X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מנסה לפגוע בקשרים הביטחוניים של ישראל עם הכורדים בעירק ולהרתיע אותם משיתוף פעולה נגדה. החבל הכורדי בעירק הוא אזור אסטרטגי חשוב לישראל למעקב אחרי הפעילות באירן, בעירק ובסוריה. גורם ביטחוני בכיר מעריך שמאמצי אירן ייכשלו
▪  ▪  ▪
מוקתדא צדר [צילום: ענמר חליל/AP]

הגנרל אסמעיל קאא'ני, מפקד כוח "קודס" של "משמרות המהפכה" האירניים הגיע ב-15 במרס לבגדד כדי להמשיך ולנסות לאחד את הכוחות השיעים בעירק כדי להקים ממשלת אחדות. הוא נכשל עד כה בניסיונות לרכך את עמדתו של המנהיג השיעי מוקתדא צדר, שזכה ברוב בבחירות ומעוניין להקים ממשלה שלא תהיה נתונה להשפעתם של אירן או של גורמים במערב.
הוא הגיע לבגדד יומיים לאחר שהורה על הפצצת ארביל ב-12 טילים בליסטיים ששוגרו לעבר מתחם הקונסוליה האמריקנית בארביל, שם נמצא - לטענת אירן - בסיס של המוסד הישראלי שממנו תוכננה בחודש שעבר התקפת המל"טים הישראלים על בסיס מל"טים אירניים. על-פי גורמי ביון מערביים, ההתקפה הישראלית הייתה מוצלחת ונפגעו בה כמה מאות מל"טים אירניים מסוגים שונים בהאנגרים על הקרקע.
הפצצת הטילים האירנית על ארביל היא גם אות אזהרה של משטר האייתולות לצדר, שלא לשתף פעולה עם הכורדים בעירק בראשות מסעוד ברזאני, מנהיג המפלגה הכורדית הדמוקרטית, שכן הכורדים האלה משתפים פעולה עם המוסד הישראלי.
על-פי גורמים עירקיים, אסמעיל קאא'ני מביא עמו הוכחות מודיעיניות חותכות, שבאמצעותן הוא ינסה לשכנע את צדר כי למוסד הישראלי יש בסיס באירביל, כדי להניא אותו משיתוף הפעולה עם הכורדים. צדר מצידו הקים ועדת חקירה משותפת עם ברזאני, כדי לבחון ברצינות את הטענות של טהרן. ראש ממשלת עירק מוצטפא כאט'מי קרא לספק ראיות מוצקות לטענה האירנית.
האירנים רואים במערכת היחסים עם ישראל של ברזאני, ששולט בחלק מכורדיסטן ובמיוחד בבירת החבל אירביל, פרצה ביטחונית גדולה שמאפשרת לסוכני המוסד לחצות את הגבול כדי לבצע פעילות ריגול וחבלה באירן, בעירק ובסוריה. האירנים טוענים כי המוסד הישראלי פועל בחבל כורדיסטן בחסות הנוכחות האמריקנית בעירק בשיתוף פעולה הדוק עם ה-CIA.
בנאום שנשא הגנרל קאא'ני בפני מפקדים של "משמרות המהפכה" ב-15 במרס, הוא אמר כי "ההתקפה האחרונה על בסיסי ישראל בארביל שבכורדיסטן העירקית הייתה פעולה נחרצת שלימדה את המשטר הציוני לקח טוב. זו הייתה הפגנת כוח של 'משמרות המהפכה' שהוכיחה עד כמה המשטר הישראלי שברירי".

האם יש נוכחות של המוסד בכורדיסטן

גורמי מודיעין זרים טוענים כי הטענות האירניות אינן לגמרי מופרכות ואכן למוסד הישראלי יש נציגות חשאית בכורדיסטן הפועלת בחסות האמריקנים. העיתון "ניו-יורק טיימס" דיווח השבוע כי הבניין בארביל שאליו כוונו הטילים האירניים כולל "מתקן אימונים ישראלי". אולם אחר כך הכחיש גורם בכיר בממשל ביידן את הדברים.
העיתון ג'רוזלם פוסט מסר בדיווח ב-7 ביוני 2006 כי ברזאני אמר את הדברים הבאים: "כינון יחסים עם ישראל אינו פשע. אם בגדד תכונן יחסים עם ישראל נפתח קונסוליה ישראלית בארביל".
גורמי ביטחון בישראל אומרים כי הנוכחות הישראלית בכורדיסטן איננה חדשה. ישראל היא המדינה היחידה שתומכת ומכשירה לוחמים כורדים בעירק במשך עשרות שנים ויש לה יחסים טובים וחזקים עמם, במיוחד עם המפלגה הכורדית הדמוקרטית.
היחסים בין ישראל לכורדים החלו באמצע שנות החמישים של המאה ה-20. הכורדים ראו בישראל מודל העונה לשאיפות הלאומיות שלהם לעצמאות ולהקמת מדינה כורדית. מוצטפא ברזאני, מייסד המפלגה הכורדית הדמוקרטית ואביו של מסעוד ברזאני, ביקר בחשאי בארץ כמה פעמים ונפגש עם ראשי הממשלה ובכירים במערכת הביטחון.
ב-1963 הורה ראש המוסד דאז מאיר עמית להדק את הקשרים החשאיים עם הכורדים ולתת לכורדים סיוע צבאי שנמשך מספר שנים. גם גורמים בכירים במערכת הביטחון הישראלית ביקרו בחשאי באזור הכורדי בעירק לאורך השנים ונפגשו עם מסעוד ברזאני.
הברית החשאית של ישראל עם הכורדים "מספקת לישראל עיניים ואוזניים באירן, בעירק ובסוריה", כך אומר גורם ביטחוני בכיר, "הקשרים בין ישראל לכורדים בעירק הם נרחבים מכל הבחינות ולא ניתן להרחיב עליהם כדי שלא לפגוע בהם".

