שלט חוצות חדש במזרח ניו-יורק מראה הולך רגל מועף באוויר לאחר שנפגע ממכונית וספל הקפה שלו נשפך לכל עבר. "מהירות הורסת חיי. האט" – נאמר בכיתוב. מטרת הקמפיין: להפחיד נהגים המאיצים בשכונה זו שברובע ברוקלין, בה נהרגו 35 בני אדם בתאונות דרכים מאז 2017. זהו חלק ממאמץ של העירייה להילחם במהירות המופרזת, ההופכת את הרחובות למסלולי מרוץ ומובילה לשיעור התמותה הגבוה מזה שמונה שנים.
ממונה התחבורה בעירייה, ינאדיס רודריגז, הוציא לדרך השבוע (2.5.22) את הקמפיין בעשרות שכונות, בהן מספרי ההרוגים והפצועים הם מן הגבוהים בעיר. ביניהן: בשוויק וקנריס בברוקלין, וושינגטון הייטס והרלם במנהטן והאנטס פוינט בברונקס. הקמפיין כולל 18 שלטי חוצות לאורך כבישים אדומים, לצד מודעות בצד האחורי של אוטובוסים ובתחנות דלק. עובדי העירייה יחלקו עלונים וגלויות, ובטלוויזיה ישודרו סרטונים אשר יראו בהילוך איטי הולך רגל ורוכב אופניים מתעופפים לאחר שנפגעו ממכוניות. עלות הקמפיין, שיימשך שמונה שבועות: 4 מיליון דולר.
ניו-יורק טיימס מציין, כי מספר ההרוגים בתאונות דרכים בעיר הגיע ב-12 החודשים האחרונים ל-64 – עלייה של 5% לעומת אשתקד. העלייה העיקרית היא בקרב נהגים ונוסעים: 23 השנה לעומת 13 אשתקד. מספר הולכי הרגל ההרוגים עודנו הגבוה ביותר, אם כי הוא ירד מ-39 ל-30. יתר ההרוגים היו רוכבי אופנועים (ארבעה) ורוכבי אופניים (שניים). רק כרבע מכלל ההרוגים היו בכבישים מהירים; כל האחרים היו ברחובות מקומיים.
המוות בדרכים הסיג לאחור כמה מן ההישגים של המדיניות שהושקה לפני שמונה שנים, תחת הכותרת Vision Zero, שמטרתה הייתה להוריד לאפס את מספר ההרוגים והפכה למודל חיקוי ברחבי ארה"ב. העירייה קיבלה את אישור המדינה להוריד את המהירות המירבית ברוב הרחובות מ-30 מייל לשעה (48 קמ"ש) ל-25 מייל (40 קמ"ש), הציבה 2,000 מצלמות מהירות ועיצבה מחדש רחובות רבים כדי שיהיו בטוחים יותר להולכי רגל ולרוכבי אופניים.
ראש העירייה אריק אדמס, אשר נכנס לתפקידו בחודש ינואר, הבטיח להרחיב את ההשקעות בתוכנית. לאחרונה הקציב 904 מיליון דולר לרחובות העיר בחמש השנים הקרובות, כולל עיצוב מחדש של צמתים מסוכנים וסלילת נתיבי אופניים בטוחים יותר. אדמס הוסיף, כי שוטרי ניו-יורק יגבירו את אכיפת חוקי התנועה. העירייה מבקשת מן המדינה לתת לה יותר שליטה על הרחובות, כך שתוכל לקבוע בעצמה את המהירות המירבית ולהרחיב את פריסת המצלמות ואת שעות הפעלתן ליד מוסדות חינוך, בלילות ובסופי שבוע.
ברחבי ארה"ב הייתה מגיפה של מהירות מופרזת ונהיגה רשלנית בזמן הקורונה, מציין הטיימס, בין היתר בשל הכבישים הריקים וצמצום האכיפה. בניו-יורק גם עלה מספר המכוניות הפרטיות, כאשר רבים נמנעו משימוש בתחבורה הציבורית בגלל הנגיף. עוד לפני הקורונה ביקשו יותר ויותר ערים להוריד את המהירות המירבית ולתכנן את הרחובות בצורה בטוחה יותר, מחשש שמהירות גבוהה וכלי רכב גדולים יותר גורמים לתאונות קשות יותר. חלק מן המומחים סבורים, שעל הערים להתמקד בעיצוב מחדש של כבישים אדומים, באומרם שאין די בפעולות הסברה כאשר ישנם רחובות שנבנו כדי להעביר את התנועה במהירות האפשרית.