X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
לפעמים עניין לשון הרע חייב להתאיין מול 'לא תעמוד על דם רעך" ו"לפני עוור לא תתן מכשול" איך אמר הדיין הרב ראובן נקר? - "מה לומד הילד החרדי? שהצדיק המעונה, מזכה הרבים, המחנך הדגול שמאחוריו 80 ספרים, מת מות קדושים, שמע חרפתו ולא השיב
▪  ▪  ▪
מחנכים להתבטלות מול רבנים [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

תמונה אחת שווה אלף מלים, אומרת הקלישאה. וזה נכון לגבי התמונה המסויטת, שהתפרסמה על פני 300 אלף פלאיירים שחולקו בבני ברק. המבט המבועת שבעיני הילדה המותקפת, אך מושתקת בכוח הזרוע ומכוח איסור לשון הרע, מספר את כל הקטסטרופה של העולם החרדי והדתי: ע"ע חיים ולדר, אליעזר ברלנד, משי זהב, שיינברג, ציפי דינר מאולפנת שעלבים, ועוד רבנים ומורים, שמקצתם כבר נשכחו בבחינת צרות אחרונות משכיחות צרות ראשונות.
לא שבחברה החילונית אין מפלצות. אבל שם מלמדים ילדים מגיל צעיר להבחין בין טוב לרע. בחברה החרדית והדתית מחנכים, לעומת זאת, להתבטלות עצמית מוחלטת מול רבנים, מורים, ומבוגרים בכלל. והם, חלקם, לא כולם, מנצלים את התמימות הקדושה לפשעים מתועבים, שכמוהם כרצח ממש ונכות נפשית לקרבן לכל ימי חייו/ה ממש.
על משקל אמירתו החכמה של הפילוסוף הבריטי סמואל ג'ונסון, בן המאה ה-18: "הפטריוטיות היא מפלטו של הנבל", אפשר לקבוע, לנוכח הפסיקה המעוקמת שפירסם רב בבני ברק, האוסרת על מחנכים והורים לעסוק עם הילדים בתופעת ולדר ושות', בטענה שהעיסוק בפרשה מהווה לשון הרע, היא לענייננו מפלטו של הנבל.
אבוי לתמימים. כאילו שהימנעות מעיסוק בסכנות תקיפה מינית, תעלים את התופעה המסלידה. משל לאדם שמעדיף לעטות לעיניו רטייה שחורה, מתוך 'הבנתו' שאם הוא אינו רואה את הסביבה, אין הסביבה רואה אותו. כסיל זה אומנם יתפכח, אבל מאוחר מדי - ברגע שיחטוף מהלומה בראשו מן הקיר שממול.
מצווה וחובה
וכי לכך התכוון הפוסק הדגול החפץ חיים כש'המציא מחדש' את איסורי לשון הרע? וכי לכך התכוונה תורה בציוויה "וְלִפְנֵי עִוֵּר לֹא תִתֵּן מִכְשֹׁל"? מורי ורבותי, הרבנים והמחנכים, טלו קורה מבין עיניכם.
במרוצת הקריירה העיתונאית שלי נשאלתי שוב ושוב, כיצד מסתדר העיסוק התקשורתי עם איסורי לשון הרע, שהרב בעל החפץ חיים כל כך דיקדק והקפיד בהם? עד מהרה למדתי שכל השאלות הללו באות מפיהם של עמי ארצות, שמעולם לא שנו בספרי החפץ חיים. שהרי הח"ח עצמו פוסק: "וכל זה שדיברנו, הוא בסתם איש ישראל, אבל... אדם רשע שנתפרסם עליו כמה פעמים שעבר בשאט נפש על האיסורין הידועין לכלל ישראל וכיוצא בזה - על איש כזה מותר לקבל לשון הרע" (הלכות לשון הרע, ז', ה'). מזכיר למישהו את ולדר וכנופיית עברייני המין לסוגיהם?
החפץ חיים ומורי הוראה אחרים, למדו ולימדו שמצווה וחובה להתריע ולהרתיע מפני עושי עוולות למיניהן, ללא חשש לשון הרע, גם מתוך הסמיכות המדהימה בתורה: "לֹא תֵלֵךְ רָכִיל בְּעַמֶּיךָ, לֹא תַעֲמֹד עַל דַּם רֵעֶךָ" (ויקרא י"ט, ט"ז). ומסבירים, שהתורה אומנם אסרה 'ללכת רכיל', אך בנשימה אחת ממש ביטלה תורה את האיסור אם הוא מהווה פשע של "לֹא תַעֲמֹד עַל דַּם רֵעֶךָ".