לאן פני הדברים

האירנים הופתעו ממתקפת הפתע הישראלית על בסיס המל"טים שלהם במערב אירן. זו הייתה פעולה מוצלחת שבה הושמדו מאות מל"טים אירניים מסוגים שונים. התגובה החריפה של אירן נועדה להרתיע את ישראל וגם להרתיע את הכורדים כדי שלא ישתפו פעולה עם ישראל.
גם אם אכן קיימת בכורדיסטן שלוחה של המוסד שפועלת שם, הרי שהתגובה האירנית בירי הרקטות לא תרתיע אותה מלהמשיך ולפעול משם. סביר להניח שמי שצריך להפיק את הלקחים מהתגובה הצבאית האירנית יפיק אותם וינקוט את אמצעי הביטחון הדרושים.
התקיפה הישראלית במערב אירן הייתה הצלחה מודיעינית וצבאית והיא מעידה על עליית מדרגה והסלמה בעימות בין ישראל ואירן. אומנם בזירה הימית קיימת הפסקת אש בלתי רשמית כבר כמה חודשים, אבל בתחום לוחמת הסייבר ומלחמת המל"טים חלה הסלמה משמעותית.
סביר להניח שישראל תגביר את הפעילות הזו. אחרי החתימה הצפויה על הסכם הגרעין היא תהיה מנועה מלתקוף את מתקני העשרת האורניום כדי שלא לקלקל את היחסים עם הממשל האמריקני. המוסד יידרש, מטבע הדברים, להביא מודיעין מדויק ואיכותי על יעדים שונים באירן, לכן אם אכן יש לו שלוחה בכורדיסטן, היא תידרש למאמץ חשאי גדול יותר בחודשים הקרובים.
גורם שמכיר היטב את המוסד ואת הכורדים בעירק אומר כי הניסיון של אירן לתקוע טריז בין השניים יכשל. הברית של ישראל עם הכורדים חזקה יותר מהאיומים האירניים.

תאריך:  18/03/2022   |   עודכן:  18/03/2022
+צה"ל ירחיב את תוכנית השת"פ עם ארה"ב נגד אירן
14:38 18/03/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

סגן הרמטכ״ל שב מביקורו בארצות הברית במהלכו השתתף בפורום אסטרטגי-ביטחוני  ▪  במוקד הביקור, הערכת מצב אסטרטגית עם בכירים בצבא ארצות הברית והידוק שיתוף הפעולה הביטחוני

סגן מפקד פיקוד מרכז בצבא ארצות הברית ואלוף הרצי הלוי [צילום: דובר צה''ל]
+ארה"ב מפקירה בעלות ברית תמורת הבטחות ריקות מטרוריסטים
11:54 18/03/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

בהודעה משותפת אומרים השניים כי "משמרות המהפכה הם ארגון טרור שרצח אלפי אנשים, כולל אמריקנים. אנחנו מתקשים להאמין שארה"ב תסיר את הגדרתו כארגון טרור"

לפיד ובנט. ארה,ב מפקירה את ישראל [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אירן חוששת מנוכחות של המוסד בכורדיסטן
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
עידן יוסף
בהודעה משותפת אומרים השניים כי "משמרות המהפכה הם ארגון טרור שרצח אלפי אנשים, כולל אמריקנים. אנחנו מתקשים להאמין שארה"ב תסיר את הגדרתו כארגון טרור"
גדי טאוב
פרק נוסף בפודקאסט שומר סף ובו ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, משוחח על שלוש הדמויות שעוררו בו השראה מנהיגותית. שיחה שקצת יוצאת משגרת הכרוניקה הפוליטית והמדינית אל המחוזות הפילוסופיים וגם חושף קצת מהנעשה מאחורי הקלעים ביחסי ישראל-ארה"ב
עמנואל בן-סבו
החתימה על צו ההשמדה של מדינת ישראל, יצא מזמן מהתחנה    הנחישות של ההנהגה האירנית לצד הסבלנות ודיפלומטיית החיוכים הכניעו בלי כדור אחד את העולם הנאור
רבקה שפק-ליסק
ישראל מעניקה לאוקראינה עזרה כמיטב יכולתה במגבלות הנכפות עליה בשל תלותה בפוטין בסוריה    ישראל שולחת ציוד רפואי ואחר ואף הקימה בית חולים שדה, אבל, ישראל איננה יכולה להרשות לעצמה להפקיר את גבולה הצפוני בידי אירן וחיזבאללה
דן מרגלית
מה תוכנה של הבטחת הסרק הנוכחית של נתניהו? כשהוא ישוב לשלטון יפתח במאבק לביטול הסכם הגרעין שארצות הברית מוכנה לחתום עם אירן הנתעבת למרות שמנהיגיה תקפו אתמול בטילים קונסוליה אמריקנית על אדמת עירק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il