X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
המפלגה היא חובקת-כל [צילום: אנדי וונג, AP]
הביון הסיני מסוכן – ואפשר להתמודד איתו
בכיר לשעבר בביון הבריטי סוקר בניו-יורק טיימס את האיומים הסיניים ואת המענה האפשרי של המערב – כולל שמירה על ערכיו

ניי'גל אינקסטר שירת שלושה עשורים בביון הבריטי והגיע לתפקיד מנהל המבצעים והמודיעין. סין מעולם לא גרמה לו לנדודי שינה, הוא מעיד בניו-יורק טיימס; רוסיה והטרור הם שהטרידו את מנוחתו. כיום התמונה שונה. סין רכשה השפעה בינלאומית כלכלית ודיפלומטית, המאפשרת לה לנהל מבצעים חשאיים שהרבה מעבר לאיסוף המודיעין ומאיימים לגבור על סוכנויות הביון המערביות, הוא מזהיר.
ראש ה-FBI, כריסטופר ריי, ומנהל MI5 הבריטי, קן מק'קאלום, אותתו על סכנה זו במסיבת עיתונאים יוצאת דופן בתחילת יולי. לדברי ריי, מטרתם היא להזהיר מפני הנסיונות הסיניים לגנוב טכנולוגיה ולבצע ריגול כלכלי ולהשפיע על הפוליטיקה בחו"ל לטובתה של בייג'ינג. השניים הדגישו, כי הקצב של פעולות אלו הולך ומואץ; מספר החקירות של MI5 בתחום זה הוכפל פי שבעה בארבע השנים האחרונות.
המפלגה הקומוניסטית הסינית תמיד הייתה חובקת כל, אך מאז עלה לשלטון שי ג'ינפינג לפני עשור, גישה זו הפכה לאבן יסוד במוסדות המדינה. התיאור הטוב ביותר של סין הוא "מדינת מודיעין". המפלגה רואה את איסוף המידע מחד והגנת הסודות מאידך כמשימה לאומית, עד כדי מתן פרסים לאזרחים המצביעים על מרגלים אפשריים והדרכה בבתי הספר כיצד לזהות איומים. המערב אינו יכול להגיב באותן שיטות, משום שהן נוגדות את ערכיו. אבל מנהיגיו חייבים להפנים את השינוי המתחולל בסין ולהבטיח שהמגעים איתה נעשים מתוך הכרת המציאות.
האיום הסובייטי בא מצד מדינה מבודדת ובלתי מתוחכמת; סין היא שחקנית מפתח בכלכלה העולמית ושירותי הביון שלה מתקדמים ומרובי משאבים. הם מתמקדים בניצול החולשות של מדינות פתוחות ובשימוש בכוחה הכלכלי הגובר של ארצם כדי לאסוף כמויות עצומות של מידע, בעיקר במרחב הסייבר – הן מול גופים ממשלתיים והן מול חברות פרטיות ואמצעי תקשורת. וזה לא הכל. חוק הריגול משנת 2017 מחייב את אזרחי סין לסייע לשירותי הביון, ובכך הוא נותן גושפנקה רשמית למצב קיים. הסיכון הרחב יותר נובע מארגונים ואנשים הנוטלים חלק בפעולות שאינן נתפסות כזירות ריגול, מתריע אינקסטר.

מטפחים בסבלנות יחסים עם דיפלומטים
כל אזרח חייב לסייע לשירותי הביון [צילום: נג האן-גואן, AP]

