X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ארדואן פותח את שיחות רוסיה-אוקראינה [צילום: AP]
הצד הטורקי של המלחמה באוקראינה: שתי פנים
התיווך בין הצדדים מעלה את קרנה וחשיבותה של אנקרה בעיני נאט"ו לאחר שנים של מתיחות, והמל"ט מתוצרתה זוכה להצלחות בצד האוקראיני במקביל, המלחמה עלולה לפגוע קשות בכלכלה הטורקית המצויה ממילא במשבר עמוק

מבין המדינות המנסות לתווך בין רוסיה לאוקראינה בולטת טורקיה, כמדינה ששני הצדדים מוכנים לתת לה תפקיד משמעותי בשיחות. אנקרה ארגנה ב-10 במרס מפגש משותף של שרי החוץ של הצדדים הלוחמים, שר החוץ הטורקי נסע לרוסיה ולאוקראינה, וב-29 במרס התקיים באיסטנבול סבב של מגעים ישירים בין הצדדים בנוכחות נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן. התיווך מהווה עבור אנקרה פתרון לא רק ביחס לחלק מהדילמות שהמלחמה מציבה בפניה, אלא גם פתח לשיפור היחסים בינה לבין נאט"ו.
המלחמה באוקראינה מוסיפה קשיים כלכליים לטורקיה, שממילא מצויה במשבר כלכלי עמוק. עליית מחירי האנרגיה והתבואה מאתגרת את הכלכלה הטורקית עקב הנפילה החדה בערך הלירה הטורקית מאז 2018. רוסיה היא ספקית אנרגיה משמעותית עבור טורקיה. כשליש מיבוא הגז הטבעי לטורקיה ב-2020 הגיע מרוסיה, שגם מהווה מקור חשוב לנפט ודלק. החברה הרוסית רוסאטום בונה בטורקיה את תחנת הכוח הגרעינית הראשונה במדינה, האמורה להתחיל לפעול ב-2023.
בנוסף, רוסיה ואוקראינה הן מקור חשוב לחיטה עבור טורקיה (כ-75% מהתצרוכת שלה מגיעה ממדינות אלו) וכן של שמן חמניות. מרוסיה מגיע לטורקיה המספר הגבוה ביותר של תיירים, ואוקראינה היא המדינה השלישית בחשיבותה בהקשר זה: 5 מיליון מרוסיה ו-2 מיליון מאוקראינה בשנה שעברה. היקף תיירות זו עלול להצטמצם במידה ניכרת בעקבות המלחמה.
כמו ירושלים, גם אנקרה מושפעת מהנוכחות הרוסית בסוריה. הצבא הטורקי ניצב מול הצבא הסורי סביב חבל אידליב וטורקיה חוששת שרוסיה תאפשר לבשאר אסד ליזום מהלך צבאי שיפגע בחיילים טורקיים, וגם יביא לגל פליטים שיוסיף לאתגרי הפנים שלה. בנוסף לכך, לרוסיה מערכת יחסים טובה עם המחתרת הכורדית ושלוחתה הסורית.

תוצאה של אינטרסים מנוגדים
שוק באיסטנבול. אינפלציה של 61% [פרנסיסקו סקו, AP]

