X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
כאן באזור זה שכן עד לפני מספר חודשים מגדל המים של קיבוץ שדות ים [צילום: אלי אלון]
נהרס מגדל המים של קיבוץ שדות-ים
בשקט כמעט ללא פרסום בתקשורת, נהרס-פורק לפני מספר חודשים מגדל המים ההיסטורי של קיבוץ שדות ים, שהוקם לפני למעלה מ-70 שנה אי-שם בשנות ה-40 על-ידי מייסדי וראשוני הקיבוץ בשנותיו הראשונות של הקיבוץ והיה חלק מנוף הקיבוץ
מגדל המים של קיבוץ שדות ים מאי 2019 [צילום: אלי אלון]

ההחלטה על הריסת מגדל המים התקבלה על-ידי הנהלת הקיבוץ למרות שהיו לא מעט חברים שהביעו דעתם נגד הריסתו בשל היותו בעל ערך ההיסטורי בתולדות הקיבוץ וחלק מנוף הקיבוץ.
יצוין כי קיבוץ ההורס את מגדל המים שבתחומו היא תופעה לא שגרתית ואף נדירה. ברוב רובם של הקיבוצים משמרים, מתחזקים ומשלטים את מגדל המים, שהיה לרוב, מהמבנים הראשונים שהוקמו בקיבוץ, גם אם החזקתו ושימורו של זה אינה כלכלית, וזאת בשל היותו של מגדל המים סמל לראשיתו של הישוב וראשית העלייה לקרקע.
במקרים רבים מתווסף למגדל המים שלט מורשת המספר את סיפורו ואת סיפורו של הקיבוץ. אגב, בנוסף לקיבוצים, גם בישובים רבים אחרים בארץ כמו מושבות, מושבים ואף ערים מקפידים לשמר את מגדל המים המהוה סמל לראשיתו של הישוב ושימור תולדות הישוב ומייסדיו.
במאי 2019 ביקרתי בקיבוץ שדות ים, וכחובב היסטוריה צילמתי אתרים היסטורים בקיבוץ, ובינהם את מגדל המים הנמצא במרכז הקיבוץ בסמוך לחדר האוכל. המגדל היה אז מגודר בגדר ועליו שלט אזהרה "מבנה מסוכן הכניסה אסורה". אני זוכר שבחנתי את המגדל מים בעיון. הוא אומנם נפגע נסדק בשל קרבתו לחוף הים והשפעת מליחות הים וטוב עשה הקיבוץ שגידר את המגדל אולם התרשמתי שמצבו אינו קריטי וניתן היה בקלות ובכסף קטן לחזקו ולשמרו. המגדל היה נתון במצבו זה במשך תקופה ארוכה ביותר איש לא מיהר לשקמו ולחזקו.
הרסו את המגדל
לפני כשבוע במאי 2022 ביקרתי שוב בקיבוץ שדות ים ומאחר שאני בעל זיכרון צילומי מפותח הבחנתי מיד כי מגדל המים נעלם כלא היה. הופתעתי כי לא שמעתי או קראתי בתקשורת על הריסת מגדל המים. שוחחתי עם עובדת מזכירות הקיבוץ בשם דנה וכן עם כמה מחברי הקיבוץ והם אישרו בשיחה עמי כי אכן מגדל המים הוסר עוד לפני כמה חודשים בגלל בעיית בטיחות.
נודע לי כי הריסת מגדל המים התבצעה לפני מספר חודשים, בשעת לילה. מנוף ענק הגיע לקיבוץ ולמגדל. תחילה נהרס חלקו העליון של המגדל - בריכת המגדל והמנוף הוריד את הבריכה למטה. בהמשך נהרסו עמודי ובסיס המגדל. מבנה היסטורי בן קרוב ל-80 שנה נהרס נמחק בתוך שעות.
היה ניתן לשקם ולחזק את מגדל המים
הערכה היא, כי ניתן היה לשקם ולחזק את מגדל המים תמורת סכום לא גדול יחסית, ונראה כי קיבוץ שדות ים, הנחשב לקיבוץ עשיר, היה עומד בסכום כספי זה. אלא, שהקיבוץ העדיף כנראה בשל אי-כדאיות כלכלית להרוס את מגדל המים מאשר לחזקו לשקמו ולשמרו, פעולו שנדרש עבורן תקציב. יצוין כי בסמוך, ממש בצמוד למקום בו שכן מגדל המים נפתח "גן אירועים גדול".
פרסום באתר זה על הריסת מגדל המים בשדות ים, הוא אולי הפרסום הציבורי הראשון המודיע על הריסת מגדל המים של הקיבוץ, אבל אני לא בטוח בכך. להבנתי קיבוץ שדות ים לא שש להוציא את סיפור הריסת מגדל המים ההיסטורי לתקשורת כי אם היה מעוניין בכך, יש להניח כי סיפור הריסת מגדל המים היה מתפרסם בהבלטה בתקשורת ולפחות בתקשורת הקיבוצית והמקומית.
יצוין כי קיבוץ שדות ים, הנחשב לאחד הקיבוצים העשירים בארץ, פנה לפני מספר שנים למועצה לשימור אתרי מורשת לאגף מורשת במשרד ירושלים למוסדות ממשלה שונים וביקש סיוע כספי משמעותי מהמדינה להרחבת ושיקום מבנה ומוזאון "בית חנה" להנצחת חנה סנש השייך לקיבוץ, ושעם השנים ניזוק בשל פגעי הזמן והטבע ועמד במצב מוזנח במשך שנים רבות. אחד מטיעוניו של הקיבוץ בבקשתו לסיוע כספי מהמדינה לשימור והרחבת "בית חנה" הוא שהבית הוא בעל ערך היסטורי ויש חשיבות רבה לשימור ההיסטוריה.

תאריך:  18/05/2022   |   עודכן:  18/05/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נהרס מגדל המים של קיבוץ שדות-ים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תרצה הכטר
עד לפני סבב הבחירות האחרון, סולן ההסתה הבכיר היה ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאמר מעל כל במה, ובלי שמץ הסתייגות, שחברי הרשימה המשותפת הם "תומכי טרור שרוצים להשמיד את המדינה"
רבקה שפק-ליסק
המכנה המשותף בין אירגוני הטרור, הרשות הפלשתינית והמפלגה הערבית המשותפת הוא הסירוב להכיר בזכות ההגדרה העצמית של העם היהודי ובעבר היהודי של הטריטוריה שהם קוראים לה פלשתין
דוד ארגז
מתברר שבין הנוסעים יש טייס מיומן שמכיר ויודע להטיס את המטוס אבל מישהו חייב קודם לפרוץ את הדלת ולהשתלט על החוטפים
יעקב קורי
הספר נותן פתרון לכל אותם מיליונים שאינם יכולים להרשות לעצמם ללכת לקונצרטים בגלל המחירים הגבוהים מדי שלהם, או בגלל שאולמות הקונצרטים רחוקים מהבית, או שאין להם זמן לנסיעות, או בגלל גילם המתקדם ואילוצים בריאותיים
רפי לאופרט
בן כספית הוא עיתונאי מוכשר וותיק אבל כתיבתו לעיתים מזומנות מניפולטיבית עד כי הדעת אינה סובלתה    אני מפיק מעט מאוד תובנות עומק ממנה וסבור כי חלק מרכזי בה הוא מכשלה לדמוקרטיה הישראלית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il