X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מאיר יערי [צילום: נתי הרניק/לע"מ]
"הספר האדום" - אנטומיה של כישלון
טבנקין היה בלתי מציאותי הוא לא רצה לראות בהקמת ישראל לפי תוכנית החלוקה מפני שתמך בשלמות הארץ בה היה רוב ערבי
דן מרגלית עיתונאי, פרשן ראיתי שמעתי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

"הספר האדום" של אסף ענברי עוסק בסגנון סוחף במנהיגי השמאל הציוני, שבעיני רוב מכריע של ישראלים הם רחובות על שמם של פוליטיקאים אלמונים. בשלישייה המובילה לפי סדר הא"ב - יצחק טבנקין, מאיר יערי, ד"ר משה סנה. בין שחקני המשנה מצויים יגאל אלון, ישראל גלילי, ויצחק שדה.
בביוגרפיות שלהם נרשמו הישגים. טבנקין היה הדמות השלטת בקיבוץ המאוחד. יש לו פרק חשוב באיכלוס לוחמי הפלמ"ח בקיבוצים אלה. אלמלא זאת מה היה נותר מהכוח הלוחם ש"נשא את עמו עלי שכם" בתנועת ההעפלה וספג את עיקר האש בהגנה על היישוב העברי במלחמת השחרור? זה הרבה. אך לבד מכך הוא היה כישלון גדול. טבנקין פרש מהזרם המרכזי של ההנהגה, הלא היא מפא"י, וחבר אל מאיר יערי מהשומר הצעיר שסגד למשטר הדמים של יוסף דשגשווילי סטאלין ונפרד, ופילג אפילו את קיבוצו עין חרוד, שבחדר האוכל שלו התנהלה מערכה אלימה עם חברי מפא"י התומכים בדוד בן-גוריון. ועל מה? על לא כלום.
מה גם שטבנקין היה בלתי מציאותי. הוא לא רצה לראות בהקמת ישראל לפי תוכנית החלוקה מפני שתמך בשלמות הארץ בה היה רוב ערבי. הוא הוביל למבוי סתום ופרש מהכנסת, ושקע בפסיחה על שני הסעיפים בין רעייתו אווה בעין חרוד לבין מאהבתו בגלוי חומה ביגור. טבנקין חבר-לא-חבר למאיר יערי, שהיה ראש וראשון לתנועת הקיבוץ הארצי של השומר הצעיר, ושלט בה ביד רמה ונטל לעצמו טובת הנאה שנמנעה מן החברים האחרים, וחי בדיסונאנס גמור בין יישוב הארץ והשתתפות בהגנה עליה במסגרת הפלמ"ח לבין סגידה בזויה וחנופה נטולת כבוד לסטאלין; בין חתירתו ליישום החזון הציוני לבין רצונו בהקמת מדינה דו-לאומית ללא ריבונות יהודית. הוא התאחד עם טבנקין. הוא נפרד מטבנקין. שניהם ידעו יותר פילוגים מהישגים.
ברגע דרמטי הגיע למפלגתו מפ"ם (ועורר את קנאתו של יערי) ד"ר משה סנה. קודם לכן הכיר בן-גוריון בכישרונו ומסר בידיו את תפקיד ראש המטה הארצי של ארגון ההגנה (מקביל לשר הביטחון) ורק סנה ידע מדוע נטש את עויינותו המוצהרת לדיקטטורה הסובייטית עד כדי התדרדרותו אל מפ"ם של יערי ותמיכה בעיוות של המשפט הסובייטי וכתיבת ספר מביש כאילו אין עם יהודי. בסופו של דבר אפילו יערי גירש אותו ממפ"ם וסנה רשם לעצמו הצטרפות כנועה למפלגה הקומוניסטית עד כי ברגע מסוים ייחס לו בן-גוריון בגידה במולדת למען הקרמלין.
רק שבתזזית שאפיינה את חייו סנה ביצע מין סיבוב פרסה וחזר בתשובה כשנוכח עד כמה יהודים עלובים וקומוניסטים ערביים מסלפים את מציאות החיים בארץ-ישראל. לא הייתה אהבה בשותפותם של טבנקין ויערי וסנה, אך הם שנאו איש את רעהו בפילוגיהם, וכשלו ברומן הטראגי שלהם עם הקומוניזם כמו גם בחייהם הפרטיים, שידעו טרגדיות והתאבדות וכאב וצער - ובסופו של דבר כמעט תמיד שגו.
ביסודו של דבר נקרא "הספר האדום" בנשימה עצורה1. מה תמציתו? השמאל על מנהיגיו לא יכול היה לדוד בן-גוריון. למזלה של ישראל הוא היה גדול מכפי מידותיהם גם כששלטו בפלמ"ח ואיכלסו את רוב הקצונה בצה"ל הנולד, והוא פירק את ניסיונם הנואל להקים צבא-בתוך-צבא. משהו מן המורשת של טבנקין ויערי, שברובה לא עלתה יפה מבחינה פוליטית, בא לביטוי גם ב-2022.

הערות

1. למדתי על ייחודו של הספר למקרא טוויטר של עמית סגל, ומדוע אני מזכיר זאת כאן? נו, הרי לא בכל יום יש בינינו הסכמה.

פורסם בדף הפייסבוק של דן מרגלית
תאריך:  28/05/2022   |   עודכן:  28/05/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"הספר האדום" - אנטומיה של כישלון
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מורשת טבנקין
באום  |  28/05/22 17:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרים הלפרין
בואו נעיין בהסכם ניגוד העניינים של יאיר לפיד במשרד האוצר עליו הוא חתם מול עו"ד דינה זילבר    בואו נראה מה יש בו ומה אין בו    אם יש בעיתונות טובה ניגוד עניינים אפשר לעטוף דגים מלוחים בשאריות דפי העיתון, ואז להתאבד המונית אל הים, כפי שלוויתנים מתאבדים אל החוף    האם סתמו אצל הנדל ב-2021 את הפרצות שהביאו את תיק 4000 לעולם?
עדי דקל
"...הוא מעולם לא דיבר אליה - לנשיא לא הייתה שום סיבה לדבר עם מתמחה, אלא אם רצה לזיין אותה" (עמ' 12)
עמנואל בן-סבו
ד"ר אבישי בן חיים, נרדף רק בגלל דבר פעוט אחד, ממש קטנטן, פיצי כזה    הוא, ה' ישמור, שלא נדע, חושב שבנימין נתניהו ואריה דרעי ושכמותם ראויים ליחס אחר מהיחס לו זכו וזוכים מהאליטה
רפי לאופרט
הצדקת קיומה של ממשלת הקונגלומרט מיסודה של הקואליציה המתפוררת, היא אצל רבים דומה לזו של אפרים גנור במאמרו "לצאת מהלופ", אך כפי שנאמר להלן - להד"ם    הפעם הרע הוא עדיין רע אולם הגרוע שהחליפו הופך במהירות לאסון לאומי
איתן קלינסקי
משפחה עבורי זה ערך יקר    כואבת לי ההוראה האלוקית לנביא הושע בן בארי המחייבת, שחיי המשפחה שלו יקרמו עור וגידים של חיי זנונים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il