יתר על כן: הסכסוך באוקראינה הפך לשעת מבחן עבור מדיניות החוץ שהוביל ארדואן בשנים האחרונות, ובמיוחד בהקשר של מקומה של טורקיה במתח שבין המערב לרוסיה ושל מאמציה של אנקרה להוביל מדיניות חוץ עצמאית. מאז 2016 התקרבה אנקרה למוסקבה על חשבון יחסיה עם בעלות בריתה בנאט"ו. מהלך בעייתי ביותר במדיניות זאת היה ההחלטה הטורקית ב-2017 לקנות מרוסיה את מערכת ההגנה האווירית S-400, אשר הוביל לסילוקה מפרויקט המטוס F-35. היחסים בין אנקרה למוסקבה התפתחו למרות מחלוקות בין שתי המדינות בכמה אזורים: סוריה, לוב, הקווקז, ואף הסיפוח הרוסי של חצי-האי קרים ב-2014, שם יש מיעוט טטרי שטורקיה חשה זיקה אליו. על-רקע זה, העימות בין רוסיה לנאט"ו סביב המלחמה באוקראינה חייב את טורקיה לנקוט עמדה, גם אם באופן זהיר.
העמדה הטורקית ביחס למלחמה באוקראינה היא לכן תוצאה של שיקולים שונים, ולפעמים מנוגדים, בהקשר היחסים בין אנקרה למוסקבה ולקייב, וגם במסגרת היחסים בין טורקיה לבעלות בריתה בנאט"ו. מצד אחד, טורקיה הביעה התנגדות פומבית לפגיעה בשלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה וסגרה למעבר ספינות מלחמה רוסיות, למעט אלו החוזרות לבסיסן, את המייצרים בין הים האגאי לים השחור, בהתאם לאמנת מונטרה (1936).
מנגד, למעט הונגריה, טורקיה מצטיירת כחברת נאט"ו המתונה ביותר מול מוסקבה. היא לא הטילה עיצומים על רוסיה ולא סגרה את המרחב האווירי שלה למטוסים רוסים. רשמית טוענת אנקרה שאי נקיטת צעדים אלו היא הכרחית כדי לאפשר לה לתווך בין הרוסים לאוקראינים, אך במקביל מדיניותה האמביוולנטית מאפשרת לה מרחב תמרון בעוד אף צד לא ימחה נגדה בחריפות. שר החוץ הטורקי גם הודיע שאין בכוונת טורקיה לפעול נגד האוליגרכים הרוסים המעוניינים למצוא מקלט בשטחה, כל עוד הם אינם מפירי חוק.
ניתן להטיל ספק האם המדיניות הטורקית היא בת קיימא, במיוחד אם רמת המתיחות בין רוסיה למערב תגבר וכל צד ידרוש מטורקיה לנקוט קו עקבי בעמדתה כלפי המלחמה באוקראינה. אך בינתיים, החלטת אנקרה להתייצב לצד המערב, אומנם באורח הדרגתי ומוגבל, בניגוד להערכות פסימיות שלפיהן היא תתייצב בכיוון המחנה הפרו-רוסי, התקבלה בחיוב על-ידי בעלות בריתה. בנוסף, אחרי שנים שבהן חברות נאט"ו מתחו ביקורת, לעיתים קשה, על הממשלה הטורקית עקב התקרבותה לרוסיה, הקשרים שטורקיה טוותה עם רוסיה בשנים האחרונות נתפסים כיום על-ידי מדינות מערביות כיתרון, המאפשר ערוץ תקשורת עם ולדימיר פוטין. לכן, מאז תחילת המלחמה באוקראינה ניכר שינוי בטון ההתייחסות הכללי של מנהיגים רבים כלפי מקומה של טורקיה בשורות נאט"ו.

אין תחרות עם התיווך הישראלי
מל"ט TB2 במצעד באוקראינה [צילום: אפרם לוקצקי, AP]

