X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
ניו-יורק טיימס צופה שבשנה הנוכחית ייכנס הרכב החשמלי לליבת הענף, למרות שמחירו עדיין גבוה משמעותית מזה של מכוניות הבנזין המכשול העיקרי הוא המספר הנמוך של עמדות הטענה, אך המכירות כבר עוברות את כל התחזיות
▪  ▪  ▪
טסלה היא המרוויחה הגדולה [צילום: אורלין וגנר, AP]

מכירות הרכב החשמלי בארה"ב, אירופה וסין זינקו אשתקד, בעוד מסירת מכוניות המונעות בדלק נותרו יציבות. הדרישה לרכב חשמלי כה גבוהה, עד שהיצרנים גובים מהרוכשים מקדמות חודשים רבים מראש, וחלק מן הדגמים נמכרים שנתיים לפני שיוצרו – מדווח ניו-יורק טיימס.
הרכב החשמלי ייכנס השנה לליבת הענף, כאשר היצרנים מתחילים לייצר גרסה חשמלית של הרכב האהוד ביותר בארה"ב: הטנדר. זהו השינוי המשמעותי ביותר בענף הרכב מאז מודל טי של הנרי פורד ב-1908, ועשויות להיות לו משמעויות מרחיקות לכת מבחינת עובדי המפעלים, העסקים והסביבה. המכוניות החשמליות מהוות אומנם רק 9% מהמכירות העולמיות אשתקד (לעומת 2.5% ב-2019), אבל השנה הן יהפכו לבלתי ניתנות לעצירה ויפיגו את כל הספקות המוקדמים לגבי יכולתן לכבוש את השוק.
התפשטות הרכב החשמלי תשפר את איכות האוויר ותסייע להאט את ההתחממות הגלובלית. תעשיית הרכב האמריקנית תשקיע בחמש השנים הקרובות 500 מיליארד דולר ברכב חשמלי: התאמת מפעלים קיימים ובניית חדשים, הכשרת עובדים, כתיבת תוכנה, שדרוג המכירות ועוד. החברות מתכננות למעלה מתריסר מפעלים חדשים לרכב חשמלי בארה"ב לבדה.
אבל לא כולם ירוויחו: יצרנים של חלקים למכוניות בנזין ייסגרו ועובדיהם יפוטרו, והרכב החשמלי צריך פחות עובדים מ-3 המיליונים המועסקים כיום בענף. לאורך הזמן, סוללות ליתיום, ניקל וקורבט יהפכו לפופולריות יותר מאשר הדלק ומחיריהן – שכבר מרקיעים שחקים – יעלו עוד יותר, מה שעלול להגביל בטווח הקצר את מכירת המכוניות.
המעבר עלול להיות מוגבל בשל העדר עמדות טעינה, ההופכות את הרכב החשמלי לפחות נחשק מבחינת מי שנוסעים למרחקים ארוכים, או למתגוררים בבתי דירות שאינם יכולים לטעון אותם במקומות מגוריהם. כיום יש בכל ארה"ב פחות מ-50,000 עמדות טעינה. חוק התשתיות שאישר הקונגרס בחודש נובמבר כולל 7.5 מיליארד דולר ל-500,000 עמדות נוספות, אבל מומחים אומרים שמספר זה נמוך מדי.

עיצוב מחדש של הענף

יקח זמן עד שהאקלים ייהנה מהיתרונות של הרכב החשמלי. החלפת 250 מיליון מכוניות הדלק הנוכחיות עשויה להימשך עשרות שנים, אלא אם הממשל יעניק הטבות משמעותיות יותר לרוכשי הרכב החשמלי. החלפת המשאיות הכבדות, אחד הגורמים המרכזיים של גזי החממה, עלולה להימשך זמן רב עוד יותר.
ועדיין, מדגיש הטיימס, ה"בום" ברכב החשמלי מעצב מחדש את תעשיית הרכב. המרוויחה הגדולה ביותר – והאיום הגדול ביותר על הסדר הקיים – היא טסלה של אלון מאסק. היא מסרה אשתקד קרוב למיליון כלי רכב, זינוק של 90% לעומת 2020. טסלה היא עדיין חברה קטנה בהשוואה לענקים הוותיקים, אבל חלקה בשוק גדל בקצב המהיר ביותר. וול סטריט ז'ורנל מעריך את שוויה בטריליון דולר, פי עשרה מג'נרל מוטורס, מה שאומר שהיא יכולה להתרחב בקלות.
רוב האנליסטים שיערו שהרכב החשמלי לא ימריא עד שמחירו יהיה נמוך כמו של מכוניות הבנזין – אבן דרך המצויה עדיין במרחק של מספר שנים. אבל כאשר מזג האוויר הקיצוני הופך את השלכות שינויי האקלים לניכרות לעין, וכאשר מתברר שהרכב החשמלי קל לתחזוקה, זול לתדלוק וכיף לנהיגה – יותר ויותר רוכשים עוברים אליו. הרכב החשמלי כבר תחרותי בתדלוק ובתחזוקה ויכול לחסוך לבעליו אלפי דולרים בשנה. מודל 3 של טסלה ומודל XF P250 של יגואר עולות 46,000 דולר, אבל התחזוקה של טסלה זולה ב-16,000 דולר במשך חמש שנים. המכירות אשתקד יכלו להיות גבוהות עוד יותר, אלמלא מגבלות ייצור: פולקסוואגן מכרה בארה"ב 17,000 מכוניות מדגם ID4 ויכלה למכור פי ארבעה.
טייקן, הרכב החשמלי של פורשה שמחירו ההתחלתי הוא 83,000 דולר, נמכר אשתקד טוב יותר ממכונית הדגל פורשה 911. מרצדס מכרה קרוב ל-100,000 כלי רכב חשמליים אשתקד, זינוק של 90% לעומת השנה הקודמת. פורד תתחיל בקרוב למכור את ה"לייטינג", גרסה חשמלית של הטנדר אף-150, שהוביל את מכירות הרכב בארה"ב במשך עשרות שנים. פורד תכננה לייצר 75,000 מכוניות כאלו לשנה, אך ההזמנות גדולות בהרבה; היא הפסיקה לקבל אותן כאשר הגיעה ל-200,000 ומתאמצת לייצר השנה 150,000 מכוניות – והן יקרות: מחירן מתחיל ב-40,000 דולר ומגיע ל-90,000 דולר. והמבחר הגדל של טנדרים ומכוניות ספורט חשמליים מושך את מי שאינו מסתפק במכונית המינימליסטית של טסלה.

