מפרשת השבוע אני נוטל את השתיקה הצועקת של הכהונה נגד גדיעת חיים. אני נוטל את השתיקה הרועמת, שנועדה רק לקדש את החיים, ולא להעלותם - את החיים - קורבן על מזבח מלחמות כוחניות.
כשאני קורא את פרשת "שמיני" בספר ויקרא מפרק ט' פסוק א' עד פרק י"א פסוק מ"ז, מלווה אותי פסוק י"ח החותם את פרק ט' בספר קהלת - "טוֹבָה חָכְמָה מִכְּלֵי קְרָב" - הערך העליון בחיינו חייב להיות
חוכמת קדושת החיים ולא קדושת הקרב - טובה הַחָכְמָה מכל כלי קרב. טובה חָכְמַת ההידברות השיח והשיג בעת מחלוקת מאשר מפגש עם להבות המלחכות באש בבני אנוש בשדות האיבה. למען ערך העליון של החיים יש להפעיל את חוכמת השיח ואת תבונת הדיאלוג. יש לגייס רק את ההידברות כערך משמעותי בחיינו למען מטרה מקודשת של מניעת מציאות חיים מדממת, שיש לה מחיר כבד של סבל ודמעות-שכול, אלמנות ויתמות.
מתוך שלל האירועים בפרשת שמיני, אני נאחז רק בשתיקה הרועמת של אהרון הכוהן לנוכח גדיעת חיים כואבת. פרשת שמיני, הפרשה השלישית בספר ויקרא מדגישה כבר בפתח הפרשה, שבמשך שבעה ימים ולילות לא יצאו אהרון ובנין מפתח אוהל מועד, שבעה ימים המהווים תחליף לקראת רגע השיא ביום השמיני. ממש לפני רגע השיא, שני בניו של אהרון, נדב ואביהוא, "הִקְרִיבוּ לִפְנֵי ה' אֵש זָרָה, אֲשֶׁר לֹא צִוָּה אוֹתָם" (פרק י' פסוק א'). שני בני אהרון, נדב ואביהוא, הניחו אש זרה. המשכן, שהעם כה ציפה לתקומתו, הפך ברגע אחד למלכודת מוות.
קרבת האל, שהעם ייחל לה וציפה לה בכיליון עיניים, הפכה לאימת אש מבעיתה וממיתה. משפחת הכהונה שהייתה עד כה מורמת מעם, בעלת מעמד נשגב, הפכה למשפחת שכול והלם. הפרשנות נכנסת למצוקה קשה בבואה להסביר את משמעות האש הזרה, עליה מסופר בפרשה שלנו. רבים הם הפירושים. קשה להתעלם ממחלוקות רבות בפרשנות חז"ל. כל פרשן מחייב עצמו לשאול מה היה חטאם של בני אהרון? ובעיקר מה עשה את האש שהקריבו להיות אש זרה? הרי הם לא בנו מזבחות, לא עשו עגל זהב, לא בנו אליל, אם כן מה היה באש שהפך אותה לאש זרה.
ערכים מוסריים
מבלי שאקבע עמדה מחייבת או שוללת כלפי הפירושים הרבים והמנוגדים לשאלות שצוינו. אני נוטה לקבל, שלפני בסיפור זה ובסיפורים דומים במקרא פגשנו סיפור אטיולוגי, המסביר תופעה בטבע.
סיפור המציג בפנינו את האתגר איך להמשיך לנהל את חיינו, כשהטוב ורק הטוב נמצא בבסיס קיומנו. זאת למרות שלל אסונות טבע, שאין לנו הסבר להם. אנו פשוט חסרי אונים כלפיהם.
למרות חוסר האונים שלנו כחברה אנושית מול תגובות קשות ונעלמות של איתני טבע המכלים כל מה שנקרה בדרכם, הרי השמירה על הטוב, השמירה וההקפדה על ערכים מוסריים היא חובת יסוד לקיומנו כחברה אנושית. גם כשאנו ניצבים מול איתני טבע בלתי מפוענחים, המכלים את כל מה שיצרנו כחברה אנושית, עלינו לחתור להשתית את חיינו על אדנים ערכיים ומוסריים,
כשהטוב הוא הצופן והקוד המכתיב את חיינו.
