X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
חנך לילד על-פי דרכו [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
סביבת החינוך התומכת על-פי היהדות
אותיות שם הילד יכולות ללמד אותנו על אופי המחשבה שלו ואיך כדאי לנו לדבר אליו, להתנהג אליו ולהגיב לדבריו

סיפורו של לירון כרמל
לירון כרמל, ילד בן 7 נכנס הביתה כולו מרוגש. למה? הוא קיבל 100 במבחן בחשבון, אך אימא שלו אורנה, לא פנויה להקשיב לו ואפילו אינה פנויה לומר לו שלום כי היא עם חברה שלה בטלפון. לירון, בתחושת חמיצות נכנס לחדרו וטורק את הדלת בחוזקה. מכירים את התחושה? קרה לכם עם הילד או הילדה שלכם? וכשאתם הייתם ילדים עם ההורים שלכם?
אז מה הקשר בין לירון כרמל לנומרולוגיה קבלית? אותיות שם הילד יכולות ללמד אותנו על אופי המחשבה שלו ואיך כדאי לנו לדבר אליו, להתנהג אליו ולהגיב לדבריו. תשלובת של המספרים האחרים נותנים לנו תשובות לשאלות נוספות על יכולותיו והדרך שכדאי שילך בה על-מנת שיצליח.
מה אמר על כך שלמה המלך?
כתב שלמה המלך בספר משלי: "חנוך לנער על-פי דרכו גם כי יזקין לא יסור ממנה" (משלי כ"ד, ו). נשאלת השאלה למה הוא התכוון? שאלו חכמים: האם החינוך והלימוד הוא הטבעת תכונות חדשות ועיצוב דמותו של הלומד על-פי הכוונת המחנך-המורה, או חשיפה של התכונות הטבועות בנפש, הדרכתן והכוונתן?
אומר הגר"א "חנוך לנער על-פי דרכו - לפי דרך מזלו וטבעו תחנכהו ותדריכהו... ואז גם כאשר יזקין לא יסור ממנה, אבל כשאתה מכריחו נגד טבעו, עתה ישמע לך, מיראתו אותך, אבל אחר כך בעת יוסר עולך מעל צווארו, יסור מזה כי אי-אפשר לו לשבור מזלו". הפסוק דורש חינוך אינדיבידואלי בהחלט, לפי תכונותיו וכישרונותיו של החניך, לפי נטיותיו וכוחותיו השכליים והנפשיים, אשר על כן לא כל שיטה מתאימה לכל חניך וחניך. אלא שיטה הנובעת ממזלו ומטבעו הגלומים בתאריך לידתו ובשמו.
תאריך הלידה והשם בנויים מאותיות ומספרים. על-מנת למצוא מכנה משותף, המאפשר ניתוח, נמיר את אותיות השם למספרים גם כן ואת המספרים נציב על גבי ספירות עץ החיים. מודל עץ החיים מתואר לראשונה ב'ספר יצירה' אותו כתב אברהם אבינו. לא כולם מכירים את הספר הזה, אשר נמצא גם בימינו אנו בחנויות הספרים וניתן לרכוש אותו וללמוד אותו. הטקסט הוא של אברהם אבינו והגירסה המוכרת לנו כיום, נערכה במאה ה-2 בידי רבי עקיבא. בהמשך חכמי ישראל בדורות השונים כתבו את פרשנויותיהם לספר זה. כל ספירה בעץ החיים מספרת לנו משהו אחר, יחד נותנת לנו תמונה של תכונות האדם, יכולותיו והפוטנציאלים שלו.
אז מה מספרות ספירות עץ החיים?
ספירת הכתר - מספרת לנו על כוח החשיבה והמודעות העצמית.
ספירת חכמה - מספרת לנו על שאיפת הנשמה.
ספירת בינה - מספרת לנו על הציפיות והדרישות שלאדם יש מעצמו.
ספירת הדעת הנסתרת - מספרת לנו המניע העוזר להגשמת הייעוד.
ספירות חסד-גבורה - מספרת לנו על העשייה והתעסוקה המתאימה לאדם.
ספירת תפארת - מספרת לנו על הייעוד של האדם וצרכיו הרגשיים.
ספירת נצח - מספרת לנו על הדבר שיביא את האדם לניצחון ולביטחון.
ספירת הוד - מספרת לנו מה מפריע לאדם בחיים.
ספירת יסוד - מספרת לנו עם אילו כישורים הגיע לעולם.
ספירת מלכות - מספרת לנו על התדמית והרושם שהאדם משדר לחברה.
