X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
בדרך לכהונה לכל החיים [צילום: נג האן-גואן, AP]
הנשיא שי רצה שנה שקטה וקיבל שלוש בעיות גדולות
לקראת קדנציה שלישית, קיווה נשיא סין להציג מדינה יציבה וצומחת במקום זה, הוא צריך להתמודד עם הקורונה, הכלכלה ואוקראינה - והן קשורות זו בזו, מסביר אקונומיסט

נהוג לומר שממשלת סין מתכננת עשרות שנים קדימה, בעוד דמוקרטיות משנות את דרכן ללא הרף. אבל בשנגחאי אין כיום סימנים לגאונות אסטרטגית: 25 מיליון איש מצויים בסגר ובסכנה למחסור במזון ותרופות, שאפילו הצנזורה הסינית אינה מסוגלת להסתיר. מדיניות ה"אפס קורונה" נקלעה למבוי סתום ולמפלגה הקומוניסטית אין מוצא קל, אומר אקונומיסט.
הקורונה היא אחת משלוש בעיות הניצבות השנה בפני סין, לצד הכלכלה המקרטעת והמלחמה באוקראינה. לכאורה הן אינן קשורות, אך התגובה הסינית להן זהה: רברבנות ושחצנות בפרהסיה, אובססיה לשלטון מאחורי דלתיים סגורות ותוצאות דלות. פעולותיה של סין משקפות שיטה סמכותנית תחת שי ג'ינפינג המתקשה לפעול ולהודות בטעויותיה. ג'ינפינג קיווה שהשנה הכל ילך כמתוכנן לקראת בחירתו לכהונה שלישית בסתיו ובמסלול לשלטון לכל ימי חייו. כדי שהכתרה זו תעבור בצורה חלקה, סין חייבת להיות יציבה ומצליחה.
בכמה מובנים, שי ניצח. התועמלנים יכולים להצביע על כך ששיעור התמותה מהקורונה הוא הנמוך ביותר בין המדינות הגדולות ועל משק שצמח יותר מכל יתר מדינות G20 מאז 2018. בעוד אירופה שוקעת במלחמה, סין ניצבת בטוחה, עם ארסנל גרעיני גדל והכסף הדרוש להפעיל את כוחה מהאוקיינוס השקט ועד הקריביים.
אבל מבט קרוב יותר חושף את חולשותיה של סין. מדיניותה מאז פרוץ המגיפה הייתה "אפס קורונה" במחיר של סגרים הדוקים ונעילת שעריה. אבל היא אינה מצליחה להשתלט על ההתפרצויות הנוכחיות, בשנגחאי ובחמישה מחוזות נוספים; לפחות 150 מיליון בני אדם מושפעים. למפלגה אין אסטרטגיית יציאה: היא לא הכינה את הציבור לחיים לצד הנגיף ולא הצליחה לחסן מספר מספק של מבוגרים בחיסונים מערביים. הברירה כעת היא בין תגבור החיסונים והסתכנות ב-2 מיליון מתים, או בידוד מהודק וסגרים חוזרים ונשנים.

