X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מוחמד בן סלמאן. "לא אכפת לו" [צילום: עמר נביל, AP]
מחוקקים דמוקרטים: להעניש את סעודיה
וושינגטון פוסט מדווח על זעם במפלגה על קיצוץ תפוקת הנפט, הנתפס כמכה מתחת לחגורה לביידן - שדווקא הוא אינו ממהר לפעול

בוושינגטון, או לפחות בכמה מקומות בה, נשלפים הסכינים כלפי סעודיה. רבים סבורים שהחלטתה להוביל את אופ"ק לקיצוץ של 2 מיליון חביות נפט ביום, נועדה להשפיל אישית את הנשיא ג'ו ביידן ולפגוע בסיכוייהם של הדמוקרטים בבחירות האמצע, וזאת לצד מתן זריקת עידוד למימון מכונת המלחמה של ולדימיר פוטין – מדווח וושינגטון פוסט.
בימים האחרונים הציגו מחוקקים דמוקרטים שורה של צעדי עונשין נגד הממלכה. הסנאטור ריצ'רד בלומנטל וחבר בית הנבחרים רו כהנא מציעים לעצור מיידית את כל מכירות הנשק לריאד למשך שנה. שלושה צירים אחרים, בראשותו של טום מלינובסקי – אשר תמך בביקורו השנוי במחלוקת של ביידן בסעודיה – מציעים לסלק את החיילים ומערכות הטילים המוצבים בסעודיה ובאיחוד האמירויות. הסנאטור כריס מרפי, חבר ועדת החוץ, קרא בשבוע שעבר להעביר את הטילים לאוקראינה.
בסיעה הדמוקרטית שורר חוסר שביעות רצון ממושך ממדיניותה של ארה"ב כלפי סעודיה, והוא מתפוצץ כעת. יש שאריות של תהיות על החלק שמילאה סעודיה ב-9/11, לצד העבר הקשה שלה בתחום זכויות האדם, רצח העיתונאי מתנגד המשטר ג'מאל חאשוקג'י, תושב ארה"ב ובעל טור בפוסט, וכל זאת – לצד גילויי החיבה של מוחמד בן סלמאן כלפי הרפובליקנים ודונלד טראמפ.
החלטת אופ"ק נתפסת בוושינגטון כמכה מתחת לחגורה לביידן, המחייבת תגובה חריפה. הכעס הקים לתחייה את מה שמכונה "חוק לא-אופ"ק", שמטרתו להכפיף את חברות הקרטל לחוקי ההגבלים האמריקניים. תומכיו – ובהם הסנאטור ריצ'רד דורבין – סבורים כעת, כי העברתו יכולה לכל הפחות להעביר איתות לריאד.
באופן פומבי מתייחסים הסעודים בקלות ראש לתגובה האמריקנית וכביטוי לעונת הבחירות. לטענתם, החלטת אופ"ק+ התקבלה אך ורק על בסיס טכני וכלכלי בידי מפיקי הנפט שבראש מעייניהם האינטרסים שלהם. יש אמת בכך, מציין הפוסט, וחלק מהפרשנים סבורים שעל ארה"ב להרחיב את נקודת מבטם אל מעבר למתרחש בה. לדבריהם, סעודיה אינה חושבת במונחים של אוקראינה או בעד/נגד רוסיה, אם כי זהו קוצר ראות מצידה.
יועצו של ביידן לביטחון לאומי, ג'ייק סליבאן, אמר שלשום (16.10.22), כי הנשיא יתייחס לכעס בקונגרס, ולצד זאת התייחס בזהירות לקריאות לשנות ב-180 מעלות את היחסים בין שתי המדינות. "הוא יפעל בצורה שיטתית ואסטרטגית, הוא יקדיש זמן להתייעצות עם חברים בשני הבתים כאשר הקונגרס יחזור מהפגרה", אמר.