בפסגת נאט"ו האחרונה, שנערכה ב-24 במרס, נפגש ארדואן עם ראשי ממשלות ספרד, איטליה, בריטניה ואסטוניה, ועם נשיא צרפת, עמנואל מקרון. המנהיגים ובכללם מקרון, שבעבר התעמת מילולית עם ארדואן על-רקע המתיחות במזרח הים התיכון, הפגינו עמדה ידידותית כלפיו. בשולי אותה פסגה הצהירו צרפת, טורקיה ויוון על מבצע הומניטרי משותף במריופול. מקרון, ארדואן ומריו דראגי, ראש ממשלת איטליה, גם הודיעו על חידוש הדיונים לגבי האפשרות שטורקיה תקנה מערכת הגנה מפני טילים מתוצרת אירופית. עם זאת, טורקיה פסלה רעיון אמריקני לפיו תעביר את מערכת ה-S-400 שברשותה לאוקראינה ונכשל הניסיון הטורקי לשכנע את האמריקנים לארגן פגישה בין הנשיא ג'ו ביידן לארדואן.
למרות המגעים בין ארדואן למנהיגים אירופים לפני ובזמן פסגת נאט"ו, לא נרשמה התקדמות בקשרי טורקיה עם האיחוד האירופי. הקריאות מצד אנקרה לחדש את הדיונים על תהליך ההצטרפות של טורקיה לאיחוד לא זכו למענה בבריסל. בנוסף, בהשוואה לקרירות זאת, ההתלהבות המופגנת שבה התקבלה הבקשה של אוקראינה להצטרף לאיחוד פגעה ברגשות טורקיה, שראתה בה סימן נוסף לאפליה שממנה היא סובלת בהקשר זה.
עוד אינטרס טורקי הקשור במלחמה באוקראינה היא היותה מרחב פעולה חדש למל"טים מתוצרת טורקיה. אוקראינה הייתה המדינה הראשונה אשר רכשה מל"טים מטורקיה וברשותה 50-20 כלים מדגם TB2 מתוצרת החברה הטורקית בייראקטאר. בזמן הלחימה מול הכוחות הרוסיים, הצבא האוקראיני עשה שימוש במל"טים אלה בהצלחה רבה ופורסמו מספר סרטונים המעידים על יעילות ה-TB2.
ההתלהבות שהצלחות אלה יצרו בחברה האוקראינית, שבין היתר באה לידי ביטוי בשירים המשבחים את בייראקטאר אשר זכו לפופולריות ברשתות החברתיות, עשו את המלחמה רקע ליחסי ציבור מוצלחים ליצרני TB2. הישגיו המבצעיים במאבק נגד המחתרת הכורדית בצפון עירק, בסוריה, וכן במלחמות האזרחים בלוב ובאתיופיה ובמלחמת נגרונו-קרבאך השנייה, נוסף למחירו הנמוך יחסית, הפכו את ה-TB2 למוצר מבוקש עוד לפני המלחמה באוקראינה. הישגיו מול הצבא הרוסי מהווים עליית מדרגה, העשויה להגביר בעולם עניין במל"ט שכבר רכש שם טוב בתחומו.
עם זאת, ייצור המל"ט חשוף אף הוא להשלכות של המלחמה באוקראינה. ב-2021 הודיעה קייב שהיא תבנה מפעל לייצור חלקים מה-TB2. גם המנועים של הדגמים המתקדמים יותר שלו אמורים להיות מיוצרים באוקראינה. ניצחון רוסי עשוי להפסיק שיתוף פעולה זה והמשך המצב הנוכחי, הפוגע בתעשיה האוקראינית, יפריע לייצור המל"טים הטורקים. לכן, טורקיה נמצאת במצב פרדוקסאלי: המל"טים שלה מוצגים כהצלחה גדולה מצד אחד, אך מצד שני נפגעת יכולתה לייצרם.
חשיבותה של אוקראינה גברה בהקשר זה משום שקנדה הטילה ב-2020 אמברגו על אספקת רכיבים הקשורים ליצור מל"טים בטורקיה, עקב מדיניות אנקרה בצפון סוריה וביחס למלחמת נגורנו-קרבאך השנייה. כיום עולים בנאט"ו קולות בדבר צורך לחשוב מחדש על מידת התבונה שבצעדי אמברגו נשק כנגד חברת הברית. אם תשתכנע קנדה לבטל את האמברגו, ייתכן שטורקיה תמצא חלופה לייצור באוקראינה.
המלחמה באוקראינה התרחשה במקביל להפשרה ביחסים בין ישראל לטורקיה, שהגיעה לשיאה בביקור הנשיא, יצחק הרצוג, בטורקיה ב-9-10 במרס. למרות שגם ישראל ניסתה לתווך פשרה בין הצדדים הלוחמים, לא נראה שירושלים ואנקרה תופסות את ניסיונות התיווך שלהן כמתחרים. להפך: במסיבת העיתונאים שנערכה באנקרה במסגרת ביקורו, הרצוג בירך על המאמצים הטורקים. לטורקיה, כמדינה השוכנת לחופי הים השחור, יש אינטרסים ברורים וישירים יותר בסכסוך באוקראינה ביחס לאינטרסים של ישראל. טורקיה היא גם חברת נאט"ו ולכן לצעדיה בהקשר המלחמה נודעת משמעות גדולה יותר. משום כך נראה גם, כי מאמצי התיווך הטורקיים יהיו נחושים ומתמידים יותר מאשר המאמץ הישראלי בהקשר זה.

