X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
דוח מררי מג'נגל בין האינטרסים ומשאיר את המצב פתוח לכל אפשרות הדהוד הדוח על-ידי אינטרסנטים ושופרי הסף תוך עיוות תוכנו, מדאיג יותר מהסיבות להתכנסות צוות הבדיקה
▪  ▪  ▪
עמית מררי [צילום: יוסי זמיר, לע"מ]

במאמצים רבים איתרתי במרשתת את דוח עו"ד עמית מררי. הוא קצר, הוא ממצה, מצביע על עבודה קשה ולשון פתלתלה, אשר אני דווקא קורא בו היבטים אחרים לגמרי מאלה המהודהדים על-ידי אינטרסנטים הסמוכים על שולחן ממשלת השינוי ואינטרסנטים מקרב שופרי הסף.
כתב המינוי
בחינה של עבודת כל צוות בדיקה מתחילה מכתב המינוי ומסמכויות צוות הבדיקה - ככל שכתב המינוי הוא צר ומגביל, כן רב הסיכוי שהוועדה תקלע מחוץ למטרה ולא בלבה. מוקד כתב המינוי מצוין בדוח "האם בוצעה הדבקה על-ידי משטרת ישראל למכשירי טלפון ניידים השייכים אל מי מבין רשימת האנשים שפורסמו, באמצעות תוכנת פגסוס שפותחה על-ידי חברת NSO, ללא צו שיפוטי. בשלב זה לא נדרש הצוות לבדוק את השאלות הנוספות שנדרשות לבדיקה המפורטות להלן בסעיף 18, ובכלל זה אופן מימוש צווי האזנה וחומרים שהתקבלו".
הליקויים המרכזיים בכתב במינוי
הערתי הראשונה היא למונח "הדבקה". אנו מדביקים ניירות, מדביקים טפטים, ומדביקים בווירוים, אז על איזו הדבקה מדובר כאן? ודאי שמדובר בהדבקה בווירוס, כי המקור הבלתי לגיטימי של התוכנות האלה, והשימוש הבלתי לגיטימי של תוכנות כאלה נתפס בצדק כהדבקה בווירוס מחשבים, הדבקה אשר ראוי להשתמש בה במלחמה מדינתית ובמלחמה בפשע אלים ומסוכן תחת הקפדה מאוד מוקפדת. ספק גדול בעיני אם קצין המשטרה כאשר ביקש להאזין לשלמה פילבר עמד בפני השופט ואמר "אנחנו חושדים בשלמה פילבר בכך שלכלך את הצווארון הלבן שלו ולכן נדביק אותו בווירוס מחשבים. לא על-מנת להרוס לו את הטלפון אלא על-מנת לדעת עליו כל פרט, לעקוב אחריו לכל מקום שילך, לצלם ולהקליט את פגישותיו וכיו"ב".
המונח "הדבקה" בה משתמשות כנראה הרשויות (בניגוד ל"האזנה" המעוגנת בחוק על פיו הוצאו הצווים הנטענים), מעיד על יסוד נפשי עמוק של רשויות החוק, הבנה שמדובר בשני עולמות נפרדים. שור וחמור שלא יחרשו יחדיו. ולכן אסור שיידונו על-פי אותם כללים. העובדה שהפרקליט המלווה בתיק והיועמ"ש לממשלה לא היו מודעים (לטענתם) להדבקות האלה רק מטילה עוד צל כבד עליהן, ולכך לא מתייחס הדוח.
ההערה השנייה היא להיקף המאד מצומצם של הבדיקה הנדרשת. גם תוכנת פגאסוס, גם ללא צו שיפוטי, אנו יודעים שמפכ"ל המשטרה דאז טען שאין ולא הייתה למשטרה כלל תוכנת פגאסוס, אז אולי ההדבקה הנטענת הייתה באמצעות תוכנה אחרת, ואת זאת הצוות לא נתבקש כלל לבדוק. ואולי הייתה הדבקה של פגאסוס אך עם צו שיפוטי לא קשור או צו שיפוטי שהתבסס על מידע שגוי או מטעה? גם זאת לא נתבקש הצוות לבדוק, לפחות לא במסגרת בדיקת הדבקה זו.
