X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
פרשה חשובה [צילום: מנדי הכטמן/פלאש 90]
"פרשת אחרי מות"
אחרי מות קדושים
שמירה על עולם התכן של "ואהבת לרעך כמוך" מחייב אותנו להתריס נגד מי שמאחל מוות לאנשים שהפגינו, והוא אינו תמים דעה עם המפגינים, שדעתם אינה נוחה לו, הוא פוגע במשמעות ביטויי הקדושה, אותם אנחנו נדרשים לאמץ

אני נוטל מפרשת השבוע, פרשת "אַ חֲרֵי מוֹת", מלים היקרות ללבי, שמסכמות דיון החודר לנבכי לבי, כפי שבא לידי ביטוי בפרשה שלנו בספר ויקרא. פרק י"ז, פסוקים י'- ט"ו - "כִּי הַדָּם הוּא הַנֶּפֶשׁ". עם הביטוי המרטיט והמרגש "כִּי הַדָּם הוּא הַנֶּפֶשׁ, אני הולך בדרכו של מי שנטל מפסוקים אלו את בניית דרך חייו היומיומיים. אני מתכוון לרב אברהם יצחק הכהן קוק, מי שהיה הרב הראשי הראשון בישראל, שהחליט בעקבות פסוקים אלו לא לאכול בשר ולשמור על אורח חיים צמחוני. על כך נתונה תודתי למורשת, שהשאיר הרב קוק לחברה הישראלית. כשאני כורך את תודתי בהתייחסות גם לפרשת "קְדוֹשִׁים", הבאה בעקבות פרשת "אַחֲרֵי מוֹת".
האדם הראשון בספר בראשית נצטווה לאכול רק מן הצומח, רק לניצול נוח אחרי אסון המבול הותר לאכול בשר. אני נוטל מפרק י"ז פסוקים י'-ט"ו את התובנה "כִּי הַדָּם הוּא הַנֶּפֶשׁ". אני מודע לשלל ההוראות הפרשניות בספרות המשנאית והתלמודית המתירות לאכול בשר. אני מקבל על עצמי את ספר החינוך המיוחס לרבי אהרון הלוי - הרא"ה בסוף המאה ה-13 "ראוי לנו לכסות הנפש ולהסתירו מעין רואיו טרם נאכל הבשר...".
אני מקבל על עצמי את גישת הרב אברהם יצחק הכהן קוק הקושרת בין אי-אכילת בשר וחזון של כינון עולם של שלום במאמר המרגש ושובה הלב "חזון הצמחונות והשלום", בו כתב - "גם אם אָכַלְתָֹ בשר אמרה תורה כַּסֵּה הַדָּם, הָסֵר בּוּשָׁתְךָ וְרִפְיוֹן מוּסָרִיּוּתְךָ". מן הראוי לציין את העובדה, שהרב הראשי הראשון כרך את אי-אכילת הבשר עם חזון השלום. ובאכילת בשר הוא ראה בושה ורפיון מוסריות. ועל כך נתונה תודתי לרב הראשי הראשון של ישראל, הרב קוק.
כחברה עלינו לשנן את שתי הפרשות ולתת להן ביטוי במערכות חיינו היומיומיים, כחברה עלינו לאמץ את התפיסה החברתית וההומנית לפיה כל בני האדם שווים "וְכִי יָגוּר אִתְּךָ גֵּר בְּאַרְצְךָ לֹא תּוֹנוּ אוֹתו כְּאֶזְרָח מִכֶּם יִהְְיֶה לָכֶם הַגֵּר הַגָּר אִתְכֶם וְאָהַבְתָּ לוֹ כָּמוֹךָ". המחוקק נותן טעם לקביעתו. עלינו לראות את הגר אתנו כאזרח, וזאת הוא קובע מתוך הזיכרון ההיסטורי העצוב, שגם אנחנו נאלצנו לרדת מארצנו באסיה לשבור שבר ביבשת אפריקה, ולכן חובה עלינו לזכור ולשנן יום-יום את המשך הפסוק בספר ויקרא פרק י"ט פס' ל"ד: "כִּי גֵּרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם".
בימים אלו - כשמגיפת הקורונה העמידה את החברה האנושית לא פעם חסרת אונים, כשהיא נתונה לאי ודאות רבה, במציאות בה רבבות אנשים על פני כדור-הארץ נתונים לאימת מוות ורבבות ברחבי העולם התייסרו בבתי חולים - יש משמעות רבה להיות קשוב לערכים של פרשת השבוע - לערכי הסולידאריות החברתית שבאים בה לידי ביטוי.
היסטוריה ארוכה
פרשה הנפתחת בביטוי "קְדוֹשִׁים תִּהְיוּ כִּי קָדוֹש אֲנִי ה' אֱלוֹהֵיכֶם" (ויקרא י"ט 2) אומרת לנו, שהקדושה של "מַמְלֶכֶת כּוֹהָנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ" מחייבת אותנו ל"לא תִּקּוֹם וְלֹא תִּטּוֹר" ומחייבת למלא את תכניה הערכיים של המצווה "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ" (ויקרא י"ט 18). המצווה "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ", ניתנה לנו, בני ישראל, בהר סיני, כחלק מנאום ארוך ומפורט של מנהיג בעל שיעור קומה, משה, נאום בו ישנה התייחסות לשאלה החשובה והרלוונטית ביותר, שאלת הקדושה של עם ישראל, ושאלת משמעותה של קדושה זו לגבי האדם, כל אדם, וכל עם. הקדושה אינה באה לידי ביטוי בטקסים כאלו ואחרים - הקדושה היא במערכת היחסים ההומאניים, שנשתית באורחות חיינו היומיומיים.
