X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אמת או בדייה [צילום: זולטן קלוגר/לע"מ]
מה קרה בקרב טנטורה 1948
"היה קרב ויה הרג", אומר אלון שוורץ, מפיק הדוקו "טנטורה" "מתצלומי אוויר רואים לפחות קרב אחד" וברמה הלאומית "הגיע הזמן שנודה בטבח, לא משום שאני שונא את המדינה שלנו אלא משום שאנו צריכים להתבגר, זה סיפור על איך בנינו מדינה... חשוב שנתרומם מעל הנרטיב הלאומי אירע אירוע מאוד גדול, עם אחר שישב בו נזרק

מתבקש דיון תמציתי בסוגיה מרכזית המעסיקה אותנו כיום: א. האם הירי בכמאתיים ויותר תושבים ערביים חסרי-מגן בטנטורה (מאי 1948) בידי חיילי חטיבת אלכסנדרוני הוא בְּדָיָיה או נרטיב? ב. שאלה לשם ההשוואה: האם ביצות עמק יזרעאל הן בדייה או נרטיב? צריך להבין שבדומה לְבדָיָיה, נרטיב הוא סיפור, מעשייה שנתפסת כאמת היסטורית. נרטיב לאומי מכיל בגרעינו יסוד חינוכי. לא כן הבדייה. אין היא זוכה להתבסס כאמת היסטורית.
שתי טענות שהן דוגמה לנרטיב
במאמר שפרסם ס. ווטרמן, מרצה בכיר לגאוגרפיה באוניברסיטת חיפה בשנות ה-70, הוא טוען - "א. כתוצאה מהתפקיד שמילאה החלוציות החקלאית בא"י לפני 1948, התפתח נרטיב שלפיו ערי פיתוח, מושבים וכפרים הופכים את המדבר השומם לאזור פורח. ב. במציאות של ימינו, מרבית האוכלוסייה בישראל מתרכזת בשלושה אזורי מטרופולין: תל אביב, חיפה וירושלים. החלוציות החקלאית כבר אינה דומיננטית מבחינה סטטיסטית, ולמעשה היא אינה התיישבות חלוצית חקלאית. ולכן הסיסמה "הפרחת השממה" כבר אינה נחוצה כדי לגייס חקלאים. שתי הטענות גם יחד הן דוגמה לנרטיב לאומי ארץ ישראלי.

בצות [צילום: זולטן קלוגר/לע"מ]

