X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
לברוב ונשיא אוגנדה, יווריי מוסווני [צילום: AP]
"המצב הזה מהדהד את ההיסטוריה שלנו"
אפריקה, אוקראינה וקולוניאליזם
עמנואל מקרון הגיע לאפריקה מיד לאחר שסרגיי לברוב עזב אותה - עדות מוחשית למאבק על תמיכתה של היבשת על-רקע המלחמה באוקראינה, מסביר וושינגטון פוסט

כאשר הנשיא עמנואל מקרון ביקר השבוע במדינת קמרון, הוא כינה את אפריקה כולה "צבועה" בשל סירובה של רוב היבשת לגנות את רוסיה על פלישתה לאוקראינה. הדברים עמדו בניגוד בולט לביקור שהתקיים ביבשת בשבוע שעבר: שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, חתם על הסכמים ושיבח את עמדתם של מנהיגי היבשת במאמר שפורסם במצרים, קונגו, אוגנדה ואתיופיה.
ביקורים אלו מייצגים מציאות קשה מבחינת מדינות אפריקה, מסביר וושינגטון פוסט. רבות מהן ביקשו להימנע מנטילת צד במלחמה באוקראינה: 25 מבין 54 מדינות היבשת נמנעו מהצבעה כאשר עצרת האו"ם גינתה את רוסיה ברוב גדול בחודש מרס. אבל בין אם תאהב זאת ובין אם לא, אפריקה נגררת לעימות, בעיקר מבחינה כלכלית. רבות מן המדינות תלויות בתבואה מאוקראינה והמחירים מזנקים (כמו גם מחירי הנפט) – בעוד הן טרם התאוששו מהקורונה. מקרון הבטיח לסייע להן להתמודד עם השלכות המלחמה בכך שיעודד השקעות צרפתיות בחקלאות שלהן, כדי להגביר את אספקת המזון המקומית.
הדיפלומט האמריקני הבכיר מייק האמר ביקר גם הוא השבוע במצרים ואתיופיה, שם נפגש עם מנהיגי האיחוד האפריקני. משרד החוץ ציין, כי המטרה המרכזית של השיחות היא להביע את תמיכתה של ארה"ב במציאת פתרון דיפלומטי לסכסוך בין השתיים בנוגע לפרויקט על הנילוס שמקימה אתיופיה ועלול לפגוע בזרימתו למצרים. בשבוע שעבר הודיעה ארה"ב על סיוע של 1.3 מיליארד דולר למדינות קרן אפריקה, להתמודדות עם הבצורת הקשה באתיופיה, קניה וסומליה – אבל יש הסבורים שלא יהיה די בכך.
טביעת רגל רוסית ב-18 מדינות
הקרמלין הציף את מדינות אפריקה במידע כוזב. לברוב טען שמשבר המזון ביבשת נובע חלקית מהעיצומים המערביים על רוסיה וגינה את המערכת הכלכלית העולמית שלטענתו תומכת במערב על חשבון אחרים. הוא הבטיח, שארצו תעמוד בהתחייבויותיה לייצא מזון, אנרגיה, דשנים וסחורות נוספות לאפריקה. רוסיה משתמשת בביטוי "המיליארד המוזהב", כדי לתאר את האליטה המערבית העשירה ולנסות לגייס תמיכה. לברוב העניק, בנאום באדיס אבבה, גרסה אנטי-קולוניאלית לפלישה לאוקראינה: "אני בטוח שרוב מוחץ מבין המדינות לא רוצות לחיות כאילו הקווים הקוליניאליים חוזרים".
הגישה הזו אינה מקרית, מסביר הפוסט. למוסקבה אין מורשת קולוניאלית באפריקה, בניגוד למעצמות מערב אירופה, ולעומת זאת יש לה יחסים ארוכים עם המושבות-לשעבר ההולכים אחורה עד לימי המלחמה הקרה. חלק מן המדינות שנמנעו בעצרת עשו זאת על בסיס תנועות אנטי-קולוניאליות להן היו קשרים הדוקים עם בריה"מ.
טיעון הנגד החזק ביותר של מקרון הוא שרוסיה "היא אחת מן המעצמות האימפריאליסטיות והקולוניאליסטיות האחרונות". הוא תיאר את הפלישה לאוקראינה כ"מלחמה טריטוריאלית, מהסוג שחשבנו שנעלם מעל פני אירופה. זו מלחמה של המאה ה-20, אפילו של המאה ה-19". אלא שצרפת עצמה מצויה בעיצומו של שינוי בנוכחותה במערב אפריקה, כאשר היא מסיימת את "מבצע ברקהיין" – כוח משימה שניסה להיאבק בתנועות הג'יהאדיסטיות במאלי, ניגר ובורקינה-פאסו; מקרון הצהיר, כי למרות זאת – ארצו מחויבת ללא פקפוק לביטחון באפריקה. בינתיים שלוחיה של רוסיה – בעיקר קבוצת וגנר, המעסיקה שכירי חרב – מגבירים את השפעתם ברוב מערב אפריקה. המחקר למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים בוושינגטון אומר כי ב-18 מדינות יש כעת טביעת רגל רוסית.
מצד שני, בניגוד לטענתו של מקרון – רוב מדינות אפריקה גינו את הפלישה. 29 מהן הצביעו בעד הגינוי בעצרת הכללית, ולפני כן כל שלוש החברות האפריקניות במועצת הביטחון היו בין 12 החברות שתמכו בגינוי לרוסיה (שכמובן הטילה וטו על ההחלטה). יומיים לפני הפלישה נשא שגריר קניה באו"ם, מרטין קימאני, נאום רב-עוצמה בו השווה את איומיה של רוסיה על אוקראינה לקולוניאליזם ששעבד חלקים כה נרחבים מאפריקה. "המצב הזה מהדהד את ההיסטוריה שלנו. קניה וכמעט כל מדינה אפריקה אחרת נולדו כתוצאה מסיום דרכה של אימפריה", הזכיר.