הָרֵעַ, שאנחנו נדרשים לאהוב כמונו, כולל גם את בן העם האחר החי בארצי. באותה מידה שאני מתחשב בצרכים ובדרישות שלי, אני מחויב גם כלפי גֵּר הַגָּר לידי. עלינו לזכור כי גם אנו היינו כאלו לאורך היסטוריה ארוכה. אני מודע, שקשה לכתוב משפט של אהבת בן העם האחר, כשברחובות תל אביב, בני ברק, באר שבע וחדרה נרצחו אנשים, רק מפני שהם יהודים על-ידי שנאה חסרת מעצורים של ערבים קנאים, המבקשים להביא את שני העמים אל תהום החיים.
שמירה על עולם התכן של "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ" מחייב אותנו להתריס נגד מי שמאחל מוות לאנשים שהפגינו, והוא אינו תמים דעה עם המפגינים, שדעתם אינה נוחה לו, הוא פוגע במשמעות ביטויי הקדושה, אותם אנחנו נדרשים לאמץ.
פרשת השבוע קוראת לנו להתריס נגד מציאות של חלוקה קוטבית בעוגת ההכנסה הלאומית בין עובדים ומעסיקים בחברה הישראלית. הקדושה מחייבת קיומה של חברה, המושתתת על אדנים של צדק חברתי, אדנים השומרים על זכויותיו של ההון האנושי, של האדם העובד - "לֹא תַּעֲשׁוֹק אֶת רֵעֲךָ וְלֹא תִּגְזוֹל, לֹא תָּלִין פְּעוּלַת שָׁכִיר אִתְּךָ עַד בּוֹקֶר" (ויקרא י"ט 13). יש כאן קריאה לקיומה של חברה, בה חייבים להיות יחסי עבודה לא של ניכור חברתי, לא של פערים חברתיים, אלא חברה החותרת למערכת שוויונית. חברה בה לא יהיו חצי מיליון ילדים מתחת לקו העוני.
הפרשה מנווטת אותנו ב"אָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ" לכינונה של חברה, בה לא יהיה ניצול של אדם בידי אדם - "לֹא תַּעֲשׁוֹק אֶת רֵעֲךָ". חברה בה יש לגיטימיות לתופעה של ניצול עובדים באמצעות חברות קבלן, זו חברה שיש בה פגיעה גסה בביטוי "קְדוֹשִׁים תִּהְיוּ" ב"לֹא תַּעֲשׁוֹק אֶת רֵעֲךָ" וגם ב-"אָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ". חברה, בה יש לגיטימיות לחברות קבלן, זו חברה בה יש לגיטימיות לפגיעה בזכויות של אדם עובד, זו חברה שלמעשה מצמצמת את ערכי "ואָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ", זו חברה הנוטלת מהמצווה את נשמתה ומסרסת את כל תכניה.
גר הגר בתוכנו
חברה, בה מנהיגי ציבור יכולים לצרוח מעל כל כיכר ומתחת לכל מיקרופון לעברם של מהגרי עבודה ש"הם סרטן", דורשים "לכלוא אותם במחנות מעצר", "לגרש אותם", מנהיגיה מחללים את הציווי בפרשה שלנו. מחללים את הציווי "וְכִי יָגוּר אִתְּךָ גֵּר בְּאַרְצְכֶם לֹא תּוֹנוּ אותו, כְאֶזְרָח מִכֶּם יִהְיֶה לָכֶם הַגֵּר הַגָּר אִתְכֶם וְאָהַבְתָּ לוֹ כָּמוֹךָ" (ויקרא י"ט 33).
למרבה הצער, הכלכלה הישראלית שופעת גילויים של אי-שמירה על הרמה הבסיסית, הנדרשת על-פי קוד הקדושה המופיע בפרשת השבוע. רמת הקדושה ב-"לֹא תַּעֲשוֹק אֶת רֵעֲךָ" עולה על שרטון במיוחד, כשמדובר ב"גֵּר הַגָּר בְּתוֹכֵנוּ". הרמה הבסיסית של "לֹא תַּעֲשׁוֹק אֶת רֵעֲךָ" מעלה על שרטון של קשיי חיים משפחות מרובות ילדים, הכורעות תחת נטל הקיום, כשמערכת שלטונית מנפחת את מערכות הממשל של בשרים ובסגני שרים, כשאזרחים רבים הם כיום מחוסרי עבודה.
ואולי יש צורך לרדת מאגרא רמא של שאלות חברתיות גבוהות ולרדת לבירא עמיקת של חיי היום יום. לשאול את עצמנו, האומנם אורחות חיינו ונוהגינו בחיי המעשה תחומים ב-ד' אמות של המחויבות בפרשה שלנו החוזרת ונשנית בתפילה "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ". והלוואי ונצטנע מעט ונסתפק בשמירה על המעט בחיי היום יום בכביש, ברחוב ובכל מפגש עם אדם באשר הוא אדם. נהיה ראויים לאמירה "אמר רבי עקיבא... ואהבת לרעך כמוך". אמירה המעוגנת בלבה של הפרשה שלנו. לבה של הפרשה פועם ערכי סולידאריות חברתית. בלבה פועמת הכמיהה להגמוניה של ההון-האנושי ולא של ההון, שלמרבה הצער, מצליח להשתית מציאות של עובדי קבלן, שמספרם הולך וגדל משנה לשנה.

