X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אורי צבי גרינברג [צילום: דוד אלדן/לע"מ]
שיח ושיג כואב עם שירת א.צ. גרינברג (ב)
המשורר א.צ. גרינברג עלה על שרטון של יהירות לאומנית והתנשאות בקביעה, שבני העם הערבי בכללותו כל אחד מהם הוא בבחינת "בן האמה"

בשבוע הספר אני נאמן למנהגי, אני חוזר לספרי השירה של א.צ. גרינברג. אני כואב את כאבו של המשורר, שאני רואה בו ענק השירה העברית בשלהי המאה ה-19 ומחצית המאה ה-20. ראייתי בו אחד מגדולי השירה העברית משולבת בתעוזתי הצנועה לחלוק על שלל ביטויים ותכנים בגישתו הפוליטית, ואני גם מעז לחלוק על דרך ההתבטאות.
אני כואב את כאבו של המשורר, שבספטמבר 1939 שהה בפולין והצליח להימלט ממנה ברגע האחרון. למרבה הצער, כל משפחתו, שלא הצליחה להימלט מפולין, נספתה על-ידי הקלגסים הנאצים בזמן המלחמה. האירוע של אובדן כל המשפחה שיתק את המשורר, שמספר שנים לא היה מסוגל לכתוב. רק ב-1945 שב לכתיבה.
צר לי, שמספר שנים כאב אובדן המשפחה שיתק שירה רחבת יריעה של א.צ. גרינברג, שנעה במרחב הגדול, העמוס בשלל רבדים היסטוריים של הלשון העברית למן לשון המקרא והתלמוד דרך אימוץ הנוסחאות של השירה העתיקה ברוח הפיוט העברי הקדום, אימוץ פניני שירת ימי הביניים ועד לדפוסי הלשון המודרניסטית.
כשאני מביע הסתייגות מהתבטאות שירית של א.צ. גרינברג אני עושה זאת בכאב רב. בכאב רב אני מביע את הסתייגותי מאמירה רווית יהירות לאומנית של משורר אהוב, אך אינני יכול לקבל את גישתו שבעולמנו קיימים - "שְׁנֵי מִינֵי אָדָם בָּעוֹלָם נִימוֹלִים וַעֲרֵלִים". ובהתאם לקביעה זו הוא מתייחס לבני אדם.
כואבת לי ההכללה של אורי צבי גרינברג, ענק השירה העברית, ביחסו אל בני העם הערבי. שרה רעייתו של אברהם אבינו בספר בראשית פרק כ"א פסוק י"א אמרה את הביטוי "בֵּן הָאָמָה" בהתייחסה לישמעאל, בנה של האמה הגר. לא הייתה הצדקה שמשורר בימינו יאמץ את הביטוי, שאמרה שרה אמנו על בן אחד של האמה הגר, וייחס אותו לכל בני העם הערבי במאה העשרים.
לצערי, המשורר א.צ. גרינברג עלה על שרטון של יהירות לאומנית והתנשאות בקביעה, שבני העם הערבי בכללותו כל אחד מהם הוא בבחינת "בֵּן הָאָמָה". ציער אותי, שמשורר בעל שיעור קומה מצרף לכל בת ערב את שם התואר "נִקְלֶה". אני מוכן לקבל ביקורת חריפה על מעשי פורענות, שביצעו ערבים בישוב היהודי בפרעות תרפ"ט ופרעות תרצ"ו, אך איש תרבות חוטא חטא בלתי נסלח בקביעה לגבי כלל כל בני העם הערבי באשר הם, שהם בבחינת "בֵּן הָאָמָה" או "כַּלְבֵי עָרָב" או "חֶלְאַת עָרָב".
הרופא, שעונה לשם מוחמד, שמטפל בי ובשורה ארוכה של חולים במסירות רבה במחלקה האנקולוגית בבית חולים, בשבילי הוא אדם ולא כלב או חלאה. אני מתבייש, שבתרבות העברית הרופא המסור קוטלג על-ידי גדול המשוררים שלנו בשפה העברית במאה העשרים כ"בֵּן הָאָמָה" ונושא את התווית המעליבה והמגדפת של "כֶּלֶב" ו"חֶלְאָה".
