X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
נטל של מגיפות
פרשת השבוע "תזריע"
בימים של התמודדות עם מגיפה על שלל שמותיה, הגובה ברחבי העולם חיי רבבות רבות של בני אדם וקיימת אי-ודאות בהדברת הסכנה האורבת לחיינו, יש משמעות מיוחדת לנושאים בפרשת השבוע שלנו - "תזריע" ופרשת "מצורע", שבאה אחריה

למרבה הצער והכאב, החברה האנושית מתמודדת כבר למעלה משנתיים עם מגיפה, כשיותר מדי פעמים אנחנו ניצבים חסרי אונים כלפי מה שהיא מטיחה עלינו. לעתים קרובות נקלענו למצב, בו נאלצנו לדדות תוך תהייה ובהייה, שגבתה מחיר יקר על העדר תגובה נכונה, או כי לא היינו מצוידים בידע אקדמי מדויק.
בימים של התמודדות עם מגיפה על שלל שמותיה, הגובה ברחבי העולם חיי רבבות רבות של בני אדם וקיימת אי-ודאות בהדברת הסכנה האורבת לחיינו, יש משמעות מיוחדת לנושאים בפרשת השבוע שלנו - "תזריע" ופרשת "מצורע", שבאה אחריה. שתי הפרשות מתמקדות בנושא כה חשוב - שמירה על היגיינה. שמירה על היגיינת הגוף נתפסת בפרשות אלו כתשובה נאותה למניעת הנזקים לגוף האדם ומניעת המגיפות, העלולות לאיים על קיומנו.
קיים דמיון בין חובות הבידוד מחוץ לחברה של חשוד או נגוע בנגיפים של המגיפה, ובין הצעדים שנוקטת התורה בפרשת השבוע שלנו בדרישה לצאת "אֶל מֵחוּץ לַמַּחֲנֶה" (ויקרא, פרק י"ד, פסוק ג') ורק לאחר שבחן גורם מוסמך ו"רָאָה הַכֹּהֵן וְהִנֵּה נִרְפָּא" (שם, פסוק, ד') ניתן האישור למי שחלה לחזור אל המחנה. כלומר, למקום מגוריו ולחיק משפחתו. מן הראוי לשים לב, שהגורם המוסמך, הנותן את האישור הוא הַכֹּהֵן.
לשתי הפרשות, המחייבות אותנו לשמירה על בריאות הגוף, יש נוכחות חזקה בסדר היום של מחזור הקריאה בתורה, אבל הן נעדרו, למרבה הצער, מסדר היום של כל ממשלות ישראל, שלא נתנו דעתן להקציב את התקציב הדרוש לעבודה תקינה של המערכת הרפואה הציבורית בעתות משבר כמו המשבר הנוכחי. מכסות התפוסה בבתי החולים הן עדות לזלזול המחפיר, שרווח במוסדות הממשלתיים כלפי מערכות הרפואה הציבורית.
הפרשות "תזריע" ו"מצורע" דורשות מאתנו כחברה ופרטים בתוכה לכונן מערכות חיים יום-יומיות, המקפידות על שמירה ההיגיינה ועל בריאות הגוף. אי-אפשר שלא להתפעל מתשומת לב רבה, שמפנים לעברנו הכתובים בדרישה להקפיד במצוות בריאות והיגיינה אישית. אני רואה בצמד הפרשות "תזריע" "מצורע" כצמד מאתגר במיוחד, המעניק לנו תודעה של אחריות אישית על בריאותנו. אנחנו מתוודעים לנגעים קשים מנשוא כמו צָרַעַת, בַּהֶרֶת, סַפַּחַת ועוד. אחריות בהתמודדות מוצלחת עם הנגעים מוטלת עלינו - על טיפוח תרבות ניקיון הגוף והסביבה.
אי נוחות
יש חשיבות רבה על-רקע התקופה שהספר נכתב, שמלמדים אותנו על סימני הנגעים, על הסכנות הטמונות בהן. חשוב שמלמדים ומנחים כיצד לטפל בנגעים אלה. אומנם, ההנמקה במקרא אינה בעיקרה בריאותית, אלא יש לה במיוחד משמעות דתית - "וֶהֱיִיתֶם קְדוֹשִׁים כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי" (ויקרא, פרק י"א, פסוק מ"ד), אך אין ספק שהילת הקדושה הרבה, המודגשת בשתי הפרשות מעניקה את הערך המוסף בכינון וביצירת הדפוסים החברתיים, המקפידים על כללי הבריאות, ניקיון הגוף והסביבה.
