X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
תחנת דלק של טוטאל, צרפת [צילום: לואיס ג'ולי, AP]
אירופה לקראת שינוי הכללים הפיסקליים
הקורונה ואוקראינה אילצו את מדינות האיחוד לסטות בגדול מהמגבלות הפיסקליות, וכעת בכירים מדברים בגלוי על שינויים בעלי חשיבות עצומה - מדווח ניו-יורק טיימס

הלאמה. סוביסידיות. חלוקת מזומן. פיקוח על המחירים. מיסוי רווחים. כלכלתה של אירופה חזרה למאה ה-20 – קובע ניו-יורק טיימס. ממשלות חוזרות לפתרונות מיושנים, אשר זמן רב הוקעו כמדיניות גרועה, ושופכות כמויות כספים ניכרות בניסיון להתמודד עם משבר האנרגיה בניסיון למנוע קריסה פוליטית, חברתית וכלכלית. אין להן ברירות רבות, לנוכח הזינוק במחירי האנרגיה והחששות מחורף קשה בהעדר הגז הרוסי.
ממשלות האיחוד האירופי הקציבו עד כה 350 מיליארד דולר לסבסוד הצרכנים, התעשיה וחברות השירותים החיוניים. כעת הן בוחנות אפשרויות למסות את רווחי היתר של חברות האנרגיה, לפקח על מחירי החשמל ולסבסד את חברות השירותים החיוניים. כל אלו באים שנה בלבד לאחר אימוץ חבילת תמריצים בסך טריליון דולר להתמודדות עם השלכות הקורונה, הממומנת בעיקר בנטילת הלוואות. היקף החוב הגדל היה אמור לגרום להתנגדות מצד האיחוד, אך הכל מבינים שאין אפשרות אחרת.
הזכרונות ממחאה האפודים הצהובים בצרפת עודם טריים, והוצאה של מיליארדים וחזרה לכלכלה השמרנית נראות כדרך היחידה לשמר את תמיכתם של אזרחי האיחוד באוקראינה. מנהיגי אירופה מקווים שהמשבר לא יימשך זמן רב, משום שיהיה קשה לעמוד ברמות ההוצאה הללו. ממשלת גרמניה הכריזה (11.9.22) על חבילת סיוע בסך 65 מיליארד דולר – השלישית והגדולה ביותר עד כה, הכוללת סיוע במזומן לשכבות החלשות ביותר והכבדת נטל המס על חברות אנרגיה.
ממשלת בלגיה חילקה 100 דולר לכל משק בית, ללא מבחני הכנסה. ממשלת יוון – בה יתקיימו בחירות בשנה הבאה – הקציבה בשלושת החודשים האחרונים 7 מיליארד דולר, קרוב ל-4% מהתוצר השנתי, לסבסוד חשבונות האנרגיה וגם היא הכבידה את מיסוי ענף האנרגיה. ממשלת צ'כיה נאלצה להודיע על צעדי סיוע, לאחר שבקושי שרדה הצבעת אי-אמון.
לצד חלוקת מזומן וסובסידיות, ממשלות מתכוונות להתערב בשווקים בצורה ישירה יותר. "שוק החשמל אינו מתפקד משום ששחקן אחד, ולדימיר פוטין, מנסה בצורה שיטתית להרוס ולעוות אותו", אמרה נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון-דר-ליין. "אנחנו חייבים להגיב על כך, ולכן אנחנו מטפלים כעת במבנה שוק החשמל". בשבוע שעבר הודיעה הנציבות, כי היא מציעה לקבוע מחיר מירבי לגז הטבעי הרוסי, להטיל מס על רווחי חברות האנרגיה ולהשעות את הכללים האוסרים על המדינות החברות לסבסד חברות שירותים חיוניים. שרי האנרגיה של האיחוד הודיעו בסוף השבוע, כי יאמצו שורה של צעדי התערבות עוד החודש, לפני שמזג האוויר יתקרר והלחץ יהיה כבד עוד יותר.
הכללים הפיסקליים של האיחוד מענישים מדינות שהגרעון שלהן עולה על 3% מהתוצר ושהחוב שלהן עולה על 60% ממנו, אך כללים אלו הושעו כבר בראשית הקורונה וטרם הושבו על-כנם. מנהיגי האיחוד אומנם טענו שהשינוי הוא זמני, אבל הוא ניכר לעין: הגרעון הממוצע הוא למעלה מ-6% והחוב הממוצע מתקרב ל-90%. אפילו בגרמניה, הניצית הראשית מבחינה פיסקלית, דומה שלאיש לא אכפת מכך שהיא מפרה ובגדול את כללי האיחוד. קובעי המדיניות הבכירים של האיחוד אומרים כעת שיש לשנות לתמיד את הכללים, מה שעשוי להיות אחד השינויים החשובים ביותר בכלכלה המערבית הליברלית מזה עשרות שנים, עם השלכות כלכליות וחברתיות ניכרות – מדגיש הפוסט.
פאולו ג'נטילוני, קומיסר הכלכלה של הנציבות, אמר בשבוע שעבר: "המגיפה הותירה מורשת של רמות חובות ציבוריות ופרטיות גבוהות יותר. האסטרטגיות להורדת החובות חייבות להיות מציאותיות במטרה להבטיח יציבות וצמיחה", הוסיף בהזהירו שהאיחוד עלול לשקוע במיתון. לדבריו, על האיחוד להתחיל לשקול שינויים בכלליו הפיסקליים הנוקשים, שינויים אשר ירככו אותם ויתאמו אותם טוב יותר למחזור הכלכלי. "זה הזמן לנוע קדימה ולהותיר מאחור את המחלוקות הישנות".

