X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
קארין איי בנמל אילת [צילום: משה מילנר/לע"מ]
לכידת "קארין איי [2002]
במבצע הרואי המזכיר סצינת סרט פעולה הוליוודי, נלכדה ב-3 בינואר 2002 אניית הנשק קארין A כשעליה 50 טונות נשק, תחמושת ואמצעי חבלה, שהיו מיועדים לרשות הפלשתינית בלב ים סוף בשעת בוקר מוקדמת פשטו והשתלטו על האונייה לוחמי שייטת 13 כשהם משתלשלים ממסוקים ומגיחים מסירות גומי והפתיעו את אנשי צוותה ההמומים האונייה הועברה לנמל אילת שם נפרק ממנה מטען האמל"ח העצום

בימים אלה מלאו 20 שנה למבצע לכידת אניית הנשק קארין A שנערך ב-3.1.2002. המבצע כונה "מבצע נח" וזה סיפורו.
באוגוסט 2001 נרכשה על-ידי הרשות הפלשתינית, במטרה להבריח נשק לשטחי הרשות, אונייה ששמה היה "קי רים". אי-שם בקיץ 2001 שונה שמה לקארין A. היא הפליגה מבירות לסודן שם הועמסו עליה צעצועים, בגדים, שקי אורז וציוד אזרחי אחר, אולם הושאר מקום רב באונייה למטען נוסף. בדצמבר 2001, חברה אניית קארין A עם נחתת אירנית מול חופי אירן ליד האי קיש, ושם הועמסו עליה עשרות טונות של אמצעי לחימה שהוסתרו בתוך מכלים מיוחדים גדולים אטומים, ארוזים בארגזים.
איתור האונייה
כל העת עקב צה"ל אחר האונייה. על-פי מידע מודיעני והמעקב אחר האונייה העריכו גורמי מודיעין ישראלים כי האונייה נושאת כמות גדולה מאוד של נשק עבור הרשות הפלשתינית וכי יעדה היה חופי הרשות הפלשתינית באזור רצועת עזה. אניית הנשק, אותרה ב-1 בינואר 2002 בסביבות 11:30 לפני הצהרים ונערך מעקב מודיעני אחר מסלול שיוטה. בשלב מסוים נכנסה אניית הנשק ועגנה בנמל חודידה שבתימן לתדלוק ותיקונים, ומשם המשיכה לכיוון תעלת סואץ ולעזה.
הרמטכ"ל דאז רב אלוף שאול מופז, בגיבוי ראש הממשלה דאז אריאל שרון, קיבלו החלטה נוכח המידע שמדובר בכמות גדולה ביותר של נשק, לעצור את האונייה ולסכל הברחת הנשק והגעתו לרשות הפלשתינית והוחל בתכנון מעשי של מבצע השתלטות על האונייה. הוחלט לעצרה לפני כניסתה לתעלת סואץ. שם המבצע שניתן ללכידת האונייה: "תיבת נח". במבצע נטלו חלק כלי שיט משייטת 13 דבורית ודבורה בשיתוף מסוק "בלאק-הוק" עם אבטחת מסוקי יסעור, אפאצי וכן פעל חדר פיקוד (חפ"ק) אווירי בבואינג 707 וממנו עקבו אחר מהלך המבצע הרמטכ"ל, רב אלוף שאול מופז, מפקד חיל-האוויר האלוף דן חלוץ ומפקד חיל-הים האלוף ידידיה יערי וקצינים נוספים.
לוחמי הקומנדו הימי משתלטים על אניית קארין
ב-3 בינואר 2002 בלב ים סוף (הים האדום) כ-500 ק"מ מחוף אילת, כ-150 ק"מ לפני כניסתה לתעלת סואץ בשעת בוקר מוקדמת השתלשלו לוחמי הקומנדו הימי ממסוקים באמצעות חבלים אל האונייה קארין A. במקביל הגיעו לוחמים נוספים באמצעות סירות גומי מהירות (מורנות) נצמדו לאונייה וטיפסו ועלו אל סיפונה. תוך פחות מ-10 דקות השתלטו הלוחמים על האונייה, הצמידו אקדחים לראשי אנשי הצוות, כפתו ואזקו את נוסעיה ההמומים והמופתעים שחלקם הגדול ישנו בעת ההשתלטות.
היו חששות בהעדר מידע מודיעיני ממוקד, שלוחמי צה"ל יתקלו בהתנגדות אלימה בנשק של מי מבין אנשי צוות האונייה, אולם החששות התבדו. איש מבין נוסעי האונייה שמנו כ-10 איש ויותר, לא גילה התנגדות וההשתלטות על האונייה הייתה "חלקה" מבלי שנורתה אף לא ירייה אחת וללא נפגעים. על תורן האונייה היה מונף בעת לכידתה דגל ממלכת טונגה אותו תלו מפעילי האונייה כדי להסוות את זהותה האמתית. האונייה הושטה לאילת על-ידי אנשי חיל-הים בליווי ספינות טילים והגיעה לנמל אילת ביום 4.1.2002 בשעה 19:45 בערב. בהיכנסה לתחום המים הטריטוריאליים של ישראל הונף עליה דגל ישראל.

