X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
נשות בונד... [צילום: רוברט דיר/AP]
לשבור את 'המבט הגברי'
במסגרת פסטיבל 'דוק אביב' שנערך מדי שנה הוקרנו גם השנה (2022) סרטים דוקומנטריים משמעותיים סרטה של נינה מנקס 'שטיפת מוח: סקס, מצלמה, כוח, מתבסס בעיקרו על המחקר של מבקרת הסרטים הפמיניסטית לורה מלווי שטבעה את המושג "המבט הגברי"

בשיר "כשאת אומרת 'לא' למה את מתכוונת" הגבר מניח שיש גם אפשרות ל"לא". אבל במציאות ולפי הממצאים של במאית הסרט נינה מנקס אין לאישה אפשרות להתנגד. אין לה קול בכלל. לפי מבקרת הסרטים לורה מלווי האישה בסרט ההוליוודי היא "חפץ הבא לענג את הגבר".
בעמותת 'פוליטיקלי קוראת' פורסם כי בשבוע אחד (13.5.22) אירעו 13 מקרי אונס/אלימות
מגדדרית בישראל. וכל זאת כבר לאחר ההתעוררות שהובילה תנועת מי-ון (#me too).
המבט הגברי
במסגרת פסטיבל 'דוק אביב' שנערך מדי שנה הוקרנו גם השנה (2022) סרטים דוקומנטריים משמעותיים. סרטה של נינה מנקס 'שטיפת מוח: סקס, מצלמה, כוח, מתבסס בעיקרו על המחקר של מבקרת הסרטים הפמיניסטית לורה מלווי שטבעה את המושג "המבט הגברי". המסה שכתבה בשם "תענוגות ויזואליים וקולנוע נרטיבי" פורסם בשנת 1975, הרבה לפני שהיה אינטרנט. כלומר, אם לא היית חובב קולנוע מושבע או סטודנט לקולנוע לא היה לך צ'אנס להיפגש עם מאמר זה.
במאמר מלווי בוחנת את תיאור הנשים בסרטים רבים לאורך ההיסטוריה. ככל שבחנה את הסרטים נוכחה לדעת שדימוי האישה חיפצן (מלשון 'חפץ') אותן לתענוגו של הגבר בסרט או של הגבר הצופה.
כיום, בשנת 2022, עם תפוצת האינטרנט ולאחר מהפכת מי-טו, במהלכה נשפט והואשם גם אחד המפיקים הבולטים בהוליווד, הרווי וינשטיין, מוכיחה מנקס כי תרבות ניצול הנשים חילחלה בציבור מקדמת ההיסטוריה של הקולנוע, שהוא, כידוע, אחד הגורמים המשפיעים ביותר בחברה המערבית.
עם פריצת תנועת 'מי-טו' המאמר של מנקס משנת 2017 "שפה ויזואלית של דיכוי: הרווי לא עבד בווקאום", תפס תאוצה והיא הוזמנה להרצות בפסטיבל הסרטים סאנדנס (2018). ההרצאה הייתה להיט והוצע לה להפוך אותה לסרט.
לראות ולהאמין
באותה הרצאה הציגה מנקס 15 קליפים מהקולנוע. בסרט שיבצה 175 קליפים. עם כמות כזו קשה להתווכח על המסקנות המתבקשות. מנקס מתמקדת בשלושה ממרכיבי היסוד של הסרט: נקודת המבט, התאורה, מיסגור הפריים (framing).
ולא מדובר על סרטים סוג ב' או פורנוגרפיה, אלא על סרטי א' של גדולי הבמאים. מ"חלף עם הרוח", "חלון אחורי" עד "בלייד ראנר". ראו את הצילום השקוף של קים נובק בסרט של היצ'קוק 'ורטיגו'. את ניצול האישה בסרטו של מרטין סקורסיזה 'השור הזועם'. גם הגיבורות בסרטי ג'יימס בונד חייבות להופיע בביקיני קטנטן ואח"כ הן נכבשות, כמובן, על-ידי הגיבור 00.
התופעה כל כך השתרשה בלקסיקון הסינמטי של הוליווד עד שגם הבימאיות עצמן מחקות את מה שחבריהם הגברים יצרו. כך נוהגת גם סופיה קופולה (בתו של...) בסרטה 'אבודים בתרגום'. בשוט הפתיחה היא עוברת ב'פאן' איטי מתחתוניה של סקרלט ג'והנסון השוכבת על המיטה, לאורך גופה. או בסרטה של ג'וליה דוקורנו 'טיטן' בו היא מתמקדת במפשעה של הגיבורה הרוקדת על מכסה המכונית.
מנקס מראיינת נשות קולנוע המתלוננות על יחס מפלה לרעה בעבודתן, ביניהן רוזנה ארקט. זאת למרות שבתקנה 7 למגילת העצמאות בארה"ב1, תקנה שנוספה (רק) ב-1964, נכתב במפורש שאין להפלות אדם על-רקע גזע, צבע, מוצא לאומי, מין, כולל נטייה מינית או זהות מגדרית, ודת. סרט פוקח עיניים, אם כי משופע מידי בראיונות. ניתן לצפות גם ברשת.
סזאריה אבורה
במסגרת דוק אביב הוקרן גם הסרט על "הזמרת היחפה" זאריה אבורה מכיף וורדה, אי-שהיה שייך לפורטוגל וזכה בעצמאות.
הסרט מתקשר לנושא שלנו בהציגו אישה שחורה, פשוטה וקשת יום שקיבלה מתנה מדהימה: קול שמימי וקצב פנימי מולד. למרות שכבשה אולמות באירופה, בעיקר בפריז, הוציאה תקליטים, היא נשארה נאמנה לעצמה. אהבה חופש ועצמאות. הביאה ילדים אך לא נישאה מעולם, וחילקה את כספה עם כולם.

הערות

1. Title VII of the Civil Rights Act of 1964.

תאריך:  07/06/2022   |   עודכן:  07/06/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפי לאופרט
איגרתו של בנט לציבור היא צעד נכון שבא באיחור ומשום כך עדיף היה לעשותו בע"פ כדיבור ישיר של ראש הממשלה לעם ולא רק או בעיקר "סקירה היסטורית" אלא דווקא חזון לעתיד. לא מאוחר ל"נאום לאומה" ברוח זו נאום שיגובה על-ידי כל שותפיו של בנט ויגדיר לשותפים קוים-אדומים{1} שאין מהם חזרה
עמנואל בן-סבו
על משרד החינוך, משרד התרבות, משרד התפוצות, ומשרד ירושלים לשלב זרועות ולבנות תוכנית להעמקת הזהות היהודית, והחיבור של כל ילדה וילד בעולם לירושלים
מרטין שרמן
אחת הסיבות שהמאבק עם הערבים הפלשתינים נמשך שנים כה רבות היא שישראל לא השכילה לנסח את הסכסוך במושגים רעיוניים נכונים    הכשל בהמשגה הוליד כשל בהבנה שהוליד כשל במדיניות
עליס בליטנטל
הצגה כייפית, עליזה וסוערת, הכתובה ומיועדת לצעירים וצעירים ברוחם, "האחרונה לבית פליקן" בסטודיו יורם לוינשטיין מלהיבה את הקהל    חרף הנושא המאקברי - קריאת צוואה - הקומדיה ורוח הנעורים שולטים בה
דן מרגלית
תדע כל אם עברייה מתנחלת כי עסקני הליכוד בהתנחלויות התומכים בעניין זה בח"כ ביבי עלובי נפש, מעדיפים את יצריו לשלוט על טובת ציבורם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il