X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הקידה של אברהם בפני בן עם זר, יליד הארץ הזו, היא אקט של הערכה ורכישת כבוד לכל החיים כאן לפניו קבלת נימוסיהם ואורח חייהם ומעל הכל רכישת כבוד לאחר
▪  ▪  ▪
לקרוא ולהפנים [צילום: מנדי הכטמן/פלאש 90]

אני מצר על כך, שלכנסת ישראל, לבית הנבחרים שלנו, נכנסו חברי כנסת המעודדים יצרים אפלים, כשהם מלבים שנאה ויוצרים דה-מוניזציה של עם אחר, שחי בארץ הזו. ללא בושה אנחנו עדים לדה-מוניזציה של חברים בכנסת ישראל לעם אחר, שחי יחד אתנו. האחר הוא הרופא הערבי בבית החולים, הרוקח בבית המרקחת, עובד הסיעוד, המהנדס, הפועל הסולל לנו ובונה לנו בתים, העובד בכל ענפי החקלאות ובמערכות הסיעוד במדינת ישראל, בה הוא נולד ולה הוא שייך כמוני, החי בה כבר את העשור התשיעי לחיי.
לא ניתן לראות היום ענף בנייה בפעולה במדינת ישראל ללא גרמיו וכתפיו של פועל ערבי. לא ניתן לראות היום פעילויות רבות בענף החקלאות בישראל מבוצעות ללא זעה ניגרת ממצחו של פועל ערבי.
אזרחי מדינת ישראל הבדואים, המהווים מחצית מתושבי הנגב, פרוסים רק על כ-3% משטחו של הנגב. תוך התעלמות מעובדה זו אנו עדים לשלל התבטאויות מצמררות שער של שנאה מעל דוכן הכנסת: "הבדואים גנבו לנו את כל הנגב, ולגונבי כל הנגב מעניקים עוד חשמל". אני רואה בהצהרות, העושות דה-מוניזציה מוחלטת של האזרח הערבי בישראל, פגיעה בערכי ארון הספרים היהודי.
היום חזרתי לכתביו של סופר נשכח, שיש לו מקום של כבוד בארון הספרים היהודי שלי. אבקש בהזדמנות זו לפתוח צוהר אל עולם ערכים יהודי, עולם ערכים מוסרי ואנושי, של הסופר מרדכי זאב פאיירברג, שבשלהי המאה ה-19 כתב את הנובלה "לאן". לצערי, בשנים האחרונות נעדר שמו של הסופר מרדכי זאב פאיירברג מתוכנית הלימודים בספרות עברית במערכת החינוך שלנו.
בדמותו של נחמן, גיבורה של הנובלה "לאן", ביקש הסופר לתת תשובה לשאלה לאן מועדות פנינו. שאלה שעלתה על סדר היום של צעירים רבים בני דורו בפלך והלין ברוסיה. התשובה הייתה אך ורק ארץ ישראל, ככתובת יחידה למקום, בו יונחו יסודות לחברה חדשה, חברת מופת, כתובת יחידה לבנית בית לאומי שלישי לעם היהודי.
אברהם אחר
נחמן, גיבור הנובלה, הדורש את דרשתו בשלל נושאים, מרכז חלק הארי בדרשתו להליכה אל המזרח לא מתוך התנשאות על אנשי המזרח החיים כבר בארץ ישראל. הוא דורש בנחרצות רבה להתייחס בכבוד ובהערכה לערכי תרבות ואורחות חיים של כל בני עמי המזרח שנפגוש כאן בארץ.
הסופר מרדכי זאב פייארברג רואה בנחמן, גיבור הנובלה "לאן", ממשיך דרכו של אברהם אבינו, שלא בא אל בני חת בחברון עם אמירות מתוך סְפֶרוֹת שמימיות משיחיות כמו "לֵךְ לְךָ ... וְאֶעֶשְׁךָ לְגוֹי גָּדוֹל" (בראשית, י"ב 2). הוא גם לא בא אליהם עם האמירה, שנחצבה "בברית בין הבתרים", כי רק לזרעו של אברהם ניתנה הארץ הזאת "מִנְּהַר מִצְרַיִם עַד הַנָּהָר הַגָּדוֹל נְהַר פְּרַת" ( שם, ט"ו 19).
