X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מה רבה הייתה תדהמתי כאשר נוכחתי לדעת שרק בנושא ירושלים החליט הויקיפדיה להסתייג מהלגיטימיות של בירתנו שיפשפתי את עיניי, חשבתי אולי זה בגלל שהאנגלים אנטישמים, אבל עברתי לצרפתית - אותו דבר, חשבתי בטח בערבית כותבים את האמת - אבל אצלם זה בכלל תל אביב
▪  ▪  ▪
בירת ישראל לנצח [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]

משחר ילדותי אהבתי גאוגרפיה ואחד הדברים הראשונים שלמדתי הוא את כל ארצות העולם ובירותיהן. טוב, זה לא היה קשה, לפני שברית המועצות התחלקה לחמש עשרה רפובליקות, לרבות קזחסטן, לפני שאפריקה המשוונית הצרפתית ואפריקה המערבית הצרפתית התפרקו, לפני שיוגוסלביה התפוררה, לפני שערי הבירה השתנו כהרף עין.
סברתי לתומי כאשר כתבתי לפני כמה שנים את האטלס הגאוגרפי המעודכן עם 300 מדינות ומושבות שבא הקץ לשינויים. רכשתי בפעם המי יודע כמה מפת עולם ענקית מעודכנת לחדר העבודה, וחיברתי חידון לנכדים האוהבים לשוטט על פני המפה ולתור ארצות, עמים ובירות. אלא, שאין גבול ליצירתיות האדם והצליחו להפתיע גם אותי.
כך שמעתי יום בהיר אחד על אסווטיני. שברתי את הראש מאיפה צצה המדינה הזאת, עד שהתברר לי שזו סווזילנד הזכורה לטוב שמנהיגיה מאסו בסיומת הקולוניאליסטית "לנד" ושינו אותה לאסווטיני. זה קרה כמעט לכל ארצות אפריקה, וכך הפכה הבירה היפהפיה של מוזמביק שהקסימה אותי בביקורי שם מלורנסו מרקש הפורטוגלי למפוטו.
הקהילה הבינלאומית וגם הויקיפדיה מקבלים ברצון כל שינוי ללא עוררין. איש לא מערער על רצונו של הופואט בואני לשנות את בירתו מאבידג'אן, הזכורה לטוב מביקורי שם, ליאמאסוקרו, כי שם נולד. כך אין פוצה פה אם לדרום אפריקה יש 3 בירות ואם לסרי לנקה יש עוד בירה - SRI JAYAWARDENEPURA KOTTE ...
אבל הבוקר שמעתי מתוך בליל החדשות על הרמזור והוריאנט שם חדש - נורסולטן, בירת קזחסטן. קפצתי כנחוש נחש למפה שלי וראיתי שהבירה אסטנה לא זזה משם באמצע הלילה. אז מה קרה - העבירו את הבירה? שינו את שמה? הוסיפו עוד בירה? עוד תעלול בשביל להעכיר את שלוותי, שגם כך לא משהו למרות החיסון הרביעי.
לא מוכרת
הזקנה רצתה לחיות בשביל יותר לשמוע ולראות, ולמרות שאין לי כל כוונה לראות את נורסולטן, לא את נור מלכת ירדן לשעבר ולא את סולטן עומאן, תהיתי מה קרה. התחוור להפתעתי שב-23 במרס 2019 הפרלמנט הקזאחי העביר החלטה פה אחד (של המנהיג כמובן) לקרוא לבירה אסטנה על שם השליט נורסולטן נזרבאייב. איך פספסתי!
אבל זו לא הפואנטה, כי כידוע לכל הסיסמה שלי בחיים היא "חיה ותן לחיות" ואם כך רוצים הקזחים יבושם להם. אבל השד הספקן שבתוכי דחק בי לבדוק מה כתוב בויקיפדיה על בירתנו הנצחית לנצח נצחים ירושלים. ומה רבה הייתה תדהמתי כאשר נוכחתי לדעת שרק בנושא ירושלים החליט הויקיפדיה להסתייג מהלגיטימיות של בירתנו.
שיפשפתי את עיניי, חשבתי אולי זה בגלל שהאנגלים אנטישמים, אבל עברתי לצרפתית - אותו דבר, חשבתי בטח בערבית כותבים את האמת - אבל אצלם זה בכלל תל אביב. בגרמנית זה ירושלים בלי קביים, כך גם בלאדינו וביידיש. בספרדית שוב פעם "ירושלים, הכרה מוגבלת", האיטלקים כותבים שהיא לא מוכרת על-ידי רוב המדינות.
הנורווגים חתני אוסלו ופרס נובל לשלום לערפאת לא הפתיעו אותי לטובה. הפורטוגלים בכלל כותבים ירושלים (המערבית) ומוסיפים - DISPUTADA, אין כל קשר לאישה ידועה בציבור, הפירוש הוא "במחלוקת" וגם האישה. הרוסים של פוטין ידידי אמת, כי הם כתבו רק ירושלים בלי פוטה, פוטין ודיספוטה. וכך גם בהונגרית.