כאשר אני מבצע חישובי גימטרייה שונים ומציב את המספרים במפת עץ החיים הקבלית אני יכול לקבל תשובות רבות על אפשרויות הבחירה של האדם. לכל מספר יש תוואי מואר, חיובי ותוואי מוצל שלילי.
בואו וניקח דוגמא. המספר 1 מספר לנו על תכונות מנהיגות שיש לאדם. אך, מנהיג יכול להיות טוב ומיטיב ויכול גם להיות דיקטטור. לכן, המספרים מראים את הכיוון הרצוי, לדוגמה, מנהיגות. איזה מנהיגות? האדם הוא הבוחר מה לאמץ בהתנהגותו. הכרת המספרים מאפשרת לעשות את הבחירות המיטביות.
חמישה פסוקים בתנ"ך מובילים אותנו לחינוך נאות:
הראשון, זכות הבחירה של האדם. זכות זו נובעת מהחרות שיש לכל אדם ומקורה בפסוק (בדברים ל', י"ט), "הַעִדֹתִי בָכֶם הַיּוֹם אֶת-הַשָּׁמַיִם וְאֶת-הָאָרֶץ הַחַיִּים וְהַמָּוֶת נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים לְמַעַן תִּחְיֶה אַתָּה וְזַרְעֶךָ". השני, קידוש החיים. את זאת אנו למדים מהציווי "וְנִשְׁמַרְתֶּם מְאֹד לְנַפְשֹׁתֵיכֶם" (דברים ד', ט"ו).
השלישי, מצוות העזרה לאחר, "וְכִי יָמוּךְ אָחִיךָ וּמָטָה יָדוֹ עִמָּךְ וְהֶחֱזַקְתָּ בּוֹ" (ויקרא כ"ה, ל"ה). אם נפל אחיך, תן לו יד ועזור לו לקום. ימוך, מלשון נמוך. הרביעי, "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ: אֲנִי, יְהוָה" (ויקרא, י"ט, י"ח) על זה הוסיף רבי עקיבא את פירושו "מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך". החמישי, הוא לקיחת אחריות. אנו מוצאים שני סיפורים בתנ"ך העוסקים בסיפור האחריות. הראשון מספר על אי-לקיחת אחריות. על גלגול אחריות. אדם אכל את התפוח שנתנה לו חוה. חוה מגלגלת את האחריות על הנחש. העונש על אי-קבלת אחריות הוא גירוש מגן העדן.
כאשר דוד המלך, מתחרט על חטא (הניאוף) עם בת שבע, לא רק שהוא מתנצל, הוא שם את חטאו לפניו, על-מנת שיזכיר לעצמו לא להיכשל שוב, כפי שכתב בתהילים (תהילים, נ"א, ה') "כִּֽי-פְ֭שָׁעַי אֲנִ֣י אֵדָ֑ע, וְחַטָּאתִ֖י נֶגְדִּ֣י תָמִֽיד". דוד לוקח אחריות על חטאיו ולא מגלגל אחריות זו על אדם אחר. ולא רק זאת שלוקח אחריות, אלא שם את החטא אל מול עיניו, על-מנת שלא ישוב ויחטא.
לקיחת האחריות היא דבר חשוב ביותר. בספר ויקרא אנחנו מוצאים את הפסוק "אֲשֶׁר נָשִׂיא, יֶחֱטָא" (ויקרא ד' כ"ב). מה הכוונה? השררה הניתנת לאדם מאפשרת לו להנהיג ולעשות טעות. לא אם נשיא יחטא, אלא אשר נשיא יחטא. כי, מי שעושה טועה. מנהיג טועה, מורה טעה וגם הורה עלול לטעות. כאשר האדם מבין שטעה עליו לקחת אחריות ולא לגלגל אותה לאדם אחר, אלא להודות בטעותו ולכפר עליה, כפי שכותב הרב נתנאל אלישיב.
מדוע חשוב שמנהיגים ייקחו אחריות על חטאיהם?
