X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
ועידת גלזגו. 200 מנהיגים [צילום: אליסטר גרנט, AP]
שישה חודשים לאחר ההבטחות בגלזגו
המשברים דוחקים את האקלים
ההתחייבויות רבות המשמעות שניתנו בפסגת האקלים בשנה שעברה נותרו על הנייר, שכן תשומת הלב של המנהיגים הוסטה לקורונה, האינפלציה ואוקראינה - מדווח וושינגטון פוסט

ההבטחות הגיעו בקצב מהיר בפסגת גלזגו בסתיו שעבר. מנהיגיהן של 200 מדינות הבטיחו לעשות יותר ומהר יותר כדי להילחם בשינויי האקלים. הם חתמו על אמנות לצמצם את פליטת גזי החממה. מדינות עשירות הסכימו להגדיל את הסיוע לעניות. הם התחייבו לאשרר ולהרחיב את מטרותיהם האקלימיות בתוך שנה במידת האפשר. אבל שישה חודשים מאוחר יותר – מדווח וושינגטון פוסט – אין תוכנית שאפתנית יותר מצד מדינה גדולה כלשהי, ואף אחת מן המזהמות הגדולות לא התחייבה לעשות יותר כבר השנה.
ג'ון קרי, שר החוץ לשעבר ושליחו של הנשיא ג'ו ביידן בתחום האקלים, אמר לפוסט, כי המזהמות הגדולות ביותר טרם התחייבו לעשות יותר. אין גם ראיה לכך שהמדינות הגדולות מצמצמות את הפליטות בצורה מהותית אשר תביא את העולם למצב פחות הרה אסון.
תמיד היה ברור שיידרש זמן רב למימוש ההבטחות בגלזגו; חלק מן המדינות פירטו תהליך שיימשך עד 2070. אבל נכון לעכשיו, נעלם המומנטום שנוצר – אם נוצר – בגזלגו. משברים אחרים – הקורונה, האינפלציה, אוקראינה – דורשים את תשומת ליבם של מנהיגי העולם. האירועים המדיניים והכלכליים של החודשים האחרונים מפחיתים את הסיכויים שהמזהמות הגדולות ביותר בעולם יפעלו במהירות מספקת לאמץ מדיניות ידידותית לסביבה.
סין, המזהמת המובילה ובגדול, הבטיחה שהפליטות שלה יגיעו לשיאן לפני 2030. אבל בשל מחסור באנרגיה וחששות מפני העדר ביטחון אנרגטי, היא מתכננת כעת להגדיל את תפוקת הפחם – מקור האנרגיה העיקרי שלה. הודו, אשר בגלזגו הבטיחה לפנות עד 2030 תחנות כוח באנרגיה מתחדשת בהיקף של 500 ג'יגהואט, מגבירה גם היא את הפקת הפחם בשל הגידול בביקוש. גם אירופה וארה"ב נוקטות בטווח הקצר בצעדים שמטרתם להתמודד עם הזינוק במחירי האנרגיה ומגדילות את הביקוש לנפט ולגז.
למרות סדרי העדיפות המתחרים, המופקדים על התחום ממשיכים ללחוץ על המדינות למצוא את הרצון הפוליטי להפוך את מילותיהן למעשים. אבל בעוד המומחים מפרסמים דוח אחר דוח בנוגע למצב החמור והשלכותיו החמורות עוד יותר, משברים אחרים פוגגו את תשומת הלב שניתנה לו בהשוואה לשנה שעברה. מצד שני, מציין הפוסט, אף מדינה לא השתמשה בכל המשברים הללו כעילה לנסיגה מן ההתחייבויות הקיימות.
יש אף סימנים לכך שבכמה מדינות נושא האקלים ממשיך להיות מרכזי – כמו למשל התחייבויותיו של עמנואל מקרון, במסע הבחירות שלו, להאיץ את המעבר לאנרגיה נקייה. ראש ממשלת דנמרק, מֶטֶה פרדריקסן, הבטיחה לאחרונה שארצה תפסיק עד 2030 להשתמש בגז טבעי – מהלך שלדבריה גם יחליש את ולדימיר פוטין.

