X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
רומנים הסטוריים [צילום: משה ניסנבוים]
מן האין אל האני
'העולם הזה' הוא מקום התיקון, ולשיטתו של הרב אשכנזי, המפעל העיקרי בהיסטוריה הוא המאמץ הקולקטיבי של עם ישראל להוליד זהות מוסרית מושלמת שבכוחה לגאול את האנושות כולה

מתוך הספר
לדעת הרב אשכנזי החסיד (וכאן הוא מתכוון גם למקובל) אינו נגוע בדיכוטומיה ההכרתית המאפיינת את האדם המודרני מכיוון שהוא מצליח להיות ישות "בלתי מוגשמת", שנדרשת עדין לממש את עצמה מבחינה רוחנית ומוסרית. כאן עורך הרב אשכנזי הקבלה מעניינת בין החסידות לציונות החילונית, וטוען ששתי התנועות הללו דומות, שכן שתיהן רואות בעם ישראל את גאולת האנושות. לדבריו, "בבסיס העושר של תנועת החסידות ושל הצלחת הציונות הפוליטית קיימת הכרה משותפת בחשיבות הפשוטה והטהורה של עובדת הקיום היהודי... הספציפיות של החסידות זיהתה רק קטגוריות רוחניות יהודיות בלבד, ובכך הפכה לרחם של התנועה הציונית, שכן התנועה הציונית, מה שלא יהיו חסרונותיה ומהמורותיה, הצליחה בסופו של דבר להפוך למשיחיות עצמה" (עמ’ 103).
החסד היותר גדול של הבורא הוא להפוך את אותו "אחר" לשותף מלא, לבן שיח אמתי בעל אפשרות להתווכח, לזעוק, להתנגד ולבחור. במסגרת אותה שותפות מלאה, על הבורא לצמצם עוד יותר את כל רצונו להשפיע על-מנת שאותו "אחר" ממנו יוכל לכבוש את ה"רצון לקבל" שלו עצמו ולהפכו ל"רצון להשפיע", ובתוך כך להשוות צורה עם בוראו ולהפוך מוסרי ו"משיח" (בבחינת איש השיח) כמוהו. כל עוד נמצאת הישות בשלב החסד הראשון, כשהחיים ניתנים לה חינם רק מצד רצון הבורא המבקש להעניקם לה, הרי "לא מתממש רצון הבורא להעניק לבריאה את כל הטוב בזכות בחירת האדם", שכן האדם לא זכה עדין בכל השפע שקיבל מהבורא בזכות מעשיו ובחירותיו שלו, מתוך בחירה חופשית... (עמ’ 122)
הבורא מדבר אל האדם הן בדרך ישירה של נבואה והן באמצעות כל הפרטים והמקרים המזדמנים לאדם בחייו והאדם עונה לו באותה מטבע, אם דרך התפילה ואם באמצעות הפעולות שהוא עושה בכל אותם פרטים או מקרים המזדמנים לו בחייו. דיאלוג חי זה הוא השורש למהלך הגאולה המיועד להביא את העולמות כולן לתיקונן במהלך ההפוך לזה של ההשתלשלות (עמ’ 212).
סקירת הספר מן האין אל האני-
בספר המרתק מן האין אל האני - קריאות קבליות במשנתו ההיסטוריוסופית של הרב יהודה לאון אשכנזי (מניטו), מנתחת המחברת, ד"ר גבריאלה בן שמואל, את משנתו המופלאה של אחד מגדולי ההוגים בדור האחרון - הרב יהודא לאון אשכנזי (מניטו).

שאלות מפתח
ישנה כאן למעשה שיטה ששורשיה טמונים בחביוני השתלשלות אינסוף עולמות רוחנײם שהעולם הגשמי שאותו אנחנו מכירים באמצעות חושינו הוא רק קצה הקרחון שלה
▪  ▪  ▪