הפולנים שלא מכירים באחריות כלשהי לשותפות בטבח מיליוני היהודים בשטחה, החליטו משום מה שזה ירושלים ותל אביב. הרומנים מוסיפים שירושלים לא מקובלת על-פי החלטת האו"ם. בערך באנגלית פשוטה דווקא כתוב רק ירושלים, עם מספר להערת שוליים, אבל זה בסדר, כי רק בהערת שוליים ניתן להתייחס לדיעות השונות בנדון.
תמונה חד-משמעית
באספרנטו לא מכירים בלגיטימיות, למרות שזמנהוף היהודי המציא את השפה. לעומת זאת באינטרלינגווה, השפה האהובה עלי ושהכי קל ללמוד אותה, זה רק ירושלים בלי קביים ובלי הערות שוליים. ההולנדים תקינים פוליטית על חשבוננו כמובן, אבל בפפימנטו שהיא הולנדית ילידית בקורסאו זה רק ירושלים. כי מקורסאו תצא תורה...
מה עם הבלרוסים העוצרים עורכות דין שלנו? הם צדיקי הדור ואצלם זה ירושלים בלי הסתייגויות. וכך גם בשפה ההאיטית שאני כה אוהב את שירתה. אם חשבנו שיש מתאם בין דמוקרטיות לאנטישמיות ובין דיקטטורות לאהבת ציון, באה הקזחית ומקלקלת את המתאם כי גם להם יש הסתייגות מהלגיטימיות, אך לא מהשם של בירתם הנצחית.
יכולתי להפליג עוד ועוד בבדיקת צביעות העולם, מה עוד שלא ברור עד כמה הויקיפדיה מבטאת עמדת ממשלות ועמים, אבל התמונה המתבררת היא "חד-משמעית" - אין גבול לחוצפה ולצביעות של העולם. הם מכירים בכל גחמה של דיקטטור ושל עם המשתחרר מעול הקולוניאליזם, אבל רובם מאוחדים בערעור הלגיטימיות של ירושלים.
כבר 73 שנים ירושלים היא בירתנו. ניתן לטעון ירושלים המערבית למי שמפקפק בלגיטימיות של איחוד ירושלים. אך זאת עזות מצח וצביעות נבזית לערער על הלגיטימיות של בירתנו, להקים את שגרירויותיהם בתל אביב, ורק טראמפ היה ידיד אמת של ישראל כשהעביר את השגרירות לבירתנו. לא ברק אובמה, לא ביל קלינטון וג'ורג' בוש, רק טראמפ!
אחרית דבר - רק בעברית הויקיפדיה מכירה סוף-סוף בלגיטימיות של ירושלים, בלי קביים ובלי הערות שוליים. זאת ועוד, השטח של ישראל כולל את רמת הגולן שאוחדה על-פי חוק לישראל, בשונה משאר הויקיפדיות. אבל דווקא מדינת פלשתין זוכה בויקיפדיה של המדינות הצבועות ללגיטימיות זהה של ירושלים, בירתה בהכרה מוגבלת!

תאריך:  09/01/2022   |   עודכן:  09/01/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נורסולטן - כן, ירושלים - לא!
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הזנחה
שמ  |  9/01/22 22:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלי אלון
במבצע הרואי המזכיר סצינת סרט פעולה הוליוודי, נלכדה ב-3 בינואר 2002 אניית הנשק קארין A כשעליה 50 טונות נשק, תחמושת ואמצעי חבלה, שהיו מיועדים לרשות הפלשתינית    בלב ים סוף בשעת בוקר מוקדמת פשטו והשתלטו על האונייה לוחמי שייטת 13 כשהם משתלשלים ממסוקים ומגיחים מסירות גומי והפתיעו את אנשי צוותה ההמומים    האונייה הועברה לנמל אילת שם נפרק ממנה מטען האמל"ח העצום
עמנואל בן-סבו
האופן בו נבחר שי ניצן לתפקיד המומצא והחדש, רקטור הספרייה הלאומית, היה ללא ספק נחקר על-ידי אחד, שי ניצן, על אופן קיום המכרז, אפיון חברי ועדת האיתור, התאמה לתפקיד ועוד
ארי בוסל
לחברים הייתה קיצבה חודשית כמו גם הקצבה או תלושים לחנות המכולת    הייתה המזכירות והמרפאה והמכבסה, ועל כל הבגדים והסדינים היה מספר או שם המעיד על הבעלים    אלו היו חיים משותפים בכל פינה, בכל צורה של זרימתם
דוד ארגז
הרבה זמן היינו תקועים במקום אבל עכשיו, תודה לאל, אנחנו זזים    עכשיו הפחד נשבר והגיע הזמן למעשים. כבר אין לנו מה להסתיר ולא נותר לנו מה להפסיד    עכשיו הגיע הזמן לנוע
שמחה סיאני
יורם טהרלב היה צעיר נצחי! הייתה לו נפש של גבר צעיר שנשמתו מלבלבת וירוקה בגוף שצבר שנים עד שיבה    את שיריו הראשונים פרסם בגיל 14 בעיתון "דבר לילדים" וחיבר למעלה משמונים ספרים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il