רוב הפעילות הזו מאורגנת בידי "מחלקת חזית העבודה המאוחדת", גוף מפלגתי שמטרתו המקורית היא לגייס את בני הפזורה הסינית; תחת שי הוא פועל מול אזרחים זרים בכלל. כך למשל נחשף השנה, כי לשכתו של פוליטיקאי בריטי קיבלה תרומות משמעותיות מעורך דין ממוצא סיני, אשר בדרך זו זכה בגישה לממסד הפוליטי הבריטי. הסינים מטפחים בסבלנות יחסים עם פוליטיקאים ברמות נמוכות, בתקווה שיגיעו לדרגים בכירים. דרך אחרת היא הצעות מדעיות או עסקיות קוסמות לבכירים במערב, בתמורה לתמיכה באינטרסים סיניים. מבחינת סין מדובר בהישרדות: יש לרכוש מודיעין טכנולוגי ועסקי כדי להמשיך את הצמיחה ולמנוע זעזועים חברתיים.
סין מובילה כעת במשחק, אך לגופי הביון והביטחון במערב יש כלים שיכולים להחזיר אותם לתמונה, מדגיש אינקסטר, כולל הכרת השפה ודרכי הפעולה של היריב. אבל גופים אלו זקוקים לעזרה. הדמוקרטיות המערביות חייבות לעבור להתקפה, להשקיע יותר ביכולות האיסוף ולהציג את הסיכונים לגורמים עסקיים, פוליטיים ואחרים העלולים להיות יעד לביון הסיני. יש גם צורך במערכות להערכת ההשלכות על הביטחון הלאומי של מה שנראה כפעולות עסקיות שגרתיות.
חקיקה חדשה ויעילה, אשר מותאמת לדינמיקה המשתנה, היא חיונית. בריטניה צועדת בכיוון הנכון: היא בוחנת עידכון של חוק הביטחון הלאומי, אשר ירחיב את ההגדרה של "ריגול" ויאפשר ליצור במשרד הפנים "אווירה מבצעית מאתגרת יותר" אשר תקשה על מייצגיהם של אינטרסים זרים. אוסטרליה העבירה חוק דומה כבר ב-2018, כדי להתמודד עם ההשפעה הסינית. במקביל יש לפעול בצורה מאוזנת, במיוחד במדינות בעלות אוכלוסייה ניכרת של יוצאי סין, כדי שלא לגרום להם להרגיש מנוכרים.
המערב אינו צריך לחשוש מצעדים תקיפים, מדגיש אינקסטר. בריה"מ קרסה לא בשל הפעילות המודיעינית שלה – שהייתה טובה – אלא משום שהרעיונות שעמדו בבסיסה כשלו. ייתכן שאותה דרך תצליח גם מול סין. מקבלי ההחלטות ושירותי הביון במערב חייבים להיות יצירתיים וגמישים. עליהם גם להבטיח שהאסטרטגיות שלהם יעלו בקנה אחד עם עקרונות החרות, הפתיחות והחוקיות – המהווים את האיום הגדול ביותר למדינת המפלגה הסינית.

תאריך:  21/09/22   |   עודכן:  21/09/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הביון הסיני מסוכן – ואפשר להתמודד איתו
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הנשיא שי הודיע היום לצבא הסיני
חשדנית  |  21/09/22 17:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
התביעה במינסוטה: קיבלו במרמה כספים שנועדו להזנת ילדים נזקקים    ניו-יורק טיימס: הפרשה הגדולה ביותר עד כה שהובילה לאישומים
עידן יוסף
נשיא טורקיה משתדל לשמור על ניטרליות ואינו מאשים במלחמה את פוטין, אך סומך את ידיו על הצדדים והאו"ם    מסביר לראשונה מה ההבדל בין שוודיה לפינלנד - שפעל לסיכול כניסתם לברית נאט"ו
איתמר לוין
בדיקת וושינגטון פוסט: 12 מבין 19 המועמדים הרפובליקנים למשרות מושל וסנאטור במדינות מפתח אינם מתחייבים להכיר בתוצאות גם אם יפסידו
איתמר לוין
הדואופול של גוגל ומטא הולך ונסדק - במיוחד בדמותן של אמזון, אפל ומיקרוסופט הממוצבות היטב בשוק המשתנה, מנתח אקונומיסט
איתמר לוין
עם זינוק במקרי הרצח, אפילו הדמוקרטים הפסיקו לדבר על "מימון מחדש של המשטרה"    ביידן מזרים עוד כסף, אך לא די בכך - מנתח אקונומיסט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il