ההתאוששות הכלכלית בארה"ב, הנתקלת במהמורות לאורך הדרך, מחייבת את מקבלי ההחלטות, הכלכלנים ומשקי הבית להתמודד עם מחירים גואים של מוצרי מכולת, מכוניות, שכר דירה וקניות חיוניות נוספות. בין דצמבר 2020 לדצמבר 2021 עלו המחירים ב-7% - האינפלציה הגבוהה ביותר מזה 40 שנה.
וושינגטון פוסט מציין, כי במשך חודשים טענו הבית הלבן והפדרל ריזרב, כי מדובר באינפלציה זמנית – אבל הם נאלצו לסגת משום שהמציאות מוכיחה אחרת. בעיות מתמשכות בשרשרת האספקה ודרישה רבה לטובין גרמו למחירים להמשיך ולעלות. איש אינו יודע מתי המצב ישתנה, מה שגורם לאמריקנים להרגיש לחוצים בנוגע לכסף שבכיסיהם. הסכנה היא שככל שהאינפלציה תימשך ותעמיק, יהיה קשה יותר להיפטר ממנה. המחיר עלול להיות מדיניות מוניטרית מרסנת ובעקבותיה מיתון – הזהיר השבוע נגיד ה"פד", ג'רום פאואל.
קובעי המדיניות טענו בשעתו, כי ההתייקרויות מוגבלות לענפים כמו מלונות, חברות תעופה ומכוניות – אך גם טענה זו הופרכה. העלייה במחירי הדיור ובדמי השכירות עלולה להימשך גם אחרי הקורונה, שכן ענף הנדל"ן עודנו חם ומקשה מאוד על רוכשי דירות ראשונות או מי שאין בכיסו די מזומן. ואילו העלייה בדמי השכירות במטרופוליטנים הגדולים מרחיקה מהם את מי שתוהים האם יוכלו לעמוד בהם. מעל הכל עומדת העלייה במחירי האנרגיה, הגורמת להתייקרויות לכל רוחב הקו – משום שכל ייצור תלוי בחשמל.
משפחות ברחבי ארה"ב נתקלות במחירים גבוהים יותר גם במרכולים, מוסיף הפוסט, ונאלצות לשלם יותר תמורת מוצרי חלב, ירקות ופירות, מוצרי מאפה ובשר. מחירי הבשר, העופות והדגים זינקו לאורך 2021, למרות שירדו בחודש האחרון של השנה. הבית הלבן מצביע על ריכוזיות רבה בשוק הבשר וטוען שהחברות הגדולות בו נושאות בחלק מן האחריות להתייקרויות. החברות מכחישות ואומרות שהגורם הוא אותן בעיות בצד הביקוש הקיימות בשאר ענפי המשק. הן גם מציינות, כי האריזה והשינוע של הבשר התייקרו, בעוד המחסור בעובדים מצמצם את התפוקה.
מכוניות חדשות ומשומשות היו סוג של נייר לקמוס למצבם של שרשרת האספקה האמריקנית והמחירים בארה"ב לאורך המגיפה. כעת הפכו מכוניות משומשות ומשאיות לכוח מניע משמעותי באינפלציה בשנה היוצאת. שוק הרכב מסתמך במידה רבה על עסקות טרייד-אין ועל חלקי חילוף, בהם יש מחסור בשל הבעיות בשרשרת האספקה העולמית של השבבים. הדבר ייקר את המכוניות שרוכשים המשווקים ומקשה עליהם מאוד לתקן אותן. כל אלו מקשים גם על ענף המכוניות המשומשות, המסתמך על טרייד-אין ועל המלאי של החברות להשכרת רכב.