X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
חשמל אמין ואיכותי [צילום: ענת חרמוני/פלאש 90]
תוכנית חירום לאומית
אם לא נתעורר ומהר משבר הדיור במדינת ישראל יראה כמו משחק ילדים לעומת משבר האנרגיה והמחסור בחשמל

לאחרונה פורסם כי במשרד הפנים חוששים מהעובדה שתכנון משק החשמל בישראל מתעכב וכי ללא ודאות מלאה שוועדת השרים תתמוך בבקשת הוות"ל לפרסום מכרז לתחנת כוח באזור המרכז, הרי שכל התקדמות שהייתה עד כה תחזור אחורה. דה-פקטו שרת הפנים הבהירה כי ללא ודאות מלאה תעדיף להשאיר את התוכנית במגירה לכל הפחות עד לכינונה של ממשלה חדשה. זאת על-אף מכתביו של מנהל מערכת החשמל סמי תורג'מן לפיהם ישראל עומדת בפני משבר אנרגיה חמור ביותר אם ההחלטה על תחנת כוח באזור המרכז לא תקודם.
תורג'מן ציין כי האנרגיות המתחדשות אשר מיוצרות באזור הדרום או הצפון יעמיסו מספיק על הרשת ההולכה כך שלא ניתן יהיה להעבירם לאזור המרכז ולא ניתן להעמיס בעודף של ייצור חשמל באזורים אלו ולפיכך, יש להקים תחנת כוח באזור המרכז. אולם כאמור, אין רוב של שרים בממשלה הנוכחית להעברת ההחלטה על הקמת תחנת כוח באזור המרכז. כל שר מתנגד מסיבותיו שלו. במרבית המקרים זמן הפיתוח ארוך למדי ומימוש הפרויקט מתפזר, כיאה למדינת ישראל, בין מספר רב של גופים ורגולטורים אשר צפויים ליהנות מפירות הפרויקט אך מעדיפים לפעול נגדו ולסכלו. פיזור האישורים בין גופים שונים ורגולטורים רבים בישראל, אשר כל אחד מגן תוך חירוף נפשו על תחום אחריות מבלי לראות את התמונה הגדולה - זה כשלעצמו מהווה מכשול של ישראל פעם נוספת.
רשתות החשמל בישראל עומדות בפני סיכון גדול
העובדה שרשת החשמל בישראל מתנהלת כרשת מבודדת ("ISLANDED GRID") ויציבותה תלויה בעיקר באנרגיה הקינטית של הטורבינות המאסיביות (המוזנות בדלקים פוסילים) ותפקידן למנוע מתדירות רשת החשמל לרדת מהר מידי כאשר הביקוש עולה על ההיצע או כאשר הביקוש עולה מהר מידי. ללא בולם זעזועים זה (אותן טורבינות מוזנות דלקים פוסלים) הרי שרשתות החשמל בישראל צפויות לעמוד בפני סיכון גדול הרבה יותר של סטיות חמורות בתדר והפסקות חשמל כלל ארציות. בנוסף, רשת החשמל של ישראל איננה מחוברת לרשתות החשמל במדינות השכנות, ולכן ככל שאחוז האנרגיות המתחדשות יעלה כך יגדל הקושי בייצוב הרשת ואספקת חשמל אמין ואיכותי לצרכנים תקטן.
לכן, קודם הצהרות וההתחייבויות להקמת תחנת כוח נוספת באזור המרכז על-מנת למנוע חוסר באספקת חשמל לאזור המרכז צריך לגבש תוכנית ריאלית כגון שילוב של ממירים (INVERTERS ), אשר מתאימים לייצוב הרשת וכן להגדיל ולגוון באופן משמעותי את אמצעי האגירה הזמינים בטווחי זמן קצרים, בינוניים וארוכים זאת כדי לשמור על האיכות, היציבות והביטחון האנרגטי של רשת החשמל.
לגבי אמצעי הייצור, אין עוררין כי אנרגיה סולארית בישראל שטופת השמש, היא היעילה, הזולה והזמינה ביותר; הטכנולוגיה הסולארית משתפרת במהירות וצפויה להמשיך להשתפר בשנים הקרובות. כבר בסוף שנת 2020 נקבע מחיר של 17.45 אג לכל קווט"ש של מתקנים סולאריים משולבי אגירה וכל זאת לאחר שנלקחה בחשבון עלות גבוהה ביותר בגים השימוש במקרקעין. בעתיד הלא רחוק ניתן יהיה להערכתי להוזיל את עלויות הייצור של מתקנים אלה בהינתן אפשרות להרחיב את פרופיל התפעול של מתקנים אלה לטובת אספקת שירותי רשת תפעוליים נוספים.
בין אם אנרגיה ירוקה ובין אם תחנת כוח נוספת באזור המרכז, אם לא נתעורר ומהר משבר הדיור במדינת ישראל יראה כמו משחק ילדים לעומת משבר האנרגיה והמחסור בחשמל. ישראל חייבת להכריז על תוכנית חירום לאומית, כבר אתמול, ולהתחיל לעבוד ולחשוב בכיוון של ייצוג רשת החשמל ושילוב של ייצור ואגירת חשמל במקביל.

הכותב הוא מנכ"ל חברת סולאיר אנרגיות מתחדשות בע"מ.
תאריך:  03/09/2022   |   עודכן:  03/09/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תוכנית חירום לאומית
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הערות למאמר
יפה זעפרני  |  4/09/22 21:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמנואל בן-סבו
יהודי המיידה בקבוק תבערה ואבנים על פלשתינים מייד מקוטלג כטרוריסט יהודי ובצדק, מדוע פלשתינים המזנבים בלוחמי צה"ל, ללא מורא וללא פחד, מבעירים את רכביהם הצה"ליים בעת מנוסתם, אין זה טרור?
רפי לאופרט
מכתבי האזהרה של הוועדה לחקירת אסון מירון 2021 הציפו מחדש בתודעת הציבור תחושה שוועדת החקירה מיותרת למעשה ומה שנחוץ באמת הוא ועדת בדיקה מקצועית שתגדיר תוכנית-אב מחייבת להסדרת האירועים במקום: נהלים, דרכי גישה, סידורי ביטחון ובעיקר מספר משתתפים, דרכי כניסתם ופינויים בנוהל רגיל ובהסדרי חירום
עידן יוסף
לטיקטוק יש 1.2 מיליארד משתמשים מדי יום, וכל אחד מהם יכול להיות יעד למתקפה. ביישומון שבו המשתמשים גוללים סרטונים במשך דקות ארוכות ואף שעות, התרמיות יכולות לתפוס את המשתמשים כשאינם ערניים ולגרום להם לאבד כסף, את הגישה לחשבון שלהם ואפילו את המוניטין שלהם
יוני בן-מנחם
יו"ר הרש"פ אבו מאזן מתכנן להדיח את תאופיק אלטיראווי, חבר הנהגת פתח מהתנועה באשמות של שחיתות כדי להקל על חוסיין א-שיח' בקרב הירושה. אלטיראווי, שהיה ראש המודיעין הפלשתיני, מחזיק בסודות רבים כולל פרשת מותו של יאסר ערפאת, האם הוא יפתח את תיבת הפנדורה
עידן יוסף
מי הכשיר את איתמר בן-גביר בדעת הקהל והפך אותו למועמד לגיטימי, למה נוטש מאיר יצחק הלוי את המחנה הממלכתי, מה חושף חולדאי על גבולות היכולת של מרב מיכאלי, לאן פניה של מפלגת נעם והאם איילת שקד תמליץ על עצמה לראשות הממשלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il