ובאשר לסמכויות הצוות: אפס, פשוט אפס, כלום, נאדה. מה שרוצים לספר להם מספרים ומה שלא רוצים לא. העיגון החוקי לעבודת הצוות הוא סעיף 6-ו' לחוק האזנות הסתר (ו) המפקח הכללי של המשטרה יגיש, מדי חודש, דין וחשבון ליועץ המשפטי לממשלה על ההיתרים שניתנו לפי פרק זה, סעיף 9א(א)(2) וסעיף 2א לחוק חסינות חברי הכנסת, ועל תנאיהם". אז האם מישהו מהמהדהדים הזכיר ולו ברמז שצוות הבדיקה בא בפועל לאשר דין וחשבון (לגמרי מאוחר) שהגיש מפכ"ל המשטרה ליועמ"ש באשר בזמן אמת היועמ"ש לא ידע לטענתו כלום על הסיפורים האלה? וברור שזה המצב כי המשטרה הדליפה את ממצאי הדוח הפרטניים לפני שהתכנס הצוות או ממש בסמוך להתכנסותו, ודאי טרם פורסמו מסקנותיו.
ונעבור לדוח עצמו
כאשר פרקליט בכיר מתבקש לעמוד בראש צוות בדיקה הבודק בפועל את המערכת שבה הוא משרת והוא נענה לבקשה, הוא אדם עקום או אדם אמיץ מאד, המוכן להיכנס מתחת לאלונקה במקום שכל האחרים בורחים למחילות שלהם.
אני רוצה לשייך את עו"ד מררי לקבוצה השנייה. אישה אמיצה שנכנסה מתחת לאלונקה. היא אומנם ידעה לדעתי בגדול בתחילת הדרך מה יהיה בסופה, כי הכל היה כתוב בעיתון, אך בכל זאת צוות בדיקה הוא כמו חמין, יודעים איך נכנסים אליו אך לא יודעים איך יוצאים.
ואם האדם הוא אמיץ ואיננו עקום כלל, הוא עדיין משרת את המערכת שבה הוא פועל ומשרת במקביל את הציבור. אך סדרי העדיפות לטעמי ברורים, קודם כל המערכת השלטונית בה הוא משרת, בייחוד כאשר היא מותקפת. ועל-אף שהעדיפות היא למערכת השלטונית אותה משרת האדם, יש לו גבולות, הגבולות גבולות החוק, גבולות כתב המינוי, גבולות הסמכויות וכמובן הגבולות האישים. ועם כל הסלט הזה ייתכן שהצוות הוציא את המיטב, שירת טוב מאוד את שולחיו, ולא שיקר לציבור. הדוח הוא דוח טכנולוגי (כך נאמר בדוח) אשר הובילה אותו משפנית, מה שהופך במידה רבה את המשפטנית לחסינה מפני ביקורת על טעויות. ועל כל אלה שם הצוות שסתום אשר איש לא שם ליבו אליו. הצוות לא קבע כלל שההדבקות האלה לא קרו (כפי שיפורט להלן) אלא רק מהדהדיו האינטרסנטים שמו את המילים האלה בפי הצוות, ורק מי שיודע כך לג'נגל יכול להיות אמיץ דיו על-מנת לקחת על עצמו כזו משימה מורכבת ומטורפת.
ולפנינים מהדוח
מספרי טלפון
הדוח מספר לנו כי המשטרה הגישה לצוות את רשימת מספרי הטלפון של המודבקים הנטענים וכי הצוות גיבש רשימה לאימות. מהיכן יש למשטרה מספרי טלפון של אנשים תמימים? מהיכן יש לוועדה מספר טלפון של אנשים תמימים? רק הנושא הזה מחייב בדיקה, בהמשך כתוב גם שהמשטרה המירה מספרי SIM למספרי טלפון לצורך ביצוע הבדיקה, האם היא יכולה כך לעשות גם למספר שלי? מי הסמיך אותה?
הבדיקות עצמן
הבדיקות עצמן הסתמכו בעיקרן המכריע על דיווחי המשטרה ודיווחי חברת NSO, התברר כי המשטרה יכולה למחוק רשומות, אך לטענת הנבדקים הרשומות לא נמחקות בפועל לעולם, רק לחברה יש גישה אל המחוקות, וגם המחוקות נבדקו על-ידי החברה.