תאריך:  12/09/22   |   עודכן:  12/09/22
+תביעה נגד בנק מזרחי: לא העביר מניות רוסיות למוסקבה
17:05 12/09/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

שני בעלי אזרחות רוסית וישראלית תובעים 4 מיליון שקל, בטענה שהבנק סירב להעביר למוסקבה מניות שלהם בחברות רוסיות וכך נמנעה מהם האפשרות למכור אותן בבורסה שם

מחזיקים מניות של סברבנק [צילום: ולרה טרובין]
+אוקראינה כבשה מחדש שטח גדול פי שניים מלונדון רבתי
12:48 12/09/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה

בדוח המודיעין של משרד ההגנה הבריטי נכתב: להצלחות האוקראיניות המהירות יש השלכות משמעותיות על התכנון המבצעי הכולל של רוסיה. סביר להניח שרוב הכוח באוקראינה ייאלץ לתעדף פעולות הגנת חירום. האמון המוגבל ממילא שיש לכוחות הפרוסים בהנהגה הצבאית הבכירה של רוסיה צפוי להידרדר עוד יותר".

חרקוב בעלטה [צילום: לאו קוררה/AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אירופה לקראת שינוי הכללים הפיסקליים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
יאיר נבות
בדוח המודיעין של משרד ההגנה הבריטי נכתב: להצלחות האוקראיניות המהירות יש השלכות משמעותיות על התכנון המבצעי הכולל של רוסיה. סביר להניח שרוב הכוח באוקראינה ייאלץ לתעדף פעולות הגנת חירום. האמון המוגבל ממילא שיש לכוחות הפרוסים בהנהגה הצבאית הבכירה של רוסיה צפוי להידרדר עוד יותר".
איציק וולף
אזורים נרחבים במזרח אוקראינה נותרו ללא חשמל לאחר שתחנת כוח בעיר חרקוב נפגעה בהפצצה    זלנסקי: לא מתקנים צבאיים. המטרה היא לשלול מהאנשים אור וחימום
יאיר נבות
מדובר עד עתה בהתקדמות של 70 ק"מ בכמה ימים, באזורים שלצבא הרוסי לקחו שבועות רבים להשלים את כיבושם בחודשים האחרונים
איתמר לוין
חיי היום-יום נמשכים בעיקרם כסדרם, אבל מתחת לפני השטח יש סימנים של חוסר שקט - מנתח וושינגטון פוסט    המלחמה מתארכת ועימה יגדל המחיר החומרי והנפשי
יאיר נבות
צבא אוקראינה רשם בארבעת הימים האחרונים את ההישג הגדול ביותר שלו מאז שהצליח להניס את הצבא הרוסי ממבואותיה הצפוניים של קייב לפני כמה חודשים. על-פי דיווחים עדכניים ממזרח אוקראינה משלוש השעות האחרונות המתקפה האוקראינית פשוט לא עוצרת - כוחות אוקראיניים כבר עומדים לפני כניסה לליס׳צאנסק במחוז לוהאנסק, עיר שכיבושה הושלם ע"י רוסיה רק בתחילת יולי לאחר קרבות קשים. יותר מזה - יש דיווחים על קרבות כעת סמוך לנמל התעופה של דונייצק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il