במהלך הספר ישנו ניסון לענות על השאלות הגדולות שמעסיקות אותנו: איך יכול להיות שמבורא מושלם יצאו בריות חסרות ועלובות, ואיך מהטוב המוחלט יצא רוע ענקי כמו זה שאנחנו חװים בהיסטוריה של העולם?
הספר דן ביסודות הקבליים של משנתו של הרב אשכנזי. מושגי מפתח בקבלה כמו 'אור אינסוף', 'הצמצום הראשון', 'השתלשלות העולמות' ו'שבירה ותיקון בעולמות' נידונים בו בהרחבה, כמו גם הקשר בין בריאת העולמות לאדם ולהיסטוריה של 'העולם הזה'.
באמצעות המושגים היסודיים האלו מבקש הרב אשכנזי לענות על שתי שאלות המפתח של הקבלה. ישנה כאן למעשה שיטה ששורשיה טמונים בחביוני השתלשלות אינסוף עולמות רוחנײם שהעולם הגשמי שאותו אנחנו מכירים באמצעות חושינו הוא רק קצה הקרחון שלה. לשיטתו של הרב, הבורא, שהוא הטוב המוחלט, ברא בריאה שתקבל את כל השפע האינסופי שבידו להעניק. אולם טוב אמתי איננו זה המוענק חינם, אלא זה שמאפשר לצד השני לרכשו בזכות מעשיו.
לדבריו: "בנקודה זו אין ספק שהקבלה שונה מכל המסורות האחרות. מאחר שלפיה לא יכול להתקײם מצב של עליה רוחנית הניתנת חינם. נהפוך הוא: על-פי הקבלה, הנשמה חײבת לעבור דרך שלבים והדרגות של עולם התיקון על-מנת להפוך את צורת הקיום שמהותה קבלת הישות, לצורת קיום חדשה שמהותה נתינת הישות לאחר. בסופו של דבר, ה'צמצום' והשתלשלות העולמות, הנאצלים והנבראים, כולם מכװנים אך ורק לתכלית אחת: הפיכת הבריאה המקבלת לבריאה מוסרית המחקה את בוראה ולומדת להעניק את השפע האלוהי שהיא מקבלת חינם ולהעבירו הלאה, שהיא מהות הגאולה" (מן האין).
'העולם הזה' הוא מקום התיקון, ולשיטתו של הרב אשכנזי, המפעל העיקרי בהיסטוריה הוא המאמץ הקולקטיבי של עם ישראל להוליד זהות מוסרית מושלמת שבכוחה לגאול את האנושות כולה.
משמעות הדברים הינה שהרב אשכנזי תפס את 'הצמצום הראשון' בתור "האקט המוסרי הנעלה ביותר של הבורא, שצמצם עצמו על-מנת לפנות מקום לאחר בתוכו" - אקט אותו צריכים הנבראים לחקות ביחסיהם עם הזולת במציאות העולם. בכך הופכת תפיסת הרב אשכנזי את הקבלה לתשתית של מוסר אוניברסלי בעל ערך וחשיבות לכלל האנושות, תוך שהיא תורמת להבנת התפתחות מחשבת ישראל ומקומה של הקבלה במאה העשרים.
אם כן, ניתן לראות בספר זה הדגמה לשיטתו של הרב גם בתחומים נרחבים אחרים. ײחודיותו של הרב אשכנזי טמונה בראײת המסורת היהודית כמכלול קוהרנטי, תוך יצירת סינתזה בין יסודות קבלײם, פרשנות מקראית וחשיבה מטאפיזית ואתית, אותם גיבש לכלל תורה מתודית שלמה.
הרקע לכתיבת הספר מתחיל בדצמבר 2008, אז אושר הדוקטורט שכתבה גבריאלה על ההגות ההיסטוריוסופית של הרב אשכנזי במחלקה לפילוסופיה יהודית באוניברסיטת בר-אילן. היה זה הדוקטורט הראשון שנכתב על הרב, שכיום משנתו זוכה לקהלים רבים ומגוונים. עשור לאחר מכן, היא הוזמנה על-ידי הוצאת אדרא האקדמאית להפוך את הדוקטורט לספר.
המחברת, הסופרת גבריאלה בן שמואל, היא דוקטור למחשבת ישראל ומרצה ביהדות. כתבה את טרילוגיית ספרי העיון סוד העברי המבוססים על שיעוריו של מניטו, ואת טרילוגיית שושלת שומרי הסודות, המתארת את סיפור האהבה בין הבורא לעם ישראל דרך שלושה סיפורים של אברהמים בשלוש תקופות שונות בתולדות האנושות בסוגה של הרומנים ההיסטוריים.
את מן האין אל האני ניתן לרכוש בהוצאת אדרא.

תאריך:  15/08/2022   |   עודכן:  15/08/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה ניסנבוים
סיפור מתוח, רווי תככים, מזימות ותחבולות: הדוכס וויליאם בארואו הראשון, אחד מחמשת המלכים של האימפריה, מחליט לקחת את העניינים לידיו ולמרוד בקיסר המוחלש כדי להכתיר את בנו, אלן, כיורש לקיסר
דניאל פלורנטין
בחנות המכולת פשטה הגרמנית את מחלצותיה ונשמעה מתחננת, ארצית, אפופה ריחות דגים כבושים, פירורי גבינת קרש כחושה, לחם אחיד, כתמי מזון על בגדיהן של עקרות בית    א שיינע ברייטעלע    יו? אויך א מייסע! יידיש
משה ניסנבוים
הספר עוסק בפרשיות מגוונות ואירועים שהסעירו את הציבור בישראל    המחבר, ד"ר אל"ם (מיל.) משה אלעד, הוא מרצה באקדמיה ומחוצה לה על מגוון נושאים, החל מהסכסוך הישראלי-פלשתיני ועד פרשיות שהסעירו את ישראל
משה ניסנבוים
הרקע לכתיבת טרילוגיית הספרים המרתקת של המחברת, גבריאה בן שמואל, משלב סיפור משפחתי עתיק שהועבר מדור לדור, ממש כשם הספרים "שושלת" יחד עם הרצון להכרת דמויותיהם של האבות בצורה שונה וסיפורית
משה ניסנבוים
באותו הרגע שבו תופס האדם את הדילמה של זהותו - מי הוא: נבחר בחירי או חיה מפותחת - הוא נידון להיות חופשי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il