שנים קשות למי שנותר מאחור

אם אירופה וסין מהוות קנה מידה, ממשיך הטיימס, הרי שמכירות הרכב החשמלי בארה"ב ימשיכו לזנק. בדצמבר עבר הרכב החשמלי את רכבי הזידל באירופה – בפעם הראשונה. ב-18 מדינות, כולל בריטניה, למעלה מ-20% מהמכוניות החדשות הנמכרות כיום הן חשמליות. בארה"ב שיעורן אשתקד היה 4%, כפליים מאשר ב-2020.
היתרון המרכזי של הרכב החשמלי הוא הפחתת הפליטה של גזי חממה וזיהום האוויר. בדרום קליפורניה כבר נרשמה ירידה של 4% בפליטת הגזים ממכוניות נוסעים לעומת השיעור הצפוי. מובן שגם לרכב החשמלי יש מחיר סביבתי, אבל אפילו אם לוקחים בחשבון את צריכת החשמל ואת הייצור – הוא הרבה יותר טוב לסביבה מאשר רכב הדלק.
השנים הבאות עלולות להיות קשות ליצרני הרכב המפגרים בתחום החשמלי. טויוטה, חלוצה ברכב היברידי, תציע רכב חשמלי רק בהמשך 2022. יצרנית הטנדרים Ram תשווק את המתחרה ל"לייטינג" של פורד רק בעוד שנתיים. לעומת זאת, יצרניות סיניות משתמשות במעבר הטכנולוגי כדרך לחדור לשוק האירופי, וחברות צעירות מקוות ללכת בעקבותיה של טסלה.

תאריך:  10/02/22   |   עודכן:  10/02/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
2022 היא שנת הפריצה של הרכב החשמלי בארה"ב
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משבר האקלים
מירב ארד
בנוסף, יבוצע דרוג של הקיבוצים, הערים והמועצות הירוקות בישראל על-פי פרמטרים של מצב קיים    בראש צוות הבדיקה יעמוד גיורא פרויד - מרכז תחום התחממות גלובלית ומשבר האקלים בקבוצת משוב מזה עשור
איתמר לוין
פעילה למען איכות הסביבה תומכת, במאמר בגארדיאן, ביוזמתו של ראש העירייה להקטין ב-27% את מספר המכוניות הפרטיות ומצביעה על יוזמות דומות ברחבי העולם
איתמר לוין
יורש העצר הבריטי פורס במאמר בניוזוויק את תוכניתו לגיוס טריליוני דולרים מן המגזר הפרטי, בעיקר לסיוע במעבר מדלק מוצק לאנרגיה ירוקה    קורא להמשיך ברוח ההתגייסות של תקופת הקורונה ומזהיר מפני העברת הנטל לדורות הבאים
עידן יוסף
יו"ר הוועדה להשפעת הסביבה והאקלים על בריאות הציבור: "לשלטון המקומי אין יכולות, סמכויות והתקציבים הדרושים להיערכות ביחס להיקף הסיכונים לבריאות הציבור, שנובעים משינויי האקלים"    איגוד רופאי בריאות הציבור: עלייה של 54% בכמות המוות של קשישים בימים של חום קיצוני    הוועדה דורשת ממשרד הבריאות לדווח לה על התקדמות לתוכנית עבודה תוך-משרדיות להיערכות
עידן יוסף
המדינה הגישה עמדתה לבג"ץ בעתירת הארגונים הסביבתיים לעניין הסכם קצא"א-רד מד, והדגישה כי אין בכך כדי למנוע ממנה להפעיל את סמכויותיה בכובעה כמאסדר    זנדברג: "למרות הלחצים וההתנגדויות, בלמנו כניסה של עשרות מכליות נפט למפרץ אילת והובלנו להישג סביבתי משמעותי"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il