פרקטיקת החיים היום יומית של אברהם לא התנהלה על-פי אותן ספרות שמימיות, לפי מה שמיועד לו בבראשית ט"ו 19, לחוש ולפעול כמי שנמצא מעל הקיני, הקניזי, הקדמוני, החתי, הפריזי, הרפאים, האמורי, הגרגשי, הכנעני, האמורי והיבוסי. כל התנהגותו של אברהם בפרשת "חַיֵּי שָׁרָה" מציגה אברהם אחר.
בחיי היום יום של אברהם ישנה ענווה והכרה בקיומו של עם אחר, ישנם ילידי המקום, ישנם עמים החיים כאן. מתוך הכרה בקיומם ומתן כבוד לבני עמים אחרים החיים כאן, אברהם בא לבני חת בקריית ארבע היא חברון. הוא בא אליהם מתוך כבוד והערכה למי שחי כאן לפניו וכך הוא מנהל איתם משא-ומתן על קרקע.
פרק אחד לפני שבא אברהם לבני חת בפרק כ"ב, הוא מתעטף בהבטחה, שהארץ הזו יועדה לזרעו, "וַאֲבָרְכְךָ, וְהַרְבֵּה אַרְבֵּה אֶת זַרְעֲךָ כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם" (כ"ב, 17). אברהם לא בא אל בני חת מתוך גבהות הבטחה שמימית. הוא בא אל בני חת ביראת כבוד רבה כלפי עם החי כאן טרם בואו - מבליט את היותו "גֵּר וְתוֹשָׁב אֲנִי עִמָּכֶם" (כ"ג, 4).
תמרורי דרך
אחרי שהגדיר את מעמדו כלפיהם במישור האזרחי, הוא משטח את בקשתו בנימוס רב, שיאפשרו לו לרכוש תמורת כסף מלא אחוזת קבר לקבור את מתו, את רעייתו. לכן במשא-ומתן גם הם חולקים לו כבוד - "נָשִׁיא אֱלוֹהִים אַתָּה בְּתוֹכֵנוּ, בְּמִבְחָר קְבָרֵינוּ קְבוֹר אֶת מְתֶיךָ" (כ"ג,6). אברהם לא בא אל האנשים החיים בארץ, ילידי המקום מתוך גבהות דתית וברכה אלוקית, אלא מתוך ענווה של אדם כלפי בני אדם אחרים - "וַיָּקָם אַבְרָהָם וַיִּשְׁתַּחוּ לְעַם הָאָרֶץ, לִבְנֵי חֵת" (כ"ג, 7).
הקידה של אברהם בפני בן עם זר, יליד הארץ הזו, היא אקט של הערכה ורכישת כבוד לכל החיים כאן לפניו. קבלת נימוסיהם ואורח חייהם ומעל הכל רכישת כבוד לאחר. אברהם אבינו מציב לי בפרשת חייו תמרורי דרך לחיים בארץ הזו, כאשר אנו חוזרים אליה אחרי שאלפים שנה לא היינו כאן.
אני מבקש לצרף למופת של אברהם אבינו גם את זעקתו של נחמן בנובלה "לאן" - "וְאַתֶּם, אַחַי, בְּלֶכְתְכֶם מִזְרָחָה, עֲלֵיכֶם לִזְכּוֹר כִּי מִזְרָחִים אַתֶּם", ומתוך הכרה זו דורש נחמן "שֶׁנִּנְהַג בְּתוֹשְׁבֵי הָאָרֶץ, שֶׁאֵינָה רֵיקָה מֵאָדָם כְּאֶל אַחִים, וְלֹא נִרְאֶה עַצְמֵנוּ מוּרָמִים מֵעֲלֵיהֶם".
אצרף גם את זעקת אחד העם, מיסד הציונות הרוחנית, לאחר המפגש שלו עם אנשי העלייה הראשונה במאמרו "אמת מארץ ישראל" - "הן זאת עלינו ללמוד מדברי ימינו בעבר ובהווה, עד כמה מוכרחים אנו להיזהר לבלתי לעורר את חמת עם הארץ על-ידי מעשים מגונים. עלינו להיות זהירים בהתנהגותנו עִם עַם נוכרי, שאנו באים לגור בתוכו מחדש, להתהלך בו בכבוד, ואין צורך לאמר בצדק ובמשפט... לא כעבד כי ימלוך..."
חובה עלינו להיות קשובים גם לשוועת החרות של העם הפלשתיני. לא תהיה לי חרות, אם לא תהיה גם לעם הפלשתיני חרות. מצער, שהיינו עדים בדיון על חוק החשמל התבטאויות של חברי כנסת, שעלו על שרטון של שפה פוגענית ובוטה כלפי בני עם אחר החי כאן. הבה נשנן, שלשני בני אברהם - יצחק וישמעאל - זכויות שוות בארץ הזו, כלשון השיר של המשוררת האהובה עלי חיה קדמון - "תְּאוֹמִים יָלְדָה אוֹתָנוּ הָאָרֶץ הַזּוֹ".