סעודיה מפלרטטת עם אחרים

ברור שיש מעט מאוד אהבה בין יורש העצר לבין הנשיא, אשר בקמפיין שלו הבטיח שיהפוך את סעודיה למדינה מצורעת, ואשר ביקר בה בעל כורחו בעיקר בשל המצב הכלכלי שיצרה המלחמה באוקראינה. היחסים בין המדינות נבנו על בסיס סחר-מכר ארוך שנים: נפט סעודי תמורת הגנה אמריקנית. ליחסים אלו אין ביטוי חוזי, התמיכה הציבורית בהם מועטה ולא תרמו רבות מבחינת אינטרסים אחרים שלא לדבר על ערכים.
אהרון מילר, דיפלומט לשעבר וחוקר בכיר במכון קרנגי, אמר לפוסט, כי מה שמתרחש כעת הוא "פרימה של סחר החליפין". ארה"ב אינה זקוקה לנפט הסעודי (אם כי היא מושפעת מכוחה של סעודיה בתחום זה), בעוד סעודיה מרחיבה את קשריה למדינות מברזיל ועד סין. בסוף השבוע אמר נשיא דרום אפריקה, סיריל רמאפוסה, בביקור בריאד, כי מוחמד הביע עניין בהצטרפות ל-BRICS - גוש המדינות המתפתחות בו חברה רוסיה. "השורה התחתונה היא שלמוחמד לא אכפת, והוא משוכנע שיש לו כוח לחץ עצום על ארה"ב ושיש לו עסק עם נשיא שהוא רק מהמורה בדרך", סבור מילר. השתלטות רפובליקנית על הקונגרס וחזרתו האפשרית של טראמפ לבית הלבן יכולים להסדיר הכל מבחינתו.
עם זאת, נכון לעכשיו יש לסעודים מעט מאוד אוהדים בוושינגטון. מחוקקים דמוקרטים רוצים לחשוף את הבלוף של מוחמד ולשלול מריאד את החסות האמריקנית. גם קהילת יחסי החוץ הרחבה יותר יוצאת נגדה. אמיל הוקאיים מהמכון הבינלאומי למחקרים אסטרטגיים אומר, שממסד הביטחון הלאומי – אשר תמך בהרחבת הקשר עם ריאד – נפגע עמוקות מהתנהגותה של סעודיה, וכעת היחסים עימה הם (במקרה הטוב ביותר) קרים. מילר אינו סבור שצפוי קרע מוחלט, אך אומר שיש צורך במבט מפוכח יותר: "אנחנו צריכים לתת רק בתמורה למה שאנחנו מקבלים".

תאריך:  19/10/22   |   עודכן:  19/10/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מחוקקים דמוקרטים: להעניש את סעודיה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
איתמר לוין
וושינגטון פוסט חושף: עשרות קצינים בכירים אמריקנים בדימוס עבדו ועובדים בשכר עתק עבור סעודיה ואיחוד האמירויות
איתמר לוין
וושינגטון פוסט סוקר את 80 שנות היחסים בין המדינות ומסביר מדוע המשבר הנוכחי - סביב הפחתת תפוקת הנפט - הוא כה עמוק
יוני בן-מנחם
משלחת בכירה של חמאס תצא בקרוב לדמשק כדי להיפגש עם הצמרת הסורית ולדון עמה בחידוש היחסים לאחר נתק של עשר שנים    חמאס מעוניינת בהידוק הקשר עם "ציר ההתנגדות", בפתיחה מחדש של משרדה בדמשק ובאפשרות לפעילות צבאית משטח סוריה נגד ישראל
איתמר לוין
משבר האנרגיה יזרים טריליוני דולרים, הבריתות מול אירן מתהדקות - אך חוסר היציבות נותר בעינו, מנתח אקונומיסט
יוני בן-מנחם
שליט קטר הודיע כי לארצו אין שום קשר לתנועת "האחים המוסלמים" כדי לנסות ולנקות את הכתם שדבק בארצו כמדינה תומכת טרור. מדינות העולם אינן קונות את דבריו של השליט הקטרי, קטר ממשיכה לארח בשטחה את הנהגות "האחים המוסלמים" וחמאס ואף לתמוך באירן ובטליבאן באפגניסטן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il