X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
טראס. רוב מצומק בסיעה [צילום: רואי ויירה, AP]
טראס מתכוננת: יוקר המחיה בראש
טיימס מדווח על תוכניותיה של שרת החוץ, הצפויה לנצח בבחירות במפלגה השמרנית לראשות ממשלת בריטניה: המשבר הכלכלי יטופל ראשון

אם הסקרים בבריטניה צודקים, מחרתיים (6.9.22) יטוסו ליז טראס ובעלה, יו טראס, לארמון בלמורל בסקוטלנד. בוריס ג'ונסון יטוס בנפרד, מטעמי ביטחון. לאחר שג'ונסון יגיש רשמית את התפטרותו למלכה אליזבת, היא תטיל את טראס להרכיב את הממשלה החדשה. בשעה 18:00 (שעון ישראל) היא תשא את נאומה הראשון לאומה – כנראה מתוך דאונינג סטריט 10 ולא בכניסה אליו כמקובל, משום שהתחזית היא לסופת רעמים.
מזג האוויר הוא מטאפורה ראויה לירושה אותה מקבלת טראס – מציין טיימס הלונדוני. שרת החוץ מובילה בפער של 30-20 נקודות על פני שר האוצר לשעבר, רישי סונאק, במרוץ להנהגת המפלגה שתוצאותיו יתפרסמו מחר. היא תקבל משק בו יוקר המחיה עולה בשיעור הגבוה ביותר מאז 2008, וחורף העלול להיות קשה כמו זה שקדם לעלייתה של מרגרט תאצ'ר לשלטון ב-1979. האינפלציה מזנקת והליש"ט צפויה להגיע לנקודת שוויון עם הדולר – לראשונה מאז המשבר שהפיל ב-1992 את ממשלתו של ג'ון מייג'ור.
"ליז מטגנת את הפקידים ועוזריה עם תוכניות כלכליות ולגמרי מנהלת את ההצגה", אומר אחד מעוזריה. נאומה צפוי להיות קצר מאוד ולהעביר מסר אחד: אני יודעת כמה משבר יוקר המחיה קשה ושצריך פעולה מיידית. טראס תציג למחרת בבוקר לממשלתה (שאותה טרם סיימה לאייש) את תוכניותיה להתמודד עם התייקרות האנרגיה; חשבון האנרגיה השנתי למשק בית ממוצע עומד להגיע בשנה הבאה ל-3,549 ליש"ט. בעוד כשלושה שבועות היא צפויה להציג שינויים בתחום המיסים.
מקורות באוצר מעריכים שתוכניותיה של טראס יעלו 100 מיליארד ליש"ט וימומנו באמצעות הגדלת החוב הממשלתי. "זה יהיה יותר גדול ממה שאנשים חושבים. הם מדברים במונחים של חבילה בממדי הקורונה", אמר לטיימס מקור בווייטהול. טראס מתכננת בין היתר לדחות עלייה במס החברות, להוריד את המיסים על משקי הבית ולהפחית את המע"מ – במקביל להעלאת תקציב ההגנה ל-3% מהתמ"ג עד 2030. טראס אמרה בשבוע שעבר לחברים בסיעה השמרנית בפרלמנט, כי בכוונתה גם לתת עדיפות לקיצור התורים בבתי החולים הממשלתיים. במקביל היא תבטל או תקפיא כמה מן הפרויקטים של ג'ונסון, כגון החלפת היאכטה המלכותית "בריטניה"; טראס אומרת שהרבה יותר דחוף לחזק את הצי.
טראס מתכוונת להשתמש בנאומה בוועידת השמרנים בתחילת אוקטובר כדי להציג את מפת הדרכים שלה לשינויים יסודיים במשק הבריטי. "היא חושבת שהקורונה ואוקראינה חשפו את חולשותיה של הכלכלה הבריטית", אומר אחד מעוזריה. "המשימה שלה היא להפוך את בריטניה להרבה יותר תחרותית. הממשלות הקודמות לא ביצעו את הרפורמות הקשות; ממשלתה של ליז תעשה את זה". הטיימס מציין, שזהו שם קוד לביטול כמה מזכויות העובדים שנכפו על בריטניה כחלק מחברותה באיחוד האירופי.
לטראס יהיו גם בעיות פוליטיות. נצחונה עשוי שלא להיות מוחץ כפי שצופים הסקרים, ומה שחשוב יותר – היא לא תוכל לסמוך על עשרות מחברי הסיעה. בעוד לג'ונסון היה רוב של 71 חברים בפרלמנט, הרוב המוצק והקבוע של טראס עשוי להיות כעשרה חברים בלבד. סונאק כבר הודיע שלא יסכים לכהן בממשלתה, ובאופן טבעי הוא עשוי להנהיג את מתנגדיה בסיעה.
צוותה של טראס יהיה השביעי שינהל את בריטניה בשש השנים האחרונות (אחרי הצוות של דייוויד קמרון, שני צוותים של תרזה מיי ושלושה של ג'ונסון), והמשימה למצוא יועצים שישרתו מאחורי הקלעים הופכת להיות קשה יותר. במקביל צפויה טלטלה משמעותית בשירות הציבורי, ובראשה החלפת מזכיר הממשלה, סיימון קייס, בג'יימס באולר, לשעבר פקיד במשרדי האוצר והסחר.
מעבר לנושאים הכלכליים, טראס תפעל בתחום החוץ – בו יש לה הרבה יותר ניסיון. היא תמהר להפגין את תמיכתה באוקראינה, מדיניות לה הייתה שותפה בממשלת ג'ונסון. צוות המעבר שלה ביקש מהדרג הפקידותי לארגן ביקור לדבלין, בניסיון להגיע למסקנות עם ראש הממשלה, מייקל מרטין, בנוגע לחלק הצפון-אירי של הברקזיט הממשיך לגרום כאבי ראש. אנשיה של טראס מקווים, כי התקדמות מול אירלנד תקל עליה לקבל הזמנה לבקר את ג'ו ביידן, המודאג מהסתבכות אפשרית של הברקזיט.