תאריך:  08/02/2022   |   עודכן:  08/02/2022
+שכם: נהג מונית ישראלי נרגם באבנים
21:59 08/02/22  |  

תושב מרכז הארץ נכנס לשכם עם רכבו, בניגוד לחוק, ונרגם באבנים. הנהג הישראלי הצליח להגיע לחסימה צבאית ושם קיבל טיפול רפואי. מצבו מוגדר קל ולבקשתו אינו פונה לקבלת טיפול רפואי.
הנהג עוכב לחקירה בתחנת המשטרה שם מסר כי הוא נכנס לשכם על מנת לתקן את המונית שברשותו. בשלב מסוים זוהה כאזרח ישראלי על ידי פלשתינים, ואלו החלו ליידות לעברו אבנים וחפצים נוספים וגרמו נזק למונית והוא נפצע קל. בתום חקירתו הוא שוחרר בתנאים.

+חוסלה חוליית המחבלים שביצעה שורת פיגועי ירי
13:46 08/02/22  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

שלושת פעילי הטרור היו אחראים לשורת פיגועי ירי לאחרונה  ▪  לא היו נפגעים ישראלים  ▪   ▪  שר הביטחון: "בתקופה האחרונה הנחיתי להגביר את פעילות הסיכול מול פיגועי הירי"  ▪  השר בר-לב ברך: "כל הכבוד לכוחות הימ״מ המעולים על עוד ביצוע מוצלח"

לוחמי הימ"מ. ירו לכיוון הרכב [צילום: חט' דובר המשטרה]
+אין ריבונות ואין משילות
10:33 08/02/22  |  יוסי אחימאיר   |   לרשימה המלאה

למי שאינו זוכר, פתח הוקם שלוש שנים לפני מלחמת ששת הימים, כאשר ישראל עוד הייתה בגבולות החנק שאליהם רוצים שונאיה להחזירנו. כבר ב-1964 לטשו הפלשתינים את עיניהם ל"שטחים הכבושים" בגליל, בנגב, בשרון ובשפלה

גם ילדים... [צילום: נאסר אישתייה /פלאש 90]
+עבאס מינה את מקורביו לתפקידים בכירים באש"ף
08:44 08/02/22  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה

המועצה המרכזית של אש"ף בחרה לתפקידי מפתח את מקורביו של מחמוד עבאס אשר חיזק א שליטתו בארגון. יו"ר הרש"פ מאותת לישראל, ארה"ב והקהיליה הבינלאומית, כי פניו להמשך ההידברות עם ישראל למרות סירובה של ממשלת בנט לחדש עמו את המשא-ומתן המדיני

עבאס. מינה מקורבים [צילום: ספוטניק, הקרמלין/AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מחללים את ארון הספרים היהודי
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
הוא בטח מדבר...
מגיב ותיק  |  8/02/22 11:49
 
- לאן
שלמה רוזן  |  8/02/22 20:37
2
אכן לא תהיה לך חרות
ה.א  |  8/02/22 15:53
3
המתנחלים מביישים את היהדות ל"ת
ניצה בן דוד  |  11/02/22 15:12
4
מסכימה עם כל מילה שלך  ל"ת
אורנה רב-הון  |  14/02/22 07:17
5
תודה לרבנים לזכויות אדם
תודה לרבנים לזכוי  |  14/02/22 14:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
יוני בן-מנחם
המועצה המרכזית של אש"ף בחרה לתפקידי מפתח את מקורביו של מחמוד עבאס אשר חיזק א שליטתו בארגון. יו"ר הרש"פ מאותת לישראל, ארה"ב והקהיליה הבינלאומית, כי פניו להמשך ההידברות עם ישראל למרות סירובה של ממשלת בנט לחדש עמו את המשא-ומתן המדיני
איתמר לוין
המטרה: להגביל זליגת פלשתינים לישראל באמצעות נישואין    שקד מציעה חוק דומה לזה שאישרה הכנסת במשך שני עשורים; רוטמן מציע חוק מחמיר יותר; הקואליציה העניקה חופש הצבעה
יעקב קורי
בימים אלה של ההתחממות הגלובלית, וכדי להרוג שתי ציפורים במכה אחת, מומלץ לביידן להמשיך מירושלים לקייב, או למה שיישאר ממנה אחרי הפלישה הרוסית, להבטיח להם שלום לאלף שנים ולגבות את ההסכם שחתם קלינטון, שהיה גם דמוקרט, להבטחת שלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה. ומי זוכר את ערבות איזנהואר לחופש שייט באזורנו?
דוד בדין
ישנו קשר בעייתי במיוחד בין ממשלת ישראל לרשות הפלשתינית. קשר שיוצרת ממשלת ישראל עם אבו מאזן, שעל-אף היותו כבעל עמדות מתונות ביחס לערפאת הינו מכחיש שואה
דוד בדין
הדיבור עם רש"פ צריך להיות כרוכה בשאלות מתאימות: האם רש"פ יבטל את החוק שלה משנת 2015 שאין אח או רע לו בעולם, האומר שאם רצחת יהודי, תקבל משכורת לכל החיים- ומשפחת הרוצח מקבל משכורת לכל החיים?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il