יסלחו לי חברי הצוות אולי הם חושבים שהם בני אל, והם מסוגלים לבחון כליות ולב. כאשר האינטרס של החברה הוא כל-כך גדול והאינטרס של המשטרה הוא כל-כך גדול אני לא הייתי מסתפק בנתונים מהם על-מנת להגיע למסקנה כלשהי. נכון, ציפו מהצוות לתשובות מהירות על-מנת לכבות שריפות, ייתכן שהתעלקו עליהם יומית ושעתית, אבל ההבדל בין מהיר לחפיף הוא לא גדול.
בדיקה שבוצעה מחוץ למסגרת כתב המינוי
מסתבר כי למשטרה יש מערכת נוספת (לפחות אחת), אשר הדוח מתייחס אליה בקצרה ומפרט בדיקות דומות לבדיקות שנעשו עם מערכת פגאסוס.
ולשורה התחתונה המהממת
לאחר כזה חריש עמוק, לאחר בדיקה כה מקיפה ויסודית, אני הייתי מצפה שהדוח יסתיים בלהד"מ. לא היו דברים מעולם. פשוט לא היה ולא נברא. ואיך מסתיים הדוח? "אין כל אינדיקציה לכך שמשטרת ישראל הדביקה באמצעות מערכת פגסוס שבידיה ללא צו שיפוטי, מכשיר טלפון של מי מבין רשימת האנשים שפורסמו בתקשורת". הצוות לא טוען שלא הייתה הדבקה כלל, הצוות לא טוען שהוא שלל מכל וכל את אפשרות ההדבקה. הצוות טוען בשורה התחתונה שאין לו כל אינדיקציה להדבקה, ומשמע מכאן שאפילו הצוות עצמו מותיר לו פתח נסיגה. כשם שהעיתונאי לא הציג לנו ראיות לטענותיו ולכן עלינו להיות מאוד זהירים בקשר אליהם, ביודענו שהוא מאוד מוגבל בהסגרת מקורותיו, ועלינו לכבד זאת, גם הצוות לא הגיע למסקנה שלא הייתה הדבקה אלא רק שהוא לא גילה כזו אם היא קיימת.
הצוות הוציא דוח מאוד מוקפד, אשר תחם את המילים בזהירות מאוד רבה, כאשר המילים מוכנות לכל תרחיש, ושופרי הסף הדהדו והגבירו את הטונים המרגיעים, כאשר התמונה האמיתית מדאיגה. ולאחר הדוח והדהודיו המוטים היא יותר מדאיגה מאשר לפניו.

תאריך:  24/02/2022   |   עודכן:  24/02/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
צוות בדיקה לענייני הדבקה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ספר את זה...
מגיב ותיק  |  25/02/22 12:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרשת פגסוס
מנחם זיבצנר
רוגלות כמו פגסוס הם רק קצה הקרחון, האיומים על הטלפון שלכם נרחבים והם כאן כדי להישאר    האם הטלפון הפשוט של ליברמן באמת מגן עליו?    מדוע לרה"מ אין טלפון רגיל?
דן מרגלית
ח"כ בנימין נתניהו רצה לנצל את הדברים כדי למחוק את משפטו הפלילי מסדר היום    הייתי מצפה ממנו שיאמר כי הרוב המכריע של הטיעונים נגד המשטרה והמפכ"ל בדימוס רוני אלשיך הם בבחינת "עורבא פרח"
איציק וולף
רב-ניצב יעקב שבתאי התייחס לדוח צוות מררי וטען כי משטרת ישראל לא פעלה ולא פועלת בניגוד לחוק בכל הנוגע לשימוש ברוגלות לפריצה לטלפונים סלולריים של אזרחים    "אני מתחייב שכך זה ימשיך להיות"
אביעד ויסולי
צוות מררי הינו "צוות כסת"ח". הדוח שפרסם מחורר יותר ממסננת, שדרך אלפי החורים שבה ברחה כל האמת, אך ממנו מתגלה קצה הקרחון של חשדות לעבירות פליליות חמורות של המשטרה פי עשרות מונים. זו לא הייתה בדיקה זו בדיחה. על חשבון כולנו
יואב יצחק
צוות הבדיקה לא היה מוסמך לחקור באזהרה את אותם אנשי משטרה או אזרחים (קבלני משנה) כלפיהם עלה חשד שביצעו עבירות    הדוח שפרסם מגלה שנמחקו רשומות על-ידי מפעילי פגסוס במשטרה - האם מדובר בחלק מניסיון להשמדת ראיות?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il