X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
שורש הבעיה טמון בסירוב המערכות המשפטיות לשאת גם באחריות לתוצאות משפטיהן אחריות זו אמורה להיות חלק הכרחי ממכלול שיקול דעתם. כך יוצא היום שביהמ"ש העליון אחראי להבערת דליקות, לא לכיבויין
▪  ▪  ▪
כוכבי. לא עוד [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]

אסתר חיות, וכנראה גם חבריה למליאת ביהמ"ש העליון, סבורים, שאין לשים מגבלות לכוחם האבסולוטי. אלא שבא עכשיו הרמטכ"ל, ואמר עד כאן. אחריות פיקודית לא מתחלקת. את האחריות הפיקודית הפקידה הממשלה בידי ובידי המפקדים של צה"ל בלבד. אנחנו השולחים את החיילים לקרב, לא ביהמ"ש, ולכן היא איננה ניתנת לחלוקה.
מדוע אנו נמצאים בתחושה, בה מתברר שוב ושוב כי המערכת המשפטית, יותר מכפי שעליה לשמור על קיום החוק, על קיום זכויות הפרט והשוויון המשפטי בין אדם לרעהו, ששה אלי קרב? מדוע אנו "מתבשרים", חדשים לבקרים, על התלהמות משפטית חדשה, על ששון לעוד מאבק? מדוע אנו נוכחים לדעת, שוב ושוב כי אותם חברים בגוף הנשגב, כמותב ביהמ"ש העליון, סבורים שאין ואסור שיהיו מגבלות לכוחם האבסולוטי, וכי הצדק, גם בפסיקותיהם, הקיצוניות לפעמים, תמיד מצוי לצידם?
בשורש המאבק החדש מצוי עכשיו... צה"ל. כן. עכשיו עלה ובא שוב אותו סגנון של הורדת ידיים, והפעם עם הרמטכ"ל. אלא שרא"ל אביב כוכבי, בא ולמעשה אומר כי בעקרון עומדת לפניו האחריות הפיקודית שאיננה ניתנת לחלוקה. הוא מודיע גם למערכת המשפטית: אחריות פיקודית לא מתחלקת. את האחריות הפיקודית הפקידה הממשלה בידי ובידי המפקדים של צה"ל בלבד. אנחנו השולחים את החיילים לקרב ולא ביהמ"ש. ולכן היא איננה ניתנת לחלוקה.
ראשית הסיפור בלחץ שהפעילו חוקרי מצ"ח על חייל בשם ניב לובטון על-מנת שיפליל את חבריו, שהסתבכו, לכאורה, בעבירות סמים. החייל הסכים. אחר כך חזר בו. החוקרים הפעילו לחץ כבד על לובטון, והוא החליט, כמסתבר, שאיננו יכול להמשיך ולפגוע בחבריו ליחידה, והתאבד. הרמטכ"ל כוכבי הדיח את שני החוקרים. גם מפקדם, גלעד פרנקו, שוחרר מצה"ל. אלא שפרנקו עתר לביהמ"ש המחוזי ("הבג"ץ הקטן"), וזה, שש אלי קרב, כרגיל, פסק כי פיטוריו מבוטלים.
הרי לכם עוד פעם מקרה המציג דפוס התנהגות מוזר, בלשון המעטה, כאשר המערכת המשפטית מוכיחה כי איננה מבינה את מגבלות כוחה. שוב ושוב חוזרת זו ושוגה בתפיסתה את חלוקת התפקידים העקרונית, וכאילו פועלת בחלל ריק, ולא במסגרת של ממשל מתוקן ודמוקרטי (אני מבקש לסייג את דברי ולציין כי אין באמור לעיל, משום הטלת דופי בכוונות הטובות), מסרבת להבין את גבולות הזירה, גם הרעיונית, בכל הקשור לצורך בריסון ובאיפוק.
