פרופסור דבורה ליפסטד היא חוקרת שואה נודעת. ה"ניו-יורק טיימס" העמיד היום לרשותה את עמודו הראשון לאחר הצלת המתפללים ב"בית ישראל" בטקסס שם נלקחו כבני ערובה במתקפת טרוריסט מוסלמי. כרגיל ליפסטד כותבת בסגנון מעדנות, אבל ממאמרה עולה זעקה פוסט-טראומטית (One's faith as an act of courage).
היא זכרה את השורה ההולכת ומתעבה של תקריות אנטישמיות הבאות לביטוי באלימות כלפי מוסדות יהודיים, הן בתי כנסת והן מרכזי הילל באוניברסיטאות האמריקניות, שם חוששים סטודנטים חובשי כיפה להתהלך חופשיים. "הגולה כמדורת אש", כמאמר חכמים.
נשי רבנים אינן רוצות כי בני זוגן יוסיפו לכהן בתפקידם. כי זה מסוכן, הסבירו לה, ומפני שמציגים את בעליהן כאמיצים והם בסיכון כאילו היו לוחמים ביחידות הקומנדו של צה"ל.
בדמוקרטיות למיניהן, כתבה, אין צורך לדעת מה המען המדויק של בית הכנסת. מספיק להגיע לרחוב ולתור בעיניים אחרי השוטרים. שם בית הכנסת. גם נחסמה הכניסה הרחבה שהייתה פעם גאוות הקהילה. כי היא מסוכנת. מאז 2018 ליפסטד הוכנסה לבית התפילה היהודי להודות ל"ברוך מתיר אסורים" רק בכניסה צדדית. מדוע, שאלה, עברה ליד כנסיות נוצריות ואין חשש בעיניים ואין שוטרים בכניסה?
ככל שמדינות העולם הופכות אלימות יותר, וזה חל גם על הדמוקרטיות, מתעצם הרוע האנטישמי. זה מאפיין כלל אנושי מני אז התוודע העם היהודי אל הגולה. המתרחש עתה ידיר רגלי חלק מהקהילה מן החיים היהודיים ומן המפגש החד-שבועי בבית הכנסת ומן ההזדהות עם המורשה התרבותית והמסורתית והדתית.
באלפיים השנים הטילו היהודים את יהבם על השלטונות בארצותיהם. אם לא נביא בחשבון את תקופת השואה, שאינה שיקוף של חיי גלות רגילים ובה ניגלו מקרים של הגנה עצמית, כי אז נכון לומר שלעתים נדירות בלבד בראשית המאה ה-20 הציונים ויריביהם הסוציאליסטים אנשי הבונד ארגנו מדי פעם הגנה עצמית מפני פרעות.
בדרך כלל ספקו כפיים ומלמלו תפילה לאבינו שבשמים, ולא עשו להגנתם. די לקרוא את שירתו רבת העוצמה של חיים נחמן ביאליק על הפרעות הנודעות בקישינב כדי להבין את הפאסיביות הבזויה של היעדר נכונות להגן על החיים והמשפחה. בוודאי בארצות הברית בה הזכות להגנה עצמית ולנשיאת נשק חוקית לחלוטין.
"התחיינה העצמות האלה"? כשאלת הנביא. אם יהדות ארצות הברית מעוניינת עדיין לשמר את ייחודה הרוחני במובן החילוני והדתי והמסורתי היא חייבת להגן על עצמה באמצעים שמתיר החוק האמריקני. בריחה איטית, זליגה מתמדת, מבית הכנסת וממועדוני הילל במדינה המכירה בזכות ההגנה העצמית היא התבוסה המהותית של היהדות שבגולה לקראת סוף הרבע הראשון של המאה ה-21.