מסלול מסוכן מאוד

האתגר המרכזי הוא האם המנהיגים יצליחו לתרגם את הבטחותיהם בגלזגו לפעולות שיזכו לתמיכה פוליטית מבית. הדבר בולט במיוחד בארה"ב, שם נתקל ביידן בהתנגדות דווקא בסיעה הדמוקרטית להכללת תחום הסביבה בתוכנית הענק להשקעת 2 טריליון דולר במשק. לאחר מכן התחייב ביידן שעד 2030 תקצץ ארה"ב במחצית את פליטת גזי החממה, אך גם לכך הוא זקוק לסיוע הקונגרס. אם ארה"ב לא תצליח לממש מדיניות שכזאת, הדבר יזיק מאוד למאמץ העולמי – מתריע לורנס טוביאן, ראש קרן האקלים האירופית ומי שעיצב את הסכם פריז ב-2015. קרי שותף לדאגה: "אין ספק שהדיפלומטיה שלנו תושפע ממה שנחליט או לא נחליט לעשות", אמר.
נכון לעכשיו, מזכיר הפוסט, העולם מצוי על מסלול מסוכן מאוד. כדור-הארץ כבר התחמם ביותר ממעלה אחת מאז המהפכה התעשייתית באמצע המאה ה-19. פליטת גזי החממה אומנם ירדה בזמן הקורונה, אך היא שבה וזינקה ב-6% בשנה שעברה לרמה הגבוהה ביותר אי-פעם. ההערכה היא, שבקצב הנוכחי ההתחממות עד סוף המאה תהיה 2.7 מעלות. היא טובה בהרבה מאשר ההערכות לפני שנים אחדות, אבל הרבה מעבר למעלה וחצי – ההתחממות שנקבעה כקו שאותו אין לחצות. המשמעות היא שהתחממות תגיע לקו האדום עשרות שנים לפני המועד המוערך, עם השלכות הרסניות וקטלניות. לכן, אפילו ההתחייבויות הנוכחיות אינן מספיקות.
בשבוע שעבר פרסם "פורום הפגיעוּת האקלימית" – המאגד עשרות מדינות בעיקר באפריקה ואסיה, החשופות לסכנות משמעותיות – ניתוח של ההתחייבויות שניתנו בשנים 2020-2015, ואשר רבות מהן לא מומשו. לדברי הפורום, זוהי בגידה בהבטחות של הסכם פריז, ואין נוסחת קסם להצלת העולם.

תאריך:  04/05/22   |   עודכן:  04/05/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משבר האקלים
עו"ד ענת שביט, עו"ד שרון מדל-ארצי
הדרך הכלכלית לעודד מעבר לכלכלה דלת-פחמן בשל משבר האקלים, איננה באמצעי מיסוי שהם קצרי טווח, אלא במסלול של סיוע ממשלתי למגזר הפרטי    לישראל כבר יש שני חוקים מתאימים, שניתן וצריך לאמץ אותם למטרה חיונית זו, ובכך לגייס למאבק את החדשנות והיזמות הישראליות
איתמר לוין
המלחמה מבהירה עד כמה התלות בדלקים מאובנים - במקרה זה מרוסיה - עלולה להיות מסוכנת    הזעם הציבורי על הזוועות עשוי להיות מתורגם לשינוי משמעותי
איתמר לוין
הענקית הוותיקה מהמרת על דגם חשמלי של המכונית, והצלחתו היא שתקבע האם תצליח לשגשג בעידן החדש ולהדביק את טסלה    ניו-יורק טיימס מתאר את התקוות והמכשולים שבפני המנכ"ל ג'ים פארלי
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס מתאר כיצד האנושות מתרחקת מן התסריט הגרוע ביותר בשינויי האקלים, כיצד ניתן להמשיך את ההתקדמות - ומסביר מדוע כל אחד יכול וצריך לתרום, במקום לשקוע ביאוש
איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il