יתכן ששורש הבעיה טמון בסירוב המערכות המשפטיות לשאת גם באחריות לתוצאות משפטיהן. אחריות זו אמורה להיות חלק הכרחי ממכלול שיקול דעתם. כך יוצא היום שביהמ"ש העליון אחראי להבערת דליקות. לא לכיבויין. במקום לסרב לאמץ את החלטת המחוזי, ולהמנע מדיון מיותר, כבודם מחליטים דווקא כן לדון ולהחליט. וכך צומחת הרשימה המפוארת של החלטות שאין תפארתם עליהן. כך צומחות תוצאותיהן הקשות: דרום תל אביב, האסון במירון ועכשיו צה"ל, רשימה מפוארת של כשלונות מהדהדים, שעתה (אולי), נבלמה בזכותו של הרמטכ"ל.
אני מזכיר, כאן כי האמון במערכת המשפט ירד מ-80% לפני שנות דור ל... -7% בימים אלה. פחות מעשירית מאז הימים הטובים ההם. ובמילים אחרות, אותו אמון במערכת, החשוב כל כך לעצם תהליך השפיטה, מצוי במדרון תלול של התרסקות קשה. על העוסקים בשיפוט לרדת מהאולימפוס, להקדיש תשומת לב לשבר הגדול הזה, שנוצר בעת כהונתם, ולא לדברים שנאמרו בשעת כעס בכנסת. גם אם לא היה בהם צורך.
ובעיקר, התפקיד החשוב המוטל עכשיו על נשיאת העליון הוא לשקם את המערכת, הסובלת מדימום כה קשה של אובדן האמון הציבורי, ולא לעסוק בנזיפות בחברי כנסת, ראשי ערים (דודי אמסלם ויאיר רביבו), המשמיעים עכשיו ביקורת על פסקי הדין המקלים באופן מוגזם על עבריינים הפוגעים בציבור.

תאריך:  04/01/2022   |   עודכן:  04/01/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביה"מ העליון - מגבלות על כוחו האבסולוטי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מבלי להכנס ספציפית לפיטורין
הירונימוס  |  8/01/22 12:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירי חיון
Windows 11 הגיעה לשוק ואיתה הדילמה הגדולה    מצד אחד מיקרוסופט מקבלת פידבקים בזמן אמת מקהל גדול יותר של משתמשים במגוון רחב של נושאים הקשורים במערכת ההפעלה ויודעת לתקן או לשנות את מה שדורש שינוי בזמן קצר יחסית    מצד שני, זה גורר לא מעט בעיות שאם אתם לא טכנולוגים במיוחד יקשו עליכם את החיים
יוני בן-מנחם
למרות הפגישה עם שר הביטחון בני גנץ, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס אינו מסתפק ברעיונות "השלום הכלכלי" וחותר לכינוס ועידה בילאומית שתכפה על ישראל נסיגה לקווי 67. יו"ר הרש"פ יכנס בחודש מרס את המועצה המרכזית של אש"ף לגבש אסטרטגיה חדשה מול ישראל
ירון פרידמן
קאסם סולימאני, מי שהוגדר על-ידי מנהיג אירן "השהיד החי", הפך לשם נרדף לייצוא המהפכה האירנית. חיסולו הוא ההישג הגדול ביותר של הנשיא האמריקני לשעבר דונלד טראמפ במלחמה בטרור וגם נקודת הסיום לדו-קיום האמריקני-אירני בעירק. האמריקנים מפנים כעת את כוחותיהם מעירק, מבלי שספגו את התגובה הראויה לחיסול מבחינתה של אירן. מה הייתה חשיבותו של קאסם סולימאני בשביל אירן? האם הנקמה אכן בדרך?
ציפי לידר
צניעות זה שמחה ויופי    האופי הוא היופי: מדוע נוח ויוסף נקראו צדיקים?    הצניעות היא יסוד היהדות    לנוע צנוע    ולקינוח מצא את המטמון
דן מרגלית
אם המומחים הקרובים לשלטון, הן בימי בנימין נתניהו והן בחודשי נפתלי בנט, הגיעו עתה למסקנה שאין אפשרות למנוע את התפשטות הקורונה ויהיה בפועל חיסון עדרי - כי אז האם נכון שמלכתחילה הפרופסור יורם לס הוא אשר ראה את הדברים נכוחה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il