מה שבולט בפרשות אלו, לחברה אסור להשליך אדם נגוע, החברה חייבת לדאוג לו. המנהיגות החברתית חייבת לשאת על גבה את האחריות הציבורית לעזור ולרפא-לטהר אדם, שנגע מגיפה חשוכה פקד אותו. יש להוסיף נקודת זכות לטקסט המקראי במתן כלים להבחנה בריאותיים וחובות התמודדות לאדם בחברה היהודית וגם דורשת ממנו להצליח בהתמודדות עם הנגעים, כשמסביבו חברה שלא פעם כורעת תחת נטל של מגיפות. מרשימה התופעה, שדווקא הכוהנים שיש עליהם שלל חובות דתיות, אותם כוהנים חלק מתפקידם לדאוג לחלש ולכל מי שהמגיפה פקדה אותו - אין האדם הנגוע במחלה מופקר לגורלו.
אודה, שעם כל המחמאות שאני מרעיף על הפרשה, אני חש אי-נוחות בעיסוק ובדיון ארוך של סממני טומאה ונגעים בפרשות "תזריע" ו"מצורע". החיוב גובר, כשמוצגת התפיסה של התורה, שהכל נועד למען - "וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים". החיים מספקים לאדם, למשפחה, לקהילה וברובד גבוה יותר גם לעם התנסויות קשות של פגעי גוף ונפש. בכל מצב, יהיה זה המצב הקשה ביותר חייבים אנחנו לקדש את החיים.
אני מקבל את יחס של התורה לַצָּרָעַת, לַבָּהֶרֶת, לַסַּפַּחַת ולשלל מחלות נוספות כאל מצב של טומאת הגוף ואת התוצאה המחייבת להרחיק מהחברה אדם חולה במחלה מדבקת. אך קשה לי לקבל את הגדרת אישה יולדת אחרי לידה כאישה הנתונה במצב של טומאה. מצער, שהרגע המשמעותי ביותר בחייה של האישה, הרגע המאושר שלה בנתינת חיים חדשים מתקשר עם מלה קשה כמו - טומאה. מה שהביאה האישה לאוויר העולם מתמקד בטהרה ולא בטומאה.
מקוממים במיוחד טווחי הזמן של הטומאה. אם האישה ילדה בן זכר טומאתה היא שִׁבְעָה יָמִים. אם היא ילדה בת טומאתה נמשכת זמן ארוך יותר - שִׁבְעִים יוֹם. כואבת לי מאוד הנימה של הגדרת האישה כטמאה במשך זמן של 63 ימים נוספים, אם הביאה בת לאוויר העולם. "אִשָּׁה כִּי תַּזְרִיע וְיָלְדָה זָכָר וְטָמְאָה שִׁבְעָה יָמִים ...וְאִם נְקֵבָה תֵּלֵד שִׁבְעִים..." (ויקרא, פרק י"ב, פסוקים א'-ה'). קשה להבין את הקביעה של איסור על האישה אחרי לידה לבוא אל המקדש במשך שְׁלוֹשִׁים וּשְׁלוֹשָׁה יָמִים אם מדובר בבן זכר, אבל אם האישה הביאה לעולם בת, חל עליה איסור לבוא אל חיקו של המקדש שִׁשִּׁים וְשִׁשָּה יָמִים. לשם מה יש להכפיל את טווח זמן הטומאה אם נולדה בת?
כואב לי מאד, שבספר, שהוא כולו מתנה של ערכים מוסריים ואנושיים לחברה האנושית, מורחקת האישה ממקום הקדושה ל-66 ימים, כי הביאה בת לאוויר העולם. טומאתה פוחתת ל-33 ימים, אם הביאה בן לאוויר העולם. אינני מקבל מציאות של ספר, שיש בו אידאלים המכתתים מלחמה לשלום. מקדשים שבת, יום מנוחה לאדם, ב"זכור" וב"שמור". מקדשים את החיים ב"לא תרצח". מקדשים את הקניין ב"לא תגנוב". מקדשים את המשפחה ב"לא תנאף". כמה מצער שלספר הזה - בפרשת "תזריע" נכנסו אותיות המבזות את האישה. יותר מכל מבזות אותה על כך שהביאה בת לאוויר העולם.