נשק שפורק מאניית קארין איי [צילום: משה מילנר/לע"מ]

על האונייה נמצאו כמויות גדולות של נשק, תחמושת וחומרי חבלה: פצצות למטולי אר-פי-ג', טילי קטיושות, רקטות מסוגים שונים, מוקשים נגד טנקים, עשרות טילי סאגר, מרגמות בקטרים 60 מ"מ, 80 מ"מ ו-120 מ"מ, משגרי רקטות, רובי סער, רובי צלפים ואלפי כדורים. לאילת הוטסו על-ידי חיל-האוויר נספחים צבאיים זרים ושגרירי מדינות כדי לראות במו עיניהם את כמויות הנשק הגדולות שניסתה הרשות הפלשתינית להבריח לשטחה.
הישג צבאי גדול
ההשתלטות המהירה ו"החלקה" על אניית קארין איי עמוסת הנשק במרחק מאות ק"מ מחוף ישראל ללא נפגעים ולכידתה נחשבת להשיג צבאי גדול בעיקר בשל תוצאתה. ההערכה היא כי לו הייתה מגיעה כמות הנשק האדירה שכללה רקטות ארוכות טווח לידי גורמים פלשתינים הדבר היה משנה את תמונת המצב במאבק בין ישראל לפלשתינים ועלול היה להוות איום אסטרטגי של ממש על ישראל וכי הפלשתינים היו משתמשים באמצעי לחימה אלה, קרוב לוודאי, להסלמת והעצמת הטרור כנגד ישראל, תוך ביצוע פיגועים קשים עם נפגעים ישראלים רבים, כולל ירי רקטות על אשקלון ויישובי עוטף עזה מבלי יכולת ישראלית ליירט את הרקטות.

[צילום: משה מילנר/לע"מ]

בתמונה - ראש הממשלה אריאל שרון, שר הביטחון בנימין (פואד) בן אליעזר, והרמטכ"ל שאול מופז בוחנים כלי נשק שהורדו מאניית קארין איי.

מחקירת אנשי הצוות התברר כי הרשות הפלשתינית, בראשה עמד אז יאסר ערפאת, היא שהזמינה, ארגנה ומימנה את אניית הנשק בשיתוף אירן ואולי בשיתוף עם גורמים נוספים. מפקד האונייה עומר עכאווי, הודה כי כלי הנשק הועמסו באירן וכי הספינה הייתה בדרכה לחופי הרשות הפלשתינית.
הממשל האמריקני משנה יחסו לערפאת ולרשות
הימים היו ימי האינתיפאדה השנייה. ערפאת ואירן הכחישו כל קשר לאניית הנשק קארין איי שנתפסה, אולם לאמריקנים התברר, גם בעקבות חומרים סודיים "חזקים" שהוצגו בפניהם על-ידי ישראל, כי מנהיג הרשות הפלשתינית יאסר ערפאת משקר ומרמה ועמד מאחורי ניסיון הברחת הנשק באניית קארין ולצד נפנוף בדגל השלום והצהרתו כי כוונתו לשלום, עוסקים הוא ואנשיו באופן פעיל ולאורך זמן בהנעת הטרור הפלשתיני כנגד ישראל ופועלים להסלמתו והעצמתו.
משפטם של מפעילי האוניה
באוקטובר 2004 הרשיע בית הדין הצבאי בארז כמה מאנשי צוות האניה בעבירות שונות של פגיעה בביטחון המדינה וגזר עונש של 25 שנות מאסר על מפקד הספינה, עומר עכאווי, איש הרשות הפלשתינית הפלשתיני, ועונש של 17 שנות מאסר על ריאד עבדאללה ואחמד ח'ריס שני הקצינים שסייעו לו והיו באונייה קארין בעת שנלכדה. איש צוות נוסף שהיה על האונייה סלאם אלסנקארי הועמד לדין אף הוא אך שוחרר בעסקת שחרור אסירים בשנת 2004. המורשעים הודיעו שיעררו על עונשם "הכבד והלא הוגן".
אנדרטה - מיצג לציון מבצע "תיבת נח"
לאחר פינוי מטען הנשק הוטבע גוף האונייה בלב מפרץ אילת בעומק רב. החלק העליון של תורן אניית הנשק קארין איי, הוסר מהאונייה והוצב למזכרת ברחבת המוזאון העירוני לתולדות אילת כחלק מאנדרטה לציין את מבצע "תיבת נח" ולהצדיע למארגני ולוחמי המבצע.

אנדרטה באילת לציון לכידת קארין - מבצע נוח [צילום: אלי אלון]
תאריך:  09/01/2022   |   עודכן:  09/01/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמנואל בן-סבו
האופן בו נבחר שי ניצן לתפקיד המומצא והחדש, רקטור הספרייה הלאומית, היה ללא ספק נחקר על-ידי אחד, שי ניצן, על אופן קיום המכרז, אפיון חברי ועדת האיתור, התאמה לתפקיד ועוד
ארי בוסל
לחברים הייתה קיצבה חודשית כמו גם הקצבה או תלושים לחנות המכולת    הייתה המזכירות והמרפאה והמכבסה, ועל כל הבגדים והסדינים היה מספר או שם המעיד על הבעלים    אלו היו חיים משותפים בכל פינה, בכל צורה של זרימתם
דוד ארגז
הרבה זמן היינו תקועים במקום אבל עכשיו, תודה לאל, אנחנו זזים    עכשיו הפחד נשבר והגיע הזמן למעשים. כבר אין לנו מה להסתיר ולא נותר לנו מה להפסיד    עכשיו הגיע הזמן לנוע
שמחה סיאני
יורם טהרלב היה צעיר נצחי! הייתה לו נפש של גבר צעיר שנשמתו מלבלבת וירוקה בגוף שצבר שנים עד שיבה    את שיריו הראשונים פרסם בגיל 14 בעיתון "דבר לילדים" וחיבר למעלה משמונים ספרים
יורם אטינגר
ב-2022 ארה"ב תשאף, כנראה, להמשיך ולצמצם את נוכחותה הצבאית במזרח התיכון    מגמה זאת יוצרת חלל אסטרטגי באזור המהווה מוקד להפצה גלובלית של טרור, טכנולוגיות בליסטיות וסמים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il