תאריך:  04/09/22   |   עודכן:  04/09/22
+החרפת יוקר המחיה באירופה עשויה להוביל לסיום המלחמה באוקראינה
10:16 04/09/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה

המציאות היא כזו, שהחרפה משמעותית ביוקר המחיה ובמצב הכלכלי עלולה לגרום לרבות ממדינות האיחוד האירופי לשקול את מהלכיהן. הן יתקשו למשל להפנים שהמצב הנוכחי עלול להימשך עוד שנים, לא חודשים,וחלקן עלול להתחיל בקרוב להפעיל לחץ על קייב להשלים עם המציאות ולסיים את המלחמה, במחיר אובדן שטחים וריבונות

הפגנת ענק אמש בכיכר ואצלב במרכז פראג נגד מחירי האנרגיה הנוסקים [צילום: פטר דיוויד ג'וסק/AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יוקר המחיה
מירב ארד
רה"מ יאיר לפיד וארנון בר-דוד דנו במצב הכלכלי והחברתי בישראל, בדגש על מציאת דרכים להיאבק ביוקר המחיה    הם קבעו לשמור על קשר כדי למצוא פתרונות לסוגיות שעל הפרק
מרדכי איש שלום
הפוליטיקה הישראלית אינה נמנעת מלבחוש בקדרת הבצק המפוקח, למרות שהלחם המפוקח מהווה רק אחוז אחד מהוצאות משקי הבית, ושיעור הלחם המפוקח מהווה רק 18% משוק הלחם הכללי
איציק וולף
הודה בפתח ישיבת הממשלה השבועית לבעלי רשתות השיווק שהסכימו להמתין עם העלאת מחירי הלחם האחיד    "מודה לנציגי המאפיות על כך שהם עובדים איתנו למנוע עליית מחירים שתפגע בשכבות המוחלשות ביותר בחברה"
עומר מואב
אין קשר בין אינפלציה ליוקר המחיה, למרות שההדיוט באופן די טבעי חושב שיש קשר, שכן האינפלציה מודדת את עליית המחיר של סל התצרוכת    העניין הוא שעם האינפלציה גם ההכנסה עולה, אז היא לא רלוונטית למדידת סעיף התוצר לנפש במונחי כוח קניה
איציק וולף
ביום חמישי האחרון, 30 ביוני, סכום ההוצאות היומי הכולל בכרטיסי אשראי חצה לראשונה את ה-100 מיליון שקל ועמד על 100.8 מיליון שקל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il