X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מפגינות בטהרן בחודש שעבר [צילום: AP]
המחאה באירן זקוקה לסיוע מקוון ותקשורתי
העיצומים המערביים מקשים על המפגינים להתארגן ולהחליף מידע, וזאת בנוסף לצנזורה החמורה של המשטר - מסביר וושינגטון פוסט

המפגינים באירן מתקשים בגישה לכלים מקוונים המסייעים להם להתארגן ולשמור על בטחונם, ויש השואלים מדוע וושינגטון ועמק הסיליקון לא עושים יותר כדי לבלום את הדיכוי – מדווח וושינגטון פוסט. הנושא שעל הפרק – ההשלכות הבלתי-צפויות של עיצומים מתמשכים – אינו חדש, אך במקרה של אירן אין למקבלי ההחלטות הרבה אפשרויות מספקות.
אחד הכוחות המניעים את ההפגנות הוא התסכול הגובר של דור האינטרנט. הצעירים אינם משלימים עם הכפייה, אמרה לעיתון מורה שהצטרפה למפגינים בטהרן. "ההבדל הגדול הוא שהדור הזה נולד לתוך מרחב הסייבר", הוסיפה. הגבלת הגישה לעולם הדיגיטלי היא חלק מרכזי בנסיונה של טהרן להשתיק את המוחים. השלטונות חסמו את ווטסאפ ואינסטגרם (רשתות חברתיות אחרות אסורות ממילא), סגרו או הגבילו את הגישה לרשת ולסלולר והגבירו את המעקב והצנזורה המקוונים. למרות הסיכון, אירנים עדיין מוצאים דרכים לשתף סרטונים, להתקשר עם עיתונאים ופעילים זרים ולעדכן קרובים וידידים בחו"ל.
בין הקורבנות הרבים של הדיכוי מצויים מומחי טכנולוגיה כמו אמיר מירמיראני, אשר נעצר בשבוע שעבר. הוא מגיש פודקסט ידוע ואשתקד קיבל את פרס המדעים הממלכתי היוקרתי. אך הוא מתח ביקורת על הממשל משום שיצר רשת אינטרנט משלו ואת חברות התקשורת המקומיות המשתפות פעולה עם הממשלה ומאפשרות את הצנזורה המקוונת.
תגובתה של וושינגטון תואמת את התסריט הקבוע: גינויים ועיצומים. ממשל ביידן נוהג בזהירות. סיוע ישיר למפגינים עלולים להוות חרב פיפיות, נוכח הספקנות הרבה כלפי ארה"ב השוררת באירן והטענות של מנהיגי הדת לפיה היא העומדת מאחורי ההפגנות. הנשיא ג'ו ביידן ספג כבר בתחילת השנה ביקורת בשל הדגש ששם על חזרה להסכם הגרעין, והמחאות הנוכחיות מהוות מבחן נוסף למדיניות זו.
בנוסף למגבלות האירניות, חלק מן העיצומים המערביים מקשים על המוחים להתארגן ולהחליף מידע במרחב המקוון. במשך שנים נטען, כי על מקבלי ההחלטות לעדכן את כלי ההיי-טק המוחרגים מן העיצומים, אשר כיום מגבילים את שירותי האינטרנט, התוכנות והחומרות שיכולים האירנים לייבא. על-פי טענות אלו, העיצומים הם חלק מגישה שמסתכלת על אירן רק במשקפיים של תוכנית הגרעין ואיומים צבאיים, והתוצאה היא שחלק ניכר מהם נופלים בסופו של יום על כתפי האזרח מן השורה.
בחודש שעבר פרסם משרד האוצר האמריקני קווים מנחים, שמטרתם להקל על אספקת שירותים מסוימים כמו אחסון ענן, במטרה להקל על המפגינים. במקביל, הוטלו עיצומים על שרי הפנים והתקשורת ועל מפקד משטרת הסייבר בשל חלקם בדיכוי ההפגנות. אבל בטווח הקצר, אין לצעדים אלו השפעה מעשית. לעומת זאת, שנים ארוכות של עיצומים וניתוק מן הטכנולוגיה המערבית, קידמו את מאמציה של אירן ליצור רשת משלה – עליה היא יכולה לפקח בצורה הדוקה.
האירנים מודאגים יותר ויותר לבטחונם כאשר הם פועלים במרחב המקוון, מוסר הפוסט. עוד לפני הגל הנוכחי שררה דאגה רבה מכך שחברות פיקוח ומעקב מוסרות מידע לממשלה. רשתות וירטואליות פרטיות (VPN) ושירותי פענוח הצפנה אחרים צריכים לעקוב את הצנזורה ולהסוות את פעילותם המקוונת. השירות הטוב ביותר ניתן בידי חברות זרות, אך חלקן גובות תשלום שרוב האירנים – שמצבם הכלכלי קשה בשל העיצומים – אינם יכולים לעמוד בו.
חברות הטכנולוגיה יכולות לסייע בכך שיתאמו את מדיניותן לצרכיהם של המשתמשים במדינות סמכותניות בהן הממשלות חוסמות את האינטרנט. במקביל יש הטוענים, כי תגובותיהן המהירות של טוויטר ומטא (בעלות אינסטרגם ופייסבוק) לפלישה הרוסית לאוקראינה מלמדות שהן מעדיפות מדינות אחרות על פני אחרות. כך למשל, מטא הקלה את מגבלות ההסתה החלות באוקראינה, בעוד היא מסמנת ואף חוסמת פוסטים אירניים בהם נאמר "מוות לדיקטטור" – ססמה מרכזית של המוחים.

תאריך:  12/10/22   |   עודכן:  12/10/22
+עובדי בית הזיקוק באבאדן הצטרפו למחאה נגד השלטון
09:24 12/10/22  |  עידן יוסף

התפתחות חשובה באירן - עובדי בית הזיקוק באבאדן הצטרפו למחאה נגד השלטון. הפרשן יוסי מלמן מסביר כי לצעד זה יש משמעות סמלית גדולה: ב-1978 פתחו העובדים שם בשביתה שהאיצה את מיגור משטרו של השא ולהקמת הרפובליקה האיסלאמית. מחאת 'החיג׳אב' שהחלה בעקבות מות צעירה ממאנת לדעוך וגבתה עד כה כ-200 הרוגים.


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המחאה באירן זקוקה לסיוע מקוון ותקשורתי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
עידן יוסף
רויטרס: דוח חדש של הסוכנות קובע כי אירן מרחיבה במהירות את יכולתה להעשיר אורניום, מתקינה סרכזות מתקדמות במפעל התת-קרקעי שלה בנתנז, והיא מתכוונת להרחיק לכת מהתכנון המקורי, בכל הקשור להעשרת האורניום ולתוכנית הגרעין שלה
איתמר לוין
בעל טור בניו-יורק טיימס טוען, כי הליברליזם המערבי עודנו שקוע בבעיות קשות - אך שלוש חלופות אפשריות הולכות ונכשלות
איתמר לוין
גל המחאות הנוכחי עוצמתי יותר מקודמיו, אך אין לדעת האם הוא יפיל את המשטר; בסופו של דבר זה יקרה, סבור אקונומיסט
איתמר לוין
גל המחאות בעקבות רצח צעירה בידי משטרת הדת משתלב במאבק המסתמן על כסאו של עלי חמנאי - מנתח סנעאן וקיל ב-Foreign Affairs
ד"ר רז צימט
האם מוג'תבא, בנו של עלי חמנאי, יירש את אביו כמנהיג העליון של אירן? הסיכויים לא ברורים, אך הוויכוח כבר מתנהל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il