תאריך:  30/03/2022   |   עודכן:  30/03/2022
+למנוע "דור אבוד" בבריטניה
18:04 30/03/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

גארדיאן קורא לפעול בהחלטיות כדי להשלים את הפערים החינוכיים שנוצרו בשל הסגרים בבתי הספר  ▪  התוכנית שנועדה לעשות זאת לא הגיעה דווקא למקומות בהם היא נחוצה ביותר

אזהרה מפני "ילדי רפאים" [צילום: ג'ון ספנסר, AP]
+אילנה גנס: "הזן החדש מביא לתחלואה קשה ואשפוזים אצל ילדים לא מחוסנים"
13:40 30/03/22  |  מירב ארד

בדיון הוועדה להארכה בחודש לצו בריאות העם - נגיף הקורונה, אמרה אילנה גנס, ראש מטה בריאות הציבור, במשרד הבריאות: "וריאנט BA2 הופך להיות נפוץ בישראל ומוערך סביב 70% מהתחלואה. קלינית הוא לא שונה מאומיקרון - אפדימולגית הוא יותר מדבק ב30%. חלק מהעלייה היא בגלל ביטול בידודים וצמצום משמעותי של בידודים שאושרו כאן לפני חודש. כל עוד אין מידע על וריאנט שהוא קליני אחר, אנחנו לא חושבים לשנות ולהחמיר מדיניות. ככל שעובר יותר זמן אנחנו רואים מוגנות טובה של מחלימי אומיקרון ורק 0.5% בעולם מדובר על הדבקה חוזרת. אנחנו רואים על תחלואה יותר קשה ואשפוזים אצל ילדים בהשוואה מאומיקרון. מהספרות המקצועית בעולם עולה שיש אשפוזי ילדים".


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרשת השבוע "תזריע"
תגובות  [ 18 ] מוצגות  [ 18 ]  כתוב תגובה 
1
דם הנרצחים
מגיב ותיק  |  30/03/22 09:38
 
- לא לייחס לאיתן תמיכה בטבח אמש.
למגיב הוותיק  |  30/03/22 10:14
 
- על ראש הרוצח בוער הדם
ב.ל  |  31/03/22 07:40
 
- שנאה ובורות מכתיבות תגובותינו
ה.א ומגיב ותיק  |  30/03/22 12:13
 
- איתן טוען שהוא אתאיסט
ה.א  |  30/03/22 14:07
 
- ההבדל בין ה.א ואיתן
השנאה של ה.א  |  30/03/22 20:19
 
- אוהב את איתן בכל לבי
ה.א  |  31/03/22 17:37
 
- שבת שלום גם למגיב ה.א
שבת שלום לכולנו.  |  1/04/22 12:06
 
- הצעה הוגנת
ה.א  |  3/04/22 14:00
 
- בושה וחרפה לתגובת מגיב ותיק
בושה למגיב ותיק  |  30/03/22 14:44
 
- זה אני מגיב ותיק שעוסק בהסתה
זה אני מגיב ותיק  |  30/03/22 14:58
2
שיהרגו את ילדי מיכל ופלתיאל
רוצח מי שהסכים  |  30/03/22 14:30
3
קלינסקי תומך נלהב ברצח יהודים
ב.ל  |  30/03/22 14:50
 
- ב.ל ממשיך לשקר ולספסר בדם.
ב.ל ממשיך לשקר  |  30/03/22 20:06
 
- ב. ל משקר בזדון
שבת שלום עם ישראל  |  1/04/22 18:27
 
- ב.ל משקר, מסית ומעליל עלילת דם
ב.ל משקר ומסית  |  3/04/22 09:34
4
על ראש התומכים והתומכות
מגיב ותיק  |  30/03/22 16:47
 
- מגיב ותיק מתמיד בגילויי שנאה
למגיב המטיף לשנאה  |  31/03/22 08:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
צבי גיל
המרשם הבטוח לבלימת הקורונה הוא הגורם המונע שחיסון הוא חלק ממנו, ולא פחות מזה ההסברה הנכונה
איתמר לוין
התפשטות האומיקרון מציבה את האתגר הגדול ביותר עד כה בפני מדיניות הקורונה של סין, ואם היא תיכשל – יגבר הלחץ על הרשויות לשנות אותה, מדווח אקונומיסט
איתמר לוין
מאמר ב-Foreign Affairs סוקר את הכשלים המהותיים בהתמודדותה של ארה"ב עם הקורונה, מציע לה ללמוד מנסיונן של מדינות אחרות ומצביע על התחומים החיוניים ביותר לתיקון
איציק וולף
ראש הממשלה בנט מרגיש טוב וממשיך את סדר יומו כמתוכנן מביתו    יקיים דיון הערכת מצב ביטחונית בעקבות הפיגוע בחדרה    גם המפכ"ל אובחן הבוקר חיובי לקורונה וימשיך את סדר יומו מן הבידוד
איתמר לוין
הקורונה ומשבר האקלים יחדיו יפחיתו את מספר הנסיעות העסקיות ויקצרו את מרחקיהן - לצד אובדן, לפחות זמני, של חלק מן התפנוקים אליהם התרגלו המנהלים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il