דוגמה נוספת לנרטיב לאומי: "ביצות עמק יזרעאל"
במשך שנים רבות תלמידי ישראל למדו וידעו שבסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 - "העמק שרץ ביצות מחוללות קדחת". "הביצות היו מקור לקדחת שממנה מתו החלוצים ממזרח אירפה". שני מלומדים החליטו לחקור (1983) באיזו מידה העמק שרץ ביצות. ממצאי מחקרם הראו ש"העמק מעולם לא שרץ ביצות". עוד בשנת 1867, כאשר מרק טווין ביקר בעמק, הוא תיאר את רשמיו כך, "הנוף הנשקף מהר תבור יפה, משובץ שדות, מנוקד בשוליו בכפרים לבנים צפופי-בתים". גם מיפוי מדויק יותר של א"י, שנערך על-ידי הקרן לחקירות ארץ-ישראל ב-1878, קבע שישנן "מעיינות רבים בשולי עמק-יזרעאל, וכן בּׅיצה אחת מערבית לעפולה", ומודגש שם כי "הביצה היא שלולית חורף".
מאוחר יותר, בקיץ 1921, ביקר אחד ממתיישבי נהלל הראשונים באזור ההתיישבות, ויחד עם קבוצת אנשים נוספים הם סיירו באזור שתואר כ"אזורי הביצות". אלו היו רשמיו, "כולם ירדו לבּׅיצה הראשונה, כאן קבוצת עצי ערבה ירוקים ורעננים ומסביב בורות קטנים ובעומק של 30 ס"מ מים עומדים, על-יד זה שקתות של עץ... מלאי מים להשקות את הצאן... הידענים הסבירו לנו שבּׅיצה זו אין לה כל חשיבות, ורק על-ידי העברת תעלות פשוטות ורגילות מורידים את המים ושום ביצה לא תוותר עוד [הדגשה שלי,ת.ה.]".
מעצם הגדרתו, הסיפור על ביצות עמק יזרעאל הוא נרטיב לאומי שבגרעינו מסר חינוכי. תכליתו של הנרטיב הוא הגברת תנופת העשייה הציונית לאחר מלחמת-העולם הראשונה. הנרטיב והמסר החינוכי הגלום בו, סייעו לגורמים ב"רמה הלאומית" לטפח ולעודד את המפעל הציוני בא"י. מתיישבי העמק וכלל האוכלוסייה הציונית ניזונו מסיפורים אלה. היה ברור לכולם שכדי להקים יישובים בעמק הכרחי להיאבק בביצות. המאבק הפך לסמל של דרכה המעשית של תנועת העבודה - " גאולת האדמה" ו"התיישבות".
הסיפור על הקרב שהתרחש במאי 1948 בכפר הערבי טנטורה - נרטיב או בדייה?
השאלה החשובה לענייננו היא: באין גישה כיום לארכיוני צה"ל ולתיעוד הקרב שהתרחש בטנטורה (מאי 1948) שבו לקח חלק גדוד חטיבת אלכסנדרוני, האם הכותרת "הטֶבח בא-טנטורה" מכוונת להגדיר נרטיב לאומי עם מסר בצידו? או שמא מדובר בבדייה? מה מוסיף לנו סרטו של הבמאי, אלון שוורץ, והאם הוא מצליח לאשש את המסקנות העולות מעבודתו האקדמית של טדי כ"ץ (שנות ה-90)? אם התשובה חיובית, כיצד הוא מתמודד עם עמדתם של ותיקי חטיבת אלכסנדרוני?
הקרב המדובר התנהל בטנטורה ובחולות סביב לכפר בלילה שבין ה-22 ל-23 במאי 1948. מסקנותיו של טדי כ"ץ שהוצגו בעבודה לקבלת תואר MA, שנויות עד היום במחלוקת. הוא הסיק ש"לוחמים יהודים ביצעו טבח המוני בטנטורה וטמנו את הנטבחים בקבר אחים". העבודה נעשתה בשנות ה-90, במחלקה להיסטוריה באוניברסיטת חיפה, חומרי העבודה היו עדויות של ותיקי הגדוד מחד-גיסא, ותושבי הכפר הערבי טנטורה מאידך.

טנטורה [צילום: יוטיוב]

מה טוענים ותיקי אלכסנדרוני? הם טוענים "להד"ם", "קרב קשה התנהל בכפר טנטורה ועל החולות אשר סביב לו בחודש מאי, 1948. בקרב איבדו לוחמי אלכסנדרוני 14 מחבריהם, ואף האויב ידע אבדות רבות. אולם עם עלות השחר נכנע הכפר. איש לא נורה על-ידי לוחמי אלכסנדרוני לאחר תום הקרב בהיותו 'נטול נשק ונטול מגן', כהאשמתו הזדונית של מר כץ [הדגשה שלי, ת.ה.]".
הוויכוח התגלגל לפתחם של בתי המשפט שצדדו בגרסת ותיקי חטיבת אלכסנדרוני. הווה אומר - כאשר החל שוורץ לטפל בחומרים שברשותו, לקראת הפקת הדוקו "טנטורה", היה עליו להתמודד עם שתי גרסאות שכל אחת מהן טוענת לתקופתה. אם מתקבלת גרסת ותיקי אלכסנדרוני אזי "בטנטורה לא התרחש טבח" וייתכן שמדובר בבדייה. בל נשכח את טענתם העיקשת של ותיקי אלכסנדרוני, שמסקנת עבודתו של כ"ץ, ש"אלכסנדרוני טבחו במאות תושבים חסרי מגן בטנטורה", זו "האשמה זדונית".
בדברי ההקדמה של שוורץ להקרנת הבכורה של סרטו בפסטיבל סנדאנס, הוא סיפר על הקושי עימו התמודד כיוצר ישראלי אל מול פיסת היסטוריה "שלא נלמדת בבתי הספר [הדגשה שלי, ת.ה.]". הוא הוסיף וטען שקשה לוודא את העובדות מכיוון שארכיוני צה"ל סגורים בפנינו. גם בראיון לגואל פינטו (25.5.22, "גם כן תרבות", כאן11), שוורץ אומר, "זה לא עניין של פרשנויות. ברור שנעשו מעשים שלא ייעשו... יש עדויות רבות מאוד, חלק גדול מהן מצביע על שורה של מעשים. לכן ברור שהיה שם טבח. לפחות עשרות אנשים נטבחו שם. ויש מי שרודפים את אלו שסבורים כך. גם היום. כי אסור להשמיע דעה כנגד המקובל". אבל שוורץ מעלה את הסיפור לרמה הלאומית וקובע בנחרצות שהגיע הזמן שנודה בטבח "לא משום שאני שונא את המדינה שלנו אלא משום שאנו צריכים להתבגר, זה סיפור על איך בנינו מדינה... חשוב שנתרומם מעל הנרטיב הלאומי. אירע אירוע מאוד גדול, עם אחר שישב בו נזרק [הדגשות שלי, ת.ה.]".
ועדיין, שתי גרסאות למה שהתרחש בטנטורה מתנגשות ביניהן. מי מהן תתקבע כנרטיב לאומי ומי מהן תיזכר כבדייה גמורה, ולאיזו גרסה נוטה הציבור?

