X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
קונצרט נפלא [צילום: לאה אינגבר]
פסטיבל של מכשפות
הייתה זו חוויה עבורי לראותה מנצחת, שולטת בכינור ועושה בו כרצונה והוא, נענה לה בהכנעה, כאילו היה דו-שיח נפלא בין השניים, תוך התאמה מדויקת בין כל משיכת קשת שלה והצליל הנקי שנשמע מהכינור שנצמד לסנטרה החלק והנאה!

אמרתי "פסטיבל של מכשפות"?, צדקתי! נגני תזמורת הבארוק ירושלים, שאני כה אוהבת, כישפו אותנו בנגינתן/ם ובמיוחד הכנרת לינה טור בונט מספרד, שנחשבת לאחת הכנרות המסעירות של דורה.
לאה ואני ישבנו בשורה שנייה ואי אפשר היה שלא להביט בה בסקרנות. היא הופיעה ב"שמלת צינור" כסופה, שהבליטה את גופה החטוב. את שערה הארוך, שהיה מקושט בפרח אדום, היא נופפה לימין ולשמאל בחינניות וחייכה בחיבה לחבריה לקונצרט, תוך שהיא מניעה את ברכיה מטה ומעלה ו"מכנרת"... פלאים! הייתה זו חוויה עבורי לראותה מנצחת, שולטת בכינור ועושה בו כרצונה והוא, נענה לה בהכנעה. כאילו היה דו-שיח נפלא בין השניים, תוך התאמה מדויקת בין כל משיכת קשת שלה והצליל הנקי שנשמע מהכינור שנצמד לסנטרה החלק והנאה!
מעוררת הערצה
הייתי סקרנית לדעת מיהי אותה כנרת צעירה ששמה יצא למרחוק, ומסתבר, שמאז היותה נערה, עבדה עם מוזיקאים המובילים בעולם בתחומי הבארוק, המוזיקה הרומנטית והמוזיקה בת זמננו. מנעד הרפרטואר שלה רחב וכולל 400 שנים של מוזיקה! לינה מקפידה לבצע מוזיקה בכלים המתאימים, וכך שולטת בכינור בארוק, קלאסי ומודרני, תוך אבחנה מודגשת של הטכניקה והרטוריקה השונים של כל אחד מהכלים והתקופות.
כמו-כן, לינה מתמחה במוזיקה של יוהן סבסטיאן באך: ביצוע מוזיקה קאמרית שלו לכינור סולו; ניצוח על תזמורות בביצוע רפרטואר באך ומחקר על ההיבטים הרטוריים והסימבולים של המוזיקה שלו. לינה זכתה בתואר כבוד מיוחד על-ידי בית הספר הגבוה למוזיקה בווינה עבור התיזה שחיברה על "רטוריקה, סימבוליות והשאקונה של יוהן סבסטיאן באך". זאת ועוד, בין הופעותיה בשנים האחרונות, היא ניגנה מחזור של שש עשרה הסונטות לכינור סולו, "סונטות המסתורין", מאת ביבר ביום אחד בלבד בווינה!
היא הובילה את קונצ'רטו קלן בביצוע המתיאוס פסיון בקונצרט באמסטרדם. כמו-כן, ביצעה את הבכורה ל"מלנכוליה" - יצירה לכינור סולו שחוברה עבורה על-ידי המלחין חוזה מריה סנצ'ס וורדו. לינה הופיעה באולמות ובפסטיבלים חשובים בהם אולם "ויגמור" בלונדון, פסטיבל סטריארטה גראץ. פסטיבל "מוזיקה לפני 1800" בניו-יורק, בפסטיבל למוזיקה עתיקה בסן דייגו, פסטיבל לופטהנזה בלונדון ועוד ועוד... אוסיף עוד מ"עלילותיה" של לינה לקראת סוף המאמר.

שולטת בכינור [צילום: לאה אינגבר]