האם היא יכולה לשנות כיוון

הסגרים הללו פוגעים במשק ובמאמצים לשקם אותו, ממשיך אקונומיסט. בניגוג להכרזותיו של שי, הממשלה הידקה את שליטתה על הכלכלה ומציקה ליזמים המצליחים ביותר. מגזר ההיי-טק הפורח-לשעבר מצוי כעת בטיפול נמרץ, ושווי השוק של עשר החברות הגדולות בתחום ירד ב-1.7 טריליון דולר לאחר שורה של צעדים רגולטוריים נגד המגזר. בשבועות האחרונים ניסתה המפלגה לבצע פניית פרסה, אבל המשקיעים הזרים מודאגים. עשר הגדולות הללו מוערכות כיום במחצית השווי משל מקבילותיהן האמריקניות.
סין מנסה ליצור דור חדש ונאמן של חברות הזנק, אשר יממש את מטרות המפלגה. לדבריה, רבבות חברות חדשות נוצרו, במיוחד בתחומי מיחשוב הענן, רובוטיקה ובינה מלאכותית. המשקיעים המקומיים מריעים להן, אבל אקונומיסט טוען שרבות מהחברות הן חסרות ממשות או אפילו תרמית מעשה ידיהם של פקידים הרוצים לעמוד ביעדי הצמיחה שהוצבו להם. וענף היי-טק המונע בידי סובסידיות ופחד, ואשר מנותק משיטת ההון-סיכון העולמית, ייכשל בחזית היזמות.
הבעיה השלישית היא אוקראינה ומדיניות החוץ. שי התייצב לצד רוסיה, מתוך הנחה שהמערב בשקיעה. אבל יש לזה מחיר: פגיעה בקשרים עם ארה"ב ואירופה, שהן השווקים העיקריים של סין. בניגוד לתקוותה של בייג'ינג, אירופה התייצבה לצידה של ארה"ב ונאט"ו התחזקה. תדמיתה של סין במדינות העשירות מצויה במצבה הגרוע ביותר מזה שני עשורים; זהו המצב גם בכמה מדינות מתפתחות, כמו הודו, החוששות מתוקפנות סינית.
יהיה זה מטופש להמעיט בכוחה של סין, מדגיש אקונומיסט. הממשל הריכוזי שלה מאפשר לרכז משאבים ביעדים אסטרטגיים; את דעת הקהל ניתן לתמרן. עצם גודלו של השוק המקומי מאפשר לחברות לצמוח מבלי לצאת מהמדינה, וסיכויי הרווח תמיד ימשכו חברות זרות. אבל שיטת הממשל הסינית יוצרת פגמים חדשים ככל שהיא יותר מרוכזת. משטרים סמכותניים יכולים להשיג תוצאות, אך שונאים להודות בכשלונות. ככל שדימויו הרשמי של שי יועצם, כך תעמיק הסכיזופרניה. ככל שהפקידים מתחרים יותר להשיג תוצאות, כך הממשל פחות יעיל; אם הם חוששים לדבר, אין משוב. היכולת לשנות כיוון היא המבחן לסיכוייה ארוכי הטווח של סין; נכון לעכשיו, זה לא קורה.

תאריך:  19/04/22   |   עודכן:  19/04/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הנשיא שי רצה שנה שקטה וקיבל שלוש בעיות גדולות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הסיבה היחידה שארהב יצאה מהקורנ
הגלשנית  |  19/04/22 21:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
איתמר לוין
מסביר שהחברות יצטרכו לכסות את העלויות הגדלות בגלל האינפלציה ומחירי הדלק, וגם להחזיר לעצמן חלק מהפסדי העתק של הקורונה; "הלקוחות האמריקנים מבינים את זה ומוכנים לשלם"
יצחק דנון
ראש שירותי בריאות הציבור תובעת 250,000 שקל בטענה ללשון הרע    ברק-טמיר: הפרסומים מהווים הבעת דעה, חושפים את מעשיה הקלוקלים של אלרעי-פרייס
איציק וולף
עלייה של 2.3% במספר הכולל של מקרי המוות ועלייה של 18.2% במספר מקרי התמותה מקורונה לעומת 2020    עלייה של 12.9% במקרי המוות כתוצאה משימוש במנות יתר של סמים
איתמר לוין
ראש ממשלת בריטניה ושר האוצר, רישי סונאק, נקנסו בידי משטרת לונדון בשל נוכחותם במסיבות שהתקיימו ב"מספר 10" תוך הפרת המגבלות שהטילה הממשלה    חשיפת הקנסות תחדש את הלחץ להתפטרותו של ג'ונסון
ארי בוסל
כמו המגיפה, כך גם מלחמת ההשתלטות על אוקראינה הייתה טובה, טובה עד מאוד    ראשית היא הסבה את תשומת הלב מכשלונותיו של הנשיא ביידן לעבר מקום רחוק, ושם פוטין אשם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il