הגדרות
בְּדָיָיה - סיפור מומצא, סיפור דמיוני; בדות; בדיון; מעשייה. נרטיב, זהו ז'אנר שבא לעולם כשהוא מלווה בלקח, במסר חינוכי.
מקורות
אורן שמיר, הארץ. יורם בר-גיל ושמואל שמאי, "ביצות עמק יזרעאל - אגדה ומציאות". קתדרה 27, (ניסן, תשמ"ג) 163-174.
חוות דעת של ותיקי ח. אלכסנדרוני.
מעריב - תקציר עדויות שכדאי לקרא. כדאי לעיין באתר "כנס מדיה" - "הקרב ב"טנטורה", מאי 1948. הקרב בניצנים, יוני אותה השנה. שום דבר לא אבד, לא נשכח". מאת יעקב לזר. (10.2.2022).

תאריך:  26/05/2022   |   עודכן:  26/05/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מה קרה בקרב טנטורה 1948
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
אין מלחמה סטרילית
באום  |  26/05/22 15:05
 
- מחנה הכניעה לערבים לא נח
חזקי שנאן  |  29/05/22 17:39
2
היה טבח
סיני  |  29/05/22 09:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלי אלון
בתאריך - 10 במאי 1977, לפני 45 שנה באחת התאונות האוויריות הגדולות בתולדות צה"ל התרסק מסוק יסעור של חיל-האוויר במהלך תרגיל חטיבתי של חטיבת הצנחנים בבקעת הירדן    כל 54 (נ"ד) החיילים שהיו עליו, 44 לוחמים וקצינים מחטיבת הצנחנים ועשרה אנשי צוות המסוק, נספו
צבי גיל
רעשים של אירועים עכשוויים בתחומים פוליטיים, חברתיים ודתיים מעממים אותות של רעידה    מה שעומד במרכז הגוש הלאומני ומפלגת הליבה שלו, היא השנאה, התועבה, למה שמחוץ ל"פמיליה" הזאת ולעומד בראשה
שרון נריה בר-און
דוגמה מהחיים להשפעת מפת הדרכים אל לב ילדך, המבוססת על הנומרולוגיה הקבלית לסביבת למידה מיטבית    תורת הנומרולוגיה הקבלית מלמדת אותנו שיש קונפליקט קשה או דיסהרמוני בין 4 ל-5, כלומר אין כמעט סיכוי שמורה מסוג 4 תוכל ללמד ילדה שהיא תלמידה מסוג 5
דן מרגלית
חומש פונתה בעת ההינתקות מגוש-קטיף    זו הייתה החלטת ממשלה מוסמכת גם בעיני מי שסבור כי הייתה שגויה    אסור להניח למתפרעים להפר אותה רק מפני שהם בן-גבירים
איתן קלינסקי
להושע ולאשת זנוניו שנשא יש שלושה ילדים    כאמור, נישואיו לאשת הזנונים נועדו לשאת ולהמחיש בחייו האישיים את עוצמת המציאות העגומה בה מצוי עם ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il