X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
טראמפ בשבוע שעבר בעצרת בפנסילבניה [צילום: מרי אלטפר, AP]
האם חקירות טראמפ ייעצרו בשל הבחירות
כלל בלתי כתוב מורה שלא לבצע פעולות חקירה סמויות ב-60 הימים שלפני בחירות ניו-יורק טיימס: השאלה היא מה מעמדו של טראמפ בבחירות האמצע

פקידים בכירים במשרד המשפטים האמריקני דנים בשאלה האם להשעות את החקירות הפליליות נגד דונלד טראמפ לקראת בחירות האמצע לקונגרס (8.11.22) – מדווח ניו-יורק טיימס. הסיבה היא חוק בלתי כתוב האוסר לנהל חודשיים לפני הבחירות חקירות סמויות העלולות להשפיע על ההצבעה.
טראמפ עצמו אינו מתמודד, אך יש לו השפעה עצומה על המפלגה הרפובליקנית ורבים ממועמדיה מזוהים עימו – מה שמציב בעיה מיוחדת בפני שר המשפטים, מריק גרלנד. המשרד מנהל שתי חקירות הנוגעות לטראמפ – אירועי 6 בינואר ופרשת המסמכים המסווגים. דובר משרד המשפטים סירב להגיב.
למרות כינויו, "חוק 60 הימים" איננו חוק כתוב אלא עיקרון כללי, אשר גבולותיו אינם מוגדרים. למשרד המשפטים יש כמה כללים וקווים מנחים רשמיים המתייחסים לנורמה זאת, אבל אין בהם מענה של ממש לשאלה עד כמה היא חלה במצב הנוכחי. נוהלי המשרד אוסרים לתזמן במכוון פעולה רשמית כלשהי "כדי להשפיע על בחירות כלשהן", או כדי לסייע/להזיק למפלגה/מועמד. הנוהל עמום כאשר מדובר בצעדים העלולים להשפיע כאשר אין מאחוריהם כוונה להשפיע; הוא אומר שבמקרה כזה יש להתייעץ עם מחלקת האתיקה של המשרד.
במערכות הבחירות האחרונות לנשיאות פרסמו שרי המשפטים מזכרים אשר הזכירו לפרקליטים ולסוכנים לנהוג על-פי מדיניות המשרד בפעולות כאלה. בשנת 2020 הורה השר ויליאם באר לקבל אישור של דרג בכיר לפתיחת חקירות נגד מועמדים למשרות מסוימות. בחודש מאי השנה אשרר גרלנד את אותו מזכר בנוגע לבחירות הקרובות. אבל אף אחד מכל אלו אינו אוסר במפורש פעולות כלשהן ב-60 הימים שלפני הבחירות.
דוח של מבקר הפנים של משרד המשפטים משנת 2018 שפך אור נדיר על חוק 60 הימים. הוא בדק את החלטתו של ראש ה-FBI דאז, ג'ים קומיי, לחדש את החקירה בפרשת המיילים של הילרי קלינטון שבועיים לפני בחירות 2016; רבים סבורים שהחלטה זו תרמה לנצחונו של טראמפ. הדוח התייחס לחוק 60 הימים כפרקטיקה בלתי רשמית הנוגעת לפרסום החלטות המשרד, אך בפועל הכלל נרחב יותר. אם הפרקליטות סבורה שמועמד ביצע עבירה ושניתן לדחות את הגשת כתב האישום נגדו, היא אמורה להמתין עד לאחר הבחירות.
אולם, מסביר הטיימס, המורכבות של חקירות טראמפ בוחנת את גבולותיו של נוהג זה. בדרך כלל, הכלל אינו חל על פוליטיקאי שאינו מתמודד, בכיר ככל שיהיה. אך טראמפ, הרומז שוב ושוב שיתמודד ב-2024, הוא כיום הפנים של המפלגה הרפובליקנית, כאשר תדמיתו ועתידו מעורבים עמוקות באלו של רוב מועמדיה לקונגרס.