"למנהיגים יש, מטבע הדברים, קהל אוהדים, שנותן אמון מלא בדבריהם. כשמדובר בחטא שהתפרסם, ובפרט כשמדובר בחטא בין אדם לחברו, שיש בו גם צד שמאשים, אם המנהיג מתעקש שלא להודות בחטאו, מיד נוצרים שני מחנות - אלו שמאמינים למאשים ואלו שמאמינים לנאשם. ועינינו רואות שגם כשהרשויות קובעות באופן ברור שהמנהיג לא צודק, רבים מאוהדיו ימשיכו לצדד בו, ואף לראות בו קורבן של עלילה או רדיפה. מחלוקות מסוג זה עלולות לקרוע את החברה לגזרים, והן גורמות לאוהדיו של המנהיג לאבד כל אמון ברשויות האכיפה ובמערכת המשפט. על כן, הדרך היחידה למנוע את מחול השדים הזה הוא שהמנהיג יגיע להבנה שאם כבר חטא, לכל הפחות לא יוסיף חטא על פשע באמצעות הכחשה ופגיעה נוספת במי שנפגע ממנו, אלא ייקח אחריות על מעשיו. הואיל והכחשת החטא היא כל כך הרסנית לחברה, חשוב שהחברה תדע להעריך את מי שמודה על חטאו".
מדוע חמישה פסוקים?
ומדוע חמישה פסוקים דווקא? כי... אם ניקח את המלה 'חמש' ונהפוך את סדר אותיותיה, נקבל את המלה 'שמח'. כלומר קיום חמשת כללי החיים המובאים לנו על-ידי פסוקים אילו, יכניס לנו חינוך ראוי ושמחה לחיינו. הרי מה היה בבית המקדש, בתוך קודש הקודשים? ארון הברית ובתוכו עשרת הדיברות. ומהן עשרת הדיברות אם לא עשרה ציוויים מוסריים. בלעדי דיברות אלו לא הייתה בכלל היכולת לקיים חברה מסודרת. איך נכיר את עשרת הדברות אם לא נלמד אותן? לכן, ביד האחת יש להשקיע בביטחון ובשמירה על החיים, וביד השנייה להשקיע בחינוך.
לכן, על-מנת לשמור על ילדנו מחד-גיסא ולחנכו לחיים טובים מאידך-גיסא, להביאו לחיים טובים, שמחים ומאושרים. כדאי להורה להכיר את מפת הדרכים אל לב ילדך, הנותנת לנו כלים מתאימים להגשמת רצונו לייצר אפשרויות לחיים נכונים לילד, לפי דרך מזלו וטבעו, כמו שאמר הגר"א.
למה כדאי לכם ההורים להזמין את מפת הדרכים אל לב ילדכם?
כדי לעזור לו להיות מאושר. ילד מאושר הוא ילד שלומד את תחום לימודים המתאים לו. הוא פחות עצבני היות שאתם יודעים לפנות אליו בדרך המתאימה לו ונמנעים מלפנות אליו בדרך המרגיזה אותו. תוכלו להבין את אופן החשיבה שלו ואל מי הוא יהיה חסר סבלנות או שיפוטי.

תאריך:  04/07/2022   |   עודכן:  04/07/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סביבת החינוך התומכת על-פי היהדות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
שרת הפנים, מנהיגה של מפלגה, שמציגה עצמה כמפלגה המעגנת את דפוסי מסורת ישראל במצעה, מביישת את עולם הערכים היהודי, כשהיא הופכת לעבריין את מבקש המקלט, שמצא מקום עבודה, בו הוא נותן ביטוי לכישוריו האינטלקטואליים
עמנואל בן-סבו
הבחירות כב    כאן, יודעים זאת לפי השופרות והטרומבונים, התועמלנים והמתחזים לעיתונים ולפרשנים    הבחירות כבר כאן, הסחי והמיאוס עולים במהירות מסחררת יחד עם ביב השופכין, על גדותיהם
יהודה קונפורטס
האם ועדת הבחירות המרכזית ערוכה כמו שצריך מפני מתקפות סייבר? ומדוע גם ב-2022 אין בחירות ממוחשבות, ואנחנו מצביעים כמו בימי בן-גוריון? שאלות בוערות ביום התפזרות הכנסת
יוני בן-מנחם
הנהגת חמאס קיבלה החלטה לחדש את המגעים לפיוס עם המשטר הסורי לאחר נתק של כעשר שנים בעקבות מלחמת האזרחים בסוריה. סוריה ריככה את עמדתה כלפי חמאס בעקבות מבצע "שומר החומות" אך גם אם הנשיא אסד יסכים לפיוס, היחסים לא ישובו למה שהיו עד לנתק ב-2012
יעקב קורי
כדאי לצאת פראייר    להמשיך במנוי הארץ כי אתה אוהב אותו, לרכוש את בית חלומותיך, לא לקחת הלוואות גם בריבית אפס, לא להשקיע בבורסה שאינך מבין בה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il