המלכה כריסטינה - אשת חיל!
פרופ' דוד שמר, המנהל האמנותי והמנצח של תזמורת הבארוק ירושלים, כתב, שפסטיבל "מכשפות"? הועלה לראשונה ביולי 2021 על-ידי תזמורת הבארוק ירושלים ועורר עניין רב בקרב הקהל ובקרב המבצעים, שהוקסמו מחשיפת פועלן של אותן נשים יוצרות, מהרנסנס ועד לימינו. הן נאלצו להתמודד עם סביבה פטריארכלית שהקשתה עליהן לא פעם ואף ניסתה למנוע מהן כל פעילות אמנותית. נשים אלו, ששמותיהן כמעט ונעלמו מעל דפי ההיסטוריה, נאלצו במקרים רבים להסתיר פעילותן בשל הפחד שעורר כוחן האמנותי אצל הגברים. לא בכדי חששו הנשים להעלות את כוחן באמנות, שכן, עמיתותיהן בעולם הרפואה והמחקר, הוקעו לא אחת, הוצאו להורג על הגרדום ונקראו "מכשפות"!
גישה זו היוותה מקור השראה לשם הפסטיבל: "מכשפות"? כדי שבדרך זו, יבוצע תיקון היסטורי במאבק הנשי רב הדורות לשוויון, כדי לחשוף בעקביות את ההתעקשות של נשות התרבות להמשיך וליצור, כנגד כל הסיכויים, להעלות את סיפוריהן המרתקים ולהגיש פנינים בארוקיות עלומות לקהל הישראלי.
ואכן, בקונצרט ה"מכשפות?" הראשון, מתוך שבעה, שיתקיימו בירושלים, נעלה על נס את כריסטינה, מלכת שוודיה - פטרונית האמנויות, שהייתה אחת הנשים המלומדות של תקופתה, שביקשה להפוך את שטוקהולם ל"אתונה של הצפון" ומשכה אל ממלכתה מדענים ותיאולוגים מכל רחבי אירופה, למגינת לבם של הגברים בממלכה. היא ייסדה שורה של אוניברסיטאות ואקדמיות והעשירה באופן משמעותי את אוספי האמנות והספריות בארצה. כריסטינה פעלה ללא לאות לסיומה של מלחמת שלושים השנה - פעילות שהוכתרה בחתימת הסכם וסטפליה ב-1648.
מאידך-גיסא, מדיניותה הכלכלית הייתה חריגה, בלשון המעטה, והובילה את ממלכתה אל סף פשיטת הרגל. היא אף הודיעה שלא תינשא ולא תלד ילדים. כל אלה גרמו לאי שביעות רצון שהלכה והתפשטה במדינה, עד שבשנת 1654, כריסטינה הסירה מעליה את הכתר לטובת בן דודה קארל-גוסטב. זמן קצר מאוחר יותר המירה את דתה לקתולית ומסוף 1655 התגוררה ברומא, שם המשיכה להיות פעילה יותר בפוליטיקה ובתחומי תרבות שונים והעסיקה את סטדלה כמנצח מקהלתה ואת קורלי כמנצח התזמורת שלה.
חודש אחרי שכריסטינה השתכנה ברומא, בינואר 1656, היא חונכת "אקדמיה ארקדיה", מקום מפגש לאנשי ספרות, מוזיקה, פילוסופיה, תיאטרון ועוד. אקדמיה זו תמשיך להתקיים עוד 200 שנה ותהפוך לאחד המוסדות התרבותיים החשובים ביותר באיטליה! בין חברי האקדמיה הראשונים היו מוזיקאים בולטים כמו: ג'קומו קאריסימי. אלכסנדרו סקרלטי וארקנג'לו, שהקדישו לה מיצירותיהם.

פליאה [צילום: לאה אינגבר]

