X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
פורטלנד. 47 מעלות אשתקד [צילום: נתן הווארד, AP]
בלי זיקוקים ומחנות הקיץ בסכנה
החום שורף מסורות אמריקניות
גלי חום חסרי תקדים מובילים לדליקות ענק, בצורות, הצפות ומתחילים לגבות חיי אדם - וגם כופים ביטול הרגלים קבועים, מדווח וושינגטון פוסט

טמפרטורות הקיץ בעיר רינו שבמדינה נבאדה עלו בשש מעלות מאז 1970 – ההתחממות המהירה ביותר בארה"ב. במשך שנתיים רצופות כיסה את האזור עשן מדליקות ענק שהשתוללו בקליפורניה; תושבים הגיעו לחדרי מיון, בתי ספר נסגרו וענף התיירות נפגע. זוהי אחת הדוגמאות הבולטות ביותר בארה"ב להשפעות ההרסניות של שינויי האקלים, הגורם לכך שחודשים של הנאה הופכים למסוכנים לאמריקנים רבים – כותב וושינגטון פוסט.
למרות שקיץ 2022 נמצא רק בתחילתו, חלקים מהמדינה כבר סובלים מחום כבד, יובש קיצוני, דליקות ענק, סערות עזות, הצפות ולעיתים גם צירופים שלהם – והתחזיות הן שיהיה עוד יותר חם. הטמפרטורה הממוצעת בקיץ בארה"ב בחמש השנים האחרונות הייתה כמעט מעלה אחת יותר מאשר כל ההתחממות בשנים 2000-1971; במערב ההתחממות היא כבר מעלה וחצי. שינויי האקלים מתחוללים בכל השנה, אך ההשלכות החמורות ביותר הן לרוב בקיץ – בין היתר משום שזו התקופה בה בני אדם נמצאים בחוץ וכך סופגים אותן במישרין.
גלי החום מתרחשים בתדירות גבוהה יותר ברחבי ארה"ב ומתחילים מוקדם יותר. הלילות מתחממים בקצב מהיר יותר מאשר הימים וכך קשה יותר למצוא מפלט אחרי ימים חמים. עונת הדליקות במערב ובדרום-מערב מתארכת, ובצורות חסרות תקדים מרוקנות את מאגרי המים. ואילו בחוף המזרחי גורמת ההתחממות להצפות קשות יותר. בארה"ב כולה מצויה רשת החשמל תחת לחץ הולך ומתגבר ובכל רחביה נשמעות אזהרות מפני הפסקות חשמל בקיץ. התחזית לחודשים יולי-ספטמבר היא טמפרטורות גבוהות מן הרגיל ברוב ארה"ב, עם עוד עונה של דליקות ענק ושנה שביעית ברציפות של סופות הוריקן כבדות מן הרגיל בחוף האטלנטי.
מומחים אומרים שגם לעיור המואץ יש חלק בהתחממות חודשי הקיץ. שלוש הערים המתחממות בקצב המהיר ביותר – רינו, לוס אנג'לס ובואיז – גדלות במהירות. כאשר בתים חדשים נבנים ויותר אספלט נשפך בכבישים, הערים סופגות יותר חום מאשר האיזורים הבלתי-מפותחים שסביבן; המדענים מכנים זאת "אפקט החום של האי האורבני".
ההשלכות של כל אלו ניכרו היטב בשנה שעברה, בגל חום חסר תקדים בצפון-המערבי הפסיפי, בו הטמפרטורות היו גבוהות ב-16 מעלות מן הממוצע. פורטלנד שברה את השיא שלוש פעמים והגיעה ל-47 מעלות; גל החום הרג קרוב ל-200 איש במדינות וושינגטון ואורגון. וכתמיד, הנפגעים הראשונים היו החלשים ביותר – הזקנים מאוד, הצעירים מאוד והעניים ביותר. הפוסט מציין, כי חוקרים מצאו שחלק מגלי החום של השנים האחרונות, כולל זה, לא היו מתרחשים בלא ההתחממות מעשה ידי אדם. פרופ' קריסטי אֶבּי מאוניברסיטת וושינגטון אומרת חד וחלק: "אנחנו מתחילים לראות שאנשים מתים בגלל שינויי האקלים. זה משנה משמעותית את מה שאנחנו אומרים".
גלי החום פוגעים גם במסורות אמריקניות מושרשות. בשנים האחרונות החליפו כמה ערים במערב את זיקוקי 4 ביולי ברחפנים המוארים בצבעים שונים, מחשש שהזיקוקים יגרמו לדליקות. מאותה סיבה, השנה הוחלפו דגלים בתצוגות לייזר. במקומות אחרים מפצירים שירותי הכבאות בתושבים להימנע משיגור זיקוקים בבתיהם. גם מגבלות על בר-ב-קיו הפכו להיות נפוצות, לצד איסור על הדלקת מדורות בפארקים הלאומיים בימים חמים ויבשים.
שינויי האקלים מטביעים את חותמם על מסורת נוספת היקרה לליבם של מיליוני אמריקנים: מחנות הקיץ. בדרום-מזרח ארה"ב ובחלקים מהמערב התיכון גורמים עליית הטמפרטורות והתגברות סופות הגשמים לדאגה בקרב מארגני המחנות. הצורך להתמודד איתם מטיל עומס תקציבי נוסף על הארגונים שמאחורי המחנות: החל מרכישת בקבוקי מים, דרך חשבונות חשמל גדלים וכלה ברכישת ביטוח מפני שטפונות. התוצאה לעיתים היא ביטולם של המחנות.

תאריך:  04/07/22   |   עודכן:  04/07/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משבר האקלים
עידן יוסף
השרה להגנת הסביבה: "לאחר כשנה של תלאות פוליטיות ואחרות ואלפי שעות של עבודה מאומצת, אני גאה ונרגשת לקדם עוד צעד את אחת ההבטחות המרכזיות של הממשלה"
איתמר לוין
אקונומיסט מזהיר מפני תגובה ממשלתית כאוטית למשבר האנרגיה הנוכחי, אשר תרחיק - במקום להאיץ - את המעבר לאנרגיה נקייה    קורא לפוליטיקאים להסביר לבוחרים שכיום האנרגיה הגרעינית בטוחה הרבה יותר
רועי וולר
הרשויות המקומיות אחראיות על שורה ארוכה של תחומים ונושאים, הנוגעים לחיי תושביהן, בשגרה ובחירום    אלא שבמערכה החשובה ביותר בדורנו - התמודדות עם משבר האקלים - הרשויות המקומיות אינן לוקחות חלק. נדרש שינוי מהיר בתפיסת ההפעלה הלאומית
מירב ארד
מחקר של המשרד להגנת הסביבה שופך לראשונה אור על הקשר שבין גלי חום למשבר האקלים ולתמותה בישראל    הפגיעה גדולה במיוחד באוכלוסיות שמעל לגיל 70    בסיכום שמונת מקרי גלי החום שנבחנו במחקר, נמצאה תמותה עודפת של 363 אנשים
איתמר לוין
טום פרידמן מסביר בניו-יורק טיימס: רוסיה יוצאת נשכרת מהזינוק במחירי הנפט והגז להם המערב מכור, בעוד ארה"ב ובעלות בריתה גובות עליהם מיסים    הן חברות הגז והן הירוקים חייבים להתאים את עצמם למציאות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il