון האירני, הגנרל קנת' מקנזי, מפקד פיקוד מרכז של צבא ארה"ב, מעריך כי אירן עלולה לצייד את המליציות הנאמנות לה בעירק בנשק מסוכן יותר כמו טילים מדויקים ומל"טים חמושים כדי להשיג את מטרתה ולתקוף את הנוכחות האמריקנית שנותרה בעירק כדי להביא לגירושה.
הנשיא ביידן הצהיר כי לא תהייה לחימה בעירק אחר ה-31 בדצמבר 2021, אבל הוא לא באמת מאמין בכך או התכוון לכך, הוא רצה להקל מהלחץ שהפעילו אירן והמליציות הנאמנות לה על ראש ממשלת עירק מוסטפא כאט'מי. המצב בעירק גם קשור לשיחות הגרעין בווינה, גורמי מודיעין אמריקנים מעריכים כי אם השיחות בווינה יכשלו, תגביר אירן את הלחץ הצבאי על הכוחות האמריקנים שנותרו בעירק.
הנשיא ביידן משאיר כעת את הכוחות האמריקנים בעירק בהיקף מצומצם כדי לאותת בעיקר לבנות בריתה של ארה"ב באזור כי היא איננה נוטשת את המזרח התיכון וממשיכה לשמור מקרוב על האינטרסים שלה. אירן איננה מתכוונת לוותר על אחיזתה בעירק, בשבוע שעבר היא עצרה את אספקת הגז הטבעי לעירק כדי לאותת לה שלא תוותר על מאחזיה הפוליטיים בעירק וכי היא תשפיע על הרכב הממשלה החדשה שתקום אחרי שבית המשפט העליון אישר את תוצאות הבחירות לפרלמנט.

תאריך:  03/01/2022   |   עודכן:  03/01/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשל ביידן
איתמר לוין
הנשיא מינה 40 שופטים פדרליים - בערכאות המחוזיות ובבתי המשפט לערעורים - בתוך פחות משנה; טראמפ מינה 234 בכל כהונתו    וושינגטון פוסט מצביע על גיוון ניכר מבחינת המוצא, המגדר והרקע המקצועי - ועל המכשולים הפוליטיים שבדרך
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס: הממשל סבור שהריכוזיות היא אחד הגורמים לאינפלציה המואצת, למרות שברור לו שהצעדים הנוכחיים ישפיעו רק בעתיד    מוקד המאבק המרכזי נכון להיום: משווקי הבשר, שרווחיהם זינקו פי שלושה מאז פרוץ הקורונה
יוני בן-מנחם
היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ייפגש היום עם יו"ר הרש"פ אך הפלשתינים טוענים כי הנשיא ביידן הזניח אותם ודחק לקרן זווית את פתרון הסכסוך הישראלי פלשתיני. פתיחת הקונסוליה האמריקנית בירושלים ומשרדי אש"ף בוושינגטון נדחו למועד בלתי ידוע, ממשל ביידן אינו מעוניין בעימות עם ממשלת בנט, המגעים שלו עם הרש"פ הם רק בנושאים כלכליים וביטחוניים ללא אופק מדיני
איתמר לוין
הדמוקרט השמרן הודיע שלא יתמוך בתוכנית להשקיע 2.2 טריליון דולר ברווחה ובשינויי האקלים - תוכנית הדגל של ביידן בתחום מדיניות הפנים    בלא תמיכתו של מנחין, אין לדמוקרטים 50 קולות כדי להעביר את ההכרעה לידי סגנית הנשיא
עידן יוסף
ברקע המחלוקת העזה מול ארה"ב בסוגיה האירנית, בנט הודה לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן ולממשלו על "הידידות החמה, הפתיחות, ועל גישתם לשיקום התמיכה הדו-מפלגתית בישראל, כדי שלא תהיה נחלתה של מפלגה אחת"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il