X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הבריטים זעמו [צילום: אריק מטסון/לע"מ]
קורס הטיס הסודי של האצ"ל
כנפי מדריך טיסה של ארגון האצ"ל מתוך קורס הטיס המחתרתי מוצעים למכירה פומבית על-כנפי הבד תפורים אותיות מ.ט.א.י ראשי תיבות של מדריך טיסה ארץ ישראל

כנפי מדריך טיסה של ארגון האצ"ל מתוך קורס הטיס המחתרתי מוצעים כעת למכירה פומבית. היו בארץ רק 2 מדריכי טיסה מארגון האצ"ל, אדי ליבוביץ ואפרים כץ, שהבריטים נתנו להם להדריך. על-כנפי הבד תפורים אותיות מ.ט.א.י ראשי תיבות של מדריך טיסה ארץ ישראל. מדובר על-כנפי מדריך טיסה היחיד הידוע. הפריט הנדיר מוצע כעת למכירה בבית המכירות פנטגון ביום שני, 13.6.22, בשעה 19:00.
הנה פוסט מרגש שכתב משה אבי-סגל על הרקע לקורס הלא ידוע: "לפני כשנתיים הקדיש ד"ר יצחק נוי את תוכניתו ברשת ב׳ בתאגיד השידור "כאן" לאירוע מרתק בתולדות ארץ-ישראל: "לפני 82 שנה ב-21 באפריל 1939 ניצבו על מגרש המסדרים בשדה התעופה הבריטי החדש בלוד בוגרי קורס הטייס הראשון בארץ-ישראל, מייסודו של האצ"ל, שאותו הקים ותרם לארגון משה חיים כ"ץ, יהודי אמריקני ממוצא רוסי, המוכר לנו יותר בזכות הישוב הקטן שאותו בנה עבור עובדי הפרדס שלו, בין פתח-תקווה לבני-ברק (1926) - פרדס כ"ץ.
"את בית הספר לטיסה שלו הגה במטרה לספק לבנו הטייס, אפרים (פרידריך) פרדי כ"ץ תפקיד מתאים לכישוריו, כמדריך טיסה. מאמציו של כ"ץ השתלבו היטב בניסיונותיו של הארגון הצבאי הלאומי לבנות לעצמו זרוע אווירית צבאית שתממש את חזונו של ז׳בוטינסקי בתחום זה: כינונו של כוח אווירי חזק שיתרום את חלקו לשיחרור הארץ מהשלטון הבריטי. "בית הספר מייסודו של כ"ץ פעל החל משנת 1938 משדה התעופה הבריטי החדש בלוד וטקס סיום הקורס הראשון, ל-14 בוגרי הקורס התקיים בתאריך 21 באפריל 1939. את התעודות העניק לבוגרים באירוע החגיגי הנציב העליון הבריטי דאז, סר הרולד מקמייקל בנוכחות הרבנים הראשיים, עמיאל ועוזיאל.
"הנציב העליון מקמייקל לא היה מודע לכך שבוגרי הקורס שלהם העניק את רשיונות הטיס המנדטוריים הינם חברי אצ"ל והוא רתח מזעם כשגילה זאת בדיעבד ... כאשר פרצה כעבור חודשים אחדים מלחמת העולם השנייה, ניצלו הבריטים את הזדמנות הפז לפגוע בזרוע האווירית של אצ"ל - הם החרימו את שלושת מטוסי הטיילורקראפט החדשים של בית הספר והביאו לסגירתו המהירה.
"מרבית בוגרי קורס הטייס הראשון שנשלם בארץ-ישראל לא הגיעו לשרת כטייסים בחיל-האוויר, זולת רס"ן בנימין כהנא ז"ל, גיבור החיל של מלחמת סיני, שנפל תוך הקרבת נפשו למען הצלת כוח של צה"ל ביומה השני של המלחמה, 30 באוקטובר 1956. "כאשר ציינו בבסיס חצרים ובמוזאון חיל-האוויר מלאת 70 שנה למסדר הכנפיים הראשון באירוע חגיגי שהתקיים ב-9.8.2009 יותר מכול, התרגשנו באותו יום לקדם את פניו של חיים שבתאי, בן 94, אחרון בוגרי הקורס.
"והנה תמונות שלו מהטקס (באדיבותה של נהר הרן, בתו של בוגר הקורס יריב הרן ז"ל). כשבועיים לאחר האירוע הלך לעולמו חיים שבתאי ז"ל. זהו פרק חלוצי מרגש בתולדות הארץ, בתולדות התעופה העברית, בתולדות נמל התעופה בן-גוריון ובתולדות התנועה הרוויזיוניסטית! "זהו גם פרק מפתח ומעמד מכונן בדרך אל הקמתו של חיל-האוויר הישראלי פחות מעשור לאחר מכן. זהו פרק שאסור שישכח מלב ועל כן אני פועל במשך שנים רבות לאיזכורו ולנסיקתו המחודשת בזכרון המשותף שלנו.
לקחו חלק בהעלאת התוכנית: גב׳ עורית בוגר, בתו של בוגר הקורס פנחס "שפיץ" הררי ז"ל, שיזמה ודחפה לציון שנת הגבורות למסדר הכנפיים והשתתפה בתוכנית, גב׳ אלינוער רבין, בתו של מפקד הזרוע האווירית באצ"ל, אברהם "אברשה" שכטרמן, בוגר הקורס, שהשתתפה וסיפרה על אביה, סא"ל מיל. זאב נשר, שהיה חלוץ בעיסוק האקדמי בפרשייה זו בעבודה הסמינריונית שכתב והגיש על קורס הטיס של אצ"ל והוביל לפני עשור לקיומו של אירוע 70 שנה לקורס (9.8.2009 בחצרים)".
[קישור לצפייה בפריט]

[צילום: בית המכירות פנטגון ]
תאריך:  07/06/2022   |   עודכן:  07/06/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
כואב לקרוא על קרע במשפחת מנהיג העם, במיוחד שהקרע הוא בעיצומו של מסע היסטורי, מסע היציאה מעבדות רבת שנים בארץ מצרים לקראת חיי חרות לאומית בארץ כנען
מרגלית מולנר-גויטיין
במסגרת פסטיבל 'דוק אביב' שנערך מדי שנה הוקרנו גם השנה (2022) סרטים דוקומנטריים משמעותיים    סרטה של נינה מנקס 'שטיפת מוח: סקס, מצלמה, כוח, מתבסס בעיקרו על המחקר של מבקרת הסרטים הפמיניסטית לורה מלווי שטבעה את המושג "המבט הגברי"
רפי לאופרט
איגרתו של בנט לציבור היא צעד נכון שבא באיחור ומשום כך עדיף היה לעשותו בע"פ כדיבור ישיר של ראש הממשלה לעם ולא רק או בעיקר "סקירה היסטורית" אלא דווקא חזון לעתיד. לא מאוחר ל"נאום לאומה" ברוח זו נאום שיגובה על-ידי כל שותפיו של בנט ויגדיר לשותפים קוים-אדומים{1} שאין מהם חזרה
עמנואל בן-סבו
על משרד החינוך, משרד התרבות, משרד התפוצות, ומשרד ירושלים לשלב זרועות ולבנות תוכנית להעמקת הזהות היהודית, והחיבור של כל ילדה וילד בעולם לירושלים
מרטין שרמן
אחת הסיבות שהמאבק עם הערבים הפלשתינים נמשך שנים כה רבות היא שישראל לא השכילה לנסח את הסכסוך במושגים רעיוניים נכונים    הכשל בהמשגה הוליד כשל בהבנה שהוליד כשל במדיניות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il