X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מקאו. פלא שהמחירים עולים בכלל [צילום: וינסנט יו, AP]
מדוע בחלק ממזרח אסיה האינפלציה אינה משמעותית
אקונומיסט מסביר שמדובר בתוצאות ההפוכות של שתי מגיפות - שפעת חזירים והקורונה יפן יוצאת דופן בכך שהיא מקווה שהאינפלציה בה תהיה מהירה יותר

קובעי מדיניות הניצבים מול כעס ציבורי על עליות מחירים, נוהגים לומר שזוהי תופעה עולמית. "כל מדינה בעולם חוטפת קצת אינפלציה", אמר הנשיא ג'ו ביידן לאחר שבחודש מאי הגיע שיעורה השנתי ל-8.6%, הגבוה ביותר מאז 1981. נכון שמחירי הדלק, הדשנים, הדגנים וסחורות אחרות עלו בכל רחבי העולם מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה, אך לא כולם ספגו את אותה מכה. אקונומיסט בדק 42 משקים גדולים, ומצא שבשמונה מהם האינפלציה היא מתחת ל-4% - שישה מתוכם במזרח או בדרום-מזרח אסיה.
חלק מההסבר להבדל נעוץ בשוני בהתפשטותן של שתי מחלות. התפרצות של שפעת חזירים אפריקנית חיסלה 200 מיליון חזירים בסין בשנים 2021-2018 ומחירו של בשר זה, לו יש חשיבות רבה במזרח אסיה, זינק; כיום הוא יורד בחדות, למשל ב-21% בסין בשנה האחרונה. (גם העובדה שבאזור זה אוכלים יותר אורז ופחות דגנים סייעה: מחיר האורז עלה רק ב-8% מאז פברואר, לעומת עלייה של 17% במחיר החיטה).
הגורם השני הוא הקורונה. חלקים נרחבים באסיה הסתגלו לחיים איתו בצורה איטית יותר מאשר המערב. אינדונזיה הסירה את המגבלות על התיירות רק במרס השנה; במלזיה זה התרחש חודשיים מאוחר יותר; טייוואן עודנה זהירה; וסין, כידוע, ממשיכה להטיל מגבלות קשות וסגרים הדוקים על תושביה. הפגיעה הכפולה בביקוש ובהיצע בשל התמשכות הקורונה והמגבלות אמורה להעלות את המחירים, אבל הפגיעה בביקוש קשה יותר – והמחירים אינם עולים. המגבלות על התיירות היו הרסניות לאי מקאו, שהתוצר בו ברבעון הראשון של 2022 היה מחצית מאשר לפני שלוש שנים; במצב כזה, הפלא איננו שהמחירים בו עלו רק ב-1.1% אלא שהם עלו בכלל.
האינפלציה חייבה רבים ממקבלי ההחלטות במערב להפוך לניצים, כמו העלאת הריבית בארה"ב ב-0.75 נקודת האחוז – לעומת תכנון מקורי של -0.50 נקודה. מאבקו של הפדרל ריזרב באינפלציה מסבך את המאבק נגד אותו אויב במזרח אסיה, מציין אקונומיסט. שיעורי ריבית גבוהים יותר בארה"ב מושכים אליה זרימות הון ומפעילים לחץ על המטבעות האסיאתיים. הדולר של הונג=קונג צמוד לדולר האמריקני, והפטאקה של מקאו צמוד להונג=קונג – ושתי המדינות נאלצו להעלות את הריבית; גם מלזיה וטייוואן עשו זאת ואינדונזיה צפויה להצטרף אליהן.
מלזיה ואינדונזיה ניסו גם כלי פחות מקובל למאבק בהתייקרויות: מגבלות על הייצוא – תרנגולות חיות מהראשונה, שמן דקלים מהשנייה. המטרה היא לשמר את התוצרת לשוק המקומי, אבל התוצאה עלולה להיות הפוכה אם המחירים הנמוכים יובילו לצמצום האספקה. איסורים כאלו גם מאיצים את האינפלציה בחלקים אחרים של האיזור, ובמיוחד בסינגפור.
אקונומיסט מצביעה על יוצאת דופן אחד במדיניות ההידוק: יפן. בשבוע שעבר אשרר הבנק המרכזי שלה את מחויבותו לרכוש ככל הדרוש אג"ח ממשלתיות לעשר שנים כדי לשמור את התשואה שלהן על 0.25% לכל היותר – למרות שהתשואה המקבילה בארה"ב היא 3.2%. הפער תרם לנפילתו של היאן לרמתו הנמוכה ביותר מול הדולר מאז 1998.
יאן חלש מייקר את הייבוא ומאיץ את האינפלציה ביפן – מה שעלול לגרור דרישות להעלאות שכר, להעלאת מחירים כדי לממן אותן ולהפיכת האינפלציה לנבואה המגשימה את עצמה. בחלקים רבים של אסיה יש מקום לחשש מפני מעגל שכזה, אבל ביפן הוא נתפס כתופעה ברוכה. אחרי שנים של ירידה בביקושים ובמחירים, הציפיות האינפלציוניות נמוכה במידה מסוכנת. יפן חוטפת מכה אינפלציוניות כמו מקורות אחרים; הבנק המרכזי שלה מקווה שהיא תהיה חזקה יותר.

תאריך:  22/06/22   |   עודכן:  22/06/22
+אילנה גנס: "יש עלייה באחוז הבדיקות החיוביות"
11:59 22/06/22  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

ציינה: "לפני 4 שבועות אחוז הבדיקות היה סביב ה-10 אחוזים, היום מגיעים ל-40 אחוז. אנו רואים יותר עלייה של וריאנטים BA4 ו-ba5 שיותר מדבקים"  ▪  חובת מסיכה רק במוסדות בריאות ורווחה; חובת בידוד רק למאומתים

אילנה גנס. "עדים לעלייה בתחלואה" [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מדוע בחלק ממזרח אסיה האינפלציה אינה משמעותית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
מירב ארד
איציק וולף
פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא, ציין כי זן הקורונה החדש - BA5 - אחראי ל-50% מן ההדבקות החדשות בישראל וצפוי להיות הזן המשמעותי    פועלים להרחבת עמדות הבידוק בשבוע הבא    יום שני ברציפות שבו יש יותר מ-10,000 נדבקים חדשים
מירב ארד
מצבם של 168 חולים מוגדר קשה, מהם 32 מונשמים    מקדם ההדבקה עומד כעת על 1.32    משרד הבריאות פנה לבתי החולים וביקש מהם להיערך לעלייה בתחלואת הקורונה
איציק וולף
140 חולי קורונה מאושפזים במצב קשה, לעומת 85 חולים קשה בשבוע שעבר    מקדם ההדבקה עומד על 1.31 ובמערכת הבריאות נערכים לגל התחלואה השישי שככל הנראה כבר החל
עידן יוסף
ממונה הקורונה על העלייה בתחלואה: "הזן החדש BA5 יהיה הזן המשמעותי, והוא קרוב ל-50% מהחולים כעת"    "יש מחשבה להחזיר לתקנות חובת עטיית מסכות בחללים סגורים"    "בשני הקרוב יובאו לוועדה תקנות שיאפשרו בדיקה ביתית מפוקחת שתעשה דרך הטלפון"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il