סבירה היא הביקורת של משורר על הנהגת הישוב היהודי בארץ ישראל, שנקטה במדיניות של הבלגה לנוכח גילויי פורענות אכזרית של ערבים. ניתן היה לקבל את הביקורת על חברי הקיבוץ, שנקטו מדיניות של הבלגה. אך ציער אותי מאד, שענק השירה שלנו חטא בגידוף אותו קיבוץ וחבריו בקללות כמו: "אַל טַף" במשפחות של אותו קיבוץ בשם משמר העמק או "אַל עֵץ" במרחביו החקלאיים.
היום - כששמעתי חבר כנסת ממפלגת הליכוד אומר מעל דוכן הכנסת מה צפוי לאנשי השמאל, שהימין ינצח בבחירות - שמעתי את הביטוי "אַל טַף" מפי א.צ. גרינברג לעברם של חברי משמר העמק.

תאריך:  21/06/2022   |   עודכן:  21/06/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שיח ושיג כואב עם שירת א.צ. גרינברג (ב)
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
והשלום כבר יגיעו אלינו.
מי ייתן וההבנה   |  21/06/22 09:09
2
איתן, היית צריך להרחיב
ענק השירה העברית  |  21/06/22 11:18
3
בושה וחרפה לאגודת הסופרים
בושה וחרםה  |  21/06/22 14:58
4
ערב טוב לכל הקוראים והכותבים. ל"ת
ערב טוב  |  21/06/22 15:05
5
לקום מחר בבוקר עם שיר חדש בלב
לקום מחר בבוקר  |  21/06/22 15:26
6
את שירת א.צ.גרינברג בבתי הספר  ל"ת
חבל שלא לומדים  |  22/06/22 08:46
7
ש. בוקי הגיב מבלי שקרא שיר אחד
שמואל בוקי הגיב  |  22/06/22 16:56
8
בורות מערימה את שמואל בוקי
בורות ושמואל בוקי  |  22/06/22 23:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
רבקה שפק-ליסק
מנסור עבאס החליט לבטל את המדיניות הכופרת בישראל כמדינה יהודית    הוא החליט ש"עניי עירך קודמים" ושטיפול בצרכים של ערביי ישראל הוא בסדר עדיפות ראשון על פני המאבק הפלשתיני
איתן קלינסקי
זו בושה וחרפה, שדמות פוליטית בכירה במפלגת השלטון במדינת היהודים, דמות שגם נוטלת חלק בצמרת השלטון, מציבה את כל כובד משקלה בעיצוב השקפת עולם לאומנית בוטה וגסת רוח של דור העתיד במדינת ישראל
יוני בן-מנחם
גורמים בכירים ברש"פ אומרים כי מוחמד דחלאן הפסיק את ההתקפות האישיות על יו"ר הרש"פ אבו-מאזן על-פי הנחייה של נשיא איחוד האמירויות השיח' מוחמד בן זאיד. דחלאן רואה עצמו כיורשו האפשרי של אבו-מאזן, הוא ממתנגדיו החריפים של חוסיין א-שיח' והוא ממתין להכרזה על בחירות בשטחים כדי להתמודד מחדש בזירה הפוליטית
עידן יוסף
בני המשפחה לא שהו בביתם במהלך הירי ונמנע אסון    קודם לכן תקף חיל-האוויר יעדים של חמאס ברצועה, תגובה על ירי הרקטה הלילה אל אזור אשקלון    יממה לאחר שנתן היתר, גנץ מקפיא הגדלת מכסת ההיתרים לצורכי עבודה ומסחר לפלשתינים תושבי הרצועה
איציק וולף
כוח צבאי שפעל הלילה בג'נין נתקל בחוליית מחבלים חמושה אשר פתחה באש לעבר הלוחמים    החיילים הסתערו על הרכב וחיסלו את המחבלים    בסריקות שנערכו ברכב נמצאו רובים, מחסניות ואפוד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il