תאריך:  10/04/2022   |   עודכן:  10/04/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אחרי מות קדושים
תגובות  [ 15 ] מוצגות  [ 15 ]  כתוב תגובה 
1
איתן, חיות הטרף אינן צמחוניות
ה.א  |  10/04/22 19:55
 
- לנטוש את דרך השנאה העיוורת
ה.א מתבקש  |  10/04/22 21:36
 
- לא הובנתי
ה.א  |  11/04/22 00:11
 
- ה.א מתמיד בגילויי טיפשות
ה.א מתמיד.   |  11/04/22 12:27
 
- שמאל רדוד ומאכזב
ה.א  |  12/04/22 09:48
 
- קלינסקי מצטער רק על דבר אחד
ב.ל  |  11/04/22 15:23
 
- ב.ל מאוהב בעלילת הדם שהוא
ב.ל מאוהב בעלילה  |  12/04/22 08:04
2
איתן וההרגל המגונה של חצי האמת
ה.א  |  10/04/22 21:18
 
- חבל, ש-ה.א מגיב ברשעות ובשקר
ה.א התאהב בשקר  |  13/04/22 21:45
3
ה.א לך בדרכך הנלוזה, טוב לך שם
ה.א לך בדרכך   |  11/04/22 07:57
 
- להיכן את מאחלת לי ללכת? ל"ת
ה.א  |  11/04/22 10:37
 
- מאחלת ל-ה.א ללכת בדרכי הרב קוק
אני מאחלת ל-ה.א  |  13/04/22 16:28
4
דם הנרצחים...
מגיב ותיק  |  11/04/22 08:11
 
- הרקדן מגיב ותיק רוקד על הדם
הרקדן מגיב ותיק   |  11/04/22 14:27
5
אני מודה לאותן על המאמר
טבעונית  |  11/04/22 10:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
מחשבות לא רק על מלחמה בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה    הרוסים תקעו את חתימת הסכם הגרעין עם אירן    לרוסיה יש עומק כלכלי אדיר, וכלכלת מדינות רבות במערב תלויה בה    ג'אנט ילן, שרת האוצר האמריקנית: המלחמה באוקראינה תשפיע מאוד על הכלכלה העולמית
יעקב קורי
האינתיפאדה השלישית עשויה רק להביא סוף-סוף לסיום חלום הבלהות של מדינה פלשתינית רביעית, בנוסף לירדן עם רוב פלשתיני של 80%, חמאסטן הממטירה עלינו אלפי רקטות, ישראל עם זכות השיבה והחזרת חמישה מיליון פליטים
ד"ר מרגלית מולנר-גויטיין
פסטיבל אפוס לקולנוע על תרבות ואמנות שהתקיים בסינמטק ת"א נחל הצלחה וכדאי להמליץ עליו (לעתיד) ועל סרטים בתקווה שיוקרנו שוב בסינמטקים    שלושה סרטים על אמנים ידועים נעשו בגישות שונות שהמשותף להם הוא השימוש בקריינות (voice over). יוצרי סרטים בדיוניים משתדלים לרוב להימנע מכך בשאיפה שהשתלשלות העלילה עצמה תספר את הסיפור
עדי דקל
בין נמרוד ומיכל ישנה תחרות תמידית, סמויה וגלויה; היא מרגישה קטנה לידו, והוא לא מהסס לגרום לה להרגיש חסרת ביטחון וחסרת משמעות
יאיר נבות
מקרון ניהל אין ספור שיחות טלפון עם הנשיא פוטין לפני ובמהלך המלחמה. נראה היה שהוא מעוניין לשווק את דמותו כמדינאי החשוב באיחוד האירופי, ודאי יותר מהקנצלר הנכנס שולץ, והתעסק פחות בקמפיין הבחירות ובסוגיות פנים. זה אומנם עזר לו בסקרים, אך פריצת המלחמה והשלכותיה הכלכליות - זינוק במחירי האנרגיה ומוצרי המזון - גרמה לפגיעה מוחשית ב"חיים עצמם" של האזרחים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il