להרחיק את העובדים מהבחירות

שאלה חסרת מענה נוספת היא האם הכלל חל על חקירות שאמנם מתנהלות בצורה סמויה, אך צפויות להיחשף בכל מקרה – למשל בעת ביצוע חיפוש או הוצאת צו. בדרך כלל אסור לממשל לחשוף בפומבי מהלכי חקירה לפני הגשת כתב אישום, אך הנחקרים, העדים ועורכי דינם רשאים לעשות זאת; את החיפוש במאר-א-לאגו חשף טראמפ עצמו.
פרופ' רבקה רוייפה מאוניברסיטת ניו-יורק ולשעבר פרקליטה במנהטן סבורה, כי חוקרי פרשות טראמפ יבחנו את חוק 60 הימים בהתאם לתכליתו – הפרדה בין החקירות לפוליטיקה. היא צופה שגרלנד יחליט שהחוק חל על טראמפ לקראת בחירות האמצע, אך לא ברור באיזה היקף – והדבר תלוי במצב בו מצויות שתי החקירות.
אין כל סימן לכך שהמשרד קרוב להכרעה האם להגיש כתב אישום כלשהו נגד טראמפ; שתיהן מצויות בעיצומן ונותרה בהן עבודה רבה. בפרשת המסמכים יש אינדיקציות משמעותיות לכך שהחוקרים עומדים להתמקד בשני עורכי דינו של טראמפ שהצהירו בחודש יוני שלא נותרו באחוזה מסמכים ממלכתיים כלשהם –הצהרה שהתבררה ככוזבת בחיפוש בחודש שעבר. חקירה כזו עשויה להוביל להסדר איתם ואולי גם לשיתוף פעולה מצידם.
פרופ' ברוס גרין מאוניברסיטת פורדהם ולשעבר פרקליט פדרלי אמר לטיימס, כי אין להגזים במשמעותו של חוק 60 היום, ובמיוחד אין להרחיב אותו עד כדי הימנעות מחקירות סמויות רק בשל החשש שידלפו. לדבריו, אי-אפשר להקפיא לחודשיים את החקירה נגד טראמפ משום שהדבר יגרום לשיבושה, והוא אינו יכול לתאר לעצמו שחבר מושבעים גדול ייצא לחופשה של חודשיים, לא יוציא צווים ולא ישמע עדים.
הטיימס מציין, כי בשבועות האחרונות הגביר גרלנד את האמצעים שמטרתם למנוע טענות על פוליטיזציה של משרדו. בשבוע שעבר הוא הידק את ההנחיות האוסרות על מינויים פוליטיים במשרד להיות מעורבים בפעילות מפלגתית: הוא אסר עליהם להיות נוכחים באירועי בחירות, כולל נוכחות פסיבית בעצרות של מועמדים בני משפחותיהם.

תאריך:  06/09/22   |   עודכן:  06/09/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם חקירות טראמפ ייעצרו בשל הבחירות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרשות טראמפ
איתמר לוין
שופטת אותה מינה טראמפ נענתה לבקשתו למנות מפקח עצמאי שיבחן את המסמכים שתפס ה-FBI ואסרה זמנית להשתמש בהם לצורכי החקירה
איתמר לוין
וושינגטון פוסט חוזר לפסק הדין המכונן בעניין ההקלטות של ניקסון וטוען, כי מאחר שהמסמכים המסווגים שנטל טראמפ הם חלק מחקירה פלילית - אין עליהם חסינות
איתמר לוין
48 תיקיות ריקות עם התיוג "מסווג" נמצאו במאר-א-לאגו - וייתכן שהמסמכים שהיו בהן נעלמו    ה-FBI מצא באחוזה אלפי מסמכים אותם חייב היה טראמפ למסור לארכיון הלאומי
איתמר לוין
חוקרי פרשת המסמכים חושדים כעת גם שטראמפ ואנשיו ניסו לשבש את החקירה, וזאת במקביל להתמקדות משרד המשפטים במעשיו של טראמפ סביב אירועי 6 בינואר    ניו-יורק טיימס על ההחלטות הקשות שבפני השר
איתמר לוין
משרד המשפטים האמריקני הגיש לבית המשפט בפלורידה תמונה של המסמכים, לצד תיאור של הנסיונות הכושלים לקבל אותם בחזרה עוד לפני החיפוש במאר-א-לאגו    טוען: עלה חשד שהמסמכים מועברים ממקום למקום ברחבי האחוזה, תוך התעלמות מהדרישה להחזירם בחדר מאובטח עד השבתם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il