תאריך:  29/07/22   |   עודכן:  29/07/22
+עשרות שבויי מלחמה אוקראינים נהרגו במתקפת טילים
13:53 29/07/22  |  איציק וולף

עשרות שבויי מלחמה אוקראינים, שהוחזקו בידי רוסיה במתקן כליאה בחבל דוניצק שבמזרח אוקראינה הנשלט בידי בדלנים פרו-רוסיים, נהרגו במתקפת טילים. רוסיה ואוקראינה מאשימות זו את זו באחריות לתקרית.
לטענת רוסיה, השתמשה אוקראינה בטילים מתוצרת אמריקנית במתקפת הטילים הקטלנית. צבא אוקראינה הכחיש שביצע מתקפת טילים וטען כי צבא רוסיה ירה ארטילריה במכוון לעבר מתקן הכליאה.


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
יאיר נבות
הערכה סבירה לגבי מספר ההרוגים תעמוד על 20-25 אלף הרוגים ובין 45 ל-50 אלף פצועים ברמות שונות, רבים מהם אינם כשירים יותר לשוב לשדה הקרב    הערכות העדכניות הללו בוושינגטון גבוהות משמעותית ממה שסברו עד לאחרונה, ומעידות שוב על עוצמת המכה שחטף הצבא הרוסי
איתמר לוין
ההסכמה לקצץ 15% בצריכת הגז באיחוד האירופי היא פשרה אופיינית, והיא לא תספיק אם רוסיה תקצץ את האספקה והחורף יהיה קשה במיוחד - מזהיר אקונומיסט
עידן יוסף
הסוכנות היהודית מגבשת מסמך חלופות לדרג המדיני, לפיו הסוכנות תמשיך לפעול באופן מקוון ויועברו סמכויות לארגון נתיב - שממשיך לפעול ברוסיה כגוף קונסולארי
יאיר נבות
ההסכם קובע מנגנון אספקת הציוד האירני למטוסים, כמו גם מתן שירותי תיקון ותחזוקה ותמיכה טכנית למטוסים רוסיים ע"י מרכזי תיקון אירניים. נחתם גם מזכר הבנות ולפיו יוגדל מספר טיסות הנוסעים בין המדינות ל-35 בשבוע
אורי מילשטיין
החוקר יליד קייב, אלכסנדר פפקוב, מתאר במפורט כיצד עורר סטרלקוב ב-2014 מרד במזרח אוקראינה עם כנופיה של 50 מורדים, מקצתם ללא נשק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il