X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הפגנת ענק אמש בכיכר ואצלב במרכז פראג נגד מחירי האנרגיה הנוסקים [צילום: פטר דיוויד ג'וסק/AP]
החרפת יוקר המחיה באירופה עשויה להוביל לסיום המלחמה באוקראינה
המציאות היא כזו, שהחרפה משמעותית ביוקר המחיה ובמצב הכלכלי עלולה לגרום לרבות ממדינות האיחוד האירופי לשקול את מהלכיהן. הן יתקשו למשל להפנים שהמצב הנוכחי עלול להימשך עוד שנים, לא חודשים,וחלקן עלול להתחיל בקרוב להפעיל לחץ על קייב להשלים עם המציאות ולסיים את המלחמה, במחיר אובדן שטחים וריבונות

אלה תמונות מהפגנת ענק אמש בכיכר ואצלב במרכז פראג. כ 70 אלף בני אדם מחו נגד הממשלה, נגד מחירי האנרגיה הנוסקים, אבל גם נגד נאט"ו והאיחוד האירופי. בין מארגני ההפגנה הזו היו גם גורמי ימין קיצוני מחד-גיסא, וקומוניסטים מאידך-גיסא, והם טענו של צ׳כיה לשמור על "ניטרליות צבאית" ולהבטיח קשר ישיר עם ספקי הגז של צ׳כייה, כולל כמובן רוסיה. סביר מאוד שההפגנה הזו נתמכה ואורגנה ע"י גורמים פרו רוסים, ובשליחות מוסקבה. כשלעצמו זה מעיד כמובן על היכולת הרוסית לנסות ולהשפיע על המהלכים הפנים אירופיים, בצל הסנקציות הקשות. אבל, וזה אבל מאוד חשוב - היא מבטאת גם הלכי רוח קיימים בקרב אזרחים בכמה וכמה מדינות ברחבי האיחוד, שמכבר כעת חשים את ההשלכות הכלכליות של משבר האנרגיה עם רוסיה בעקבות המלחמה באוקראינה, ואת עוצמת המשבר הכלכלי. האינפלציה מזנקת בכל רחבי האיחוד האירופי, ועומדת בו נכון לחודש יולי על 9.8%. בצ׳כיה זינקה האינפלציה ל 17.3%.
ישנם דיווחים מכל רחבי היבשת על זינוק מטורף בעלויות של צריכת האנרגיה, לעיתים במאות אחוזים - עבור בתי עסק וכמובן עבור האזרח הקטן המשמעות היא זינוק דרמטי בהוצאות עם השלכות מאוד נרחבות. האינפלציה בבולגריה למשל עמדה ביולי על 14.9%, קרואטיה 12.7%, הולנד 11.6% ודנמרק 9.6%.
הנתונים הללו צפויים ככל הנראה להחמיר עוד יותר בחודשים הקרובים. אנחנו בסופו של הקיץ, בפתחו של הסתיו עם החורף מעבר לפינה, ורוסיה שסוגרת את השאלטר של הגז, מה שיביא בהכרח לקשיים כלכליים ניכרים ביבשת (גרמניה המושפעת ביותר אך כלכלתה הגדולה באירופה משפיעה כמובן גם על כלכלות אחרות).
במידה רבה, יש פה מרוץ של ממש נגד הזמן, בשתי זירות מקבילות - זו הצבאית וזו הכלכלית. הצבא האוקראיני הצליח בימים האחרונים לרשום התקדמות בזירת חרסון בדרום אוקראינה ולפרוץ את קווי ההגנה של הצבא הרוסי. זו עדיין התקדמות איטית, אך ברורה. היכולת של קייב לשמר לאורך זמן את תמיכת המערב וארה"ב, תלויה רבות בקצב ההתקדמות בשטח, משום שככל שניכנס לחורף, ובהנחה שהמצב הכלכלי באיחוד האירופי ידרדר, סבלנותם ומוכנותם של אזרחי רבים במדינות האיחוד להמשיך בתמיכה באוקראינה עלולה להיפגע יותר ויותר. זה לא אומר שזה יקרה כמובן, אבל זה כנראה משהו שגם במוסקבה בונים עליו.
אפשר כמובן מאוד להבין את אלה שטוענים שהאירופים מפונקים, ושבמקום ליילל על מחירי המזון בזמן שערים אוקראיניות מופגזות, עליהם להמשיך להפגין תמיכה בלתי מסויגת באוקראינה ובמלחמתה בפולש הרוסי. זו עמדה לגמרי מובנת. אבל המציאות היא כזו, שהחרפה משמעותית ביוקר המחיה ובמצב הכלכלי עלולה לגרום לרבות ממדינות האיחוד האירופי לשקול את מהלכיהן. הן יתקשו למשל להפנים שהמצב הנוכחי עלול להימשך עוד שנים, לא חודשים, וחלקן עלול להתחיל בקרוב להפעיל לחץ על קייב להשלים עם המציאות ולסיים את המלחמה, במחיר אובדן שטחים וריבונות. אנחנו עדיין לא שם, אבל זה כנראה לא מאוד רחוק.

תאריך:  04/09/2022   |   עודכן:  04/09/2022
+טראס מתכוננת: יוקר המחיה בראש
07:46 04/09/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

טיימס מדווח על תוכניותיה של שרת החוץ, הצפויה לנצח בבחירות במפלגה השמרנית לראשות ממשלת בריטניה: המשבר הכלכלי יטופל ראשון

טראס. רוב מצומק בסיעה [צילום: רואי ויירה, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החרפת יוקר המחיה באירופה עשויה להוביל לסיום המלחמה באוקראינה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ויש צד שני
יגאל ש  |  4/09/22 11:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יוקר המחיה
איתמר לוין
טיימס מדווח על תוכניותיה של שרת החוץ, הצפויה לנצח בבחירות במפלגה השמרנית לראשות ממשלת בריטניה: המשבר הכלכלי יטופל ראשון
מירב ארד
רה"מ יאיר לפיד וארנון בר-דוד דנו במצב הכלכלי והחברתי בישראל, בדגש על מציאת דרכים להיאבק ביוקר המחיה    הם קבעו לשמור על קשר כדי למצוא פתרונות לסוגיות שעל הפרק
מרדכי איש שלום
הפוליטיקה הישראלית אינה נמנעת מלבחוש בקדרת הבצק המפוקח, למרות שהלחם המפוקח מהווה רק אחוז אחד מהוצאות משקי הבית, ושיעור הלחם המפוקח מהווה רק 18% משוק הלחם הכללי
איציק וולף
הודה בפתח ישיבת הממשלה השבועית לבעלי רשתות השיווק שהסכימו להמתין עם העלאת מחירי הלחם האחיד    "מודה לנציגי המאפיות על כך שהם עובדים איתנו למנוע עליית מחירים שתפגע בשכבות המוחלשות ביותר בחברה"
עומר מואב
אין קשר בין אינפלציה ליוקר המחיה, למרות שההדיוט באופן די טבעי חושב שיש קשר, שכן האינפלציה מודדת את עליית המחיר של סל התצרוכת    העניין הוא שעם האינפלציה גם ההכנסה עולה, אז היא לא רלוונטית למדידת סעיף התוצר לנפש במונחי כוח קניה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il