ומה בקונצרט?
הקונצרט התחיל עם פתיחה קצרה של 'אולימפיה', אחת האופרות הידועות ביותר של ויוואלדי. בתוכנית נכללו שלושה קונצ'רטי גרוסי אופ. 6, שניים מאת קורלי ואחד מאת הנדל ואין זה צירוף מקרים. הקונצ'רטי גרוסי של הנדל כתובים במתכונת הזהה לאלה של קורלי. קבוצת הסולנים של שני כינורות וצ'לו מול קבוצת ה"ריפיאנו" (קבוצה גדולה יותר של כלי קשת ובאסו קונטינואו).
הבחירה של הנדל לפרסם את שניים עשר הקונצ'רטי גרוסי הללו (שהם היחידים מסוג זה שהנדל כתב כ"אופ. 6", כפי שעשה לפניו הקונצ'רטי של קורלי), היא ללא ספק, המחווה של האמן הצעיר יותר כלפי המאסטרו האיטלקי שהיה נערץ בעיניו. הקובץ אופ. 6 של קורלי, מחולק לשני חלקים: בחלקו הראשון, ממנו בא קונצ'רטו גרוסו מספר 3 בתוכנית, כתובים במתכונת "דה קייזה", הכניסתיים. סגנונם, כמעין אבסטרקטי, בנויים לסירוגין מפרקים איטיים ומהירים, ללא הגדרת אופי מחייבת. אך בחלקו השני, דוגמת מס' 10 בקונצרט, נמצאים קונצ'רטי הקאמריים. אלה למעשה סוויטות, שלכל פרק ניתנת כותרת של אחד הריקודים: סרבנד, קורנסה, אלמנדה וכדומה.
מעט שונה הוא הקונצ'רטו של אלסנדרו סקרלטי. זהו עיבוד של עצמו לכלי קשת של אחד מהקונצ'רטי גרוסי מפרי עטו. במקור, מעניק סקרלטי את תפקיד הסולו לשתי חליליות, הכתובה במתכונת "דה קייזה", בגרסה שאותה ביצעו. ארבע פנינים אלו נבחרו לביצוע, כיוון שהן נושאות בקרבן את השפעתה הברוכה של מלכת שוודיה, כריסטינה, במסגרת יקרה ונוצצת לא פחות, שאותה מספק לנו אנטוניו ויוואלדי, גדול מלחיני הבארוק המאוחר באיטליה.
לסיום הקונצרט, הבריקה הכנרת והמנצחת, לינה טור בונט, באחד הקונצ'רטי הוירטואוזיים והגדולים שכתב ויוואלדי לכלי האהוב שלו - הכינור. הבטנו בה, אישה צעירה ונאה, מבצעת ביצוע מבריק בכינור את היצירות לכל אורך התוכנית ונזכרים ברזומה שלה, שהוזכר בחלקו בראשית המאמר, וכולנו פליאה! מתי הספיקה לנגן ולהיות פעילה בכל מיני מקומות בעולם?
לינה סיירה כמובילה עם תזמורת הבארוק של האיחוד האירופי, הופיעה עם תזמורת האמנויות הפורחות, התזמורת הקאמרית מהלר, תזמורת מוצרט של קלאודיו אבאדו ואח'. לינה הקליטה כמובילה עם ג'ון אליוט גרדינר, דניאל הרדינג, מרק מינקובסקי, קלאודיו אבאדו, פניו ביונדי, קנס נגנו, אוטביו דנטונה ורבים אחרים.
לא תאמינו, אך היא מונתה לנציגת קידום התרבות הספרדית על-ידי המשרד לשיתופי פעולה ופיתוח בינלאומי בספרד. כמו-כן לינה מנהלת אמנותית, מנצחת וכנרת ראשית של ההרכב מוזיקה אלכמיקה, אותו הקימה ואיתו היא מרבה להופיע ברחבי העולם ולהקליט. ההרכב משלב גם הפקות מוזיקה עם אמנויות המחול, תיאטרון בובות ועוד. היא חיברה בין שירה למוזיקה, עם המשורר הספרדי אנטוניו קולינס, ופרויקטים נוספים מעניינים ובלתי שגרתיים ועוד ידה נטויה! כנראה, רוחה של כריסטינה, מלכת שבדיה, נחה על לינה טור בונט וידיה מליאות בעשייה, דבר שנמנע מאיתנו, הנשים, דורות רבים בעבר.
הקונצרט הנפלא הזה הסתיים כשכול הנגנים: לינה טור בונט, נעם שוס ורחל רינגלשטיין בכינור ראשון, דפנה רביד, פאולה פארטלס, נהרה כרמל, בכינור שני, הילה הלר ותמי בורנשטיין בוויולה, אורית מסר יעקבי וסוניה נבות בצ'לו, רון ופריק בקונטרבאס, ברי מוסקוביץ' בתאורבו ופרופ' דוד שמר, המנהל האמנותי של התזמורת, עומדים, מחייכים ומשתחווים לקול תרועת הקהל שהודה ללינה ולכל הנגנים על הקונצרט המיוחד שהשמיעו לנו.
כמובן שתור הפרחים הגיע, ואז החיוכים התרחבו והעיניים נצצו, הן של חברי התזמורת ואף שלנו, הקהל, שהריע במשנה מרץ לחברי התזמורת. להתראות בקרוב!

תאריך:  18/09/2022   |   עודכן:  19/09/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שיר הספרי
במשבר הדיור הרשויות יכולות לתת את המענה ולאפשר דיור לתושביהן לדברי עו"ד שיר הספרי ממתגת הערים והנדל"ן במאמר הבא
יאיר נבות
פטרוניתו העיקרית רוסיה מתעלמת מהדרישה הצודקת לסיוע מול התוקפנות האזרית. במקביל סופג רה"מ פשיניאן ביקורת חריפה מבית כולל הפגנות נגדו, בדרישה שידחה כל ניסיון פשרה. ולחלל הזה נכנסת כעת ננסי פלוסי - האם היא מנסה אך ורק להפיק רווח פוליטי? עד כמה רחוק יוכל ללכת ממשל ביידן בתמיכתו בארמניה? לא מאוד כנראה
רפי לאופרט
מלחמת רוסיה-אוקראינה הפכה מאירוע חולף (כפי שחשבו רבים) לאירוע מתגלגל עם השלכות עולמיות על היחב"ל, על מאזן הכוחות העולמי ועל הכלכלה. למעשה זהו מאבק על מעמדן ההגמוני של מעצמות עבר ועל עיצובו מחדש של מאזן הכוחות העולמי בשל הופעתם של כוחות מעצמתיים חדשים כסין והודו. נראה שרוסיה שגתה לא מעט בניהול המלחמה ובין היתר בהערכת התגובות של אוקראינה ושל המערב, וכולנו עתידים לשלם על כך
יוני בן-מנחם
תופעת השתתפות אנשי הביטחון של הרש"פ בפיגועים נגד ישראל איננה חדשה והיא קיימת מאז הסכמי אוסלו. אנשי הביטחון של הרש"פ נמנעים מפעולות טרור נגד ישראל רק כזה משרת את האינטרסים של הרש"פ ועל-פי ההנחיות של יו"ר הרש"פ, כלומר של אבו-מאזן ולפניו של יאסר ערפאת
דן מרגלית
לקרוא ולהידהם    לא בגלל ההסתייגות אלא מפני שהסגנון של מירון מעיד על משהו הדומה לשנאה או תיעוב או מיאוס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il