הכותבים הם חוקרים במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  09/04/2022   |   עודכן:  09/04/2022
+נשיאת הנציבות האירופית: "אין מילים לזוועה שראיתי בבוצ'ה"
18:07 09/04/22  |  יואב יצחק

"אין מילים לזוועה שראיתי בבוצ'ה, הפנים המכוערות של צבא פוטין המטיל אימה על אנשים". כך אמרה נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, במהלך אירוע עולמי של 'Stand Up For Ukraine' שהתקיים ביום שבת, בורשה, בירת פולין. "יש לי כל-כך הרבה הערצה לחברינו האוקראינים האמיצים שנלחמים נגד זה. הם נלחמים במלחמה שלנו", אמרה. "זה המאבק שלנו שהם נמצאים בו, כי לא רק אוקראינה נלחמת על ריבונותה ושלמותה, אלא הם גם נלחמים על השאלה אם האנושות תנצח, או שמא הרס מתועב יהיה התוצאה", הדגישה. פון דר ליין יצאה לקייב ביום שישי, יחד עם הנציג העליון של האיחוד האירופי לענייני חוץ ומדיניות ביטחון, ג'וזף בורל, שם נפגשה עם נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי ועם בכירים אוקראינים נוספים.

קבר אחים, בוקה [צילום: AP, רודריגו עבד]
+YouTube חסמה את ערוץ הדומה הרוסי
17:56 09/04/22  |  יואב יצחק

ענקית הוידאו YouTube חסמה את ערוץ היוטיוב של הדומה (הבית התחתון של הפרלמנט הרוסי). העילה: הסנקציות שהטיל הממשל האמריקני. גוגל, חברת-האם של יוטיוב, מסרה כי היא מחויבת לציית לכל הסנקציות הרלוונטיות ולחוקי ציות הסחר. "אם נגלה שחשבון מפר את התנאים וההגבלות שלנו, אנו נוקטים בפעולה המתאימה. הצוותים שלנו עוקבים מקרוב אחר המצב לגבי כל עידכונים ושינויים". נמסר עוד, כי סוכנות הידיעות הרוסית רוסקומנדזור דרשה מגוגל לבטל את ההגבלות, אך היא נדחתה. חסימת הדומה נעשית עתה, לאחר שבהוראת נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, נחסמה הגישה ברוסיה לרשתות החברתיות ובהן פייסבוק, ולמנוע החיפוש גוגל.