משום כך התירו הפוסקים, לגלות למשל למתעניינים בשידוכים, על קיומו של פגם חמור אצל אחד המשודכים, בטרם יעמידו חופה. משום כך מותר בהחלט לחשוף פשעיו הכמוסים של מנהיג ציבור ערב בחירות, ואין בכך לשון הרע. מותר אפילו, כדי להציל חבר מאובדן כספי, לגלות לו על קיומם של ליקויים ברכב שהוא מתעתד לרכוש. לאמור: לפעמים אתה מחויב 'ללכת רכיל' כדי למנוע עמידה על דם רעך ושימת מכשול לפני עיוור. ואלמלא דמסתפינא הייתי אומר, שכל הכופר בכך, ומנפנף בנימוקי לשון הרע בפרשת ולדר, אפשר שיש לראותו מגלה פנים בתורה שלא כהלכה. כפי שניסחו לפחות שניים מענקי הדור הקודם זצ"ל: "צדיקים שהם אפיקורסים".
צדיק שהוא אפיקורס הוא מי שכתב למעלה מ-80 ספרי מוסר, ועשה חייל בתחום החינוך, הייעוץ והחסד, אך סופו המכוער מעיד על תחילתו: יצרו הובילו לתהומות שאין הדעת סובלת, ושיש בהם משום עקירה מן התורה של אחת משלוש עבירות חמורות של ייהרוג ואל יעבור. האם ייתכן שפשע מחריד זה יידחה מפני לשון הרע, שחיונית להצלת רבים ותמימים מעוון? נו, באמת. אם יש מקרה קלאסי של עקרון 'ביטולה הוא קיומה' - זה המקרה.
צביעות
מנהיגי ומחנכי החינוך החרדי והדתי אוכלים למרבה הצער את דייסת הטיוח המופקרת שהם בישלו לעצמם. התקשורת שלהם מעולם לא דיווחה על כל אותם פשעי עריות, שעצם הדיווח עליהם עשוי היה למנוע את המכשלה הבאה. הטענה המופרכת של הרחק מן הכיעור, מועדפת אצלם על פני סכנת נפשות ממש (ע"ע ולדר ושפרה הורוביץ). ממש כמו החלמאי עם הרטיה: עוצמים עיניים. אני לא רואה, משמע זה לא קיים. וכך הם הידרדרו בבחינת עבירה גוררת עבירה: תחילה נמנעו מדיווח על החמורות שבעבירות, ואחר עוד רוממו את העבריין, רוצח נפשות, למדרגת צדיק, הרב, זצ"ל - קדוש ייאמר לו! איזו צביעות. איזה דאבל סטנדרט.
איך אמר הדיין הרב ראובן נקר? - "מה לומד הילד החרדי? שהצדיק המעונה, מזכה הרבים, המחנך הדגול שמאחוריו 80 ספרים, מת מות קדושים, שמע חרפתו ולא השיב. שומו שמים. הרי זה ההפך מכל הגדרות התורה". סוף דבר הכל נשמע. הנסיון להסתיר ערוות דבר, בטענה המופרכת של לשון הרע, הוא אם כל חטאת. ולוואי ויקויים בכולנו הכתוב: "וְהָיָה מַחֲנֶיךָ קָדוֹשׁ וְלֹא יִרְאֶה בְךָ עֶרְוַת דָּבָר".

תאריך:  09/01/2022   |   עודכן:  09/01/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מיכל פלד
צורכים ביצים, בשר ועופות? ואלו אף הפכו אצלכם לדיירי בית קבועים? כדאי להרהר בהם שנית כי יש בכך אחריות ציבורית
יעקב קורי
מה רבה הייתה תדהמתי כאשר נוכחתי לדעת שרק בנושא ירושלים החליט הויקיפדיה להסתייג מהלגיטימיות של בירתנו    שיפשפתי את עיניי, חשבתי אולי זה בגלל שהאנגלים אנטישמים, אבל עברתי לצרפתית - אותו דבר, חשבתי בטח בערבית כותבים את האמת - אבל אצלם זה בכלל תל אביב
אלי אלון
במבצע הרואי המזכיר סצינת סרט פעולה הוליוודי, נלכדה ב-3 בינואר 2002 אניית הנשק קארין A כשעליה 50 טונות נשק, תחמושת ואמצעי חבלה, שהיו מיועדים לרשות הפלשתינית    בלב ים סוף בשעת בוקר מוקדמת פשטו והשתלטו על האונייה לוחמי שייטת 13 כשהם משתלשלים ממסוקים ומגיחים מסירות גומי והפתיעו את אנשי צוותה ההמומים    האונייה הועברה לנמל אילת שם נפרק ממנה מטען האמל"ח העצום
עמנואל בן-סבו
האופן בו נבחר שי ניצן לתפקיד המומצא והחדש, רקטור הספרייה הלאומית, היה ללא ספק נחקר על-ידי אחד, שי ניצן, על אופן קיום המכרז, אפיון חברי ועדת האיתור, התאמה לתפקיד ועוד
ארי בוסל
לחברים הייתה קיצבה חודשית כמו גם הקצבה או תלושים לחנות המכולת    הייתה המזכירות והמרפאה והמכבסה, ועל כל הבגדים והסדינים היה מספר או שם המעיד על הבעלים    אלו היו חיים משותפים בכל פינה, בכל צורה של זרימתם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il