אני מוצא לנכון להתמקד גם בשתיקת אהרון לנוכח מות שני בניו בנסיבות, שאינן ברורות לו כאבא לילדים, כשלפתע היקרים לו ביותר, ילדיו, יוצאי חלציו, הם אינם בין החיים.
זו שתיקת דורות של אבות ואימהות, שמעלים את בניהם כקורבנות בנסיבות של אש אכזרית קוטלת ושורפת חיים, שלא תמיד נהירה להם טיבה של האש. זו שתיקה זועמת של אימהות ואבות השואלים מדוע הוצתה האש, האם ניתן היה למנוע אותה, במיוחד אם האש המכלה היא אש מלחמות, ההופכות פרי בטן כקורבן עולה חי העולה על המוקד.
אחרי התעשתות והפוגה קלה פונה משה לאיתמר ואליעזר, שני בני אהרון הנותרים, להמשיך במלאכת הקורבנות - "קְחוּ אֶת הַמִּנְחָה הַנּוֹתֶרֶת מֵאַנְשֵׁי ה' וְאִכְלוּהַ מִצְוַת הָאֵל אֵצָל הַמִּזְבֵּחַ, כִּי קוֹדֶש קוֹדָשִׁים הוּא"(פרק י', פסוק י"ב). חייבים להמשיך את החיים. למרות השכול אהרון ובניו הנותרים, איתמר ואליעזר, חוזרים למלאכתם.
צעקה אל מול האימה
למרבה הכאב, דבר מה השתבש. כנראה, מתוך תגובה אנושית של כאב וצער לא אכלו איתמר ואליעזר מהקורבן. הם שורפים את קורבן החטאת במקום לאכלו. יהיה מי שיראה כאן שיבוש, טעות, יהיה מי שיראה כאן אי-ציות, אי-מילוי הוראה פולחנית שניתנה על-ידי השכינה. אני רואה את איתמר ואליעזר כבני אנוש, שבנסיבות הכואבות שרק לפני זמן קצר עלו השמימה שני אחיהם, הם אינם מסוגלים לאכול את הקורבן, לכן הם שורפים אותו. קשה לי לקבל שלפנינו העדר ציות.
משה כועס על איתמר ואליעזר, כי שרפו את הקורבן ולא אכלו ממנו. אך הפעם אהרון אינו שותק. הוא אינו יכול להשלים עם העלאת עוד שני בנים חיים קורבן עולה של אש. הוא אינו מוכן להענשה נוספת של שני בנים. השתיקה לנוכח מותם של שני הבנים הראשנים הפכה לצעקה אל מול האימה המצפה לבנים האחרים. אל מול הצעקה תגובתו של משה היא מאוד אמפאתית - "וַיִּשְׁמַע מֹשֶׁה וַיִּטַב בְּעֵינָיו" (שם פס' כ').
אני לקחתי מהפרשה את השתיקה הרועמת, את השתיקה הצועקת של אהרון אל מול פני מציאות, המעלה את ילדינו עולות אל מול פני האש. חובתנו לאמץ את הרמת האגרוף הקמוץ נגד אש המכלה חיי ילדינו. חובתנו לצאת למערכות ציבוריות אל מול פני האימה המבקשת את חייהם של נדב ואביהוא, איתמר ואלעזר. אני שואב עידוד גם מהתגובה האנושית האמפתית של משה אל מול הכאב של אהרון - לצעוק די לאש! ואנחנו נמשיך את הצעקה בכל דור ודור - די לאש המכלה חיים במלחמות! די לאש המעלה קורבנות של נעורים נְקִיִּים במלחמות על קדושת אבנים. חובה עלינו להנציח בסדן קיומנו את קדושת החיים ולהניח בנדבכי קיומנו את הנצחת השלום.
אסיים בהערה, קשה לי לקבל, שבספר כה יקר לי, שבספר כה יקר לעם היהודי, בספר הספרים, נלקחו חייהם של בני אהרון הכהן בשל סיבות, שלדעתי, ניתן היה לסלוח להם. אותו הדין בתיאור הקשה של המוות בהפטרת השבוע. צר לי, שנלקחו חיי עֻזָּא בנסיבות שבהחלט ניתן היה לסלוח לו. צר לי, שבפרשת השבוע נלקחו חיי בני אדם, שבשיח ושיג ניתן היה להסתפק בהבהרה במה טעו ולא לקחת מהם את חייהם.