+ג'ונסון נפגש בקייב עם הנשיא זלנסקי
17:41 09/04/22  |  יואב יצחק

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הגיע לביקור בקייב ולפגישה עם נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי. כך דיווח סגן ראש לשכת הנשיא, אנדריי סיביגה, בעמוד הפייסבוק שהוא מנהל. בפגישה דנו השניים בסיוע הצבאי והאזרחי הנחוץ לאוקראינה. דיווח זה אושר מאוחר יותר על-ידי דובר רשמי מצד בריטניה. ג'ונסון וזלנסקי אף צולמו כשהם מבקרים בחוצות קייב. סיביגה מסר, כי בריטניה מובילה בתמיכה בהגנה של אוקראינה מפני תוקפנותה של רוסיה. נזכיר, כי ביום 21.03.22 דיווח ה"דיילי מייל" כי ג'ונסון שוקל נסיעה לקייב כדי להראות תמיכה במאבקה של אוקראינה ברוסיה. אולם שירותי הביטחון המליצו להימנע מיציאה לקייב נוכח הסיכון הביטחוני.

בחוצות קייב - הנשיא ג'ונסון וראש ממשלת בריטניה
זלנסקי, ג'ונסון. פגישת עידוד ותיאום [צילום: לשכת נשיא אוקראינה]
+רוסיה שולחת רמזים עבים לפינלנד
10:52 09/04/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה

שירותי הביון של פינלנד כבר הזהירו בשבועות האחרונים מפני דרכי תגובה שונות בהן תנקוט רוסיה אם פינלנד תאיץ את תהליך הצטרפותה לנאט"ו - מתקפות סייבר, חדירות למרחב האווירי והימי, ניסיונות ערעור פנימיים ועוד. ההנהגה הפינית מודעת היטב לאיומים, אך נראה שאלה לא יניאו אותה מהמשך התהליך

שר החוץ של פינלנד, פקה הביסטו עם עם מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג [צילום: אוליבייה מתיס/AP]
+זלנסקי, על הפצצת תחנת הרכבת בקראמטורסק: "רשע ללא גבולות"
10:04 09/04/22  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

שר החוץ האוקראיני: "מדובר בטבח רצחני ומתוכנן  ▪  הנשיא ביידן: "עוד זוועה שמבצעת רוסיה שפוגעת במכוון באזרחים"  ▪  שר החוץ של האיחוד האירופי: "זהו רק ניסיון נוסף לחסום את דרכי המילוט לאלו שמנסים לברוח מהמלחמה הלא-מוצדקת הזו"

אנשי צבא אוקראינים עומדים ליד שבר של טיל טוצ'קה-U עם כיתוב ברוסית "לילדים" לאחר הפגזות רוסיות בתחנת הרכבת בקרמטורסק [צילום: אנדריי אנדריינקו/AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הצד הטורקי של המלחמה באוקראינה: שתי פנים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
איתמר לוין
דיווחים לאורך השנים קישרו את נשיא רוסיה למעונות פאר, מכוניות יוקרה, מטוסים פרטיים ויאכטות ענקיות – אבל בפועל דבר אינו רשום על שמו, אלא על שמה של הממשלה. לכן סביר להניח שהעיצומים לא יפגעו בו, מסביר ניו-יורק טיימס
יאיר נבות
אלפי בני אדם הצטופפו בתחנת הרכבת בעיר קראמטורסק שבמחוז דונייצק במזרח אוקראינה בעת שהטילים פגעו בה    האם יש הגדרה מדויקת יותר לפשע מלחמה ואף פשע נגד האנושות משיגור רקטות קטלניות לעבר תחנת רכבת אזרחית עמוסת פליטים ואזרחים שמנסים להימלט?
איתמר לוין
בכל מלחמה קשה מאוד לדעת לאלו דיווחים להאמין, ובמלחמת רוסיה-אוקראינה יש עוד יותר בעיות    התפתחות ה-deep fake תחריף עוד יותר את הקושי    ההתמודדות מצריכה חקיקה, חינוך ואחריות אישית
איציק וולף
איתמר לוין
קיימות נקודות דמיון רבות בין הפלישה הסובייטית לאפגניסטן לבין הפלישה הרוסית לאוקראינה    יש גם הבדלים משמעותיים, אך פוטין זוכר היטב שבריה"מ קרסה אחרי אותו כשלון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il